Gezondheid alle pijlers

Vreselijke tepelkloven!

10-02-2019 18:51 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef inmiddels al bijna een jaar borstvoeding en doe dit door middel van fulltime kolven. Dit houdt in dat mijn zoontje niet uit mijn borst drinkt, maar dat ik alle voedingen voor hem af kolf en uit een fles geef. Ik heb mijn gehele borstvoedingsperiode geen problemen gehad, tot ongeveer 4 weken geleden.

Na een verstopt melkkanaaltje, iets wat ik wel vaker heb gehad, zijn er ineens in mijn rechtertepel kloven ontstaan. Ik heb deze twee weken lang ingesmeerd met eerst Bepanthen en daarna Purelan van Medela. Toen dit geen verbetering gaf en mijn borst pijnlijk werd, ben ik naar de huisarts gegaan en heb ik ketoconazol creme tegen candida gekregen. Deze smeer ik inmiddels bijna twee weken, met geen enkele verbetering.

Mijn tepel is verdikt, gescheurd, vochtig en er zitten gele korsten op. Ik kolf nog maar twee keer daags, maar het is ontzettend pijnlijk en bij elke kolfbeurt scheurt de boel opnieuw tot bloedens toe open. Ik kan niet achterhalen waarom ik hier zo'n last van heb. Alles op internet wijst op problemen met live voeden (verkeerd aanhappen, verkorte tongriem etc.) maar dat is bij mij door het fulltime kolven dus niet aan de orde. Er is ook niks veranderd in mijn kolfregime of de onderdelen die ik gebruik, behalve dat ik in het afgelopen jaar rustig heb afgebouwd van 6 naar 2 keer kolven op een dag.

Heeft iemand tips of ervaring? Gaat dit nog goed komen of is mijn borstvoedingsavontuur ten einde?
Lactatie-deskundige bellen?
Alle reacties Link kopieren
Vaak worden de borsten bij lang voeden weer normaal formaat. Het kan zijn dat de borstschild daardoor niet goed meer past.
Alle reacties Link kopieren
Misschien gaat het om een infectie. Is de toestand verergerd na het huisarts bezoek? Ik zou nog een keer langsgaan.
Alle reacties Link kopieren
83angel schreef:
10-02-2019 18:58
Vaak worden de borsten bij lang voeden weer normaal formaat. Het kan zijn dat de borstschild daardoor niet goed meer past.
Heb zowel een maat kleiner als maat groter dan mijn standaard maat geprobeerd. Maat kleiner is te klein en een maat groter bied iets verlichting, omdat de kloven dan minder langs de rand schuren. Maar nog steeds zeer pijnlijk en alles scheurt open.
Alle reacties Link kopieren
Terug naar de huisarts. Als het middel niet werkt dan is het wellicht geen schimmel maar een bacterie, of een schimmel die resistent is tegen het middel dat je gebruikt.

Je hebt dan dus andere medicijnen nodig.

Let ook op kruisbestuiving. Dus steriliseer de onderdelen van je kolf extra goed.
Alle reacties Link kopieren
Had ik ook bij lang kolven. Ik liet de boel 'luchten' door met theezeefjes rond te lopen, anders plakte alles ook nog eens vast aan beha of inlegdingetje...
Alle reacties Link kopieren
OliebolmetKrenten schreef:
10-02-2019 18:59
Misschien gaat het om een infectie. Is de toestand verergerd na het huisarts bezoek? Ik zou nog een keer langsgaan.
Ik denk wel dat het erger is geworden, ga morgen zeker de huisarts opnieuw bellen.
Alle reacties Link kopieren
OliveViva schreef:
10-02-2019 18:51
Toen dit geen verbetering gaf en mijn borst pijnlijk werd, ben ik naar de huisarts gegaan en heb ik ketoconazol creme tegen candida gekregen. Deze smeer ik inmiddels bijna twee weken, met geen enkele verbetering.
Kook je ook je spullen uit na iedere kolfbeurt? Als het idd candida of een andere schimmel is, dan is dit geen overbodige luxe.

Sterkte! Kloven zijn naar.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoveel last houdt inderdaad terug naar de huisarts. Is het een optie om de borst tijdelijk handmatig te kolven om je tepel rust te gunnen?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad terug naar huisarts.

Helpt het om voordat je gaat kolven je tepels even goed in te smeren?
Ik zou ook met de hand gaan kolven, dan belast je de tepel een stuk minder. Weet je hoe het moet? Anders even op borstvoeding.com kijken. En terug naar de huisarts, dit klinkt niet goed. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Een oud middel dat zeker helpt is uierzalf,niet de uiercreme!
Klinkt misschien raar maar t is goed.
Te koop in groot blik bij de drogist.
Is bv ook goed tegen schrale billetjes, verbrand door de zon enz.
Maar daar heb jij geen last van, sterkte ermee.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
tess07 schreef:
10-02-2019 19:41
Ik zou ook met de hand gaan kolven, dan belast je de tepel een stuk minder. Weet je hoe het moet? Anders even op borstvoeding.com kijken. En terug naar de huisarts, dit klinkt niet goed. Sterkte!
Ik heb net het begin even met de hand gekolfd. Ik krijg er melk uit, maar ik moet er in totaal 250 ml uit zien te krijgen. Heb een flinke overproductie, dus met de hand kolven duurt erg lang. Het is wel minder pijnlijk met de kolf als er al wat melk uit is, dus ik ga denk ik voor ik de kolf aansluit eerst een aantal ml met de hand kolven.
Alle reacties Link kopieren
jamadi52 schreef:
10-02-2019 19:55
Een oud middel dat zeker helpt is uierzalf,niet de uiercreme!
Klinkt misschien raar maar t is goed.
Te koop in groot blik bij de drogist.
Is bv ook goed tegen schrale billetjes, verbrand door de zon enz.
Maar daar heb jij geen last van, sterkte ermee.
+1
uierzalf wordt ook werkelijk gebruikt voor de uiers van koeien. Ook fijn bij gesprongen lippen en schrale wangen.
Maar eerst naar de huisarts. Uierzalf gaat niet helpen bij een ontsteking gok ik.
Het was al genoemd, maar ik zou toch ook even een Lactatiekundige bellen. Wellicht biedt een telefonisch consult al uitkomst.

Enne: super dat je het al zolang volhoudt!!
Oeiii, gele korsten kan een staf. Aureus zijn. Ik zou terug naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wat de rest zegt, naar de huisarts.

Purelan en bepanthen hielp bij mij ook niks. Toen raadde mijn kraamzorg Multi-mam kompressen aan en dat hielp heel goed! Online te bestellen bij o.a. Kruidvat.

Succes, hoop dat je er snel van af bent!
Heb je hem al op de laagste stand?
Ook weer terug naar de basics? Warme kamer, borsten masseren van tevoren, toeschietreflex met de hand opwekken en daarna kolven?
Ik merkte dat ik ongeduldig werd en graag snel klaar was, dus te hard ging kolven.
En lily padz kunnen helpen met het helen van de korst. Ook dagelijks goed uitkoken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de eerste enorme kloven gehad. Iedere voeding was pijnlijk drama. Lactatiekundige kon niks zien aan de drinktechniek o.i.d. en ik maar smeren (purelan), wassen (lekkage) en de deur amper uit kunnen omdat ik er niks omheen kon verdragen. Uiteindelijk begon het na elke voeding te branden. Spruw! Hoewel dochter geen witte plekjes had...

Lactatiekundige gaf aan: voor sommige varianten werkt het antischimmelmiddeltje van de huisarts, voor anderen werkt kokosolie. Ik ben direct begonnen met na elke voeding spoelen met water (melkresten weg) en insmeren met kokosolie. Binnen 3 dagen was de pijn minder en begon het zowaar te helen (het lag al weken open). Daarna met veel plezier 10 maanden gevoed!
Alle reacties Link kopieren
Kokosolie! Dat heeft mij echt enorm geholpen. Ik had grote kloven die niet genazen, heb de purelan gesmeerd en van die kompressen gebruikt. Baby hapte goed aan. Maar niks hielp.
Totdat de lactatiekundige kokosolie aanraadde. Bijna direct verbetering en na een paar dagen kon ik pijnloos voeden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips! Ik heb een pot kokosolie gekocht en dit blijkt inderdaad het wondermiddel! Het begint gewoon te genezen, dus ben helemaal happy!
Mijn lactatiekundige maakte zelf een calendula cremetje ervoor. Zat vaseline in met goudsbloem. Heerlijk spul, kun je volgens mij ook zelf maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven