Hybride of gewone cv ketel

10-02-2019 08:14 11 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben recent verhuisd (woning uit eind '80 begin '90 met vloerverwarming op benedenverdieping als bijverwarming, HR ketel is ca. 10/13 jaar oud, instapklaar).

Van het gas af in 2030 lijkt me niet haalbaar omdat een warmtepomp niet in iedere woning de juiste oplossing is. Ik hoor en lees hier en daar dat huiseigenaren kiezen voor een Hybride, deze is een stuk duurder dan een gewone HR ketel en ook met een Hybride kom je niet van het gas af.

Eigenlijk overweeg ik om volgend jaar nog een nieuwe HR ketel te laten plaatsen voordat het verbod op het plaatsen van kracht is (jan. 2021) en dan het hele circus maar even afwachten de komende jaren. Als ik nu zou kiezen voor een Hybride ben ik een stuk duurder uit en moet misschien alsnog over 10 jaar van het gas af.

Ik weet niet wat wijsheid is daarom zou ik graag horen hoe jullie hierover denken, het liefst van huiseigenaren met woningen uit ongeveer dezelfde bouwperiode.

Groetjes
Volg even. Wij hebben een jaren-20 woning op de verdieping matig geïsoleerd. Hebben wellicht verbouwplannen, en ben ook even benieuwd.

Wat wordt er precies verboden?
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is een stuk ouder dan de jouwe, maar ik heb onlangs een nieuwe 'gewone' CV ketel laten plaatsen. Ja, ik wil heel graag van het gas af en nee, dat gaat echt niet zo maar gebeuren maar in de komende 12 a 15 jaar is er in ieder geval verwarming en warm water in huis. Wie weet wat voor technologie er over 15 jaar beschikbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een iets jonger huis en een ketel van 12 jaar oud. Hoewel wij nog licht twijfelen kiezen wij er voorlopig voor om te sparen totdat de ketel het begeeft. Wij zouden dan 2 grote verbouwingen in 1 keer moeten bekostigen. Voor het plaatsen van zonnepanelen moet eerst de zolder gerenoveerd worden. Deze is na de bouw van het huis los bovenop het huis gezet en is geen onderdeel van de originele constructie.
Voor het aanbrengen van vloerverwarming/warmtepomp moet dus de pomp in de tuin ingegraven worden, de vloer beneden moet voorzien worden van vloerverwarming en de keuken moet verbouwd worden. De wens om de keuken te verbouwen bestaat sowieso al, maar we stellen het uit om het te kunnen combineren met het plaatsen van de vloerverwarming.
Mocht de huidige HR ketel het begeven voordat het verbod ingaat dan plaatsen we waarschijnlijk eerst nog een nieuwe ketel om nog even door te kunnen sparen voor de rest.
Wij gaan verbouwen en het advies was om nu nog een CV ketel te plaatsen en te hopen dat tegen de tijd dat die vervangen moet worden er goede alternatieven zijn. Voor een redelijke prijs.

@lemon tree, zie bv dit
https://www.google.nl/amp/s/eenvandaag. ... jouw-huis/
anoniem_653cf6966e7fd wijzigde dit bericht op 10-02-2019 08:46
Reden: Het is nog te vroeg voor goede spelling
0.30% gewijzigd
Toevallig net vorig jaar meegemaakt dat vrienden van ons, ouders èn wij zelf met een oudere of haperende ketel zaten. Woningen uit de periode 60-90 in verschillende delen van het land. We hebben allen verschillende installateurs laten langskomen voor offertes. Zonder uitzondering adviseerden ze nu nog een gewone ketel te plaatsen (wat we alle drie gedaan hebben). Redenen waren zoals oa hierboven ook al genoemd worden, dat de technologie straks verder/beter is, dit is nu goedkoper, isolatie van de huizen moet eerst beter, nu nog onvoldoende warm kunnen krijgen gebrek aan ruimte voor de systemen. Nu ik zo bezig was met de nieuwe ketel hoor ik datzelfde steeds vaker. Ik zou dus nog even wachten en nu voor een gewone ‘ouderwetse’ ;-) ketel gaan.
Lemon_tree schreef:
10-02-2019 08:27
Volg even. Wij hebben een jaren-20 woning op de verdieping matig geïsoleerd. Hebben wellicht verbouwplannen, en ben ook even benieuwd.

Wat wordt er precies verboden?
Vanaf 1-1-2021 mogen geen gewone ketels meer geïnstalleerd worden, alleen in combinatie met een Hybride.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties. Ik denk er eigenlijk hetzelfde over als jullie. Wel wil een een ketel die ook hoogcalorisch gas (hoop dat ik het goed schrijf) aankan. Mocht er over 10 jaar een aander soort gas komen.

Het blijft natuurlijk een gok want niemand weet wat de gemeente gaat doen (warmtenetten of andere alternatieven voor gas) geen idee want ik weet er niet zoveel van. Maar ook dan is de keuze voor een gewone ketel nu een stuk voordeliger dan Hybride want ook die heeft gas nodig.

Ik denk dat ik volgend jaar voor een goeie HR ketel ga die ook "ander gas" aankan (die zijn er al) en dan de komende 10 jaar afwacht en evt. de isolatie ga verbeteren. Eerlijk gezegd ben ik dat de komende vijf jaar nog niet van plan want ik heb een instapklare woning gekocht en om al op korte termijn te gaan slopen/renoveren om beter te isoleren zie ik niet zitten (eerst 1,5 jaar rigoreus verbouwd in oude woning, verhuisd naar een huurwoning en nu weer verhuisd naar nieuwe woning binnen 1 jaar was even teveel, tropenjaren achter de rug).

Ik vraag me alleen af of het verstandig is om eind dit jaar al de ketel te laten vervangen of pas midden volgend jaar. Ook dat is een gok want het zou zomaar kunnen dat vanaf eind volgend jaar de ketels voor dumpprijzen de deur uitgaan, of juist niet omdat de installateurs het juist heel druk krijgen met het installeren van gewone ketels en de prijzen juist omhoog gaan. Ik gok op eind dit jaar begin volgend jaar (tenzij de regering weer eens door een of ander inlegvelletje de termijn een jaar naar voren trekt of weer iets anders verzint om de burger nog meer een richting uit te dwingen op korte termijn).

Groetjes
Ik moet nu een nieuwe, en alle aanbiedinigen zijn geschikt voor H-gas (of zo). Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar verwacht echt niet dat heel Nederland binnen 15 jaar van het gas af is. Die ketel kan dus echt nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de monteur die hier laatst was gaat het allemaal nog wel even duren. Neem alleen al het stroomnet. Wanneer iedereen overgaat op een warmtepomp kan het stroomnet dat niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Het is nog geen wetgeving, het is een voorstel. Er zitten nogal wat haken en ogen aan. Voor veel huizen is een hybride pomp (nog) niet geschikt.

Zie o.a. deze link:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/een ... jouw-huis/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog een gewone hr ketel aanschaffen. Eerst moet alles maar eens doorontwikkeld worden en goedkoper worden. Ze zijn al bezig met een ketel op waterstof, wat dan door de bestaande gasleidingen komt.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven