Shepsky (duitse herder x husky)

28-01-2019 18:58 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen graag een hond toevoegen aan ons jonge gezin van 4.
En nu is ons oog gevallen op de Shepsky. Het is niet alleen een prachtige hond om te zien, het zou ook een perfecte gezinshond zijn als ik alle verhalen mag geloven.
Mijn man werkt fulltime en ik werk 2 dagen. Die 2 dagen dat we allebei werken zou de buurvrouw de hond tussen de middag uit kunnen laten. Verder is er dus 5 dagen per week iemand de hele dag thuis.

Heeft iemand ervaring met een shepsky en is het echt een gezinshond?
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Zowel de Herder als de Husky kunnen geweldige gezinshonden zijn. Maar, beide rassen hebben ontzettend veel uitdaging en beweging nodig. En met veel bedoel ik uren per dag. Krijgen ze dat niet, dan worden ze al snel een stuk minder fijne huishond. Husky’s staan erom bekend dat ze bij de weinig uitdaging weglopen, en het loslopen trainen is sowieso heel moeilijk en soms zelfs onmogelijk. Herders zijn eerder geneigd om hun eigen spel te verzinnen als de baas dat niet doet, zoals bijv slopen in huis. De Husky staat er bovendien nog om bekend dat hij erg als slecht alleen thuis kan zijn, zelfs als er andere honden in huis achter blijven. Kortom, het lijkt mij, ook gezien jullie werk, geen ideale mix voor jullie gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de kruising niet. De rassen afzonderlijk wel uiteraard. Beide zijn echt werkhonden, zoals Nummer Zoveel al schrijft. Je zult dus flink aan de slag moeten met deze kruising. Ik vraag me daarom ook af of hij geschikt zal zijn voor een gezin met een jong kind. Over het algemeen gaat de aandacht vooral naar het kind en zal de hond het moeten doen met de overgebleven uurtjes per week. Dat is voor beide rassen onvoldoende.
Daarnaast moet je, als je kiest voor een designerras, opletten dat je niet bij malafide handelaren uit komt. Ook zou ik me verdiepen in de erfelijke afwijkingen van beide rassen en de verplichte gezondheidsonderzoeken die stamboomfokkers moete laten uitvoeren. Die zou ik op zijn minst van de fokker van deze kruising ook verwachten. Zomaar een reu en een teef bij elkaar zetten en de pups voor veel geld verkopen kan iedereen. Ik ben ook heel benieuwd wat zo’n pup moet gaan kosten.
Alle reacties Link kopieren
En hoe lang gaat de buurvrouw met de hond lopen?
En hoe lang gaan jullie met de hond lopen
Dit is nou niet echt een ras wat genoegen neemt met een blokje om
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Oh nou....wat NZ zegt dus
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik heb er eentje uit het asiel.

Ze jaagt net als een Husky, ontsnapt net als een Husky, loopt weg net als een Husky, jankt net als een Husky en heeft net zoveel borstelwerk als een husky.

Net als een Herder is ze erg op de groep en gaat zonder mij dus niet wandelen, ze herdert de schapen als je niet oppast en kan ontzettend waaks doen.

Ik heb zo mijn twijfels bij het bewust fokken van kruisingen. Mijn hond is de liefste hond van de wereld en was toevallig als deze kruising in her asiel gedumpt maar de combinatie van de bekende karakter trekken van allebei de rassen maakt haar tot een niet makkelijke hond.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de kruising niet maar bedenk ook dat een husky eigenlijk een hond is voor een roedel, dus niet alleen.
Deze soort kan daar echt slecht tegen en gaat vaak hierdoor dingen slopen in huis.
En beide rassen verharen enorm, daar moet je wel rekening mee houden en tegen kunnen.

Ik weet ook niet hoeveel ervaring je hebt, maar het zijn zeker niet de makkelijkste rassen om te houden.

Even net gegoogled, was even benieuwd.

Gaat het om een kruising met een Zwitsere witte herder of Duitse herder?
Maakt qua karakter nogal verschil.
Zag helaas ook dat het een kruising was die hoofdzakelijk door broodfokkers wordt gefokt en verkocht..
Daar zou ik ook mee opassen .. (lees: nooit doen)
anoniem_337593 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:35
Reden: spelfout, aanvulling
39.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Aan jullie verhalen te horen is het niet echt een makkelijke hond om mee te beginnen. Dit zou onze eerste hond worden. We waren verliefd geworden op het American Indian Dog ras maar dat blijkt helemaal een moeilijke hond om te houden te zijn. Toen kwam ik deze kruising tegen en dat leek me iets geschikter. Omdat ik alleen maar lovende informatie kon vinden dacht ik, eens even vragen aan mensen die er echt wat vanaf weten.
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
28-01-2019 19:18
En hoe lang gaat de buurvrouw met de hond lopen?
En hoe lang gaan jullie met de hond lopen
Dit is nou niet echt een ras wat genoegen neemt met een blokje om
De buurvrouw gewoon een blokje om, en wij zouden zelf het dier veel beweging geven dmv lange wandelingen elke dag.
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Kersje303 schreef:
28-01-2019 19:31
De buurvrouw gewoon een blokje om, en wij zouden zelf het dier veel beweging geven dmv lange wandelingen elke dag.
Wandelen alleen is voor beide rassen en dus ook de kruising niet voldoende. Je zult er mee gaan moeten trainen op een club om ze tevreden te houden. Het zijn echte werkhonden die uitdaging en de juiste begeleiding nodig hebben. De Husky is daarnaast een echte Houdini en zal ontsnappen als hij de kans krijgt. Even de poort of deur open laten staan als je kindje buiten wil spelen en de Husky zal pleite zijn. En je moet er rekening mee houden dat deze kruising nooit los kan lopen vanwege het extreme jachtinstinct van de Husky. Relaxt wandelen zal er waarschijnlijk niet inzitten.

Als beginnershond zijn er heel veel rassen die afvallen. Wat ik mensen altijd adviseer is om eens op een rijtje te zetten wat je van de hond verwacht en wat je de hond echt te bieden hebt.
Nog even over wandelingen; mijn hond is nu zes. Ze gaat élke dag 1-2 uur met de hondenuitlaat mee en loop daarnaast nog minimaal drie keer per dag een stukje met mij. Vandaag de hele dag bij de hondenoppas geweest maar om half zes had ze energie genoeg om een half uur lang door het park te rausen. Toen ze twee was kon ik een uur met haar fietsen dan nog een paar uur naar het strand en dan kon ze nog een keer gaan hardlopen.

Het is echt geen beginnershond. Ik zou iets bekenders en makkelijkers zoeken. Schnauzers zijn ontzettend leuk bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Husky’s vinden het klimaat waarin wij leven erg onprettig. In de zomer zijn ze ongelukkig. Hierdoor kunnen ze gedragsproblemen krijgen. Het zijn prachtige beesten maar niet voor in dit klimaat. En de herder is natuurlijk prachtig, maar ook ontzettend doorgefokt. Lees je daar goed over in..
Alle reacties Link kopieren
Goed advies, snowdogs..
Als je het karakter heel fijn vindt dan vind je de hond vanzelf mooi
Kijk maar naar Frekkel !!!

Vooral beweging en gedrag in huis moet bij je karakter passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens een kruising husky witte herder gezien, prachtige hond maar je moet wel weten waar je aan begint. Kan een pittige combinatie zijn dus lijkt mij niet per se een makkelijke gezinshond, vaak worden alleen de meest positieve eigenschappen benoemt maar bij een kruising weet je niet welke eigenschappen de hond zal krijgen. Hij kan de baasgerichtheid van de herder en het vriendelijke van de husky hebben maar net zo goed het onafhankelijke van de husky en de regeldrang van de herder. Heb zelf een volbloed herder en die heeft de eerste jaren echt een stevige opvoeding nodig gehad, heel wat energie gekost. Zeker lief voor eigen mensen en kinderen maar naar vreemden/buiten toe niet de makkelijkste.
Het is geen makkelijke hond en daarnaast deelt dit ras een aantal erfelijke afwijkingen.
Maar.... geen enkele hond is geschikt om 2 dagen per week alleen thuis te zijn met alleen een rondje tussen de middag.
Hoe wil je trouwens een pup opvoeden als je niet thuis bent?
Alle reacties Link kopieren
De kans dat je bij een foute fokker uitkomst bij dit soort kruisingen is erg groot...

Iemand die voor de leuk eens een nestje fokt maar niet de nodige gezondheidstesten doet die voor beide rassen nodig zijn.

Of nog erger; een broodfokker !!

Ik zou minimaal gaan voor een nest waarvan de ouders getest zijn voor heupdysplasie en elleboog dysplasie.

Het probleem van een kruising, je weet nooit welke eigenschappen de pup van de ouders mee krijgt.

Beste wat je kunt doen is een lijstje maken van de exacte eigenschappen die je in een gezinshond zoekt, en op basis daarvan een keuze maken voor welk ras je wil gaan.

De husky zou ik nou niet de perfecte gezinshond noemen.. je kunt geluk hebben maar de meeste die ik ken zijn slopers, joelen de boel bij elkaar, zijn lomp en lopen makkelijk weg. Je kruising zou zomaar die eigenschappen mee kunnen krijgen !
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij een zeer pittige combinatie, zeker gezien het feit dat het jullie eerste hond zou worden. Mensen overschatten zichzelf vaak wat betreft de fysieke (en mentale) uitdaging die ze een hond kunnen bieden - met de beste bedoelingen, maar toch. Zeker omdat jullie een jong gezin hebben is het belangrijk (voor jullie en voor de toekomstige hond) om daar realistisch over te zijn en daar goed over na te denken.

Vervolgens noem je een ander ras dat ook weer vrij heftig is, zeker als eerste hond. Ik zou je aanraden om in je zoektocht naar een geschikte hond te beginnen bij het karakter en in hoeverre de hond aansluit op jullie gezin en levensstijl - laat dat leidend zijn boven uiterlijk. Uiterlijk zou op de laatste plaats moeten komen. Zo maak je de beste kans op een hond die echt bij jullie past.

En let ook goed op gezondheid en herkomst. Heel veel rassen kampen helaas met enorme gezondheidsproblemen, en er zijn ook heel veel malafide fokkers actief. Marktplaats-pups zijn meestal slecht nieuws, geen enkele zichzelf respecterende fokker zou zijn/haar pups daar te koop aanbieden.

Hier kun je de meeste bekende rassen opzoeken: https://www.rashondenwijzer.nl/. Klopt niet 100%, maar geeft wel een goede indicatie. Als je een (ras)hond koopt, ga dan naar een goede fokker. Benader de rasverenigingen van de rassen waar je in geïnteresseerd bent. Een gezonde pup met een goede herkomst is duurder, maar dat spaar je later ruimschoots uit wat betreft dierenartskosten (en verdriet).

Is een volwassen hond adopteren geen optie voor jullie?
anoniem_95408 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 21:39
13.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ohja, gezondheidstesten (bloedtesten, rontgefotos, oogtesten) van de ouders is iets anders dan alleen ‘de pup is helemaal gezond verklaard door de dierenarts’, wat meestal in marktplaats (broodfok) advertenties staan.
Alle reacties Link kopieren
Oola schreef:
28-01-2019 19:59
Het lijkt mij een zeer pittige combinatie, zeker gezien het feit dat het jullie eerste hond zou worden. Mensen overschatten zichzelf vaak wat betreft de fysieke (en mentale) uitdaging die ze een hond kunnen bieden - met de beste bedoelingen, maar toch. Zeker omdat jullie een jong gezin hebben is het belangrijk (voor jullie en voor de toekomstige hond) om daar realistisch over te zijn en daar goed over na te denken.

Vervolgens noem je een ander ras dat ook weer vrij heftig is, zeker als eerste hond. Ik zou je aanraden om in je zoektocht naar een geschikte hond te beginnen bij het karakter en in hoeverre de hond aansluit op jullie gezin en levensstijl - laat dat leidend zijn boven uiterlijk. Dat zou op de laatste plaats moeten komen. Zo maak je de beste kans op een hond die echt bij jullie past.

En let ook goed op gezondheid en herkomst. Heel veel rassen kampen helaas met enorme gezondheidsproblemen, en er zijn ook heel veel malafide fokkers actief. Marktplaats-pups zijn meestal slecht nieuws, geen enkele zichzelf respecterende fokker zou zijn/haar pups daar te koop aanbieden.

Hier kun je de meeste bekende rassen opzoeken: https://www.rashondenwijzer.nl/. Klopt niet 100%, maar geeft wel een goede indicatie. Als je een (ras)hond koopt, ga dan naar een goede fokker. Benader de rasverenigingen van de rassen waar je in geïnteresseerd bent. Een gezonde pup met een goede herkomst is duurder, maar dat spaar je later ruimschoots uit wat betreft dierenartskosten (en verdriet).

Is een volwassen hond adopteren geen optie voor jullie?
Een volwassen hond adopteren heb ik het inderdaad over gehad met mijn man, maar hij zegt stellig, nee ik wil zelf de hond van pup af aan opvoeden en aan onze kinderen laten wennen.
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
28-01-2019 19:22
Ik ken de kruising niet maar bedenk ook dat een husky eigenlijk een hond is voor een roedel, dus niet alleen.
Deze soort kan daar echt slecht tegen en gaat vaak hierdoor dingen slopen in huis.
En beide rassen verharen enorm, daar moet je wel rekening mee houden en tegen kunnen.

Ik weet ook niet hoeveel ervaring je hebt, maar het zijn zeker niet de makkelijkste rassen om te houden.

Even net gegoogled, was even benieuwd.

Gaat het om een kruising met een Zwitsere witte herder of Duitse herder?
Maakt qua karakter nogal verschil.
Zag helaas ook dat het een kruising was die hoofdzakelijk door broodfokkers wordt gefokt en verkocht..
Daar zou ik ook mee opassen .. (lees: nooit doen)
Het zou dan om de kruising met zwitserse witte herder gaan
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Kersje303 schreef:
28-01-2019 20:18
Het zou dan om de kruising met zwitserse witte herder gaan
Poeh! Dat zou ik echt niet aandurven! Beide rassen zijn behoorlijk vocaal en nerveus van aard. Dat lijkt me geen relaxte kruising te worden al helemaal niet icm jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
28-01-2019 20:21
Poeh! Dat zou ik echt niet aandurven! Beide rassen zijn behoorlijk vocaal en nerveus van aard. Dat lijkt me geen relaxte kruising te worden al helemaal niet icm jonge kinderen.
Aan jullie informatie te lezen lijkt mij het ineens ook een veel minder strak plan 🙈
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
28-01-2019 20:21
Poeh! Dat zou ik echt niet aandurven! Beide rassen zijn behoorlijk vocaal en nerveus van aard. Dat lijkt me geen relaxte kruising te worden al helemaal niet icm jonge kinderen.
De Zwitserse herder hoort wel speels maar niet nerveus te zijn. Maar, deze herder kan - net als de Hysky - erg slecht tegen alleen zijn.
Als je een lieve, ontspannen gezinshond zoekt kun je ook naar een collie kijken. Schatjes zijn het.
Maar ook die heeft veel meer behoefte aan gezelschap dan op dagen dat je werkt even snel door de buurvrouw uitgelaten worden. Dat geldt echt voor de meeste honden.
Het lijkt me sowieso geen goed idee om voor het uitlaten van de hond te vertrouwen op een buurvrouw. Wat doe je als zij een keer weg moet? Of als ze er geen zin meer in heeft? Of verhuist?
Alle reacties Link kopieren
Over het alleen zijn wil ik even ook wat zeggen.

Wij zelf hebben een Japanese Akita die wekelijks een dag 9 uur alleen zit omdat wij allebei op die dag volledig werken. (Ik werk 3 halve dagen en 1 hele dag, mijn vriend werkt fulltime.)

In het begin had ze echt ontzettend veel last gehad van verlatingsangst. Buren hebben zelfs nog geklaagd dat het wel heel extreem was. Ik heb hier zoveel tijd en moeite in gestoken om het in orde te krijgen. Met tijd en moeite bedoel ik niet weken maar eerder maanden. Wees hierop voorbereid! Nu kan ze prima een werkdag (9 uur dus) alleen zitten, maar nogmaals dit geldt voor maar 1x per week. En gelukkig heeft ze ook nog onze katten waar ze achteraan kan hobbelen. Ik zorg ervoor dat ik voor het werken minimaal een half uur met haar wandel, al moet ik om 5 uur s' ochtends opstaan, het interesseert me niks, beestje moet toch even haar energie kwijt. Als ik klaar ben met werken doe ik meteen de hond aan de lijn en maken we vaker een wandeling van 45 minuten tot een uur.

Tuurlijk zijn er ook wel eens dagen dat je maar 15 minuten wandelt, maar dit komt vrijwel nooit voor! Alleen als ik doodziek op de bank lig en vriend in het buitenland zit vanwege zijn werk. Daarnaast brengen we onze hond ook ontzettend vaak naar de honden opvang toe. Daar kan ze lekker los met andere honden spelen terwijl wij bijvoorbeeld bij een verjaardag zijn.

Vergis je je aub niet in hoeveel tijd er in een hond gaat zitten! Ik heb het namelijk enorm onderschat. Niet dat ik spijt heb, absoluut niet, ze is echt ons prinsesje. maar ik zou er de volgende keer toch echt twee keer over nadenken voordat ik een eerstvolgende hond zal aanschaffen.
lacer wijzigde dit bericht op 28-01-2019 20:35
2.63% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven