Peuter laten proeven?

29-01-2019 19:24 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter is een dramatische eter, altijd al geweest. Fruit wordt niet gegeten, groente alleen als het verstopt zit in saus bij pasta/bami/rijst. Gepureerde soepen oid lukt niet. Nu lees ik altijd: kinderen hoeven niet te eten als ze maar een beetje proeven. Heel leuk, maar hoe doe je dat? Zelfs proeven wordt hier geweigerd.
Het eten van vanalles (groente, vlees, aardappels, saus op wrap) heb ik al losgelaten maar het zou zo fijn zijn als er wel geproefd wordt. Samen klaarmaken helpt niet, negeren helpt niet, aanmoedigen helpt niet. Is peuter nog te jong? Ik wil er eigenlijk geen strijd van maken maar alles behalve eten wat peuter lekker vindt is strijd (ook als we het negeren, dan krijgen we drama over ander eten willen).

Dus, iemand tips? Elke dag spaghetti voorzetten vind ik niet echt de oplossing, want ik vrees dat we dat dan echt tot volwassen zijn kunnen doen.
Waarom vinden 'we' groente eigenlijk structureel niet lekker terwijl het lichaam eigenlijk toch juist positief zou moeten reageren op dingen die gezond voor ons zijn?
JonathanStrange schreef:
29-01-2019 20:24
Ik vind dat dus een beetje gek, een peuter die alleen maar in pureevorm of uit de blender eet. Het is geen baby meer en kaakspieren moeten ook getraind worden. Om te kunnen leren praten heb je die mondmotoriek ook nodig.
Daar is vlees toch prima geschikt voor en knapperige broodjes
redbulletje schreef:
29-01-2019 20:25
Daar is vlees toch prima geschikt voor en knapperige broodjes
TO's kind eet geen vlees, zie ik.
En peuters met knapperige broodjes? Dan heb je (ik in elk geval) in to time een brullend kind dat het pijn doet aan de mond. Nee, hoor, krentenbollen en bolletjes is het devies, lijkt het wel.

En qua 'we' lusten geen groenten: ik lust eigenlijk alleen maar groenten. Ik eet alles, maar eet het allerliefste groenten (zonder sausjes of dergelijke zaken). En ben nog steeds te dik, trouwens :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
29-01-2019 20:24
Ik vind dat dus een beetje gek, een peuter die alleen maar in pureevorm of uit de blender eet. Het is geen baby meer en kaakspieren moeten ook getraind worden. Om te kunnen leren praten heb je die mondmotoriek ook nodig.
Maar die oefen je ook niet als je niets eet
JonathanStrange schreef:
29-01-2019 20:24
Ik vind dat dus een beetje gek, een peuter die alleen maar in pureevorm of uit de blender eet. Het is geen baby meer en kaakspieren moeten ook getraind worden. Om te kunnen leren praten heb je die mondmotoriek ook nodig.
Hier in België eten peuters sowieso veel langer eten in puree-vorm dan in Nederland, vermoed ik.
Tot een jaar of 2 à 3 wordt eten (fruit en groenten / groenten met aardappelen en eventueel vlees) hier nog gewoon geplet.

Als dat maakt dat kind wel groenten binnen krijgt en dat het leuk is aan tafel ...

Op zijn 16de zal een puber echt geen groentenpap / -puree meer eten.
Of toch niet elke dag.
JonathanStrange schreef:
29-01-2019 20:29
TO's kind eet geen vlees, zie ik.
En peuters met knapperige broodjes? Dan heb je (ik in elk geval) in to time een brullend kind dat het pijn doet aan de mond. Nee, hoor, krentenbollen en bolletjes is het devies, lijkt het wel.

En qua 'we' lusten geen groenten: ik lust eigenlijk alleen maar groenten. Ik eet alles, maar eet het allerliefste groenten (zonder sausjes of dergelijke zaken). En ben nog steeds te dik, trouwens :facepalm:
Dat is wel ultiem frustrerend! Ik weet tenminste waar ik mijn vetlaag aan te danken heb :$ ;-D
JonathanStrange schreef:
29-01-2019 20:29
TO's kind eet geen vlees, zie ik.
En peuters met knapperige broodjes? Dan heb je (ik in elk geval) in to time een brullend kind dat het pijn doet aan de mond. Nee, hoor, krentenbollen en bolletjes is het devies, lijkt het wel.

En qua 'we' lusten geen groenten: ik lust eigenlijk alleen maar groenten. Ik eet alles, maar eet het allerliefste groenten (zonder sausjes of dergelijke zaken). En ben nog steeds te dik, trouwens :facepalm:
Nee maar het verschil tussen een gekookte sperzieboon en een krentenbol is nou ook niet levensgroot. En het kind zal vast wel eens een boterham, cracker, koekje of fruit eten.
Groentepuree leidt echt niet direct tot een verstoorde mondmotoriek.
Belg007 schreef:
29-01-2019 20:30
Hier in België eten peuters sowieso veel langer eten in puree-vorm dan in Nederland, vermoed ik.
Tot een jaar of 2 à 3 wordt eten (fruit en groenten / groenten met aardappelen en eventueel vlees) hier nog gewoon geplet.

Als dat maakt dat kind wel groenten binnen krijgt en dat het leuk is aan tafel ...

Op zijn 16de zal een puber echt geen groentenpap / -puree meer eten.
Of toch niet elke dag.
.
ah oke, dat wist ik niet, wel een cultuurverschil idd! Maar, even uit interesse, doen ze dat dan ook op school? In Belgie gaan kinderen toch met 2,5 jaar naar school?
Alle reacties Link kopieren
Hmm gepureerde groente heb ik nog nooit geprobeerd.. zou een optie zijn. Al wordt aardappelpuree ook niet geproefd maar we kunnen hebt proberen.
Qua mondmotoriek maak ik je geen zorgen, ze kletst de oren van ons hoofd :-D . Fruit eet ze thuis alleen in een fruitzakje (gepureerd dus) maar bij het kdv eet ze alles! Lijkt meer gewenning dus dan dat ze het niet lust. Ik vind het dan ook jammer dat het kdv niet aan warme maaltijden doet, dan zou ze nog wat meer binnen krijgen. Een neefje of nichtje wat dingen wel eet is helaas niet voldoende motivatie.

Hier vandaag dus ook geprobeerd dat ze pas nog een stukje brood mocht als ze de soep geproefd had. Dik drama en echt niet dat ze het doet hoor, dan maar geen eten meer. Ik vrees dat ze net zo koppig is als haar ouders... (en hoop niet dat ze vannacht wakker wordt van de honger want in slapen is ze ook al niet zon ster).
JonathanStrange schreef:
29-01-2019 20:32
.
ah oke, dat wist ik niet, wel een cultuurverschil idd! Maar, even uit interesse, doen ze dat dan ook op school? In Belgie gaan kinderen toch met 2,5 jaar naar school?
Bij kleuters wordt hier zelden warm eten geserveerd 's middags.

De meeste kleuters eten 's middags ofwel thuis, ofwel brood.

Waarschijnlijk net omdat ze weten hoe dramatisch een heel deel kleine kinderen eten :-D.



Als er al een warme kantine is stelt die sowieso niet veel voor.
Friet, aardappelkroketten, gebakken aardappelen of puree met iets van onherkenbare groenten en iets van gebakken vlees in een korstje of fish-sticks.

Verre van gezond dus, maar die enkele kleuter die daar wel warm eet eet het tenminste op omdat het allemaal gebakken / gefrituurd en onherkenbaar is.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 29-01-2019 20:42
8.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
EvyBlissy schreef:
29-01-2019 20:22
Wel fijn dat ik niet de enige ben

:-$


Oh ja, mijn zoon eet ook geen taart. Zou hij best lusten, maar hij weigert het gewoon te proeven. Heerlijk die herkenning hier.
Onze eet geen taart, geen koekjes, geen appelmoes, etc etc.
Bijna knap dat er ook nog dingen wél in gaan.
Oudste eet alles dus we kunnen wel lekker genoeg koken ;-)
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
29-01-2019 20:41
Onze eet geen taart, geen koekjes, geen appelmoes, etc etc.
Bijna knap dat er ook nog dingen wél in gaan.
Oudste eet alles dus we kunnen wel lekker genoeg koken ;-)
Herkenbaar al gaan er steeds meer koekjes in, die kan ze inmiddels soms wel proeven haha. Ik heb ook hoop dat de jongste een betere eter blijkt (en misschien zelfs zijn zus aansteekt, dat zou helemaal top zijn) :)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij waren pasta en rijst zonder (groente)saus geen keuze-optie. Dus als we dat aten schepte ik volledig op en kon hij zelf kiezen tussen niets eten of met (zichtbare, herkenbare) groentensaus.

Met AVG ligt alles los en pakte hij wat hij zelf wilde. Verder geen aandacht aan schenken. Maar een extra portie vlees of patatjes of wat hij ook meer wilde was geen optie als er nog onaangeraakte dingen te eten waren.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 29-01-2019 20:54
0.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier is peuter in principe een hele goede eter, maar heeft wel een fase gehad dat hij ineens geen groente meer wilde. Nou houdt hij erg van stoeien dus toen hebben we hem wijs gemaakt dat hij van zijn vader kon winnen als hij zijn groenten op at. Het is al maanden geleden, maar het werkt nog steeds.. na het eten, geeft hij steevast zijn vader er even van langs :hihi:

Is er iets wat je haar wijs zou kunnen maken? Of gewoon omkopen met stickers sparen en iets in de speelgoedwinkel uit mogen kiezen? (Zo hebben we die van ons zindelijk gekregen)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
29-01-2019 20:38
Hmm gepureerde groente heb ik nog nooit geprobeerd.. zou een optie zijn. Al wordt aardappelpuree ook niet geproefd maar we kunnen hebt proberen.
Qua mondmotoriek maak ik je geen zorgen, ze kletst de oren van ons hoofd :-D . Fruit eet ze thuis alleen in een fruitzakje (gepureerd dus) maar bij het kdv eet ze alles! Lijkt meer gewenning dus dan dat ze het niet lust. Ik vind het dan ook jammer dat het kdv niet aan warme maaltijden doet, dan zou ze nog wat meer binnen krijgen. Een neefje of nichtje wat dingen wel eet is helaas niet voldoende motivatie.

Hier vandaag dus ook geprobeerd dat ze pas nog een stukje brood mocht als ze de soep geproefd had. Dik drama en echt niet dat ze het doet hoor, dan maar geen eten meer. Ik vrees dat ze net zo koppig is als haar ouders... (en hoop niet dat ze vannacht wakker wordt van de honger want in slapen is ze ook al niet zon ster).
Nou, groente meegeven naar het kdv dan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik zou dus geen ander eten aanbieden, en drama daarover niet accepteren. Ze kiest zelf dat ze niets eet.

Vanaf ongeveer 5/6 jaar oud weet je meer wat ze echt niet lusten en wat theater is. Ik heb altijd gezegd dat hij 2 dingen mag kiezen die hij niet lust en dus niet hoeft te eten (hier witlof en prei).

Verder ook wel eens gelezen dat je als volwassenen ook normaal met groenten om moet gaan (dus niet pa die met lange tanden zit te eten of moe die bepaalde dingen zelf niet opschept).

Als ze op het kdv wel eet zou het ook thuis een machtsspelletje geworden kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
To, bij ons ging het beter toen hij naar school ging. Heeeel langzaam dat wel.

We kwamen af van enkel crackers met nutella en knorr vie (dat bestaat nu niet meer).

We hebben echt alles geprobeerd. We hebben ladootjes voor hem neergezet die hij mocht uitpakken als hij een hap zou proeven. We hebben van pure frustratie eten naar binnen geduwd, wat er weer net zo hard uitkwam. We zijn naar het pedagogisch spreekuur geweest (ja mevrouw, hij moet wel proeven. Ja hoe dan??).

Vanaf de basisschool ging het langzaam beter. Nu is hij 15 en eet hij veel verschillende dingen.

Net als met slapen. Hij wilde bij ons in bed. Hij maakte zichzelf zo overstuur dat hij moest overgeven, en niet 1 keer. Op een gegeven moment waren we zo kapot dat hij vij onsin bed sliep
Uiteindelijk heeft hij een aantal jaren bij ons geslapen. Eerst in bed en daarna met zn meegroeibed achter ons bed.

Hij heeft een hele sterke eigen wil en kan ontzettend koppig zijn. Maar wat ik geleerd heb is dat je de strijd met eten en slapen verliest.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het alleen om het avondeten?
Dat is hier namelijk wel drama. Dat probeer ik los te laten. Vraag wel te proeven en soms gaat er dan een hap in maar vaker niet. Ondertussen klets ik over de dag. Ik serveer ook alles apart. Want aardappels wil ze wel, maar niet als de groente erbij zit bijvoorbeeld.

Overdag eet ze wel (bijna) alles wat ik voorschotel. Dus bij de lunch eten we dan bijvoorbeeld een wrap met komkommer, of wat snoeptomaatjes tijdens het koken. Soep bij de lunch.

Maar als overdag ook het eten niet wil... oei. Dan zou ik het ook echt niet weten. Vooral niet te veel over hebben en een ding van maken. Eten gewoon op tafel zetten, zelf het goede voorbeeld geven en lekker gaan eten. Maak het gezellig aan tafel zodat peuter erbij wil horen.

Sterkte! :hug:
Onze jongste zoon wilde als peuter ook niet zo goed eten. Kroop soms onder tafel. Werd een strijd aan tafel totdat ik het zat was. tegen mijn man gezegd we negeren hem want hij verziekt de sfeer aan tafel en oudste kind zit wel goed te eten, is niet leuk voor hem. Hij kreeg ook geen toetje of iets anders. Heeft minder dan een week geduurd. We bewaarde zijn eten trouwens wel, na paar dagen kwam hij dan toch weer terug naar de keuken om nog een paar hapjes te eten zodat hij wel een toetje mocht!

Bij mij hoeven ze hun bord niet leeg te eten als ze nog klein zijn maar wel van alles wat eten. En de ene dag eten ze wat meer groente dan de andere dag, dat komt wel goed. Ik heb trouwens 3 kinderen die gek op rauwkost zijn, heb je dat al eens geprobeerd? ik zet vaak komkommer, paprika en wortel op tafel en als ik een stukje wil is het meestal al op!
Het heeft er niet echt iets mee te maken want ik lees dat het over de gewoonste dingen om te eten gaat.

Maar wist je dat het normaal is dat kleine kinderen geen spruitjes lusten? Schijnbaar 'verslijt' onze smaak een beetje met het opgroeien. Kindjes smaken dus enorm scherp. (Hun smaak is nog niet 'afgesleten'). En dat zou de reden zijn, waarom mensen/kinderen bij het ouder worden meer beginnen te lusten omdat de allerscherpste smaak van bepaalde groenten, kaas, … dan niet meer waarneembaar is.
Raar maar waar!
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar en heel frustrerend! Leuk dat je overal leest dat je er geen strijd van moet maken, maar ik wordt echt wel een beetje onrustige bij het idee dat mijn kind groente, fruit en avondeten standaard niet binnen krijgt.

Mijn kind van 2,5 jaar weigert bij mij en anderen standaard zijn avondeten. Behalve bij zijn vader.
En zijn vader heeft het niet volgens het boekje gedaan. Hij is daarin ouderwets, maar hij heeft nooit toegegeven als kind niet wilde eten (behalve als hij ziek was etc) Hij bleef gerust anderhalf uur aan tafel zitten, bleef ook altijd rustig, nooit boos,maar je gaat tien a twintig happen eten met het idee, als je brood/koekjes ed kan eten, dan kan je ook gewoon avondeten eten. Kind kon huilen wat hij wilde of tegenstribbelen wat hij wilde er werden gewoon een aantal lepels naar binnen geschoven.
Vader en ik zijn uit elkaar en we hebben weleens woorden over gehad, ik was het absoluut niet eens met zijn aanpak, 'want je mag van eten geen strijd maken'

En nu is de eindstand dat kind bij vader altijd zijn avondeten eet en bij mij en anderen standaard alles weigert. Vader kan het inmiddels zo naar binnen schuiven zonder enige strijd, sterker nog, hij vindt het avondeten met papa gezellig. Het is zo erg dat we nu al maandenlang elke avond weer met zijn drieën eten, vader, zoontje en ik (we gaan vriendschappelijk met elkaar om dus dat kan gelukkig) omdat ik van het avondeten een gezellig moment wil maken, zodat hij een positieve associatie met avondeten krijgt. Maar als ik alleen met hem ben, krijg ik het onmogelijk voor elkaar dat we zonder strijd kunnen eten.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, maar eraan laten likken werkt hier. De eerste keren alleen likken. Daarna uitbouwen naar kleine hapjes. En vertellen dat ik nooit, maar dan ook echt nooit iets vies voor haar maak. Dus alles wat ze moet proeven is eigenlijk lekker.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als ze klaar is met wat ze dan wel eet, krijgt ze buiten haar yoghurt niets meer.

Ik kook nooit meer anders, maar wel wat zij ook lust of zou moeten lusten.

En wat hier hielp was er echt nul drama van maken. Je kan dit eten en anders niets.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs laten likken lukt dus niet, zou al blij zijn dat ze dat deed!
Rauwkost eet ze ook niet, over de dag heen. Ik ben bang dat ze bij ons geen fruit eet en op het kdv wel omdat het daar ‘hoort’. Wij zijn zelf vaak weggeweest onder fruittijd en dan sloeg ik een dagje over, enz. Totaal niet handig dus dat gaan we anders doen bij nr 2. Mogelijk sluipt de gewoonte er voor haar dan ook in?
Rauwkost meegeven aan kdv is best nog een idee eigenlijk, al weet ik niet of ze het eet als de rest dat niet hoeft. Maar kan eens vragen of ze eens komkommer oid als 4-uurtje kunnen en willen doen. Benieuwd of ze het dan wel proeft.
Kind van 7 vroeg vanavond spontaan of hij een stukje van mn zalm mocht proeven en schepte zelf saus op z’n spaghetti. Hij heeft het met smaak op zitten eten, terwijl hij altijd alleen kale pasta at en zeker geen vis... Ik heb dus alle hoop dat het vanzelf goed komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven