Saoto soep,

06-02-2019 12:02 19 berichten
Omdat wij dol zijn op soep (en ik op kip) wil ik graag een keer een saoto soep maken.
Nu zie ik veel recepten. Eventueel zou ik het willen maken met een goede basis. Wie heeft deze soep wel eens gemaakt? En hoe krijg ik hem lekker?
Volg! Liefst met recept om zelf de bouillon te trekken ( :heart: de slowcooker)
Alle reacties Link kopieren
Zelf je bouillon trekken. Ik doe dit met soepkip, uien, bleekselderij, Laos, gember, selderij, pimentkorrels, salamblad, sereh, knoflook en kardemom. Dit alles zet ik in de ochtend al op, en hoe langer het trekt hoe beter. Dan krijg je een mooie heldere basis bouillon.

Maar iedereen maakt zijn saoto anders, en iedereen vind die van zijn moeder/oma/tante het lekkerst 😊
Alle reacties Link kopieren
http://www.suricepten.nl/saoto-soep-bek ... -suriname/
Alle reacties Link kopieren
Oeh lekker, dat heb ik lang niet gehad!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind deze erg lekker, maar dat is niet met zelfgemaakte bouillon

https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=170182
Alle reacties Link kopieren
Ons lievelingseten! Heb jaren helemaal zelf gemaakt maar sinds kort koop ik bumbu via internet, heerlijk!!

Lekker met rijst, ei, taugé en soto mix.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
06-02-2019 12:53
Ik vind deze erg lekker, maar dat is niet met zelfgemaakte bouillon

https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=170182
Heuj je bent me voor, das “mijn” succes recept :P

Maar dat is wel zelfgetrokken bouillon hoor. Je doet er toch rauwe kipfilet in?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
06-02-2019 13:06
Heuj je bent me voor, das “mijn” succes recept :P

Maar dat is wel zelfgetrokken bouillon hoor. Je doet er toch rauwe kipfilet in?
Haha klopt :mrgreen:

Hmm ik dacht dat het niet als zelfgetrokken bouillon telt als je bouillonblokjes gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
06-02-2019 13:12
Haha klopt :mrgreen:

Hmm ik dacht dat het niet als zelfgetrokken bouillon telt als je bouillonblokjes gebruikt.
potverdrie
Mis ik gewoon een Wetboek in mijn rijtje in de boekenkast???
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
06-02-2019 13:12
Haha klopt :mrgreen:

Hmm ik dacht dat het niet als zelfgetrokken bouillon telt als je bouillonblokjes gebruikt.
Haha ik zie het als zelfgetrokken buillon met een beetje smaakversterkende hulp :proud:
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Saoto soep: eerst van de kip bouillon trekken en daarna pluizen, daarna gooi je stukjes gember en laos, kentjoer (lijkt op gember), knoflook en selderij in en trafasie voor de Saoto in en dan laat je het rustig koken 45min max ondertussen ga je verder met de eieren koken en ik bak het liefst de eieren in kerrie in een koekenpan voor een lekkere bite. Gebakken uitjes leg je klaar en chips ja chips sticks gooi je erdoor en genieten maar. Als ik ziek ben doe ik ook nog een madame Jeanet erbij in de pan, maar maak het niet kapot, dat is gevaarlijk.

Succes!!
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 06-02-2019 13:40
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd het recept van de web site surinamcooking! Super lekker!
Nijntje* schreef:
06-02-2019 12:53
Ik vind deze erg lekker, maar dat is niet met zelfgemaakte bouillon

https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=170182
Deze ziet er heerlijk uit en zonder te veel gedoe
Bedoel je Indische soto, of Surinaamse saoto soep? Er is namelijk wel een verschil in smaak bereiding en garnering. De Indische maak ik regelmatig met een paar zakjes boemboe van Indonesia, verkrijgbaar in de toko. Deze boemboes vind ik persoonlijk de lekkerste.
Ik gebruik kippenbouten, voor een groot gezelschap 4 stuks, ca 1,5 kg koken tot ze zacht zijn. Haal dan de kip uit de pan en in de bouillon doe je dan de zakjes boemboe (op 4 kippenbouten ca 5 a 6 zakjes), 2 gekneusde takken citroengras, een stuk laos en 2 blaadjes salam (soort Indische laurier). Haal het vlees van de kippenbouten en doe dit terug in de bouillon. Nog een uurtje op zacht vuur laten trekken.
Kook intussen aardappelen, eieren, en blancheer de taugé.
Doe in een grote soepkom gekookte rijst, daarop stukjes aardappel, ei, taugé, evt glasnoedels, bosuitjes en selderij. Giet hierover de bouillon met kip. Als garnering vind ik gebakken uitjes en emping onontbeerlijk.
Oh en dan vergeet ik nog als laatste wat citroensap erover druppelen!
Ik maak het op de surinaamse javaanse manier:
Bouillon:
soepkip (kippebout, kipfilet en kippedij)
3 stukjes verse laos (± 1 cm)
2 stukjes verse gember (± 1 cm)
10 pimentballetjes
3 salamblad
8-12 kleine maggiblokjes
1 takje verse bladselderij
1 of 2 takjes sereh (citroengras)

Volgens mij doe ik het op dezelfde manier als Viginia 38 :-$
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
06-02-2019 13:12
Haha klopt :mrgreen:

Hmm ik dacht dat het niet als zelfgetrokken bouillon telt als je bouillonblokjes gebruikt.
Doet t ook niet. Zelf bouillon maken is een kutklus, dus als je daar niet de moeite voor neemt moet je niet gaan zeggen dat je het wel doet :p
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
06-02-2019 12:54
Ons lievelingseten! Heb jaren helemaal zelf gemaakt maar sinds kort koop ik bumbu via internet, heerlijk!!

Lekker met rijst, ei, taugé en soto mix.
Hier ook. 1 van mijn favo soepen.
Het is idd Soto Ayam.
Ik serveer het met:
Lontong
Taugé
Verse selderij
Gekookte ei
Gebakken uitjes als laatste over het bord.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven