Hoe zien mensen met een zeer laag iq de wereld

08-02-2019 22:39 457 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd lees ik veel over hoogbegaafden, maar de andere kant wordt erg onderbelicht. Met een vriendin ga ik soms lunchen bij een cafe voor mensen met een beperking, die daar werkzaam zijn. Naar mijn idee is dat zo rond de iq 60, ze komen over als kinderen in een volwassen lichaam. Maar wel nog alert en sociaal.

Maar wat zit daar onder? Hoe ervaren die mensen de wereld?
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
08-02-2019 23:14
Ik heb een familielid met een IQ van ong. 80. Ze bekijkt de wereld zoals een kind dat doet: ze is getrouwd met een zedendelinquent die daar heel wat jaartjes voor heeft gezeten. Stuk ouder dan zijzelf.

Om een voorbeeld te noemen: ze kreeg een dochter van die man (gelukkig is hij de hele week van huis voor zijn werk) en ik was echt bang dat hij dat kindje zou gaan misbruiken als ze ouder was. Toen dochter één jaar was vroeg ik haar wat ze zou doen als dochter 8 jaar was en ze haar man met haar dochter in bed aan zou treffen en het ernaar uitzag dat ze seks hadden. Ik ging af en toe langs om te kijken hoe alles reilde en zeilde, bij het CB hadden ze niks door, niemand lette verder op hoe het ging, vandaar.
Ze zei toen heel verontwaardigd: 'dan vliegen ze er allebei uit, je zal toch door je eigen dochter bedrogen worden: als mijn man vreemdgaat kan hij ook vertrekken. Dan gaan ze maar lekker samenwonen'.
Toen ik zei dat een kind van 8 daar onmogelijk voor kan kiezen zei ze weer heel verontwaardigd: 'als ze oud genoeg is om te seksen is ze ook oud genoeg om te beseffen dat je dat niet doet met je eigen vader'.

Dat niveau.. haar lieve echtgenoot gaf haar een lijst met taken in het weekend, welke boodschappen ze moest doen en dat het huis spik en span moest zijn: daar waren vrouwen voor.
Haar dochtertje had astma, echt ernstig: toch rookte ze als een ketter met de ramen dicht: die dokters gunnen je nog niet eens een sigaretje. Nou, dat moest ze zelf weten: ze was tenslotte een volwassen vrouw en maakte zelf wel uit of ze rookte of niet. Man rookte ook gewoon door, kind werd dan in een piepklein kamertje in een box gelegd 'want ze lag maar te piepen en te janken om niks'. Dat ze last had van de rook: onzin.

Ik trok het niet meer, heb het CB én de arts waar haar dochtertje onder behandeling was op de hoogte gesteld, had niet echt het idee dat ik er meer aan kon doen. Ze kon nauwelijks lezen en schrijven, snapte niet waarom mensen een krant lezen (saai en onbegrijpelijk op een ongeluk na). Kortom: de hersens van een kind.

Later heeft ze nog een dochter gekregen, ook weet ik dat ze razend was omdat er 'een mevrouw' op een dag aan had gebeld en zich overal mee bemoeide. En dat terwijl ze het huishouden altijd keurig deed. De kinderen zitten nu op school, ik neem aan (hoop) dat ze goed in de gaten gehouden worden.

Die arts schrok wel heel erg van dat roken met de ramen dicht in een kleine woonkamer; ik neem aan dat hij 'die mevrouw' heeft langsgestuurd.
Tsja.. triest maar wat kan je ermee? Ze was inderdaad volgens haar paspoort volwassen.. O ja, ze wist van de gevangenisstraffen van haar man: woest was ze, allemaal stomme wijven die hem 'niet konden krijgen' en hem erin hadden geluisd.. :furious: :facepalm:
Is dat echt een iq van 80? Ik ken iemand die op 77 was getest, en die was weliswaar slecht op school, maar was wel verstandig genoeg om niet dit soort dingen te denken/doen. Die zou bijvoorbeeld nog net kunnen geloven dat de gedetineerde man er door 1 vrouw in was geluisd, maar niet denken dat dit bij allemaal leugens zouden zijn en die zou ook niet roken bij een dochtertje met astma.
Dollop schreef:
09-02-2019 19:05
Ik vind je toon nogal aanmatigend. Apart.
Ik vind jouw vragen en uitspraken nogal dom en dus ook aanmatigend.
Paarsebloem schreef:
09-02-2019 19:14
Is dat echt een iq van 80? Ik ken iemand die op 77 was getest, en die was weliswaar slecht op school, maar was wel verstandig genoeg om niet dit soort dingen te denken/doen. Die zou bijvoorbeeld nog net kunnen geloven dat de gedetineerde man er door 1 vrouw in was geluisd, maar niet denken dat dit bij allemaal leugens zouden zijn en die zou ook niet roken bij een dochtertje met astma.
Nee joh. Met 80 kan je gewoon vmbo bb doen. En ala je een ondersteunende en stimulerende omgeving hebt kan T ook nog lukken.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 19:21
Ik vind jouw vragen en uitspraken nogal dom en dus ook aanmatigend.
Hoeveel ervaring denk je dat de meeste forummers hier hebben met mensen van iq 40?
Paarsebloem schreef:
09-02-2019 19:14
Is dat echt een iq van 80? Ik ken iemand die op 77 was getest, en die was weliswaar slecht op school, maar was wel verstandig genoeg om niet dit soort dingen te denken/doen. Die zou bijvoorbeeld nog net kunnen geloven dat de gedetineerde man er door 1 vrouw in was geluisd, maar niet denken dat dit bij allemaal leugens zouden zijn en die zou ook niet roken bij een dochtertje met astma.
Er is natuurlijk ook nog zoiets als opvoeding en sociale omgeving waarin je opgroeit. Dat verklaart wellicht het verschil?

Hetzelfde geldt voor intelligente mensen. Daarvan zou je verwachten dat ze altijd verstandige uitspraken doen, maar af en toe....
Dollop schreef:
09-02-2019 19:23
Hoeveel ervaring denk je dat de meeste forummers hier hebben met mensen van iq 40?
Het is best dom om te denken dat zwanger kunnen worden afhankelijk is van IQ.
Nummer*Zoveel schreef:
09-02-2019 07:43
Waar ze overigens beiden duidelijk moeite mee hebben, is met het zien van dingen in perspectief of in verband. Ze zijn erg zwart/wit in hun denken. Zo is eentje bijv erg tegen de PVV want Wilders is een enorme lul, terwijl aan de andere kant typische PVV standpunten met hart en ziel verdedigd worden. Het verband tussen die twee wordt niet gezien, doordat de hekel aan Wilders / PVV persoonlijk is en niet ingegeven wordt door enige kennis van zijn politieke agenda.
Tja. Gelukkig zijn mensen met hogere IQ’s een stuk consequenter in hun politieke voorkeuren.. ?1
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens gelezen dat mannen met een iq dat net tussen nog normaal begaafd en zwak begaafd is de meeste misdaden plegen.

Dit zou zijn omdat veel dingen hen frusteren omdat ze moeilijk zijn en ze meestal minder ver in het leven komen dan mensen met een hoger iq. Wel zijn ze zich hier bewust van, wat ze dan weer bozer maakt dan iemand met een lager iq, die zich hier niet zo bewust van is. Zij worden ook nog steeds geacht om hun eigen boontjes te doppen en worden niet ontzorgd van verantwoordelijkheden zoals bij zwakker begaafden het geval is.

Om even het Amsterdam voorbeeld van het begin te gebruiken: Je bent misschien gelukkiger als "Amsterdam" een maandelijks uitje is waar je met de bus van de instelling waar je in zit naartoe gaat, dan wanneer dit de plek is waar de meer succesvollere mensen uit je familie werken in betere banen dan jij.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 09-02-2019 19:33
21.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 19:26
Het is best dom om te denken dat zwanger kunnen worden afhankelijk is van IQ.
Dat zeg ik nergens. Dat maak jij ervan. Dat die mogelijkheid er is verbaasde me.
Paarsebloem schreef:
09-02-2019 19:29
Ik heb wel eens gelezen dat mannen met een iq dat net tussen nog normaal begaafd en zwak begaafd is de meeste misdaden plegen.

Dit zou zijn omdat veel dingen hen frusteren omdat ze moeilijk zijn en ze meestal minder ver in het leven komen dan mensen met een hoger iq. Wel zijn ze zich hier bewust van, wat ze dan weer bozer maakt dan iemand met een lager iq, dat zich hier niet zo bewust van is. Zij worden ook nog steeds geacht om hun eigen boontjes te doppen en worden niet ontzorgd van verantwoordelijkheden zoals bij zwakker begaafden het geval is.
Misschien plegen alle groepe evenveel misdaden, maar worden mensen met een lager IQ sneller gepakt omdat ze het gewoon minder slim aanpakken.
Interessant onderwerp, ik vraag me dit ook regelmatig af. En dan niet zozeer van mensen die een écht heel laag IQ hebben en bijna niets zelf kunnen, maar meer de mensen daar nog boven. Hoe zij bepaalde dingen ervaren, en vooral ook hoe het voor ze is om veel dingen niet te begrijpen en te weten dat vrijwel iedereen slimmer is dan zij . Lijkt me erg frustrerend, tegelijkertijd is er ook weer een hele hoop waar je je juist niet druk over maakt. Hoewel dat natuurlijk ook weer per persoon verschilt.
Dollop schreef:
09-02-2019 19:31
Dat zeg ik nergens. Dat maak jij ervan. Dat die mogelijkheid er is verbaasde me.
Ja want? Als je IQ onder de 50 zakt lost je baarmoeder op?
ManOpHetPrikbord schreef:
09-02-2019 19:31
Misschien plegen alle groepe evenveel misdaden, maar worden mensen met een lager IQ sneller gepakt omdat ze het gewoon minder slim aanpakken.
Sowieso. Oorzaak-gevolg overzien en zelfreflectie gaan erg moeizaam.
Misschien niet helemaal wat er in dit topic wordt bedoeld, maar je ziet weleens mensen in programma's (vroeger De Vakantieman geloof ik ook?) die een land moeten aanwijzen op een kaart en dan geen flauw idee hebben . Lijkt me een rare gewaarwording om zo erg niet te weten hoe de wereld in elkaar zit, al is het maar globaal waar in Nederland je eigen stad ligt, of waar Nederland ligt en waar Australië.

Maar ja, is ook weer niet per se nodig om je leven te leiden natuurlijk :P Maar voor mij (als topografie- en kaartenliefhebber) wel een vreemd idee dat er mensen zijn die zo leven. En dan natuurlijk niet alleen wat oriëntatie betreft, maar ook (simpele) historische context en andere algemene kennis.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 09-02-2019 19:48
0.07% gewijzigd
pipootje schreef:
09-02-2019 18:53
Op een sociale werkplaats werken geen mensen met een zeer laag iq.
Jawel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 19:39
Ja want? Als je IQ onder de 50 zakt lost je baarmoeder op?
Nee, dat de omgeving het toeliet.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
09-02-2019 19:31
Misschien plegen alle groepe evenveel misdaden, maar worden mensen met een lager IQ sneller gepakt omdat ze het gewoon minder slim aanpakken.
Kan kloppen. Vaak zullen de soort misdaden ook anders zijn. Waar de slimme handelaar in aandelen ergens stilletjes een miljoentje wegzet, zal de minder intelligente meneer eerder in een kroeg met een stoel smijten. Deze tweede meneer zal nooit in de buurt van die aandelen kunnen komen, terwijl de eerste meneer vaak (maar niet altijd, zeker in combinatie met dronkenschap) kan calculeren dat een kroeggevecht resulteert in problemen voor zijn reputatie.

Het lijkt een bijkomende factor te zijn dat de minder intelligenten vaak minder goed te gevolgen van hun daden kunnen overzien. Ze zijn nu boos op iemand, dus willen ze die nu een klap geven.
Némaìn’ schreef:
09-02-2019 19:26
Het is best dom om te denken dat zwanger kunnen worden afhankelijk is van IQ.
Ja dat vind ik ook.

Ben ook wel verbaasd over de toon hoor TO. Het is geen freakshow hè. Het zijn ook gewoon mensen met gevoelens, talenten en wensen.
SallySpectra* schreef:
09-02-2019 19:46
Ja dat vind ik ook.

Ben ook wel verbaasd over de toon hoor TO. Het is geen freakshow hè. Het zijn ook gewoon mensen met gevoelens, talenten en wensen.
Neeee zooooooo interessaaaaaant allemaal.
Echt, koekoek.
RaveMeisje schreef:
08-02-2019 22:51
Ik denk dat dat per individu verschilt. Een aantal cliënten bij mijn organisatie hebben een verstandelijke beperking, wat ik vaak zie is een andere beleving van tijd en plaats. Dus bijvoorbeeld de gewaarwording dat Amsterdam in Noord-Holland ligt, Noord-Holland een provincie in Nederland is, wat weer een land in het westen van Europa is. Dat is onbekend, het begrip Amsterdam kennen zij dan wel, maar wat het precies inhoudt niet.

Oh dit bedoel ik ook ja. Vind ik interessant. Wat zouden ze allemaal nog meer niet weten en begrijpen dat voor ons gewoon normale kennis is?
Dollop schreef:
09-02-2019 19:45
Nee, dat de omgeving het toeliet.
Wat denk jij dan? Dat ze de hele dag kwijlend in bed liggen zonder eigen wil?
Paarsebloem schreef:
09-02-2019 19:45
Kan kloppen. Vaak zullen de soort misdaden ook anders zijn. Waar de slimme handelaar in aandelen ergens stilletjes een miljoentje wegzet, zal de minder intelligente meneer eerder in een kroeg met een stoel smijten. Deze tweede meneer zal nooit in de buurt van die aandelen kunnen komen, terwijl de eerste meneer vaak (maar niet altijd, zeker in combinatie met dronkenschap) kan calculeren dat een kroeggevecht resulteert in problemen voor zijn reputatie.

Het lijkt een bijkomende factor te zijn dat de minder intelligenten vaak minder goed te gevolgen van hun daden kunnen overzien. Ze zijn nu boos op iemand, dus willen ze die nu een klap geven.
Ook weer zo simplistisch. Het gaat veel verder dan dat. Van mensen met een lvb wordt vaker misbruik gemaakt. Ze zijn vaak makkelijk te beïnvloeden en goedgelovig.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
09-02-2019 19:48
Ook weer zo simplistisch. Het gaat veel verder dan dat. Van mensen met een lvb wordt vaker misbruik gemaakt. Ze zijn vaak makkelijk te beïnvloeden en goedgelovig.
Je zegt zelf dat het verder gaat dan wat ik schrijf, dus je ontkent niet dat wat ik schrijf klopt. In plaats van dat je dan op normale manier een toevoeging geeft, moet je even melden dat wat ik schrijf 'simplistisch' is. Dit terwijl je zelf nog geen twee volle regels toevoegt. Over 'simplistisch' gesproken.
Paarsebloem schreef:
09-02-2019 19:58
Je zegt zelf dat het verder gaat dan wat ik schrijf, dus je ontkent niet dat wat ik schrijf klopt. In plaats van dat je dan op normale manier een toevoeging geeft, moet je even melden dat wat ik schrijf 'simplistisch' is. Dit terwijl je zelf nog geen twee volle regels toevoegt. Over 'simplistisch' gesproken.
Wel meer dan twee regels op mijn telefoon hoor. En het zit hem niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit :idee:
Maar ga vooral lekker verder met je psychologie van de koude grond.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
09-02-2019 20:02
Wel meer dan twee regels op mijn telefoon hoor.
Maar ga vooral lekker verder met je psychologie van de koude grond.
Bij deze.
Mensen die zich slimmer wanen dan ze zijn doen wel vaker denigrerend als het over een onderwerp gaat waar ze toevallig iets over weten. Veel mensen zullen je echter minder serieus nemen daardoor en ook de zinnige dingen die je zegt in twijfel trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven