Regels lunchtrommel?

01-02-2019 20:15 371 berichten
Vraag voor juffen en meesters: M'n zoon zit op de kleuterschool en ik ben benieuwd wat ik zoal in z'n trommel mag stoppen. Tot nu toe geef ik boterhammen en een banaan mee. Het lijkt me wel leuk om er bijvoorbeeld eens een chocolade paaseitje in te doen. Of een koekje. Hoe erg is dat? Zou dat de andere kinderen opvallen? Er zijn op school geen regels wat betreft lunch. Ik hou me uiteraard wel aan de no-sugar-voorschriften qua traktaties en zo.
Alle reacties Link kopieren
Hier krijgt kind naast 2 bruine boterhammen vaak 2 plakjes worst of kaas mee. Of een babybell, is ook lekker, soms cheesedippers. Maar soms ook wel eens een koekje of chocolaatje ofzo. Ik hoor er niks over en eerlijk gezegd zou ik het ook zwaar overdreven vinden als daarover wat wordt gezegd.

En zoon krijgt trouwens elke dag chocopasta mee op brood, omdat hij verder niks eet op school (spanningen). Dus dat dat niet zou mogen is al helemaal onzin.

Trouwens, ik krijg vaak te horen dat de juffen en meesters het veel druk hebben en ze zich niet kunnen richten op lesgeven en wat er echt toe doet op school. Dus doe dan ook niet zo koortsachtig over die broodtrommel en snoep bitte, als leerkracht zijnde.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
02-02-2019 07:08
Mijn ervaring is dat de meeste klasgenoten niks zeggen als iemand incidenteel iets lekkers in z’n trommel heeft (zolang dat iets kleins is). Maar dat het kind zélf zich hier ontzettend opgelaten onder voelt (want oei, dat is snoep... dat mag toch niet?). Maar andere kinderen maakt dat weer helemaal niks uit.
Ik weet trouwens precies welke kinderen er in de klas van mijn kind ‘rare dingen’ meekrijgen. Mijn kind kan je dit haarfijn vertellen (Dagelijks 3 witte bolletjes met chocoladepasta, altijd cheesdippers, sultana, altijd een pakje koekjes, warme chocomel in z’n thermosflesje, etc. ). Is echt iets wat kind bezig houdt.
Zelf krijgt kind 2 bruine boterhammen met 1x hartig en 1x zoet en soms wat rauwkost, kale toastjes of een rijstwafels mee met een pakje melk (of heel af en toe appelsap).
:?:
Hier mag alles geloof ik. Wat ik meegeef verschilt per keer. Voor kleine pauze fruit in een bakje of yumbox verdeeld met groente/fruit/crackers/walnoten etc. En als lunch 2 boterhammen en fruit op de dagen dat hij op school eet. En soms stop ik wel eens een tumtum oid erbij.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
01-02-2019 23:14
Nou, dan moet je je gewoon aan de regels houden. Heel eenvoudig!
Als jij je niet aan de regels houdt en je kind pasta meegeeft is het gewoon je eigen (dwarse) schuld!

Waarom kunnen mensen tegenwoordig niet gewoon meet accepteren dat ergens regels gelden!?

Ik bepaal zelf wat ik mijn kind te eten geef. Een juf pakt mijn kind niet zijn eten af. Zijn we nu helemaal gek geworden?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
02-02-2019 07:40
:?:
Met de bovenste markering bedoel ik dat het ene kind het niet fijn vindt om een uitzondering te zijn/de regels te overtreden en dus al rood verkleurt bij het openen van de trommel. De ander boeit dat niks en eet het lekkers met smaak op.

De onderste is mijn eigen kind. Zegt dr op school niks van, maar ziet weldegelijk dat er verschillen zijn qua vulling. Is zelf gelukkig tevreden met zijn 2 sneetjes bruin. Vindt de rest maar ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
02-02-2019 08:53
Ik bepaal zelf wat ik mijn kind te eten geef. Een juf pakt mijn kind niet zijn eten af. Zijn we nu helemaal gek geworden?
Dus ga je op zoek naar een andere school, waar ze óf geen continuerooster hebben óf regels hebben die beter bij jou passen. Dit zijn de regels van deze school.
Take it of leave it!
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
02-02-2019 08:53
Ik bepaal zelf wat ik mijn kind te eten geef. Een juf pakt mijn kind niet zijn eten af. Zijn we nu helemaal gek geworden?
:yes: stapelgek
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
moizer schreef:
01-02-2019 23:14
Nou, dan moet je je gewoon aan de regels houden. Heel eenvoudig!
Als jij je niet aan de regels houdt en je kind pasta meegeeft is het gewoon je eigen (dwarse) schuld!

Waarom kunnen mensen tegenwoordig niet gewoon meet accepteren dat ergens regels gelden!?

Ik kan prima accepteren dat er ergens regels gelden, mis die regels met kennis van zaken zijn opgesteld.

Bij mijn kinderen deden ze niet moeilijk. Bij kleuters geen chocola ivm de smeerboel die het geeft.

Bij mijn neefje en nichtje op school was er een streng beleid dat nergens op gebaseerd was. Wel Liga (alle soorten) en Sultana, geen Nizzabeskwietje. Wel Fristi en appelsap, geen aanmaaklimonade.

Daar zou ik dus ook over in discussie gaan. Dat beleid hadden de leerkrachten zelf in geknutseld op basis van de reclame.
moizer schreef:
02-02-2019 09:06
Dus ga je op zoek naar een andere school, waar ze óf geen continuerooster hebben óf regels hebben die beter bij jou passen. Dit zijn de regels van deze school.
Take it of leave it!

Scholen wijzigen hun beleid nogal eens in de acht jaar dat je kind er op zit. Nieuwe school, nieuwe kansen. En dan volgt daar ook een wijziging.
Witte kadetten chocopasta, een mars, een blikje energy en een klein zakje paprika chips.
Elke dag.
Vond ie heerlijk.
Ik deed er vaak nog een kaartje bij in zijn trommeltje met: mama houdt van je: fijne dag prinsje <3
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
02-02-2019 09:06
Dus ga je op zoek naar een andere school, waar ze óf geen continuerooster hebben óf regels hebben die beter bij jou passen. Dit zijn de regels van deze school.
Take it of leave it!
Als het goed uitgedachte regels zijn: ja.
Zo niet: nee.
Alle reacties Link kopieren
Idd Toen mijn oudste naar school ging hadden ze bij ons nog geen continue rooster en was het nog geen gruit school 2 jaar later wel

Kleine pauze mag bij ons dus ook echt alleen groente of fruit
Liga of boterham mag dan niet

Heb hier niet zon probleem mee maar dat ze bepalen welk brood en beleg dat vind ik echt ver gaan. Al heb ik hier ook ouders gehoord die dat zouden willen en alleen water bij het brood
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
02-02-2019 07:08
Mijn ervaring is dat de meeste klasgenoten niks zeggen als iemand incidenteel iets lekkers in z’n trommel heeft (zolang dat iets kleins is). Maar dat het kind zélf zich hier ontzettend opgelaten onder voelt (want oei, dat is snoep... dat mag toch niet?). Maar andere kinderen maakt dat weer helemaal niks uit.
Ik weet trouwens precies welke kinderen er in de klas van mijn kind ‘rare dingen’ meekrijgen. Mijn kind kan je dit haarfijn vertellen (Dagelijks 3 witte bolletjes met chocoladepasta, altijd cheesdippers, sultana, altijd een pakje koekjes, warme chocomel in z’n thermosflesje, etc. ). Is echt iets wat kind bezig houdt.
Zelf krijgt kind 2 bruine boterhammen met 1x hartig en 1x zoet en soms wat rauwkost, kale toastjes of een rijstwafels mee met een pakje melk (of heel af en toe appelsap).
Bijzonder dat zo’n klein kind al let op het soort brood (wit bolletje i.p.v. een bruine boterham).
minnimouse schreef:
02-02-2019 09:34
Bijzonder dat zo’n klein kind al let op het soort brood (wit bolletje i.p.v. een bruine boterham).

Tja, als kind dat zelf erg lekker vindt maar nooit krijgt, en dan ziet dat anderen dat wel krijgen.

Ik snap soms niet hoe kleuters al die dingen, die niet nuttig zijn, kunnen onthouden. En dan de dingen die ze moeten leren weer niet, maar dat is een ander verhaal.

Wij hebben schoolfruit. Kinderen krijgen fruit van school. Dan zegt Truus: 'Ik lust geen banaan.' Zeggen zes anderen: 'Jij lust wel banaan, want vorige week at je het wel!'
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
02-02-2019 09:06
Dus ga je op zoek naar een andere school, waar ze óf geen continuerooster hebben óf regels hebben die beter bij jou passen. Dit zijn de regels van deze school.
Take it of leave it!

Zulke regels zijn gewoon van de zotte. Een juf ontzegt een basis behoefte van een kind. Dat moet gewoon niet mogen. En ik zou daar absoluut een zaak van maken.

Maar goed, ik ben dan ook geen regeltjes-slaaf die alles maar gedwee slikt. Dit is gewoon compleet doorgeslagen idioterie.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
02-02-2019 09:32


Heb hier niet zon probleem mee maar dat ze bepalen welk brood en beleg dat vind ik echt ver gaan. Al heb ik hier ook ouders gehoord die dat zouden willen en alleen water bij het brood

Ja, zelf drinken ze ook alleen water bij hun brood natuurlijk.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
02-02-2019 09:34
Bijzonder dat zo’n klein kind al let op het soort brood (wit bolletje i.p.v. een bruine boterham).

Kinderen verzinnen dat niet zelf hoor. Dat wordt ze ingegeven door ... ? Juist ja.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-02-2019 22:28
Wij hadden geen broodtrommels, iedereen ging tussen de middag thuis eten.
En 20 jaar geleden gingen mijn kinderen nog gewoon naar school met een kapitein koek en een pakje sap. Ook werd er op snoep getrakteerd.
Dit dus, behalve dan dat we geen koek mee naar school kregen. Om 11 uur was er schoolmelk, kreeg je een pakje melk met een rietje. Maar niemand nam koek of snoep mee naar school. Tussen de middag inderdaad thuis eten, meestal een paar boterhammen met kaas of vleeswaren, soms een portie gebakken aardappelen van aardappelen die over waren van de avondmaaltijd van de vorige dag, of een omeletje of gebakken eitje, en soms was mijn oma er en die bakte dan wentelteefjes. Op weg naar school kreeg je dan een appel mee om onderweg op te knagen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
01-02-2019 20:58
jahoor, als er chocopasta op zit komt de boterham weer terug. mogen ze het niet opeten.
en inderdaad sultana en liga is ook meuk, maar school ziet dat als gezond.
kaas en worst zit veel zout in, maar dat mag wél.
Whut?? Wat een B.S. wij hebben geen voorschriften.. Ik geef altijd 2 volkoren boterhammen mee, 1 hartig en 1 zoet. Altijd fruit in de kleine pauze maar koekjes mogen ook, ze ruilen onderling ook wel eens in hun groepje.
Volgens mij maakt het uit of je kind te dik is of niet. Mijn kind is slank en sport 8 uur per week. Regelmatig zit er naast de boterhammen en de appel ook een gevulde koek of stroopwafel in het bakje. Niemand die er wat van zegt.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het uit? De school van TO's kind heeft hier toch geen regels over? Dan stop je toch in het trommeltje wat kind lekker vindt?

Op de school van mijn zoontje zijn hierover ook geen regels. Ze proberen het wel eens. Een paar jaar geleden nog. Toen ik zei dat ik dat ik dan ook graag wat gezondere snacks op de juffendag, kleuterfeest of kerstdiner zou willen zien i.p.v. patat, limonade, chips, ijs, poffertjes etc. was het gauw over. Wel is er elke dag schoolfruit.

Mijn zoontje blijft 2 dagen over. De overige dagen eet hij thuis want, geen continue rooster. Hij krijgt drinken mee en twee boterhammen en vaak nog een stuk komkommer of cheesedippers o.i.d..
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
pejeka schreef:
02-02-2019 10:10
Dit dus, behalve dan dat we geen koek mee naar school kregen. Om 11 uur was er schoolmelk, kreeg je een pakje melk met een rietje. Maar niemand nam koek of snoep mee naar school. Tussen de middag inderdaad thuis eten, meestal een paar boterhammen met kaas of vleeswaren, soms een portie gebakken aardappelen van aardappelen die over waren van de avondmaaltijd van de vorige dag, of een omeletje of gebakken eitje, en soms was mijn oma er en die bakte dan wentelteefjes. Op weg naar school kreeg je dan een appel mee om onderweg op te knagen.
Dat vind ik inderdaad ook wel fijn aan thuis laten lunchen, dat je ook warm eten kunt maken. Als de jongste straks ook naar school is heb ik ook tijd om bijv macaroni ofzo te maken voor tussen de middag. :-)
pejeka schreef:
02-02-2019 10:10
Dit dus, behalve dan dat we geen koek mee naar school kregen. Om 11 uur was er schoolmelk, kreeg je een pakje melk met een rietje. Maar niemand nam koek of snoep mee naar school. Tussen de middag inderdaad thuis eten, meestal een paar boterhammen met kaas of vleeswaren, soms een portie gebakken aardappelen van aardappelen die over waren van de avondmaaltijd van de vorige dag, of een omeletje of gebakken eitje, en soms was mijn oma er en die bakte dan wentelteefjes. Op weg naar school kreeg je dan een appel mee om onderweg op te knagen.

Boze tongen beweren dat Joris Driepinter en verzinsel was om de zuivelindustrie te helpen het melkoverschot weg te werken.

Melk is minder gezond dan velen denken en dat het Voorlichtingsbureau voor de Voeding ons adviseert.

Blij dat schoolmelk is afgeschaft.
tanteslankie schreef:
02-02-2019 10:34
Wat maakt het uit? De school van TO's kind heeft hier toch geen regels over? Dan stop je toch in het trommeltje wat kind lekker vindt?

Op de school van mijn zoontje zijn hierover ook geen regels. Ze proberen het wel eens. Een paar jaar geleden nog. Toen ik zei dat ik dat ik dan ook graag wat gezondere snacks op de juffendag, kleuterfeest of kerstdiner zou willen zien i.p.v. patat, limonade, chips, ijs, poffertjes etc. was het gauw over. Wel is er elke dag schoolfruit.

Mijn zoontje blijft 2 dagen over. De overige dagen eet hij thuis want, geen continue rooster. Hij krijgt drinken mee en twee boterhammen en vaak nog een stuk komkommer of cheesedippers o.i.d..

Heel wijs advies, zouden meer moeders moeten doen. Als juf ga ik de strijd niet aan kinderen dingen te laten eten die het kind zegt niet te lusten.

Ik had ooit een moeder die dacht dat ik haar kind wel kiwi leerde eten. Gezellig door de groepsdruk, zou hij het wel leren.
Andersom schreef:
02-02-2019 10:56
Boze tongen beweren dat Joris Driepinter en verzinsel was om de zuivelindustrie te helpen het melkoverschot weg te werken.

Melk is minder gezond dan velen denken en dat het Voorlichtingsbureau voor de Voeding ons adviseert.

Blij dat schoolmelk is afgeschaft.
Oh, hier is laatst juist door het CB geadviseerd ons kind veel volle melk, roomboter en slagroom te geven.

Wat is er mis met melk? Beide kinderen drinken het graag. Slecht het lichaam of vanwege de manier waarop melkkoeien melk (blijven) geven?
Eieren zijn dan toch ook niet natuurlijk omdat kippen van nature ze eigenlijk niet dagelijks maar om de paar weken horen te leggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven