Regels lunchtrommel?

01-02-2019 20:15 371 berichten
Vraag voor juffen en meesters: M'n zoon zit op de kleuterschool en ik ben benieuwd wat ik zoal in z'n trommel mag stoppen. Tot nu toe geef ik boterhammen en een banaan mee. Het lijkt me wel leuk om er bijvoorbeeld eens een chocolade paaseitje in te doen. Of een koekje. Hoe erg is dat? Zou dat de andere kinderen opvallen? Er zijn op school geen regels wat betreft lunch. Ik hou me uiteraard wel aan de no-sugar-voorschriften qua traktaties en zo.
Vergeetmenietje1980 schreef:
01-02-2019 20:58
jahoor, als er chocopasta op zit komt de boterham weer terug. mogen ze het niet opeten.
en inderdaad sultana en liga is ook meuk, maar school ziet dat als gezond.
kaas en worst zit veel zout in, maar dat mag wél.
Oh dat is wel erg extreem. Maar wel lekker duidelijk: geen chocolade.
Uvita schreef:
01-02-2019 21:06
Ja, vandaar de vraag aan juffen en meesters: in hoeverre zien klasgenoten iets als ze zelf aan de lunch zitten?
Ik ben geen juf, heb alleen een paar keer in een speciale week mee mogen overblijven (zodat de ouders konden zien hoe het ging), maar er zijn kinderen die met alles bezig zijn behalve hun eigen brood. Dat waren er best veel eigenlijk. Nou kon dat komen omdat er toen meerdere ouders ook bij zaten, maar toch. Als je zin hebt in je brood, eet je wel, toch?
RegretteRien schreef:
01-02-2019 21:03
Mijn kinderen hebben een inzetbakje en naast 3 boterhammen gaat er meestal iets kleins in; plakje ontbijtkoek, een worteltje, tomaatje, paar zoute stokjes. 'echt' snoep/ chocolade krijgen ze thuis.

Afbeeldingg
Hier inderdaad ook die inzetbakjes. En soortgelijke vulling.
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
01-02-2019 20:58
jahoor, als er chocopasta op zit komt de boterham weer terug. mogen ze het niet opeten.
en inderdaad sultana en liga is ook meuk, maar school ziet dat als gezond.
kaas en worst zit veel zout in, maar dat mag wél.

Serieus? Dat zou mij echt te ver gaan. Mijn kind eten ontzeggen? Dat zou ik echt niet accepteren.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
01-02-2019 21:08
Afbeelding

:mrgreen:
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
01-02-2019 21:12
Hier inderdaad ook die inzetbakjes. En soortgelijke vulling.
waar koop je die?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn ze vrij streng, ook een kindje met allergie in de klas dus niemand mag pindakaas of Nutella op brood. Vind het geen probleem. Genoeg tijd over om thuis iets te snoepen te geven.
Alle reacties Link kopieren
belachelijk boterham mee terug omdat er pasta op zit.

hier mag er ook geen snoep of "gewone" koek mee, wel peperkoek liga sultana etc. beleg op brood zitten geen regels aan

hier nemen ze meestal brood mee en soms een wrap (zalm of carpaccio)
threebee schreef:
01-02-2019 21:36
waar koop je die?
Deze komen van Mepal, samen met de broodtrommel-met-naam-erop gekocht dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
bij mijn oudste ook kindje met allergie voor pinda's maar al vanaf de kleuterschool weten alle kinderen dat ze goed hun handen moeten wassen als ze pindakaas op brood hebben, maar er wordt geen beleg ontzegt omdat een klasgenoot allergisch is
Uvita schreef:
01-02-2019 21:06
Ja, vandaar de vraag aan juffen en meesters: in hoeverre zien klasgenoten iets als ze zelf aan de lunch zitten?

Ligt een beetje aan de groep. Soms vindt iedereen alles prima, soms zit er een moraalridder in de groep die komt klikken.
threebee schreef:
01-02-2019 21:37
Bij ons zijn ze vrij streng, ook een kindje met allergie in de klas dus niemand mag pindakaas of Nutella op brood. Vind het geen probleem. Genoeg tijd over om thuis iets te snoepen te geven.
och jee, dat is wel erg extreem. Geen pindakaas vanwege een allergie?
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik godsdankbaar dat ik destijds op school gewoon een pennywafel mocht eten, en dat de jarige kinderen gewoon op Lange Jannen, lolly's, toverballen, enz. konden trakteren als ze jarig waren. Te dikke kinderen waren zeldzaam, want we ravotten urenlang per dag, na school naar buiten en hutten bouwen, voetbal spelen, stoepranden, fietswedstrijdjes houden, enz. In de avond een gezonde maaltijd met verse groenten en snoepen was beperkt. Hooguit een glaasje ranja per dag, maar verder thee of water of melk. In het weekend (oh feest) zomaar een zak chips die over vier personen werd verdeeld, eindeloos deed je met je schaaltje met daarin een handje paprikachips. Eindeloos hangen voor de TV en computer was er niet bij, want bestond niet, de TV begon (met uitzondering van het kinderuurtje op woensdagmiddag) pas rond 7 uur, met Meneer de Uil. En dus hadden we ongemerkt, want wij noemden het spelen, verdomd veel lichaamsbeweging, en dan verbrandde je die Lange Jan die je van een jarig klasgenootje had gekregen, vanzelf wel.

Maar hoe ver zijn we dan gedaald dat er tegenwoordig op de scholen al op gelet moet worden en er zelfs "sancties" op staan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Uvita schreef:
01-02-2019 21:44
och jee, dat is wel erg extreem. Geen pindakaas vanwege een allergie?
Met een kleuter met een heftige allergie in de klas is dat vrij logisch.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo’n inzetbakje. Kind vindt de verrassing altijd leuk wat ik erin stop. Doe er meestal een paar rozijntjes, klein ontbijtkoeken, tomaatjes, druiven of komkommer in. Maar andere kind hoeft dat allemaal niet, die heeft er liever 4 boterhammen in. Of een briefje vinden ze ook leuk. Met eet smakelijk of een hartje erop :)
pejeka schreef:
01-02-2019 21:48
Wat ben ik godsdankbaar dat ik destijds op school gewoon een pennywafel mocht eten, en dat de jarige kinderen gewoon op Lange Jannen, lolly's, toverballen, enz. konden trakteren als ze jarig waren. Te dikke kinderen waren zeldzaam, want we ravotten urenlang per dag, na school naar buiten en hutten bouwen, voetbal spelen, stoepranden, fietswedstrijdjes houden, enz. In de avond een gezonde maaltijd met verse groenten en snoepen was beperkt. Hooguit een glaasje ranja per dag, maar verder thee of water of melk. In het weekend (oh feest) zomaar een zak chips die over vier personen werd verdeeld, eindeloos deed je met je schaaltje met daarin een handje paprikachips. Eindeloos hangen voor de TV en computer was er niet bij, want bestond niet, de TV begon (met uitzondering van het kinderuurtje op woensdagmiddag) pas rond 7 uur, met Meneer de Uil. En dus hadden we ongemerkt, want wij noemden het spelen, verdomd veel lichaamsbeweging, en dan verbrandde je die Lange Jan die je van een jarig klasgenootje had gekregen, vanzelf wel.

Maar hoe ver zijn we dan gedaald dat er tegenwoordig op de scholen al op gelet moet worden en er zelfs "sancties" op staan?
Dank voor je moeite ;)
Alle reacties Link kopieren
Hier is alleen pindakaas en spekuloos een no go ivm een allergisch kind.
Verder gaat er brood in de trommel en zo'n la vache quiri kaasje. Soms wraps met sla en gerookte kipfilet.

Snoepen mag thuis als ze uit school komen.
pejeka schreef:
01-02-2019 21:48
Wat ben ik godsdankbaar dat ik destijds op school gewoon een pennywafel mocht eten, en dat de jarige kinderen gewoon op Lange Jannen, lolly's, toverballen, enz. konden trakteren als ze jarig waren. Te dikke kinderen waren zeldzaam, want we ravotten urenlang per dag, na school naar buiten en hutten bouwen, voetbal spelen, stoepranden, fietswedstrijdjes houden, enz. In de avond een gezonde maaltijd met verse groenten en snoepen was beperkt. Hooguit een glaasje ranja per dag, maar verder thee of water of melk. In het weekend (oh feest) zomaar een zak chips die over vier personen werd verdeeld, eindeloos deed je met je schaaltje met daarin een handje paprikachips. Eindeloos hangen voor de TV en computer was er niet bij, want bestond niet, de TV begon (met uitzondering van het kinderuurtje op woensdagmiddag) pas rond 7 uur, met Meneer de Uil. En dus hadden we ongemerkt, want wij noemden het spelen, verdomd veel lichaamsbeweging, en dan verbrandde je die Lange Jan die je van een jarig klasgenootje had gekregen, vanzelf wel.

Maar hoe ver zijn we dan gedaald dat er tegenwoordig op de scholen al op gelet moet worden en er zelfs "sancties" op staan?
In de goede oude tijd waren al die moeders toch thuis tussen de middag om hun bloedjes life brood te voeren?
Dinsdag en donderdag koekdag (‘gezonde’ koek), de overige dagen fruit en/of groente plus voor de lunch brood.
threebee schreef:
01-02-2019 21:36
waar koop je die?
De trommels van Mepal hebben die er inzitten. Ze verkopen ze ook los bij De leukste lunch.
Alle reacties Link kopieren
Helaas hebben ze hier op school geen voedingsbeleid. Kind komt weleens thuis met vragen waarom hij geen koek of pakje sap mag. Ik vind dit onnodig voor op school, na schooltijd krijgt kind thuis/nso/vriendje ook een tussendoortje. Dus hier gewoon fruit/water en boterham met rauwkost/fruit en melk. Het wordt allemaal op gegeten en ik doe er alleen in wat kind ook echt lekker vind. Ik heb ook zo’n lunchtrommel met 3 vakjes (fruitbakje met 2 vakjes) ideaal!
Jezus, wat was het leven vroeger toch heerlijk simpel.
Zonder al die regels en bemoeienis en zonder dat prinsjes en prinsesjes zich beledigd voelden door de inhoud van een broodtrommel van iemand anders.
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 02-02-2019 00:35
0.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
01-02-2019 21:44
och jee, dat is wel erg extreem. Geen pindakaas vanwege een allergie?
Ja wij hadden een collega die van de lucht alleen al out kon gaan. Dus ook voor je werk geen pindakaas of koekjes met nootjes.
Zij had het echt heel extreem.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel boterhammen passen er naast zo’n inzetbakje dan nog in? Ik ben eigenlijk op zoek naar zo’n trommel. Maar dan zou het fijn zijn als er nog 4 boterhammen in passen.

Hier zijn ze vrij streng op school. Voor het 10-uurtje alleen groente/fruit/boterham. En voor de lunch geen snoep/koek (ook geen peperkoek). Beleg doen ze dan weer niet moeilijk over.

Af en toe gooi ik een handje nootjes bij het fruit. Daar heb ik nog niks van gehoord. Of een briefje met iets leuks er op.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden geen broodtrommels, iedereen ging tussen de middag thuis eten.
En 20 jaar geleden gingen mijn kinderen nog gewoon naar school met een kapitein koek en een pakje sap. Ook werd er op snoep getrakteerd.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven