Voortschrijdend inzicht: PVV'er wordt moslim

04-02-2019 17:02 327 berichten
Joram van Klaveren wilde een boek schrijven over de islam. Hij raakte zo vervoerd door het geloof dat hij vanaf nu als moslim door het leven gaat.

Bijzonder vind ik dit soort levensveranderende inzichten. Van Klaveren is geen domme jongen, hij studeerde godsdienstwetenschappen/religie en levensbeschouwing en was lange tijd docent godsdienst op een christelijke school. Hij groeide op in een streng gereformeerd gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral raar dat iemand die zich nogal negatief uitlaat en uitspreekt tegen iets, zich er blijkbaar niet eens in verdiept heeft wat het nou is waar hij zo tegen is. :sarcastic:

En dat is dan toch ook weer knap aangezien hij godsdienstwetenschappen heeft gestudeerd. :nut:
Alle reacties Link kopieren
Is het geen publiciteitsstunt?
S-Meds schreef:
04-02-2019 19:17
Hij wilde in het boek aantonen dat de islam verantwoordelijk was voor veel misstanden. Maar al gaande zijn studie kwam er een ander inzicht:” het voelde een beetje als thuiskomen” zegt hij. Die zin “het voelt als thuiskomen” zeggen meerdere bekeerlingen. Ik denk dat ik ook maar eens de koran ga lezen. Jullie dan?
Ik hoop dat je je bevindingen in een nieuw topic met ons deelt.
Ik heb er zelf geen behoefte aan om de Koran te lezen.
(een heilig schrift schrijf je trouwens met een hoofdletter: Koran)
ouwewijsneus schreef:
04-02-2019 21:50
Ik hoop dat je je bevindingen in een nieuw topic met ons deelt.
Ik heb er zelf geen behoefte aan om de Koran te lezen.
(een heilig schrift schrijf je trouwens met een hoofdletter: Koran)
ik doe niet aan hoofdletters, aanstellerig gedoe
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de context of je Bijbel of Koran met een hoofdletter schrijft.

https://onzetaal.nl/taaladvies/bijbel-bijbel/

Bijbel wordt met een hoofdletter geschreven als de naam van het heilige boek is bedoeld dat de basis vormt van het christelijk geloof. Het is met een kleine letter als er een tastbaar exemplaar wordt bedoeld. Voor Koran/koran, het islamitische equivalent, geldt hetzelfde.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
S-Meds schreef:
04-02-2019 22:09
ik doe niet aan hoofdletters, aanstellerig gedoe
ik doe niet aan opruiende topics plaatsen
ouwewijsneus schreef:
04-02-2019 23:32
ik doe niet aan opruiende topics plaatsen
Dus jij vindt een topic over een pvv’er die moslim wordt opruiend? Wat heftig, dan zal je constant geconfronteerd worden met dit soort gevoelens op deze pijler. De meeste topics zijn toch een stuk opruiender
S-Meds schreef:
04-02-2019 19:17
Hij wilde in het boek aantonen dat de islam verantwoordelijk was voor veel misstanden. Maar al gaande zijn studie kwam er een ander inzicht:” het voelde een beetje als thuiskomen” zegt hij. Die zin “het voelt als thuiskomen” zeggen meerdere bekeerlingen. Ik denk dat ik ook maar eens de koran ga lezen. Jullie dan?
Neh.

Ik hoor hem net zeggen dat dat hij nu gelooft in 1 god en dat is Mohammed. Ik blijf geloven in net 1 god minder. ;)
Lucifer2018 schreef:
04-02-2019 23:46
Neh.

Ik hoor hem net zeggen dat dat hij nu gelooft in 1 god en dat is Mohammed. Ik blijf geloven in net 1 god minder. ;)
Huh?
Het wordt gekker en gekker ik moet naar bed denk ik
Alle reacties Link kopieren
Lijkt erop dat TO ook voortschrijdend inzicht heeft over Joram van Klaveren.
Van een ' verachtelijke ' populist naar een bijzondere bekeerling.....

Wat een ommekeer!
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
04-02-2019 23:46
Neh.

Ik hoor hem net zeggen dat dat hij nu gelooft in 1 god en dat is Mohammed. Ik blijf geloven in net 1 god minder. ;)
Dan heb je niet erg goed geluisterd, want hij zei iets heel anders.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
De PVV mag dan wel roepen ‘minder, minder’, voorlopig hebben ze zelf al twee extra moslims aangeleverd. Binnenkort Fleur Agema in boerka?
Alle reacties Link kopieren
Vreemd dat twee pvv'ers een intense haat hadden voor de islam en na het bestuderen ervan tot andere conclusies kwamen.
Dan vraag ik mij af, waar ze dan vroeger zo tegen waren? Je bestudeert toch eerst iets voordat je er tegen kunt zijn? Dan waren ze dus tegen iets wat ze niet kenden. Zo zie ik de meeste pvv'ers ook.
Trouwens fijn voor hen als ze zich in de islam kunnen vinden. Moslims wonen hier nu al 60 jaar en zolang ik me kan herinneren bekeren zich mensen tot de islam.
bethweeter schreef:
05-02-2019 07:39
De PVV mag dan wel roepen ‘minder, minder’, voorlopig hebben ze zelf al twee extra moslims aangeleverd. Binnenkort Fleur Agema in boerka?
Twee? Wie is die andere?
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
04-02-2019 17:04
en wat is de vraag? :-D
:hyper:
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
04-02-2019 17:22
Daar ga je al, opgegroeid in een omgeving waar sprookjesgedachten voor waar worden aangenomen. Dan is het geloven in wat voor onbewezen bovennatuurlijke (sorry dubbel) nonens niet zo'n grote stap.
Religie is niet voor minderjarigen. Anders heet het indoctrinatie.
:biggrin: scherpe opmerking
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
louise1 schreef:
04-02-2019 17:37
Blijkbaar al gevoelig voor godsdienst. Hij heeft het ene ingeruild voor het andere. Minder bijzonder dan van ongelovig naar gelovig.
Dit.

Vroeger werd een katholiek of protestant ook wel eens Jehova getuige. En een Jehova-getuige kon na jaren ook afstappen van het Jehova-zijn.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
05-02-2019 08:49
Vreemd dat twee pvv'ers een intense haat hadden voor de islam en na het bestuderen ervan tot andere conclusies kwamen.
Dan vraag ik mij af, waar ze dan vroeger zo tegen waren? Je bestudeert toch eerst iets voordat je er tegen kunt zijn? Dan waren ze dus tegen iets wat ze niet kenden. Zo zie ik de meeste pvv'ers ook.
Trouwens fijn voor hen als ze zich in de islam kunnen vinden. Moslims wonen hier nu al 60 jaar en zolang ik me kan herinneren bekeren zich mensen tot de islam.
Inderdaad heel fijn dat je in Nederland vrijheid van religie kent en je dus met een Christelijke achtergrond probleemloos moslim kan worden.
Andersom ligt een stuk lastiger, Moslims die Christen willen worden lopen, ook in Nederland, levensbedreigende risico's.
Wat dat betreft zijn we 60 jaar later nog niet waar we maatschappelijk verwacht hadden te zijn.

Laat staan dat je dit in Islamitische republieken beoogt, in een behoorlijk aantal landen 'gewoon' bij wet verboden.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
04-02-2019 17:57
Mensen die ineens zo radicaal veranderen naar de Islam zijn de gevaarlijkste, kijk naar die Arnoud van doorn, dat is helemaal een radicale gek geworden.

Ik denk dat je daarin gelijk hebt.
LOEP ME MAAR aub.
S-Meds schreef:
04-02-2019 22:09
ik doe niet aan hoofdletters, aanstellerig gedoe

Er zitten er anders wel 2 in je nick.
Alle reacties Link kopieren
Tegenlicht schreef:
05-02-2019 09:16
Inderdaad heel fijn dat je in Nederland vrijheid van religie kent en je dus met een Christelijke achtergrond probleemloos moslim kan worden.
Andersom ligt een stuk lastiger, Moslims die Christen willen worden lopen, ook in Nederland, levensbedreigende risico's.
Wat dat betreft zijn we 60 jaar later nog niet waar we maatschappelijk verwacht hadden te zijn.

Laat staan dat je dit in Islamitische republieken beoogt, in een behoorlijk aantal landen 'gewoon' bij wet verboden.
Inderdaad
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
04-02-2019 18:00
Ik zou moslim worden nou niet bepaald voortschrijdend inzicht noemen. Eerder een vlaag van verstandsverbijstering.

Blijkbaar is deze meneer nogal zoekende naar zichzelf. Bekeerlingen hebben de neiging om fanatieker dan fanatiek te worden.
Dit inderdaad.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
04-02-2019 18:34
Is toch te grappig voor woorden

En hij komt wel heel redelijk over in zijn interview.

Hij heeft ook al veel gestudeerd.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
04-02-2019 18:50
Interessant.
Mijn eerste idee was: van het ene extreem naar het andere; maar dat blijkt een vooroordeel als ik afga op het interview. Hij komt nuchter over, de bekering lijkt meer een onvermijdelijke conclusie na het bestuderen van de islam dan een impulsieve keuze van een verse bekeerling met roze bril.
Ik wist niet dat hij godsdienstwetenschappen heeft gestudeerd; in dat licht vind ik vooral zijn oude pvv-standpunten vreemd.
Inderdaad vreemd.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven