Hoe zien mensen met een zeer laag iq de wereld

08-02-2019 22:39 457 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd lees ik veel over hoogbegaafden, maar de andere kant wordt erg onderbelicht. Met een vriendin ga ik soms lunchen bij een cafe voor mensen met een beperking, die daar werkzaam zijn. Naar mijn idee is dat zo rond de iq 60, ze komen over als kinderen in een volwassen lichaam. Maar wel nog alert en sociaal.

Maar wat zit daar onder? Hoe ervaren die mensen de wereld?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
08-02-2019 22:51
Zwakbegaafden heet tegenwoordig borderline lvb ( licht verstandelijke beperking) zijn impulsief, erg beinvloedbaar en daardoor vaak gedetineerd. Korte spanningsboog, snel afgeleid, worden vaak overvraagd danwel ondervraagd. Zijn zich bewust van de beperking.
Waar heet dat tegenwoordig borderline LVB?
En bewust van beperking? Voor een deel wel, voor een deel zijn ze vaak nog niet in staat goed te reflecteren?

Reactie los van quote:

Kort door de bocht gezegd: iemand met een licht verstandelijke beperking functioneert cognitief op het niveau van een 12-jarige.
Maar er speelt vaak meer mee, met een stoornis erbij wordt er ook weer anders naar de iq cijfers gekeken.

En alleen cognitief zegt niet alles over hoe iemand functioneert in het dagelijks leven. Ik ken vanuit werk mensen met een LVB maar sociaal emotioneel functionerend op niveau van 2 jarige...
Kwebbeltje91 schreef:
08-02-2019 23:16
SadButTrue999 wat triest :(
Ja vreselijk.. daarom ging ik ook regelmatig langs maar ik ben geen hulpverlener, ze wilde geen adviezen opvolgen tenzij ze van haar man kwamen, zoals: leg een kleed op de plavuizen toen kindje leerde lopen: ze zat echt onder de bloeduitstortingen. 'Werd ze hard van, zo leerde ze sneller lopen zonder te vallen want vallen doet pijn'.

Maar eten koken, schone kleertjes aantrekken en kindje met veel geduld voeren deed ze dan weer wel. Heel strak volgens een schema, honger of niet maakte niet uit: met warm weer wat extra water stond niet op het lijstje... dat soort dingen. Daarom CB en die arts gebeld. Geluk bij een ongeluk: ze zocht er niks achter dat ik vroeg welke arts ze bezocht, in welk ziekenhuis, wie ze had gesproken bij het CB waar ze wel trouw naartoe ging: dat moest immers. Dat hoorde zo.

Ik ben wel heel blij dat beide kinderen op school zitten en ongetwijfeld extra in de gaten worden gehouden.
Ik ga er niet meer naartoe, ik trek die vent ook niet eerlijk gezegd, zelfs de enthousiaste verhalen die ze over hem verteld niet :(
Wel gehoord via via dat ze het eventjes wel raar vond dat ik niet meer langskwam 'opeens' maar dat is ze ook weer snel vergeten: ik was vast verhuisd of had geen tijd meer. Kan gebeuren: ze zag haar schoolvriendinnetjes toch ook niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter heeft een iq van rond de 78(pdd-nos)
Verbaal is ze wat zwakker.
Wat wij merken is dat het begrip tijd en plaats ( oriëntatie)moeilijk is voor haar.
Zoals eerder aangegeven Amsterdam net zo goed naast Rotterdam zetten.
Nu ze ouder wordt zie je zeker daar in wel een verbetering. Het duurt gewoon langer voordat het “land”.
Klok kijken gaat ook aardig, maar vergist zich nog wel eens in kwart voor en kwart over. Ze is 12
Ik denk dat ze prima op zich zelf kan wonen, natuurlijk met wat hulp in het begin.
Hoe iemand functioneert heeft natuurlijk ook met de omgeving te maken.
Is er extra ondersteuning ect.
Natuurlijk zijn er ook mensen met een lager iq die ook andere geestelijke problematiek hebben, zoals in het verhaal wat hier boven wordt beschreven.
SadButTrue999 schreef:
08-02-2019 23:34
Ja vreselijk.. daarom ging ik ook regelmatig langs maar ik ben geen hulpverlener, ze wilde geen adviezen opvolgen tenzij ze van haar man kwamen, zoals: leg een kleed op de plavuizen toen kindje leerde lopen: ze zat echt onder de bloeduitstortingen. 'Werd ze hard van, zo leerde ze sneller lopen zonder te vallen want vallen doet pijn'.

Maar eten koken, schone kleertjes aantrekken en kindje met veel geduld voeren deed ze dan weer wel. Heel strak volgens een schema, honger of niet maakte niet uit: met warm weer wat extra water stond niet op het lijstje... dat soort dingen. Daarom CB en die arts gebeld. Geluk bij een ongeluk: ze zocht er niks achter dat ik vroeg welke arts ze bezocht, in welk ziekenhuis, wie ze had gesproken bij het CB waar ze wel trouw naartoe ging: dat moest immers. Dat hoorde zo.

Ik ben wel heel blij dat beide kinderen op school zitten en ongetwijfeld extra in de gaten worden gehouden.
Ik ga er niet meer naartoe, ik trek die vent ook niet eerlijk gezegd, zelfs de enthousiaste verhalen die ze over hem verteld niet :(
Wel gehoord via via dat ze het eventjes wel raar vond dat ik niet meer langskwam 'opeens' maar dat is ze ook weer snel vergeten: ik was vast verhuisd of had geen tijd meer. Kan gebeuren: ze zag haar schoolvriendinnetjes toch ook niet meer?
pfoe.. Ik snap dat je er niet meer naartoe gaat.
Zo ken ik ook een gezin waarvan de ouders verst. beperkt zijn, hun 2 kinderen zijn dat ook en ze zijn inmiddels ook opa en oma geworden. Dat hele gezin heeft hulp, ze zijn niet in staat om zelfstandig te wonen. Echt zo'n complexe situatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst een vrouw met een licht verstandelijke handicap leren kennen bij een gezamenlijke hobby. Het klikte gelijk tussen ons (ik heb zelf een HBO en universitaire studie afgerond en had niks in de gaten), ze vertelde pas na een aantal weken dat ze die handicap heeft, ik kon het eerst niet geloven. Ze is getrouwd en heeft kinderen, ik merk niks aan haar, ze verteld wel dat ze soms hulp heeft om bepaalde dingen zoals administratie enz. te doen.
Gisselle schreef:
08-02-2019 23:39
Ik heb laatst een vrouw met een licht verstandelijke handicap leren kennen bij een gezamenlijke hobby. Het klikte gelijk tussen ons (ik heb zelf een HBO en universitaire studie afgerond en had niks in de gaten), ze vertelde pas na een aantal weken dat ze die handicap heeft, ik kon het eerst niet geloven. Ze is getrouwd en heeft kinderen, ik merk niks aan haar, ze verteld wel dat ze soms hulp heeft om bepaalde dingen zoals administratie enz. te doen.
Precies, er zijn heel veel verschillen tussen mensen met een lager iq. Bij mij op werk werkt ook een vrouw met een lichte verstandelijke beperking. Het is dat ze het zelf op een gegeven moment vertelde, anders had ik het waarschijnlijk nooit geweten.
Alle reacties Link kopieren
Zijn net gewone mensen, en verschillen dus qua persoon, karakter, empathisch vermogen etc. Over het algemeen zullen ze zich minder bezig houden met wereld problematiek, eenvoudig er met problemen omgaan, of geen probleem zien? Geholpen moeten worden met administratie, beschermd worden dat mensen geen misbruik van ze maken? Zoals een forumster hier beschrijft, niet inzien wat er komt kijken bij de verzorging en begeleiding van een kind..
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
08-02-2019 22:51
Zwakbegaafden heet tegenwoordig borderline lvb ( licht verstandelijke beperking) zijn impulsief, erg beinvloedbaar en daardoor vaak gedetineerd. Korte spanningsboog, snel afgeleid, worden vaak overvraagd danwel ondervraagd. Zijn zich bewust van de beperking.
Zwak begaafd is geen borderline..
Christiana schreef:
08-02-2019 23:59
Zwak begaafd is geen borderline..
:bonk:
Christiana schreef:
08-02-2019 23:59
Zwak begaafd is geen borderline..
Niet Borderline in de zin van psychiatrische aandoening maar een lvb tussen meen ik maar dan moet ik de boeken er even weer bij halen IQ 80 en 100. En ja, dat heet zo.
[quote=Koffiewijck post_id=29570549 time=1549665132 user_id=380944]
Waar heet dat tegenwoordig borderline LVB?

HBO social work
Alle reacties Link kopieren
Borderline betekent op het randje van.

Niet een borderline persoonlijkheidsstoornis.
Sowieso een IQ lager dan 60.
miekemv schreef:
08-02-2019 22:51
Zwakbegaafden heet tegenwoordig borderline lvb ( licht verstandelijke beperking) zijn impulsief, erg beinvloedbaar en daardoor vaak gedetineerd. Korte spanningsboog, snel afgeleid, worden vaak overvraagd danwel ondervraagd. Zijn zich bewust van de beperking.
Hoe kom je daar nou bij?
hondenmens schreef:
08-02-2019 22:56
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik werk bij een Sociale Werkplaats en daar werken ook best veel mensen met een (zeer) laag IQ. Volgens mij hebben ze zelf niet door dat ze anders zijn en dat lijkt me een stuk relaxter voor jezelf dan mijn ASS met gemiddeld IQ. Zodat je ook geen minderwaardigheidscomplex hebt.
Absoluut wel!
miekemv schreef:
09-02-2019 00:03
Niet Borderline in de zin van psychiatrische aandoening maar een lvb tussen meen ik maar dan moet ik de boeken er even weer bij halen IQ 80 en 100. En ja, dat heet zo.
Zeker niet. Vanaf 80/85 is normaal begaafd. Werkelijk nog nooit de diagnose borderline lvb tegengekomen.
Wat heel mooi om te doen was, was een project voor een groep zeer laag begaafden door het gebruik maken van de zintuigen in de vorm van muziek, gekleurde lichten en het proeven van allerlei smaakjes. Echt leuk om te zien hoe je de bewoners kon bereiken.
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 00:22
Zeker niet. Vanaf 80/85 is normaal begaafd. Werkelijk nog nooit de diagnose borderline lvb tegengekomen.
In mijn herinnering was het tussen de 80 en 100 maar goed het is ook al weer een tijdje geleden.
miekemv schreef:
09-02-2019 00:35
In mijn herinnering was het tussen de 80 en 100 maar goed het is ook al weer een tijdje geleden.
80-100 is vmbo tl.
miekemv schreef:
09-02-2019 00:35
In mijn herinnering was het tussen de 80 en 100 maar goed het is ook al weer een tijdje geleden.
Nee joh.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
09-02-2019 00:35
In mijn herinnering was het tussen de 80 en 100 maar goed het is ook al weer een tijdje geleden.
Dat zou niet best zijn, want 100 is het gemiddeld IQ.

In de DSM-IV was het IQ criterium 71-84 voor zwakbegaafdheid, in de DSM-V wordt dat niet meer zo gehanteerd, omdat IQ lang niet alles zegt over het functioneren in het dagelijks leven.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
09-02-2019 00:49
Dat zou niet best zijn, want 100 is het gemiddeld IQ.

In de DSM-IV was het IQ criterium 71-84 voor zwakbegaafdheid, in de DSM-V wordt dat niet meer zo gehanteerd, omdat IQ lang niet alles zegt over het functioneren in het dagelijks leven.
Ja dat is zo.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
09-02-2019 00:35
In mijn herinnering was het tussen de 80 en 100 maar goed het is ook al weer een tijdje geleden.
Goed idee om de theorie maar eens op te gaan pakken dan, want je zegt hier hele domme dingen.
karin6789 schreef:
09-02-2019 01:01
Goed idee om de theorie maar eens op te gaan pakken dan, want je zegt hier hele domme dingen.
Ja blijkbaar.
karin6789 schreef:
09-02-2019 01:01
Goed idee om de theorie maar eens op te gaan pakken dan, want je zegt hier hele domme dingen.
Pardon? Verklaar je nader, wat bedoel jij met 'hele domme dingen?'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven