Nieuw konijnenhok

10-02-2019 21:26 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is zover: onze twee konijnen (een klein konijn, geen dwerg, en een middenslag) zijn dringend aan een nieuwe buitenhok toe maar ik heb er al zoveel gezien dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

De eisen waaraan het hok moet voldoen:
- het moet een hok zijn van minstens 1.20 meter lang;
- het moet twee verdiepingen hebben;
- elke verdieping moet hoog genoeg zijn zodat ze een beetje fatsoenlijk kunnen zitten,
- het moet het liefst dichte zijkanten hebben in verband met beschutting;
- er moeten lades onder en boven zijn in verband met schoonmaken en het moet op pootjes staan zodat het ook eronder goed schoongemaakt kan worden.

Zijn er verder nog aandachtspunten?
Ik dacht aan antiknaagstrips en van die metalen schuifjes in plaats van die schattige hartjes want dat zien er leuk uit maar die worden snel lam en dan kan het hok niet meer goed dicht.

Verder dacht ik aan een houten hok maar misschien is plastic ook wel prima of gaan ze daar toch aan knagen?

Er hoeft geen ren aan want ze zitten veel buiten maar ze moeten 's nachts wel worden opgehokt in verband met roofdieren in de buurt.

Ik zie overal van die doe-het-zelf pakketten maar is dat een beetje te doen?
Want ik ben niet zo heel handig...

Het liefst zou ik ergens in de Achterhoek een kant-en-klaar hok ophalen dus als iemand de gouden tip heeft hoor ik het graag!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen niet graven?
Marktplaats een optie?
Alle reacties Link kopieren
In de tuin wel ja; 's nachts valt er dan even niks te graven, anders worden ze opgegeten door steenmarters... :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
freya25 schreef:
10-02-2019 21:29
Marktplaats een optie?
Daar heb ik nog niets eens gekeken; ik ben afgehaakt na het omkeren van een heleboel webshops.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Timmerman vragen? Dan zou je er ook nog een losse ren aan kunnen laten maken als ze wel buiten willen maar dan toch omheind.
Ik heb de vorige editie van deze
https://petsplace.nl/ferplast-konijnenh ... B#301=9209

Lijkt er erg op. Mijn konijnen rennen overdag door de tuin en gaan 's nachts in dit hok. Ik heb wel nu met het "slechte" weer de tralies op de bovenverdieping afgedekt.
Ik heb het plastic hok van Ferplast (met een ren van volièrepanelen er aan vast) en ik ben tevreden. Makkelijk in elkaar te zetten en grote voordeel is, dat het na 5 jaar nog helemaal goed is, in tegenstelling tot veel houten hokken. Enige nadeel is dat mijn konijnen de meest onbereikbare hoek beneden als wc-hoek hebben uitgekozen (de hoek waar de loopplank naar boven uitkomt). Als ik dat geweten had, had ik de versie met uitschuiflade beneden genomen (een grote klapdeur zou nog handiger zijn geweest).

Toevoeging: oja, op het dak ligt hier altijd een zware steen, anders waait dat hier open met harde wind. Tralies afdekken doe ik zelf niet, in het nachthok zitten ze altijd droog en uit de wind.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 10-02-2019 21:52
20.75% gewijzigd
te klein
ga uit van een hok van minimaal 3 tot 5 m2. Er moet een nachthok in maar ook ruimte om te graven/ springen, dus maak het hok zeker minimaal 1.50 hoog

Afbeelding

er staat genoeg te koop maar je kan het ook zelf maken
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr
S-Meds schreef:
10-02-2019 21:49
te klein
ga uit van een hok van minimaal 3 tot 5 m2. Er moet een nachthok in maar ook ruimte om te graven/ springen, dus maak het hok zeker minimaal 1.50 hoog

Afbeelding

er staat genoeg te koop maar je kan het ook zelf maken
Meds, vanaf wanneer ongeveer kan je binnenkonijnen naar buiten doen?
hertje89 schreef:
10-02-2019 21:43
Ik heb de vorige editie van deze
https://petsplace.nl/ferplast-konijnenh ... B#301=9209

Lijkt er erg op. Mijn konijnen rennen overdag door de tuin en gaan 's nachts in dit hok. Ik heb wel nu met het "slechte" weer de tralies op de bovenverdieping afgedekt.
dit is schandalig klein, hoe weinig buitenruimte hebben de konijnen
konijnen zitten amper in hun nachthok het liefst zitten ze in de ren waar ze moeten kunnen rennen, springen en graven
Némaìn’ schreef:
10-02-2019 21:51
Meds, vanaf wanneer ongeveer kan je binnenkonijnen naar buiten doen?
al best snel, van binnen naar buiten is minder moeilijk dan andersom
het is vrij zacht, ze kunnen best naar buiten hoor
als het nou toch nog erg gaat vriezen haal ze dan uit de kou (schuur)
Alle reacties Link kopieren
Wat Meds zegt. Een groot hok/grote ren is een must. Ik heb deze voor mijn twee konijnen
Afbeelding
op maat laten maken, is 4,5 meter lang en bijna 1,40 diep.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
S-Meds schreef:
10-02-2019 21:53
al best snel, van binnen naar buiten is minder moeilijk dan andersom
het is vrij zacht, ze kunnen best naar buiten hoor
als het nou toch nog erg gaat vriezen haal ze dan uit de kou (schuur)
Dus niet pas na IJsheilige ofzo?
Calamitycat schreef:
10-02-2019 21:53
Wat Meds zegt. Een groot hok/grote ren is een must. Ik heb deze voor mijn twee konijnen
Afbeelding
op maat laten maken, is 4,5 meter lang en bijna 1,40 diep.
gaaf. ik vind het zelf een must om in het hok te kunnen staan. dat is prettig met schoonmaken en voor verzorging/ aandacht van de konijnen
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 10-02-2019 21:54
0.21% gewijzigd
S-Meds schreef:
10-02-2019 21:51
dit is schandalig klein, hoe weinig buitenruimte hebben de konijnen
konijnen zitten amper in hun nachthok het liefst zitten ze in de ren waar ze moeten kunnen rennen, springen en graven
Dit is inderdaad heel klein.

Mijn konijnen zitten in een vergelijkbaar hok als het plaatje van Meds, ze mogen niet los ivm de overvloed aan roofvogels die hier overvliegen. Er wordt regelmatig een konijntje uit de tuin geplukt. Wel met mooi weer in een ren op het grasveld (met ingegraven kippengaas).
S-Meds schreef:
10-02-2019 21:53
al best snel, van binnen naar buiten is minder moeilijk dan andersom
het is vrij zacht, ze kunnen best naar buiten hoor
als het nou toch nog erg gaat vriezen haal ze dan uit de kou (schuur)
Ik zou dat nu echt nog niet aandurven met konijnen zonder wintervacht. Dan zit je de hele tijd in de stress of het niet te koud buiten is en moet je ze weer verkassen bij vorst, wat voor stress zorgt. Ik zou ze zelf niet voor mei naar buiten doen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
10-02-2019 21:54
gaaf. ik vind het zelf een must om in het hok te kunnen staan. dat is prettig met schoonmaken en voor verzorging/ aandacht van de konijnen
Ja ook eens. Ik ben zelf vrij lang en heb het onderkomen ook in de hoogte op maat laten maken. Ideaal. Bovenste twee huisjes worden trouwens door de konijnen niet gebruikt maar zijn opslag voor hooi, stro en tuinspullen.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Némaìn’ schreef:
10-02-2019 21:54
Dus niet pas na IJsheilige ofzo?
nee het zijn geen zomerbloeiers
probleem met buiten binnen is dat mensen konijnen met een wintervacht binnen halen maar die leggen dan het loodje bij de verwarming
het is nu zacht dus kan best, evt. doe je nog een tussenstap met schuur
en je kan goed checken of het nijn het warm genoeg heeft, huid tussen de oren moeten warm zijn. en de nijnen moeten wel nachthok hebben buiten, lekker veel stro erin, gaat prima
S-Meds schreef:
10-02-2019 22:00
en je kan goed checken of het nijn het warm genoeg heeft, huid tussen de oren moeten warm zijn. en de nijnen moeten wel nachthok hebben buiten, lekker veel stro erin, gaat prima
Klopt. Ze bouwen daar zelf wel een nest van met nesthaar en sprietjes.
Alecta schreef:
10-02-2019 21:56
Ik zou dat nu echt nog niet aandurven met konijnen zonder wintervacht. Dan zit je de hele tijd in de stress of het niet te koud buiten is en moet je ze weer verkassen bij vorst, wat voor stress zorgt. Ik zou ze zelf niet voor mei naar buiten doen.
mei?

onzin, echt.
maar goed ik heb mijn konijnen nooit binnen gehad. ooit was het min twintig, ik elk uur kijken bij de konijnen maar ze namen niet eens de moeite om naar het nachthok te gaan
Alle reacties Link kopieren
hertje89 schreef:
10-02-2019 21:43
Ik heb de vorige editie van deze
https://petsplace.nl/ferplast-konijnenh ... B#301=9209

Lijkt er erg op. Mijn konijnen rennen overdag door de tuin en gaan 's nachts in dit hok. Ik heb wel nu met het "slechte" weer de tralies op de bovenverdieping afgedekt.
Maar dit is voor een oppaskonijn ofzo waar je een weekje op past omdat iemand op vakantie is.

TO zoekt een hok voor vast, niet voor een paar dagen.
S-Meds schreef:
10-02-2019 21:58
nee het zijn geen zomerbloeiers
probleem met buiten binnen is dat mensen konijnen met een wintervacht binnen halen maar die leggen dan het loodje bij de verwarming
het is nu zacht dus kan best, evt. doe je nog een tussenstap met schuur
De schuur is zielig. Pikdonker en dan moeten ze opgesloten in een kooitje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven