bacterien vleeswaren, hoe zit dat nou?

05-02-2019 13:11 25 berichten
Ik mag graag een broodje eten met ham en kaas of salami en kaas of een boterham met berliner. Echter, de laatste tijd hoor je zoveel verhalen over listeria, salmonelle en e-coli in vleeswaren dat ik het eigenlijk niet meer durf te eten en als ik het eet ik de ham eerst verhit in de magnetron of een koekenpan.

Weet iemand hoe dit nou precies zit en hoe groot de kans is dat je er echt ziek van wordt? Ik irriteer me inmiddels rot aan mezelf, probeer te relativeren maar toch..
Alle reacties Link kopieren
Het is kankerverwekkend, dat lijkt me nog belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor nooit die verhalen. Ik beleg van gewoon vanuit de verpakking van de markt slager zo op brood. Nooit meer van gedacht dan: lekker!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Bedjeindezon schreef:
05-02-2019 13:13
Het is kankerverwekkend, dat lijkt me nog belangrijker.
Wat is kankerverwekkend? Lekker ongenuanceerd zo.
Alle reacties Link kopieren
Als je verder gewoon gezond bent is zo'n bacterie niet echt schadelijk.
En volgens mij komt het nauwelijks voor hoor! Gekoeld bewaren en lekker eten.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 13:31
Reden: woordmiepen
98.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goh, ik ben 60 geworden met dagelijks broodbeleg van slager en supermarkt en ik heb (nog) geen kanker en nooit een e-coli of salmonellabesmetting gehad.
En zelfs, o horror, eet ik wel eens vleeswaren die een dag over datum zijn !
Als ik me hier morgen niet meld, weten jullie hoe dat komt, dan lig ik gestrekt voor de koelkast.


Met andere woorden: trek je niet te veel aan van horrorverhalen van welk dagelijks voedsel je eventueel misschien mogelijk ziek zou kunnen worden. Alles met mate, is mijn devies.
Niemand die 6 kg. vleeswaren op een dag naar binnen werkt.
amarna schreef:
05-02-2019 13:19
Goh, ik ben 60 geworden met dagelijks broodbeleg van slager en supermarkt en ik heb (nog) geen kanker en nooit een e-coli of salmonellabesmetting gehad.
En zelfs, o horror, eet ik wel eens vleeswaren die een dag over datum zijn !
Als ik me hier morgen niet meld, weten jullie hoe dat komt, dan lig ik gestrekt voor de koelkast.


Met andere woorden: trek je niet te veel aan van horrorverhalen van welk dagelijks voedsel je eventueel misschien mogelijk ziek zou kunnen worden. Alles met mate, is mijn devies.
Niemand die 6 kg. vleeswaren op een dag naar binnen werkt.

Het KWF staat nou niet bepaald bekend als een verspreider van horrorverhalen: "We volgen het advies van het Voedingscentrum. Eet niet meer dan 300 gram rood vlees per week. Eet liever ook geen bewerkt vlees zoals ham, salami en worst."

https://www.kwf.nl/over-kwf/pages/stand ... vlees.aspx
Een goede voorlichter op dit gebied is het Voedingscentrum. Lees je daar eens in zou ik zeggen en laat je vooral niet gek maken door allerlei onzinverhalen.
Ik denk niet dat de kans zo groot is dat je er ziek van wordt. Ik eet al mijn hele leven dagelijks vleeswaren en kaas.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
05-02-2019 13:16
Wat is kankerverwekkend? Lekker ongenuanceerd zo.


Het voedingscentrum verzint het niet hoor:

“Er is inmiddels voldoende wetenschappelijk bewijs voor de relatie tussen het eten van bewerkt vlees en het risico op bepaalde soorten kanker (waaronder darmkanker), het risico op beroerte en diabetes type 2.”

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... aspx#blok3
Bedjeindezon schreef:
05-02-2019 13:28
Het voedingscentrum verzint het niet hoor:

“Er is inmiddels voldoende wetenschappelijk bewijs voor de relatie tussen het eten van bewerkt vlees en het risico op bepaalde soorten kanker (waaronder darmkanker), het risico op beroerte en diabetes type 2.”

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... aspx#blok3

Juist. Het verhoogt de kans op. Het KAN kanker veroorzaken. Dus aan TO of ze gewoon af en toe dat broodje salami wil nemen.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 13:32
6.40% gewijzigd
Blondie456 schreef:
05-02-2019 13:26
Ik denk niet dat de kans zo groot is dat je er ziek van wordt. Ik eet al mijn hele leven dagelijks vleeswaren en kaas.

Ja en mijn opa van 93....
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-02-2019 13:30
Juist. Het verhoogt de kans op. Het KAN kanker veroorzaken. Dus aan TO of ze gewoon af en toe dat broodje salami wil nemen.
Zoals ik al opmerkte, alles met mate.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
amarna wijzigde dit bericht op 05-02-2019 13:37
97.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er heeft ook al vaker salmonella in chocola gezeten, en listeria in kant-en-klare pannenkoeken. Ik ben ook heel voorzichtig, maar je kunt niet alles voor zijn, dan kun je niets meer eten. In principe horen vleeswaren gewoon veilig te zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
05-02-2019 13:37
Er heeft ook al vaker salmonella in chocola gezeten, en listeria in kant-en-klare pannenkoeken. Ik ben ook heel voorzichtig, maar je kunt niet alles voor zijn, dan kun je niets meer eten. In principe horen vleeswaren gewoon veilig te zijn.
En dan hebben we het nog niet over salmonella in eieren gehad, e-coli in champignons en listeria in rauwmelkse kaas.
Voedingsmiddelen die veel door vegetariers worden genuttigd.
De pathogenen (ziekteverwekkers) die in vlees kunnen zitten, kunnen soms mensen ziek maken die een verlaagde weerstand hebben. Zwangere vrouwen bijvoorbeeld of heel kleine kinderen.
In principe mag je er van uit gaan dat je er niet ziek van wordt. Alleen bij uitzondering zoals je ook voedselvergiftiging kunt oplopen als je bijvoorbeeld een keer bij de chinees hebt gegeten waar het die avond erg druk was en ze misschien haast hadden bij de bereiding van het eten.

De ziekteverwekkers waar je het over hebt leven bijna overal. Ook in salades (zeker voorverpakt) heb je volgens mij bijna even veel (dus eigelijk weinig) kans dat je echt ziek wordt. Het gaat ook om de hoeveelheid ziekteverwekkers in het eten. Als je je gewoon aan de houdbaarheidsdatum houdt, je weerstand normaal is kun je gewoon lekker al die vleeswaren eten.

En kanker, het is inderdaad bewezen dat je, als je iedere dag vleeswaren of roodvlees zou eten, je kans op verschillende soorten kanker (maar vooral darmkanker volgens mij) IETS verhoogd is ten opzichte van andere mensen. Het gaat maar om een paar procent. Volgens mij kun je dat percentage op het RIVM en Voedingscentrum teruglezen.

Geniet ajb lekker van je vleeswaren.

Groet van Marigold
Alle reacties Link kopieren
Ginnyjones, hoeveel mensen ken jij in het echt? Dus real live, echte mensen? Vraag aan al die mensen eens wat ze op hun brood nemen en ga dan eens turven hoe vaak die mensen ook hun ham en boterhamworst verwarmen. Dat zullen er maar heel erg weinig zijn. Sterker nog, ik denk geen één.
En zijn die mensen allemaal veel vaker ziek dan jij bent? Ik denk het niet.
Je zou dus kunnen concluderen dat wat jij doet overbodig is.
Ik heb die verhalen over die bacteriën allemaal nog nooit gehoord trouwens.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik heb die verhalen ook nooit gehoord. Wel vaak gehoord dat mensen ziek zijn geworden na het eten van vis.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
05-02-2019 14:05
Ik heb die verhalen ook nooit gehoord. Wel vaak gehoord dat mensen ziek zijn geworden na het eten van vis.
Hahaha, vis is mijn lievelingseten ! Gelukkig ben ik niet snel bang voor evt. ziekteverwekkers.

Al ben ik ooit een keer ziek geworden van gerookte paling. Maar dat kwam omdat ik niet tegen vet eten kan.
klinkt als angststoornis
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel ziek worden van het eten van vlees, maar dat heeft dan m.i. met de hygiene met bewaren en bereiden te maken, waardoor de bacterien en bacillen zich snel kunnen vermenigvuldigen.
Met bewaren op de juiste temperatuur, kruisbesmetting voorkomen (snijplanken en vaatdoeken zijn berucht), en gaar genoeg laten worden valt de meeste ellende te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-02-2019 14:19
klinkt als angststoornis
ja inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken deze angst wel een beetje, omdat je er zelf geen controle over hebt. Je moet er maar op vertrouwen dat er goed is omgegaan met de vleeswaren.
Maar zou jammer zijn als het je weerhoudt om af en toe lekker vleeswaren te eten.
Paar dingen om je te bedenken:
- Met een goede weerstand kunnen veel ziekteverwekkers wel uitgeroeid worden. Je komt dagelijks met allerlei bacteriën en virussen in aanraking, je wordt er lang niet altijd ziek van. Je staat er niet alleen voor, hebt een heel legertje om je te helpen :)
- Door goed om te gaan met vleeswaren kun je ook veel voorkomen. Zelf pak ik gekoelde producten als laatste met het boodschappen doen en leg ze meteen na thuiskomst in de koelkast. Opwarmen doe ik dan weer niet, heeft denk ik niet zoveel nut tenzij je het echt gloeiend heet maakt.
- Je eet vaak maar 1 of 2 plakjes tegelijk van vleeswaren. Dat zegt niet alles maar volgens mij is het vaak wel zo dat je een kleinere kans hebt om ziek te worden als je een kleine hoeveelheid eet. Of, als je toch ziek wordt, verloopt het milder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven