Voortschrijdend inzicht: PVV'er wordt moslim

04-02-2019 17:02 327 berichten
Joram van Klaveren wilde een boek schrijven over de islam. Hij raakte zo vervoerd door het geloof dat hij vanaf nu als moslim door het leven gaat.

Bijzonder vind ik dit soort levensveranderende inzichten. Van Klaveren is geen domme jongen, hij studeerde godsdienstwetenschappen/religie en levensbeschouwing en was lange tijd docent godsdienst op een christelijke school. Hij groeide op in een streng gereformeerd gezin.
en wat is de vraag? :-D
Ik ken de actuelers goed genoeg om te weten dat die hier zelf allerlei vragen, stellingen, hypotheses en complottheorieen bij verzinnen.
Daar ga je al, opgegroeid in een omgeving waar sprookjesgedachten voor waar worden aangenomen. Dan is het geloven in wat voor onbewezen bovennatuurlijke (sorry dubbel) nonens niet zo'n grote stap.
Religie is niet voor minderjarigen. Anders heet het indoctrinatie.
Dat hij moslim is geworden wil natuurlijk niet zeggen dat de Islam gelijk heeft.
Verder trek ik er geen enkele conclusie uit.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
04-02-2019 17:34
Dat hij moslim is geworden wil natuurlijk niet zeggen dat de Islam gelijk heeft.
Verder trek ik er geen enkele conclusie uit.
Gelijk? Gelijk waarin?
Elke godsdienst is een fantasieverhaal.
Alle reacties Link kopieren
Tis net als verliefdheid: tijdelijke vlaag van verstandsverbijstering.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar al gevoelig voor godsdienst. Hij heeft het ene ingeruild voor het andere. Minder bijzonder dan van ongelovig naar gelovig.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Politiek gezien is het nogal een draaikont.

Misschien is hij verliefd geworden op een moslimmeisje en daarom van godsdienst veranderd.
karin6789 schreef:
04-02-2019 17:36
Gelijk? Gelijk waarin?
Elke godsdienst is een fantasieverhaal.
Ja vind ik ook
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
04-02-2019 17:44


Misschien is hij verliefd geworden op een moslimmeisje en daarom van godsdienst veranderd.
Welnee...

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/04/ik ... n-a3652823
Mensen die ineens zo radicaal veranderen naar de Islam zijn de gevaarlijkste, kijk naar die Arnoud van doorn, dat is helemaal een radicale gek geworden.
Fijn voor hem dat hij iets heeft gevonden waar hij gelukkig van wordt.
Ik zou moslim worden nou niet bepaald voortschrijdend inzicht noemen. Eerder een vlaag van verstandsverbijstering.

Blijkbaar is deze meneer nogal zoekende naar zichzelf. Bekeerlingen hebben de neiging om fanatieker dan fanatiek te worden.
Alle reacties Link kopieren
Nou, als zijn vrouw zijnde, zou ik meer moeite hebben gehad met zijn tijd als actief PVV-er.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
04-02-2019 18:00
Ik zou moslim worden nou niet bepaald voortschrijdend inzicht noemen. Eerder een vlaag van verstandsverbijstering.

Blijkbaar is deze meneer nogal zoekende naar zichzelf. Bekeerlingen hebben de neiging om fanatieker dan fanatiek te worden.
En als hij jehova was geworden was het dan nog verstandsverbijstering?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
04-02-2019 18:15
En als hij jehova was geworden was het dan nog verstandsverbijstering?
Waarom niet? Persoonlijk vind ik elke religie een vlucht.
AeonOfWinter schreef:
04-02-2019 18:15
En als hij jehova was geworden was het dan nog verstandsverbijstering?
Ik vind van wel. Maar goed ik vind alle mensen die in een God ( of een vergiet, de zon of heksen) geloven niet helemaal tof boven in. :roll:
AeonOfWinter schreef:
04-02-2019 18:15
En als hij jehova was geworden was het dan nog verstandsverbijstering?
Nog erger. Dat is gewoon een sekte.
Alle reacties Link kopieren
Is toch te grappig voor woorden

En hij komt wel heel redelijk over in zijn interview.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-02-2019 17:05
Ik ken de actuelers goed genoeg om te weten dat die hier zelf allerlei vragen, stellingen, hypotheses en complottheorieen bij verzinnen.
Waarom post je dit dan?
En kan je uitleggen wat het 'voortschrijdend inzicht' dan is van dhr van Klaveren?
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
Javier schreef:
04-02-2019 18:44
Waarom post je dit dan?
En kan je uitleggen wat het 'voortschrijdend inzicht' dan is van dhr van Klaveren?
Nou, hij zal moslims nu niet meer de schuld geven van alles wat er fout gaat in de samenleving.
Alle reacties Link kopieren
Interessant.
Mijn eerste idee was: van het ene extreem naar het andere; maar dat blijkt een vooroordeel als ik afga op het interview. Hij komt nuchter over, de bekering lijkt meer een onvermijdelijke conclusie na het bestuderen van de islam dan een impulsieve keuze van een verse bekeerling met roze bril.
Ik wist niet dat hij godsdienstwetenschappen heeft gestudeerd; in dat licht vind ik vooral zijn oude pvv-standpunten vreemd.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
04-02-2019 18:46
Nou, hij zal moslims nu niet meer de schuld geven van alles wat er fout gaat in de samenleving.
Precies, gewoon voortaan de boze witte man de schuld geven. Lekker overzichtelijk.
Javier schreef:
04-02-2019 18:44
Waarom post je dit dan?
En kan je uitleggen wat het 'voortschrijdend inzicht' dan is van dhr van Klaveren?
iemand die eerst haat tegen moslims predikt en vervolgens zegt, na bestudering van het geloof, dat hij met liefde de islam wil uitleggen is natuurlijk heel bijzonder. Het lijkt welhaast of de islam een recept voor liefde is in plaats van een achterlijke en gewelddadige godsdienst wat de PVV altijd suggereert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven