Lopen Alpe d’ Huzes

24-11-2018 10:55 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

In 2019 ga ik de Alpe d’ Huez lopen voor de kanker. Heeft iemand hier ervaring mee en goede tips die ik kan gebruiken? Hoe ik het beste kan trainen bijvoorbeeld. En is het haalbaar om meerdere keren dan één keer te lopen bij intensief trainen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Zelf heb ik niet gelopen, maar mijn moeder wel 3 jaar achter elkaar. Ze is iemand die sowieso wel veel wandelt, maar tegelijkertijd ook chronisch ziek en dus niet enorm fit of iets dergelijks. Zij heeft 'm altijd 2 of 3x gelopen en vond dat ook goed te doen. Je kan gedurende de hele berg rusten eigenlijk op het moment dat je het nodig hebt en gezien het voor de fietsers haalbaar moet zijn om 6x te gaan is het ook wel een behoorlijke tijd die je hebt als je op de normale starttijd begint. Mijn moeder trainde op een loopband (die je ook 'bergop' kon zetten) en heeft in Zuid-Limburg wat door de heuvels gewandeld. Tips heb ik zo even niet, maar kan ik wel eens aan haar vragen.

In ieder geval heel tof dat je dit gaat doen! Ben al vaker als toeschouwer meegegaan en het is een prachtig evenement. Ooit wil ik zelf nog die berg op, maar gezien mijn sportiviteit moet ik daar de moed nog even voor gaan verzamelen.
Alle reacties Link kopieren
@MrsLady dankjewel voor je reactie! In dat geval ga ik voor meer dan 1 keer, maar dat wordt nog wel even trainen... En als toeschouwer is ook top! :)
Ik heb hem 1 1/2 jaar geleden 2 keer omhoog gelopen.
Qua trainen, veel wandelen. En inderdaad op zo'n loopband en dan op een helling zetten.

2 keer is prima te doen. 3 keer al een hele uitdaging. Als fietser, fiets je weer naar beneden. Als loper ben je zo 2 uur bezig. Stukje bus (of stukje lopen), kabelbaan aan de andere kant van de berg naar beneden en dan een flink stuk in de bus.

Persoonlijk vond ik het sponsorgeld opbrengen een grotere opgave dan die berg 2 keer oplopen :$ .

Heb je al onderdak geregeld daar ?
Ik heb afgelopen zomer de Stelvio (in Italië) omhoog gelopen (24 km waarover je zo'n 2 km klimt) en heb daar van september tot juli voor getraind. Door elke week een lange afstand te lopen (tussen de 15 - 20 km), veel kortere dingen lopend te doen i.p.v. met de fiets of auto en als extra training heb ik de 30 van Zandvoort en de Kippenloop 25 km gelopen. Veel heuvels/bergen heb ik niet kunnen trainen, wel veel gelopen in de duinen etc. Ik had tijdens het lopen zelf weinig last van mijn benen, amper spierpijn gehad naderhand, ik had alleen tijdens de loop wel heel veel last van het hoogteverschil. Erg misselijk geweest en ik had veel baat bij een zakje sportgel die je in kan nemen (bij voorkeur een zonder water!) omdat je lijf dat snel op kan nemen.

Veel succes met trainen!
Alle reacties Link kopieren
Niet de Alpe d' Huzes maar wel een paar keer de Mont Ventoux. Ja hardlopend dan want ik neem aan dat je met lopen hardlopen bedoelt en niet wandelen waar diegene hierboven het over hebben.
Ik heb hoofdzakelijk gewoon op het viaduct getraind. Eindeloos het viaduct op en af rennen. Want echte heuvels heb ik niet in directe train omgeving. Maar dat bleek toch voldoende. Nu loop ik sowieso veel trails dus daar zitten meestal ook de nodige hoogte meters in.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als toeschouwer een keer omhoog gewandeld naar de finish, omdat ik geen zin had in de rij voor de kabelbaan te staan.
Is nou niet bepaald een prestatie...

Ik ben ook wel eens omhoog gefietst. Dat was wel zwaar.
Waarom zou het over hardlopen gaan ? Je kan hem inderdaad ook hardlopend op, maar de meeste mensen die lopen, wandelen/lopen.

Prinses30, ‘is nou niet bepaald een prestatie’ vind ik wel een beetje denigrerend’. Veel mensen, die hem lopen hebben kanker (of gehad) en daar is het wel degelijk een prestatie voor.

Ik schreef al eerder ik vond het sponsorgeld bij elkaar brengen een grotere opgave dan twee keer die berg oplopen. En daar gaat het uiteindelijk om ! Niet of je de zwaarste uitdaging van je leven aangaat (hoewel dat voor veel mensen zeker zo zal zijn), maar het gezamenlijke doel !!

To schrijft niet sportief te zijn, dan is meerdere keren, die berg op wandelen, echt wel een prestatie.
anoniem_63621c7a12117 wijzigde dit bericht op 27-11-2018 07:31
Reden: Aanvulling + typfoutjes ...
8.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Angelique lopen is voor mij synoniem aan hardlopen itt wandelen. Maar ik weet dat er soms spraak verwarring over is en dat het regionaal anders wordt benoemt. In het geval het over wandelen gaat denk ik dat het voldoende is als je voldoende wandel km's vooraf maakt. En dan misschien zo nu en dan een geaccidenteerd terrein daarvoor opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
27-11-2018 07:06


Prinses30, ‘is nou niet bepaald een prestatie’ vind ik wel een beetje denigrerend’. Veel mensen, die hem lopen hebben kanker (of gehad) en daar is het wel degelijk een prestatie voor.
Sorry, niet denigrerend bedoeld. Natuurlijk, als je ziek bent (geweest) is het best een prestatie. Maar voor de "gezonde mens" is het nou ook weer geen wereld prestatie. Je loopt gewoon op asfalt, op je gemakje, ruim 20 km. Mensen die er nog nooit geweest zijn hebben er soms een verkeerd beeld van. Op de fiets zou ik het niet ongetraind doen, maar lopend is toch echt een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
27-11-2018 12:54
Sorry, niet denigrerend bedoeld. Natuurlijk, als je ziek bent (geweest) is het best een prestatie. Maar voor de "gezonde mens" is het nou ook weer geen wereld prestatie. Je loopt gewoon op asfalt, op je gemakje, ruim 20 km. Mensen die er nog nooit geweest zijn hebben er soms een verkeerd beeld van. Op de fiets zou ik het niet ongetraind doen, maar lopend is toch echt een ander verhaal.
Nou heb ik daar nooit gelopen maar 20km bergopwaarts doe je toch al makkelijk 3,5 uur over. Dan nog terug omlaag, als ik het zo lees kost dat zeker een uur. Dus ik snap best dat iemand zich afvraagd of dat 2x te doen is, niet per se qua conditie maar vooral qua tijd.
Ik ben als toeschouwer van bocht 6 naar bocht 5 gelopen en was al kapot. Nu is mijn basisconditie dramatisch, maar in mijn mening levert dus iedereen die de berg oploopt en -fietst een topprestatie. Ongeacht het aantal keer.
angelique schreef:
25-11-2018 22:57
Ik heb hem 1 1/2 jaar geleden 2 keer omhoog gelopen.
Qua trainen, veel wandelen. En inderdaad op zo'n loopband en dan op een helling zetten.

2 keer is prima te doen. 3 keer al een hele uitdaging. Als fietser, fiets je weer naar beneden. Als loper ben je zo 2 uur bezig. Stukje bus (of stukje lopen), kabelbaan aan de andere kant van de berg naar beneden en dan een flink stuk in de bus.

Persoonlijk vond ik het sponsorgeld opbrengen een grotere opgave dan die berg 2 keer oplopen :$ .

Heb je al onderdak geregeld daar ?
Dit is overigens wel een belangrijke vraag, TO. Want de beste plekken zullen nu al vol zitten en om nog enigszins een goede accommodatie te hebben zou ik die toch langzaam al gaan boeken.
TO, al begonnen met trainen ?
Alle reacties Link kopieren
LEEST MEE ...

Ik wil 'm ook gaan lopen in 2020 ...

Zie ook https://www.facebook.com/vera.alpeduzes.2015/

Ik weet eigenlijk ook niet hoe ik het allemaal moet organiseren. Aanmelden zal zich vanzelf wijzen. Dan nog een fittest en een verplichte bijdrage of minimum bedrag als sponsoring?

Wat als je dat sponsor geld niet bij elkaar krijgt?

Ik ben wel aan het wandelen, maar daar is door omstandigheden ook de klad in gekomen. Ik moet mezelf wel die spreekwoordelijke schop onder de kont geven om dit weer op te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Betaal je reis helemaal zelf. Dus haal geen geld op dat direct of indirect wordt gebruikt om jouw prestatie te bekostigen.

Ik heb er echt een hekel aan als mensen geld ophalen voor een goed doel, daar zelf iets leuks voor gaan doen dat eraan gekoppeld is en dat dit goede doel dan hun deelname sponsort.

Dat komt er dan gewoon op neer dat je iemand vraagt om jou te betalen om iets leuks te gaan doen.

Concreet voor wat je gaat doen: Ja, ik zou vooral trappen gaan lopen om dit te trainen. Je loopt namelijk een paar uur lang bergop en dat is toch echt een andere beweging. Meerdere keren moet ook zonder intensief trainen prima lukken als je gezond bent.
Alle reacties Link kopieren
Net even gecheckt en bij Alpe d'Huzes betaal je inderdaad apart inschrijfgeld voor de onkosten van deelname. Dus dat is daar iig goed geregeld.

Helaas veel voorbeelden gezien waarbij dit anders was.

Persoonlijk heb ik trouwens een gigantische hekel aan iedereen die komt vragen om geld voor sponsoracties. Ik vind dat echt verschrikkelijk. Goede doelen hebben dit als nieuwe manier gevonden om geld op te halen. En hoewel ik het toejuich dat er geld wordt opgehaald en gegeven, vind ik het een ongemakkelijke manier. Als er namelijk iemand bij mij komt dan moet ik niet tegen het goede doel nee zeggen, maar tegen een bekende of vriend. En dat vind ik niet prettig.

Ik wil graag zelf beslissen waaraan ik bijdraag en dat kan ik prima zeggen tegen een collectant, maar vind ik toch lastig als het je directe collega of tante is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb em afgelopen zomer gelopen. Niet tijdens het evenement maar tijdens een vakantie omdat we toevallig in de buurt waren.. ongetraind.... Had een maand of 5 niet gesport wegens overlijden van mn moeder aan kanker. Zat dus flink in de rouwperiode en dan ben je al gruwelijk vermoeid door de slapeloze nachten naast het niet (meer) sporten.

In totaal net geen 5 uur over gedaan. Ruim de tijd genomen om foto's te maken en te genieten van het uitzicht. Was prima te doen. Ik vond op het laatste stukje met delen die vlak waren en zelfs bergaf in het dorp pijnlijk om te lopen dus weer de hele weg omlaag lijkt me lastiger dan omhoog. Ik had de volgende dag flinke spierpijn maar had ik wel verwacht.

Wel de tip om voldoende vocht mee te nemen. Ik heb 2 boterhammen 2 appels en 2 mueslirepen meegehad en 2.5 ltr water maar dat was echt te weinig. Heb savonds elk half uur een glas water gepakt en met flinke koppijn gezeten.

Voor iedereen die zegt dat het geen prestatie is... onzin!! Je bent daar met een bijzonder verhaal in je hoofd en daar gaat het om 💕

Geniet vooral van de tocht! Ik was er dus niet tijdens het evenement maar ben op een gewone werkdag door zeker 100 fietsers ingehaald waarvan 3 kwart even aanmoedigt, duim opsteekt enz. Dus dat! Welke tijd je neerzet en jezelf vergelijken met anderen, probeer dat los te laten. Er zijn er genoeg die sneller en beter kunnen. Doe het voor jezelf.
koekie1980 schreef:
12-01-2019 09:31
Ik vond op het laatste stukje met delen die vlak waren en zelfs bergaf in het dorp pijnlijk om te lopen dus weer de hele weg omlaag lijkt me lastiger dan omhoog.
Je mag tijdens het event niet omlaag lopen. Je moet verplicht met bussen en kabelbaan naar beneden.
Veertje1971 schreef:
04-01-2019 19:31
Ik weet eigenlijk ook niet hoe ik het allemaal moet organiseren. Aanmelden zal zich vanzelf wijzen. Dan nog een fittest en een verplichte bijdrage of minimum bedrag als sponsoring?

Wat als je dat sponsor geld niet bij elkaar krijgt?
Toen ik me 2 jaar geleden inschreef (of was het alweer 3 jaar), tekende je ervoor, dat je je uiterste best zou doen om het sponsorgeld bij elkaar te krijgen. Geen sancties als je het niet zou halen.
Toen het nog veel populairder was en niet iedereen mee kon doen, mocht je niet meer meedoen als je het bedrag niet op een bepaalde datum voor elkaar had.
Fittest was ook niet meer verplicht.
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
12-01-2019 10:09
Je mag tijdens het event niet omlaag lopen. Je moet verplicht met bussen en kabelbaan naar beneden.
Nooit geweten. Dan is mijn opmerking n.v.t. 👍

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven