Hoe doen jullie dat? (Huishouden bijhouden)

24-01-2019 10:53 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff, het is weer eens zo ver. Op de bovenverdieping lijkt er wel een bom ontploft. Er moet nodig worden gestofzuigd en de badkamer is ook niet erg proper meer.

Ook de rest van het huishouden loopt achter. De nodige klussen worden wel gedaan. Maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik werk (maar) 16 uur. En heb een kindje van 2. Mijn man helpt ook best veel mee. Maar toch krijg ik het niet voor elkaar om mijn huishouden op orde te houden. Voordat ik een kind had ging het wel goed, had ik er wel een ritme in. Maar nu wordt het lastig. Ik krijg zo het gevoel dat ik mijn gezin tekort doe.

Hebben jullie tips?
Ik denk er al een tijdje over om een schoonmaakster te vragen, maar dat vind ik ook nog zo wat. Ik werk maar 16 uur per week. Kind extra naar de opvang brengen zodat ik kan schoonmaken? Ik weet het niet.
Ik maak vaak al wat schoon in het weekend, mijn man gaat op dat moment met ons kind wat doen zodat ik mijn handen vrij heb.
Waarom kan je niet schoonmaken als je kind erbij loopt?
Kind mee naar boven (mits je een traphek heb) en die gaat lekker op haar/zijn kamer spelen zodat jij kunt poetsen.
Dat gebeurt al generaties lang zo.
Ghe, als je het kunt betalen zou ik dus wel gewoon die schoonmaker inhuren. Win-win toch: zij inkomen en jij een schoon huis.
Bij houden. Dan valt het allemaal best mee. Neem je peuter 1x in de week mee naar boven en poets je badkamer.
Beneden kan je sowieso doen terwijl je kind speelt. Wil je dit niet dan poetsen als je kind slaapt. In de middag of avonduren. Of in het weekend als je man thuis is.
Ik zou mijn kind nooit naar het kdv doen om te poetsen. Dan zou ik eerder een poets nemen. Maar dat vind ik zonde van het geld.
Alle reacties Link kopieren
Als je het kan betalen, een schoonmaakster inhuren. Waarom zou je je blijven ergeren en jezelf slecht voelen als het ook anders kan? Het mag ook gewoon eens iets makkelijker gaan.
Life is short. Eat dessert first.
Rooster maken. Wel eentje die realistisch is.

Ik zou zelf net wat meer gaan werken en een schoonmaker nemen. ;-)
Dan hoeven jullie beiden alleen de dagelijkse klusjes bij te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed t s avonds of in t weekend als man thuis was.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Poezie, voor het stofzuigen en afstoffen zou dit prima zijn. Maar de badkamer schoonmaken doe ik liever alleen, vind het geen fijn idee dat hij daar loopt als ik schoonmaakmiddel gebruik. Ja ik heb gewoon spuitbussen en bleek etc. Plus dat hij me daar wel echt in de weg loopt.
Ik krijg er gewoon niet echt ritme in, terwijl ik erg houd van orde en structuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort weer een schoonmaakster, maar daarvoor deden we het zelf (huis van vier verdiepingen). En we werken beiden vier dagen en hebben twee kinderen. Na het koken een doekje over het fornuis, stofzuigen als de ander thuis is om het kind bezig te houden als die zichzelf niet kan vermaken, badkamer in het weekend of 's avonds als de kleine op bed ligt.
En dat je man meehelpt is al een verkeerde insteek, het is ook zijn huishouden.
Ga om tafel, maak een lijst en verdeel de taken.
En verder: zolang de reinigingsdienst of ongediertebestrijding niet op je stoep staat, zal het best meevallen.
En wat ook nog wel eens hielp bij ons: vaak mensen uitnodigen. Dan zit er meer urgentie achter en móet je wel. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
een werkster... 1 van de allerlaatste luxes die ik ooit weer weg doe
poeziewoezie schreef:
24-01-2019 10:56
Waarom kan je niet schoonmaken als je kind erbij loopt?
Kind mee naar boven (mits je een traphek heb) en die gaat lekker op haar/zijn kamer spelen zodat jij kunt poetsen.
Dat gebeurt al generaties lang zo.
Vorige generaties werkten amper en daar was het bij kleine kinderen ook best een zooi volgens mijn oma en moeder.
Pas als ze uit de kleine kinderen waren werd er weer echt goed schoongemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe elke ochtend al wat, als mijn kind er bij is. Ook als hij slaapt doe ik meestal wel even een klus. Het toilet, de was, stofzuigen etc, die klussen gaan allemaal prima. Maar alles bij elkaar, vind ik het gewoob overzichtelijk.
Ik had altijd een mooie planning, maar die is nu niet realistisch meer. En in het weekend ga ik echt wel even bezig, maar ik vind het ook jammer om de hele zaterdag bezig te zijn ipv tijd spenderen met mijn gezin. Zaterdagochtend probeer ik vaak de badkamer te doen, maar dat schiet er vaak ook wel bij in.
heytan schreef:
24-01-2019 10:59
Poezie, voor het stofzuigen en afstoffen zou dit prima zijn. Maar de badkamer schoonmaken doe ik liever alleen, vind het geen fijn idee dat hij daar loopt als ik schoonmaakmiddel gebruik. Ja ik heb gewoon spuitbussen en bleek etc. Plus dat hij me daar wel echt in de weg loopt.
Ik krijg er gewoon niet echt ritme in, terwijl ik erg houd van orde en structuur.
Dan zal je moeten poetsen als hij slaapt. Ik zou dat wekelijks op een vast moment doen.
heytan schreef:
24-01-2019 11:03
Ik doe elke ochtend al wat, als mijn kind er bij is. Ook als hij slaapt doe ik meestal wel even een klus. Het toilet, de was, stofzuigen etc, die klussen gaan allemaal prima. Maar alles bij elkaar, vind ik het gewoob overzichtelijk.
Ik had altijd een mooie planning, maar die is nu niet realistisch meer. En in het weekend ga ik echt wel even bezig, maar ik vind het ook jammer om de hele zaterdag bezig te zijn ipv tijd spenderen met mijn gezin. Zaterdagochtend probeer ik vaak de badkamer te doen, maar dat schiet er vaak ook wel bij in.
Nieuwe planning maken en zulke klussen verdelen tussen jou en man op dagen dat de ander de 2 jarige bezig kan houden.
Of een schoonmaker nemen voor zulke klussen als badkamer, ramen, keuken ect. En de rest samen verdelen.
watdachtjehiervan schreef:
24-01-2019 11:03
Dan zal je moeten poetsen als hij slaapt. Ik zou dat wekelijks op een vast moment doen.
Jullie. Ze is niet alleenstaande moeder.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie lieve reacties, ik was een beetje bang on afgebrand te worden. Er zitten goeie tips bij en oom geruststellingen. Nee het is echt niet zp ranzig dat de ongedierte bestrijding erbij komt kijken haha!

Ik moet er misschien nog bij zeggen dat ik 16 uur werk omdat ik meer werk niet kan volhouden. Werk plus huishouden was voor mij altijd precies goed, dan had ik het onder controle. Nu, met een kind erbij is het toch lastiger.

Ik had al bedacht dat wanneer ik nog eens zwanger ben (hopelijk, als alles mag lukken) en dan het 1e half jaar om sws een schoonmaakster in te huren. Dat heb ik toen echt als stressvol ervaren.

Ik ga nog 1 poging doen om het tot die tijd zelf bij te houden.
Lucifer2018 schreef:
24-01-2019 11:01
Vorige generaties werkten amper en daar was het bij kleine kinderen ook best een zooi volgens mijn oma en moeder.
Pas als ze uit de kleine kinderen waren werd er weer echt goed schoongemaakt.
To werkt 16 uur, dat is niet zo heel veel vind ik althans.
heytan schreef:
24-01-2019 11:07
Bedankt voor jullie lieve reacties, ik was een beetje bang on afgebrand te worden. Er zitten goeie tips bij en oom geruststellingen. Nee het is echt niet zp ranzig dat de ongedierte bestrijding erbij komt kijken haha!

Ik moet er misschien nog bij zeggen dat ik 16 uur werk omdat ik meer werk niet kan volhouden. Werk plus huishouden was voor mij altijd precies goed, dan had ik het onder controle. Nu, met een kind erbij is het toch lastiger.

Ik had al bedacht dat wanneer ik nog eens zwanger ben (hopelijk, als alles mag lukken) en dan het 1e half jaar om sws een schoonmaakster in te huren. Dat heb ik toen echt als stressvol ervaren.

Ik ga nog 1 poging doen om het tot die tijd zelf bij te houden.

Je moet het allemaal zelf weten maar als je al aangeeft dat het nu allemaal te zwaar is: ik denk dat 2 kinderen + schoonmaakster echt een stuk zwaarder is dan 1 kind + huishouden zelf bijhouden, als ik eerlijk ben.
Hoe vies wordt het nou helemaal? Is het erg dat de bovenverdieping ontploft is? Misschien gewoon je beeld van wat moet en hoort wat bijstellen ;-)
snorriemorrie schreef:
24-01-2019 11:10
Je moet het allemaal zelf weten maar als je al aangeeft dat het nu allemaal te zwaar is: ik denk dat 2 kinderen + schoonmaakster echt een stuk zwaarder is dan 1 kind + huishouden zelf bijhouden, als ik eerlijk ben.
Of 1 kind, paar uur meer werken en amper huishouden want schoonmaker en de rest van de zorg en huishouden wat beter verdelen tussen haar en haar partner.

Nu ligt het aan TO's baan maar in mijn geval vond ik 4 uur meer werken fijner dan 4 uur schoonmaken. En de schoonmaker doet meer in die 4 uur in huis dan ik met kind thuis.

Ik zou ook niet voor een 2e kind gaan als je zo beperkt bent btw.
Lucifer2018 schreef:
24-01-2019 11:06
Jullie. Ze is niet alleenstaande moeder.
Als ik maar 16 uur zou werken zou ik echt niet mijn man nog is de badkamer laten poetsen als hij veel meer werkt. Nu lees ik dat het voor TO allemaal wat zwaar is dus dan is het misschien anders. Maar dat wist ik nog niet toen ik mijn reacties gaf.
Alle reacties Link kopieren
Wat je wel de hele dag kan doen, konstant, is opruimen. Opruimen, opruimen, opruimen. Nooit de kamer verlaten zonder iets mee te nemen.
Echt, dat scheelt al 90% van de ergernis.
ik geef mn bek ook maar een douw
poeziewoezie schreef:
24-01-2019 11:07
To werkt 16 uur, dat is niet zo heel veel vind ik althans.
Is meer dan de meeste vrouwen in de vorige generaties waar je het over had. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Haha dat is ook weer waar star. Op dit moment is de bovenverdieping wel echt ff nodig. Maar meestal valt het nog wel mee. Dan kom ik er om de week wel aan toe.
Helaas heeft mijn man er een ander beeld van als ik. Hij houd van een schoon huis. Daarom doet hij zelf ook zoveel denk ik haha.
Ik ben ook wel realistisch (denk ik) dat je er met kleine kinderen gewoon minder aan toe komt. Om mij heen heeft dan ook bijna iedereen met kleine kinderen ook hulp in de huishouding. Of extra opvang/oppas.

Mijn prioriteiten liggen wellicht ook anders. Ik vind tijd met mijn kind en een beetje tijd voor mezelf tussendoor ook belangrijk.
watdachtjehiervan schreef:
24-01-2019 11:14
Als ik maar 16 uur zou werken zou ik echt niet mijn man nog is de badkamer laten poetsen als hij veel meer werkt. Nu lees ik dat het voor TO allemaal wat zwaar is dus dan is het misschien anders. Maar dat wist ik nog niet toen ik mijn reacties gaf.
Ik wel.

Niets mis mee om in het weekend 1 grotere klus te doen als meer werkende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven