Hoe zien mensen met een zeer laag iq de wereld

08-02-2019 22:39 457 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd lees ik veel over hoogbegaafden, maar de andere kant wordt erg onderbelicht. Met een vriendin ga ik soms lunchen bij een cafe voor mensen met een beperking, die daar werkzaam zijn. Naar mijn idee is dat zo rond de iq 60, ze komen over als kinderen in een volwassen lichaam. Maar wel nog alert en sociaal.

Maar wat zit daar onder? Hoe ervaren die mensen de wereld?
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 15:00
Je vergist je. Relaties zijn niet zoals wij die zien, maar ze hebben de wel. En verkering. En seks.
Ja je hebt gelijk. Het kan wel, maar de mate waarin en de manier waarop zal afhangen van de bijkomende ‘problematiek’.
Ik ben begeleider geweest van een jonge vrouw met een niet te meten iq. Als in: die was zo laag dat het met verschillende speciaal ontwikkelde tests niet aantoonbaar was. Ze had het ontwikkelingsniveau van een pasgeboren baby. Herkende je niet. Kon niet praten en je ook niet verstaan. Ze kon niet lopen en was spastisch. Ze was uiteraard ook niet zindelijk.
Het was voor de ouders vreselijk omdat ze geen band met hun kind konden opbouwen. En ze geen contact met haar konden maken. Maar ze er ondertussen wel 'redelijk normaal uitzag' .
Ze werd ongesteld, haar borsten groeiden en ze werd door haar moeder mooi aangekleed en haar haren werden netjes bijgehouden. Zag je haar zitten dan leek ze een mooie/leuke meid maar ze was echt diep en diep zwakzinnig. Nooit een syndroom kunnen vinden en we weten ook niet wat er nou precies met haar was, behalve dat ze een extreem laag iq had en haar hele leven in een instelling met meerdere verzorgers zou moeten wonen. Zonder hulp zou ze niet eten, niet gewassen worden, niet aangekleed, niet uit bed, niks niet.
Dat was echt heel zwaar weet ik nog.
Maar lichamelijk zal ze in staat zijn geweest zich voortteplanten. Alles werkte. Dus als er een gek overheen zou gaan zou ze in theorie een kind kunnen baren. Ze was dan ook verplicht aan de prikpil
Mijn huisarts vertelde me ooit dat zij is geboren uit twee zwakbegaafde ouders. Dat haar zussen ook zwakbegaafd waren en zij als enige 'per ongeluk' heel slim bleek. Ze is naar het vwo gegaan maar haar ouders hebben dat nooit begrepen. Wat een onzin allemaal. Toen ze eenmaal ging studeerden is het contact volledig verwaterd want ze snapten er echt helemaal niks van. Ze vertelde me dat ze zich lange tijd heeft geschaamd voor het gezin waar ze uitkwam maar inmiddels milder is geworden en juist heel veel respect heeft voor ze. Ze heeft nu weer contact en hoewel ze niet kunnen levelen en haar zussen en ouders echt geen idee hebben wat voor leven zij leeft is er wel wederzijds respect en zijn haar ouders trots op haar.
Bijzonder verhaal heb ik dat altijd gevonden <3
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook altijd erg interessant, ik vraag me inderdaad ook altijd af hoe die mensen de wereld nu exht ervaren. Bijvoorbeeld de mevrouw van Isabellarose, wat denkt ze? Niks? Of echt alleen "honger" of "koud?" Leeft ze op instinct of is zelfs dat er niet? In hoeverre is ze dan vergelijkbaar met een dier? Dat soort vragen komen er dan in mij op.

Ik ben vriendinnen met iemand met een IQ van tussen de 70 en 80 met PDD NOS. We zaten samen op de basisschool en je merkte niks aan haar, behalve dat ze graag de kat uit de boom keek (maar dat deed ik ook).

Op de middelbare school bleek gewoon onderwijs niet te gaan, maar dat kwam door de PDD NOS - toen is die diagnose gesteld. Er was te veel drukte daar. Op speciaal onderwijs netjes VMBO afgerond, kader dacht ik?

Door de PDD NOS geen MBO gedaan en nu werkt ze als vakkenvuller. Ik ben inmiddels een WO opleiding met dubbele Master verder en we zijn nog altijd vriendinnen. Optellen/aftrekken heeft ze echt moeite mee en ook andere simpele reken dingen kan ze niet (hoeveel is 15% van 25 euro bijvoorbeeld), maar verder merk je niks aan haar, ze houdt het nieuws goed bij en leest veel in tegenstelling tot mij, dus over veel dingen weet ze meer dan ik.

Ze woont alleen, adminstratie helpen haar ouders mee en ik gok dat die haar ook vaste budgetten geven voor leuke dingen bijvoorbeeld (nooit letterlijk gezegd maar uit de opmerkingen die ze soms maakt over haar geld als we uit zijn doe ik die aanname), want dat kan ze zelf niet zo goed over zien. En ze heeft een begleider voor de PDD NOS.
Hehehehe ik weet ook niet wat 15% van 25 is ;-) Nou ja okay ik weet het wel maar moet er echt even over nadenken ;-)
Ik moest ook even rekenen...
In reactie op de vraag uit de titel: er zijn hier op het forum genoeg voorbeelden van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
09-02-2019 15:31
Ik ben begeleider geweest van een jonge vrouw met een niet te meten iq. Als in: die was zo laag dat het met verschillende speciaal ontwikkelde tests niet aantoonbaar was. Ze had het ontwikkelingsniveau van een pasgeboren baby. Herkende je niet. Kon niet praten en je ook niet verstaan. Ze kon niet lopen en was spastisch. Ze was uiteraard ook niet zindelijk.
Het was voor de ouders vreselijk omdat ze geen band met hun kind konden opbouwen. En ze geen contact met haar konden maken. Maar ze er ondertussen wel 'redelijk normaal uitzag' .
Ze werd ongesteld, haar borsten groeiden en ze werd door haar moeder mooi aangekleed en haar haren werden netjes bijgehouden. Zag je haar zitten dan leek ze een mooie/leuke meid maar ze was echt diep en diep zwakzinnig. Nooit een syndroom kunnen vinden en we weten ook niet wat er nou precies met haar was, behalve dat ze een extreem laag iq had en haar hele leven in een instelling met meerdere verzorgers zou moeten wonen. Zonder hulp zou ze niet eten, niet gewassen worden, niet aangekleed, niet uit bed, niks niet.
Dat was echt heel zwaar weet ik nog.
Maar lichamelijk zal ze in staat zijn geweest zich voortteplanten. Alles werkte. Dus als er een gek overheen zou gaan zou ze in theorie een kind kunnen baren. Ze was dan ook verplicht aan de prikpil
Wat heftig!
Dollop schreef:
09-02-2019 07:40
Dus iemand met een iq van 40 kan zwanger worden? En dan? Als je jezelf niet eens kan wassen...
Waarom zou dat niet kunnen dan? Je hebt geen baarmoeder als je IQ onder een bepaalde waarde zakt?

Wat denk je dat er dan gebeurt?
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 18:45
Waarom zou dat niet kunnen dan? Je hebt geen baarmoeder als je IQ onder een bepaalde waarde zakt?

Wat denk je dat er dan gebeurt?
Omdat je dan seks moet hebben. En dat in dat geval dus net is als dat je een 10-jarige bezwangert die totaal geen kind kan opvoeden of uberhaupt weet wat seks is.
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 15:00
Je vergist je. Relaties zijn niet zoals wij die zien, maar ze hebben de wel. En verkering. En seks.
Inderdaad.
Zit net bij te lezen, heb er verder geen verstand van en heb totaal geen opleiding of ervaring in die richting. Alleen van dat familielid waar ik over schreef weet ik van haar ouders hoe haar jeugd is geweest, dat ze getest is, hoe haar schooltijd was enz. Ook die ouders waren wanhopig toen ze op haar 19e bij die creep introk en in no-time met hem trouwde.
Ze stonden compleet machteloos: ze mochten van die man niet langskomen DUS verbrak ze het contact. Is nu weer een beetje hersteld.

Maar mijn vriendin heeft een zus, nu ver in de veertig waarvan ik alleen weet dat ze al vrij jong in een tehuis woonde. Ik weet niet wat er met haar aan de hand is, alleen dat thuiswonen geen optie meer was (destijds?)

Ze heeft inderdaad een relatie gekregen, op hun niveau met een man (zwakbegaafd? geen idee..) die daar ook woonde sinds zijn puberteit.
Ik vond het hartverscheurend en vriendin ook dat ze op haar 16e zwanger is geworden van die man. Ze heeft toen zéér tegen haar zin een abortus moeten ondergaan, haar ouders en begeleiders dachten dat ze dat snel weer vergeten zou zijn.

Ze is daarna jarenlang flink achteruit gegaan en heeft ontzettend veel verdriet gehad van die abortus. Zoals iedere vrouw die gedwongen geaborteerd zou zijn: ze wist donders goed dat ze een baby in haar buik had al waren ze er snel bij, ze is maar een paar weken overtijd geweest. Hoe het precies is gegaan weet ik ook niet, het is ook al lang geleden. Wel is ze nog jaren met die man geweest en kreeg toen wel de prikpil, ze vertelden haar dat ze vitamine kreeg toegediend want de pil wilde ze niet. Seks hadden ze wel degelijk, klopt! En veel verdriet dat ze niet opnieuw zwanger werd..

Mijn vriendin vertelde me wel een keer dat ze nu ze ver in de 40 is nog steeds regelmatig woedend en verdrietig is vanwege die abortus.
Ik ken die zus niet, heb haar 1x gezien: je merkt binnen 5 minuten dat ze 'niet goed bij' is om het maar even zo te noemen.
Toch wilde ze kennelijk niets liever dan haar baby geboren laten worden en een gelukkig gezinnetje vormen, in de woongroep (als het dat is; ik weet niet precies waar ze zit: in een hele grote instelling met verschillende afdelingen dat weet ik wel).

Ik vind het heel triest dat dat i.i.g. vroeger zo ging, maar denk ook: ZIJ een kindje opvoeden? Met haar woedeaanvallen en geschreeuw, de aanleiding van zo'n bui heb ik gezien de ene keer dat ik haar zag: er vloog een vlieg rond haar hoofd, ze probeerde hem dood te slaan tussen haar handen en dat lukte niet. Ze flipte echt de pan uit, niet te kalmeren en moest vroeger teruggebracht worden van de verjaardag waar ik haar zag. Echt schuimbekkend, gooien met glazen, dat werk. Dat kan je een kind toch ook niet aandoen..

Wat vreselijk triest al deze verhalen, ik ga eens zoeken of ik de docu 'Moederliefde' kan vinden. Ik vind zelf dat je iemand die geen kind kan verzorgen de prikpil moet geven, desnoods stiekem. Beter dan het alternatief. Dan bedoel ik niet dat familielid van me: ze verzorgde haar kinderen op zich heel goed, knuffelde ze ook, er werd echt van ze gehouden: maar ze had echt wel wat steun nodig. Al zou ik haar niet als moeder gehad willen hebben pff.. moeilijk hoor.
Dollop schreef:
09-02-2019 18:48
Omdat je dan seks moet hebben. En dat in dat geval dus net is als dat je een 10-jarige bezwangert die totaal geen kind kan opvoeden of uberhaupt weet wat seks is.
Waarom zou je als puber met een IQ van 45 geen seks kunnen hebben? Of als volwassene? Hoe kom je erbij dat je dan niet weet wat seks is. Zijn gewoon rondlopende mensen met hormonen en geslachtsdelen.
Alle reacties Link kopieren
En seks is wel een kwestie. Als je beiden zwakbegaafd bent en je zit aan de prikpil oid... tsja, het is natuurlijk en soort zoekt soort.

Maar als je met een 'normale' man gaat.. in mijn ogen is dat misbruik. Maar ik oordeel niet, dit topic is voor mij meer een manier om ervaringen te horen uit interesse.
hondenmens schreef:
08-02-2019 22:56
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik werk bij een Sociale Werkplaats en daar werken ook best veel mensen met een (zeer) laag IQ. Volgens mij hebben ze zelf niet door dat ze anders zijn en dat lijkt me een stuk relaxter voor jezelf dan mijn ASS met gemiddeld IQ. Zodat je ook geen minderwaardigheidscomplex hebt.
Op een sociale werkplaats werken geen mensen met een zeer laag iq.
Dollop schreef:
09-02-2019 18:48
Omdat je dan seks moet hebben. En dat in dat geval dus net is als dat je een 10-jarige bezwangert die totaal geen kind kan opvoeden of uberhaupt weet wat seks is.
Ik zie nu je reactie, die stond er nog niet. Zo ging het dus precies: ze wisten beiden niet precies wat ze deden en snapten pas waarvan ze zwanger was geworden toen ze het uitgelegd kregen. Ze wisten niet echt hoe dat kindje in haar buik terecht was gekomen; pas na de abortus begon ze het te beseffen. Echt heel triest :(
miekemv schreef:
08-02-2019 22:51
Zwakbegaafden heet tegenwoordig borderline lvb ( licht verstandelijke beperking) zijn impulsief, erg beinvloedbaar en daardoor vaak gedetineerd. Korte spanningsboog, snel afgeleid, worden vaak overvraagd danwel ondervraagd. Zijn zich bewust van de beperking.
Niet alle lvbers hebben borderline.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
09-02-2019 18:53
Op een sociale werkplaats werken geen mensen met een zeer laag iq.
Bij ons wel.
Als student werkte ik een tijdje op de sales afdeling van een callcenter. Wat ik heel erg vond, was dat je mensen met een laag IQ er zo in laat lopen, met die verkooppraatjes. Sommige van mijn collega's waren daar zo trots op, hoe zij hun targets haalden ten koste van mensen die het niet begrepen.

Voor mij was het een reden om daar te stoppen. Ik vond het diep en diep triest om mensen iets aan te smeren, terwijl ze vaak al in de schuldsanering liepen, omdat ze geen impulscontrole hadden, of het simpelweg niet begrepen.

Ik vind dat mensen met zo'n laag IQ meer bescherming zouden moeten krijgen tegen alle marketing- en verkooptrucs die op hen worden afgevuurd, de hele dag door :(
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
09-02-2019 18:55
Bij ons wel.
Iemand die iq 40 heeft kan toch niet werken?
Dollop schreef:
09-02-2019 18:53
En seks is wel een kwestie. Als je beiden zwakbegaafd bent en je zit aan de prikpil oid... tsja, het is natuurlijk en soort zoekt soort.

Maar als je met een 'normale' man gaat.. in mijn ogen is dat misbruik. Maar ik oordeel niet, dit topic is voor mij meer een manier om ervaringen te horen uit interesse.
Ja dat is misbruik. Ben je echt zo buiten de maatschappij opgegroeid dat je deze antwoorden niet zelf kan verzinnen?
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
09-02-2019 18:59
Iemand die iq 40 heeft kan toch niet werken?
Het ligt eraan wat voor werk. Voor b.v. snoep in een zakje doen heb je weinig IQ nodig. Al weet ik het precieze IQ niet van die mensen.
hondenmens wijzigde dit bericht op 09-02-2019 19:02
10.48% gewijzigd
Dollop schreef:
09-02-2019 18:59
Iemand die iq 40 heeft kan toch niet werken?
Ligt aan wat voor werk hè. Arbeidsmatige dagbesteding zou best kunnen.
Dollop schreef:
09-02-2019 18:59
Iemand die iq 40 heeft kan toch niet werken?
Ze gaan ook gewoon naar school! Echt gek hè?
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 19:02
Ze gaan ook gewoon naar school! Echt gek hè?
Ik vind je toon nogal aanmatigend. Apart.
hondenmens schreef:
09-02-2019 18:55
Bij ons wel.
Zoek het maar eens op dan. Ik werk al 27 jaar in de zorg voor verstandelijk gehandicapten. Mensen met een iq van minder dan 40 zitten op een dagbesteding, niet op een sociale werkplaats.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven