Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-01-2019 19:16
Heel veel! De ouders begrijpen het systeem wel het kind nog niet. En het kind kan zichzelf dan nog niet vergelijken met klasgenoten. Dat houdt de motivatie in stand.
Want anders kunnen ze niet allemaal naar het HBO ofzo, of doorstromen naar het Atheneum, want blijkbaar is de eis dat je daar gemiddeld een 7,5 voor moet hebben op je vorige opleiding ook al érg zwaar...

Gewoon accepteren dat sommige kinderen denkhoofden hebben, andere kinderen andere capaciteiten, die hen geschikt maken als fietsenmaker of loodgieter of timmerman of tuinman, en nee, dan halen ze geen 8 voor taal en geen 8 voor rekenen, maar komt er misschien zomaar een hele geweldige glazenzetter van. Maar goed, daar zijn geen opleidingen meer voor tegenwoordig, dus ze móeten allemaal een positieve beoordeling want ze móeten allemaal een kans hebben op HBO...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-01-2019 18:09
Misschien een domme vraag, maar waarom heet het tegenwoordig "groep"? Klinkt naar padvinders, of een kudde dieren, maar wat was er mis met de aanduiding "klas"?
Dat heeft ermee te maken dat de kleuterscholen en lagere scholen na 1985 niet langer aparte instituten waren maar verder gingen onder de noemer basisschool. Vanaf dat moment ook vaak in hetzelfde gebouw terwijl dat voor die tijd niet per se het geval was.
De kleuterschool kon dan in straat X staan en de lagere school in straat Y. Met personeel dat verder ook weinig met elkaar vandoen had.

Ook de opleidingen veranderden vanaf dat moment. De opleiding voor kleuteronderwijs (MBO) was destijds een andere dan de opleiding voor leerkracht lagere school (HBO) en met de wet invoering basisonderwijs werd het 1 opleiding (PABO) waarbij een afgestudeerde ook inzetbaar zou moeten zijn van groep 1/2 (kleuters) tot en met groep 8 (klas 6).

Het doel was ook dat de overgang van kleuters naar groep 3 (klas 1) soepeler zou moeten verlopen, meer een doorgaande lijn ipv een grote overstap vergelijkbaar met die van lagere naar middelbare school.

Het zou met deze doelen en veranderingen heel apart geweest zijn om de termen kleuterschool en klas 1 tot en met 6 dus nog te handhaven.

Of het ook een vooruitgang is gebleken daarover valt natuurlijk te discussiëren maar de nieuwe termen zijn logisch te verklaren.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 19:25
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden vroeger deze https://www.bol.com/nl/p/frituurpan-fri ... 040381955/

Ik kan nog steeds geen plaatjes plakken op de iPad.
Gatinmijnsok schreef:
12-01-2019 18:38
Een nadeel is bijvoorbeeld dat het voor een kind in groep 3, dat heel erg zijn best doet, het heel demotiverend is om een 4 te halen. Niet elk kind haalt een 8.
Een proefwerk terug krijgen met een rood geschreven 4 vind ik indrukwekkender dan een geschreven mededeling dat het onvoldoende is.
Alle reacties Link kopieren
Dina80 schreef:
12-01-2019 19:16
Ja, dat vind ik dus best dubbel: Enerzijds veel meer prestatiegericht, maar anderzijds die verzachtende termen over die prestaties.
Ik vind dat door het vele beoordelen en cijfers leerlingen (en ook studenten) vooral leren om naar externe goedkeuring te zoeken (en dat daarom studenten die altijd hele hoge cijfers haalden soms echt werk, waarbij ze op eigen oordeel moeten varen ,vaak ineens heel stressvol vinden). de focus op goedkeuring krijgen voor slimheid gaat bovendien voorbij aan het waarderen van andere aspecten die met een volwassen leven te maken hebben (omgaan met verschillende type mensen, conflicten kunnen oplossen en kunnen vergeven, gecalculeerd risico's durven nemen, etc etc). Tegelijk vind ik dat het softe cijfers geven zorgt ervoor dat men niet goed met teleurstellingen om leert gaan of met je grenzen (ik denk dan vooral aan mijn eigen frustraties tijden Wiskunde B waarbij ik geometrie helemaal niet zo goed kon als ik had willen kunnen, haha, Bóós dat ik op mezelf was..).

Maar goed, dat is gestoeld om meningen en niet op expertise of zo, haha.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 12-01-2019 19:27
0.13% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
12-01-2019 19:22
Wij hadden vroeger deze https://www.bol.com/nl/p/frituurpan-fri ... 040381955/

Ik kan nog steeds geen plaatjes plakken op de iPad.
Wij ook!

Afbeelding
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
12-01-2019 19:22
Dat heeft ermee te maken dat de kleuterscholen en lagere scholen na 1985 niet langer aparte instituten waren maar verder gingen onder de noemer basisschool. Vanaf dat moment ook vaak in hetzelfde gebouw terwijl dat voor die tijd niet per se het geval was.
De kleuterschool kon dan in straat X staan en de lagere school in straat Y. Met personeel dat verder ook weinig met elkaar vandoen had.

Ook de opleidingen veranderden vanaf dat moment. De opleiding voor kleuteronderwijs (MBO) was destijds een andere dan de opleiding voor leerkracht lagere school (HBO) en met de wet invoering basisonderwijs werd het 1 opleiding (PABO) waarbij een afgestudeerde ook inzetbaar zou moeten zijn van groep 1/2 (kleuters) tot en met groep 8 (klas 6).

Het doel was ook dat de overgang van kleuters naar groep 3 (klas 1) soepeler zou moeten verlopen, meer een doorgaande lijn ipv een grote overstap vergelijkbaar met die van lagere naar middelbare school.

Het zou met deze doelen en veranderingen heel apart geweest zijn om de termen kleuterschool en klas 1 tot en met 6 dus nog te handhaven.

Of het ook een vooruitgang is gebleken daarover valt natuurlijk te discussiëren maar de nieuwe termen zijn logisch te verklaren.

Dan snap ik nog steeds de term "groep" niet. Zoals gezegd, die past in mijn beleving bij een troep padvinders, of een kudde dieren, of een sportvereniging.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-01-2019 19:27
Dan snap ik nog steeds de term "groep" niet. Zoals gezegd, die past in mijn beleving bij een troep padvinders, of een kudde dieren, of een sportvereniging.
Het is gewoon een praktische oplossing om echt onderscheid te maken tussen het oude en nieuwe systeem. Het was heus niet ineens verboden op te zeggen: "Ik zit in de klas van Meester de Vegt".
boebezoebe wijzigde dit bericht op 12-01-2019 19:29
4.22% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Haantje79 schreef:
12-01-2019 19:20
Afbeelding
Ijsjes!

Afbeelding
Die waterijsjes met twee stokje heb ik nog steeds regelmatig, ben dol op waterijs, en die kan je gewoon nog kopen in dozen van 10 of 12, liggen bij de supermarkt gewoon in de vriezer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-01-2019 19:21
Want anders kunnen ze niet allemaal naar het HBO ofzo, of doorstromen naar het Atheneum, want blijkbaar is de eis dat je daar gemiddeld een 7,5 voor moet hebben op je vorige opleiding ook al érg zwaar...

Gewoon accepteren dat sommige kinderen denkhoofden hebben, andere kinderen andere capaciteiten, die hen geschikt maken als fietsenmaker of loodgieter of timmerman of tuinman, en nee, dan halen ze geen 8 voor taal en geen 8 voor rekenen, maar komt er misschien zomaar een hele geweldige glazenzetter van. Maar goed, daar zijn geen opleidingen meer voor tegenwoordig, dus ze móeten allemaal een positieve beoordeling want ze móeten allemaal een kans hebben op HBO...

Dat ze allemaal naar het hbo moeten heeft er niks mee te maken. Het gaat erom dat je als kind niet direct al hoeft te weten dat je geen hoogvlieger bent, dat er verschil is. Tegen het eind van de basisschool is dat vroeg genoeg.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
12-01-2019 19:22
Wij hadden vroeger deze https://www.bol.com/nl/p/frituurpan-fri ... 040381955/

Ik kan nog steeds geen plaatjes plakken op de iPad.
Je moet nog even doorklikken, totdat je echt de link van het plaatje hebt. De link eindigt op .jpg


Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
12-01-2019 19:33
Je moet nog even doorklikken, totdat je echt de link van het plaatje hebt. De link eindigt op .jpg


Afbeelding
Op de iPad ook?
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Schitterende groene badkamer hadden mijn oom en tante ook, met een bidet...zo sjiek.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
dolfje schreef:
12-01-2019 18:56
Bij ons was het echt al groepen, ik heb totaal geen herinnering aan zeggen dat ik in de eerste, tweede,derde , vierde of vijfde klas zat. Wel aan juffrouw Hennie van groep 3. Ik ben van 74, had dat toch wel geweten als dat veranderd was in mijn schooltijd?
Ja, dat zou je vast nog geweten hebben . Misschien heeft het bestuur van jouw school het dan verzonnen en heeft heel Nederland het overgenomen in 1985. Bij een openbare school is de gemeente het bestuur, dus als je in een grote plaats op school zat zou dat best kunnen. Een andere verklaring kan ik er niet voor bedenken.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
12-01-2019 19:34
Op de iPad ook?
Probeer het eens. :)
Ik heb geen ipad.

En natuurlijk [ img ] ervoor en [/ img] erachter plaatsen. (zonder spaties).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
ereader schreef:
12-01-2019 19:36
Ja, dat zou je vast nog geweten hebben . Misschien heeft het bestuur van jouw school het dan verzonnen en heeft heel Nederland het overgenomen in 1985. Bij een openbare school is de gemeente het bestuur, dus als je in een grote plaats op school zat zou dat best kunnen. Een andere verklaring kan ik er niet voor bedenken.
Nou kan me niet voorstellen dat het op het kleine schooltje waar ik zat verzonnen is maar misschien was het een testschool ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen krijgen tegenwoordig vast geen cijfers meer voor vlijt, netheid en gedrag? ;-D

Voor vlijt en gedrag scoorde ik volgens mij altijd wel een 8. :cheer2: (al was ik lang niet altijd braaf.)
Netheid was iets minder bij mij. Zal een zeventje zijn geweest. :-[
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
12-01-2019 19:38
Probeer het eens. :)
Ik heb geen ipad.

En natuurlijk [ img ] ervoor en [/ img] erachter plaatsen. (zonder spaties).
Ja dat heb ik al vaker geprobeerd maar krijg geen fatsoenlijke link met jpg.
Alle reacties Link kopieren
Haantje79 schreef:
12-01-2019 19:36
Afbeelding

Schitterende groene badkamer hadden mijn oom en tante ook, met een bidet...zo sjiek.
Ik wil wel een bidet. :)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Frituurpan en ijsjes ook herkenbaar. Die dubbele ijsjes kregen we vaak maar een helft van en groen was favoriet. Ik vind ze nog steeds lekkerder dan magnums op hete dagen. Ik weet nog vanuit mijn jeugd dat er vaak ongelukken gebeurden met die frietpan. Huisvrouwen waren nogal ruimerig en kregen vaak heet vet over hun armen.
Alle reacties Link kopieren
Maar niet in het groen denk ik :rofl:
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
12-01-2019 19:30
Dat ze allemaal naar het hbo moeten heeft er niks mee te maken. Het gaat erom dat je als kind niet direct al hoeft te weten dat je geen hoogvlieger bent, dat er verschil is. Tegen het eind van de basisschool is dat vroeg genoeg.
Je kan ook óp de basisschool al duidelijk maken dat een bestaan als fietsenmaker of loodgieter, waarvoor je geen hoge scores op taal en rekenen voor nodig hebt, helemaal prima is. Ofwel: je hebt dan taalkundig misschien niet hetzelfde inzicht als je klasgenootje dat een 8 haalt, maar jij hebt andere mogelijkheden die net zo goed zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
[.
anoniem_111081 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 10:13
98.32% gewijzigd
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Haantje79 schreef:
12-01-2019 19:36
Afbeelding

Schitterende groene badkamer hadden mijn oom en tante ook, met een bidet...zo sjiek.
Mijn ouders hadden destijds ook het sanitair in die kleur, alleen die tegels niet, de tegels waren wel gewoon crèmekleurig effen. Maar wel een groene wastafel en wc en een groene bad/douche combinatie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Haantje79 schreef:
12-01-2019 19:46
Maar niet in het groen denk ik :rofl:

Wel handig als je moet kotsen. Valt toch niet op. ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven