Sushirijst : direct klaar voor gebruik ?

05-02-2019 14:13 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij houden in ons gezin allemaal van sushi, heerlijk !
Ik vind het alleen zo'n gedoe om die rijst te maken en ik krijg het ook niet echt goed. Zoals de jongste zegt: "het is echt wel lekker hoor mama, maar die van restaurant X is toch lekkerder".

Dus bedacht ik: misschien bestaat er wel kant-en-klare gekookte rijst, zodat je die direct kunt gebruiken. Scheelt ook nog veel tijd.
En jaha.... als je het goed zelf kunt, dan is zelf maken natuurlijk lekkerder en verser, maar ik kan het niet zo goed.
Dus: is het ergens verkrijgbaar ? Misschien bij zo'n grote AH XL, weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het nog nooit tegen gekomen maar het lijkt me de moeite ook niet.
Als je bij de Appie in het schap kijkt, zie je een pak sushirijst en een fles mirin sushi-azijn.
Kook de rijst, mik de juiste hoeveelheid mirin er bij en schep door. Klaar.

Zelf mirin maken: rijstazijn verwarmen en zout en suiker er door.

Ik vind dat rollen echt niet te doen, daarom eet ik sushi liever buiten de deur dan het zelf te maken. Maar voor een lekkere sushi-salade (ook al van de appie, nl op hun receptensite) maak ik die rijst graag!
Heel eerlijk? Thuis sushi maken is voor de leuk.
Maar als ik lekkere sushi wil eten ga ik naar een restaurant of koop ik het op een plek waar het vers gemaakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kant en klare sushirijst heb ik nog nooit gezien en zal ook vast nooit zo lekker zijn als verse. Ik heb er een paar jaar geleden speciaal een rijstkoker voor aangeschaft want in een gewone pan werd het bij mij ook niet echt wat.

In de rijstkoker gaat het ideaal, rijst met water erin, aanzetten, en hij gaat vanzelf uit als het klaar is. Even omscheppen en op smaak brengen en klaar is kees.

Heb overigens helemaal geen dure rijstkoker, gewoon een simpele van 2 tientjes maar die doet zijn werk dus meer dan prima.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je wel sushi rijst? Met een beetje wijn azijn voor sushi toch heel simpel?
Tia.Dalma schreef:
05-02-2019 14:27
Ik ben het nog nooit tegen gekomen maar het lijkt me de moeite ook niet.
Als je bij de Appie in het schap kijkt, zie je een pak sushirijst en een fles mirin sushi-azijn.
Kook de rijst, mik de juiste hoeveelheid mirin er bij en schep door. Klaar.

Zelf mirin maken: rijstazijn verwarmen en zout en suiker er door.

Ik vind dat rollen echt niet te doen, daarom eet ik sushi liever buiten de deur dan het zelf te maken. Maar voor een lekkere sushi-salade (ook al van de appie, nl op hun receptensite) maak ik die rijst graag!
O die ziet er lekker uit zeg!
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-02-2019 14:34
O die ziet er lekker uit zeg!
Voor de liefhebberT: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ushisalade

Als het boven de 25 graden is en weekend, dan staat ie op het menu voor buiten eten! Met een lekkere droge lichte rosé erbij.
D*mn, Star, nou heb ik acuut zin in de zomer! :thunder: :lmao:
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik wel speciale sushirijst en ook die azijn.
Maar het is het gewoon nét niet. Helpt ook niet dat ik dat vaak in alle rust ‘s ochtends maak als de kinderen naar school zijn. Want ik vind het veel werk met een ontplofte keuken erbij. Dus dat doe ik graag in rust. Maar dan gaat het de koelkast in ivm de vis. En zulke koude sushi helpt ook niet voor de smaak.

Afhalen heb ik nog nooit gedaan. Maar dat kost voor 4 personen ook zomaar 60,- denk ik. Want wij lusten er met z’n allen wel wat. Beetje veel geld voor afhalen. Daar kan ik het wel vaker voor zelf maken. Maar als de rijst al klaar zou zijn scheelt dat al.
En rijstkoker heb ik. Maar dat het daar nu zoveel beter in wordt kan ik niet zeggen.
Tia.Dalma schreef:
05-02-2019 14:43
Voor de liefhebberT: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ushisalade

Als het boven de 25 graden is en weekend, dan staat ie op het menu voor buiten eten! Met een lekkere droge lichte rosé erbij.
D*mn, Star, nou heb ik acuut zin in de zomer! :thunder: :lmao:
Dit ziet er goed uit, dankjewel!
mamaonbekend schreef:
05-02-2019 14:44
Ik gebruik wel speciale sushirijst en ook die azijn.
Maar het is het gewoon nét niet. Helpt ook niet dat ik dat vaak in alle rust ‘s ochtends maak als de kinderen naar school zijn. Want ik vind het veel werk met een ontplofte keuken erbij. Dus dat doe ik graag in rust. Maar dan gaat het de koelkast in ivm de vis. En zulke koude sushi helpt ook niet voor de smaak.

Afhalen heb ik nog nooit gedaan. Maar dat kost voor 4 personen ook zomaar 60,- denk ik. Want wij lusten er met z’n allen wel wat. Beetje veel geld voor afhalen. Daar kan ik het wel vaker voor zelf maken. Maar als de rijst al klaar zou zijn scheelt dat al.
En rijstkoker heb ik. Maar dat het daar nu zoveel beter in wordt kan ik niet zeggen.
Of je laat het geklungel zitten en eet eens in de zoveel tijd écht lekkere sushi in een restaurant.
Alle reacties Link kopieren
Hoe maak je de rijst precies klaar? Hier duurde het ook wel even voordat ik ‘restaurant kwaliteit’ rijst zelf kon maken, maar inmiddels proeven we echt geen verschil meer en dan scheelt het met een heel gezin inderdaad enorm veel geld t.o.v. bestellen.

Het proces na het koken is ook belangrijk, ik wapper de rijst bijv koel terwijl ik het op smaak breng met de sushi azijn. Ook voeg ik tijdens het koken wat smaak toe en schep ik enkel met een houten lepel door de rijst. Niet de rijst in een te kleine schaal laten zitten, maar goed uitspreiden (liefst in een hangiri).

Ik zou zeggen ga eens even googlen naar alle sushi rijst tips en nog een paar keer aan de slag met de rijstkoker... t gaat je heus lukken!
Lekkere sushi is idd duur! Ik ben meestal rond de 45 euro kwijt voor 3 personen, dus je schatting klopt wel. Kan goedkoper, maar dan kun je niet zelf kiezen (krijg je een schaal voor x personen).
Alle reacties Link kopieren
Koude sushi is inderdaad niet lekker, dat zal misschien wel het verschil zijn hoor. Ik hou ook echt niet van die bakjes uit de koeling van de (ook al weer) AH, paar keer gedaan omdat ik enorm van sushi hou maar elke keer weer een teleurstelling.
Terwijl de AH en de Jumbo inmiddels in een paar grotere winkels zelf verse sushi maken en die is lekker! Mijn conclusie is dus ook dat een groot deel van de smaak in het verse zit.
Alle reacties Link kopieren
https://www.sushitotaal.nl/sushirijst_maken En inderdaad: oefening baart kunst (en mieters lekkere sushi :yum:
Alle reacties Link kopieren
Ja, tuurlijk gaan we weleens in een restaurant eten. Maar met een gezin tik je dan zomaar boven de 120,= af. Niet grappig meer, vind ik.

Die koeling doet het ook denk ik. Maar ja, ik durf geen sushi uren buiten de koelkast te houden hoor.
Of misschien maar eens een keer aan het eind van de dag in het weekend doen, zodat manlief intussen vast de keuken kan opruimen (en de kids vinden meerollen wel leuk) en dat het niet in de koelkast hoeft.

En ik wapper ook terwijl ik de azijn er doorheen schep. En inderdaad alleen met een houten lepel.
Alle reacties Link kopieren
Als je sushirollen lastig vindt om te maken kan je een sushii bazooka kopen op Aliexpress voor een paar euro. Dat ding is ideaal. Je drukt aan beide kanten wat rijst, gebruikt de “duwer” om een gleuf in de rijst te maken en legt daar je ingredienten in. Dichtklappen en met de duwer duw je zo je rol eruit. Die leg je op een sushivel, even dichtplakken en klaar.

Wel nat maken. Het is even uitzoeken hoeveel rijst je er precies in moet doen maar dan gaat het supersnel.

Ik heb ook een vormpje om die sushi te maken met vis er bovenop en zie nu ook een soort lepel om die te maken.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet gewoon de sushi ongeveer een uur voordat jullie gaan eten uit de koelkast nemen?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ja, doe ik ook weleens hoor, zodat de ergste kou eraf is.

Werkt dat, zo'n Bazooka ? Heb er weleens naar gekeken idd.
Scheelt dat tijd en rommel ? En kun je dan ook de inside-out rol maken (umaki toch), met de maanzaad oid aan de buitenkant? Die rol je er dan later gewoon doorheen ofzo?
Ik gebruik weleens een ijsblokjesvorm om die losse sushi's te maken, werkt ook.
Alle reacties Link kopieren
Mij lukt het ook niet. Maar met jullie tips wil ik het toch nog eens proberen. En die salade, lijkt me héérlijk :lol:
Alle reacties Link kopieren
In alle supermarkten waar ik geweest ben verkocht ze kant-en-klare sushi rijst, namelijk deze:

Afbeelding

Je hoeft het enkel te koken en het is klaar, je hoeft er niets bij toe te voegen. Echter raad ik het je af, het is echt wel hoe sushi rijst moet zijn, maar het heeft gewoon niet de goede sushi rijst smaak. Tevens is het al half uitgedroogd wanneer je eindelijk klaar bent en je sushi wilt gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
Raflesia schreef:
05-02-2019 15:57
In alle supermarkten waar ik geweest ben verkocht ze kant-en-klare sushi rijst, namelijk deze:

Afbeelding

Je hoeft het enkel te koken en het is klaar, je hoeft er niets bij toe te voegen. Echter raad ik het je af, het is echt wel hoe sushi rijst moet zijn, maar het heeft gewoon niet de goede sushi rijst smaak. Tevens is het al half uitgedroogd wanneer je eindelijk klaar bent en je sushi wilt gaan eten.
Rijst heeft nou eenmaal van zichzelf niet zoveel smaak. Die voeg je toe met mirin (of een mengsel van warme rijstazijn met zout en suiker). Ook die van de Saitaku moet je verder op smaak brengen. Ik gebruik deze rijst altijd omdat deze bij mij altijd het beste lukt in een gewone kookpan.

Sushi in het algemeen is alleen lekker als ie zojuist vers gemaakt is. Daarom zie je dat ook live in goede Japanse restaurants: een teken van kwaliteit en versheid. Een dag in de koelkast, of veel te lang wachten omdat het rollen je niet zo makkelijk afgaat, moet je gelijk bekopen met een slechte smaak.

EDIT: het recept voor die marinade van rijstazijn, zout en suiker staat ook op het pak van Saitaku, naast de kook-instructies. Misschien toch even wel een keer proberen en wellicht heb je een sushi-openbaring! :cheer:
tia.dalma wijzigde dit bericht op 05-02-2019 16:14
8.40% gewijzigd
Raflesia schreef:
05-02-2019 15:57
In alle supermarkten waar ik geweest ben verkocht ze kant-en-klare sushi rijst, namelijk deze:

Afbeelding

Je hoeft het enkel te koken en het is klaar, je hoeft er niets bij toe te voegen. Echter raad ik het je af, het is echt wel hoe sushi rijst moet zijn, maar het heeft gewoon niet de goede sushi rijst smaak. Tevens is het al half uitgedroogd wanneer je eindelijk klaar bent en je sushi wilt gaan eten.

Daar moet je gewoon mix rijstazijn/mirin/suiker/wat je wil aan toevoegen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Die bazooka werkt prima. even uitproberen hoeveel rijst er in moet. Ik vind t een ideaal ding. je kan de rol ook door sesamzaadjes rollen ipv norivelletes te gebruiken.
Bedankt voor dit topic! Ik heb vanmiddag gelijk zo’n rood doosje rijst + azijn gekocht, en vanavond sushisalade gemaakt. Voor het eerst, maar de rijst was echt goed geworden. Ik heb het wel precies gedaan als op het pakje staat, dus 25 minuten lang angstvallig níet in de pan gekeken. Erbij zalmblokjes, avocado, komkommer en norivel in stukjes.
Het zorgde wel voor wat commotie bij mijn dochter die de dinsdag ongeschikt vond voor ‘experimenteel eten’, en ‘waarom zou je sushi uit elkaar halen en als prutje serveren? :proud:
Alle reacties Link kopieren
:proud: Minke!

Zo’n salade ben ik niet zo van. Doe mij maar gewone sushi.

Oke, zo’n bazooka is dus wel een aanrader. Dus als je dan de sesamzaadjes of zalmeitjes aan de buitenkant doet, is het in feite een uramaki. Ook leuk voor de afwisseling. Die vind ik ook lekkerder dan de gewone maki.

Heb nog nooit iets bij Aliexpress besteld. Is dat de moeite of kan ik net zo goed deze bij Bol.com bestellen?
https://www.bol.com/nl/p/sushezi-origin ... oductImage

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven