Wat is jullie mening hierover?

10-02-2019 22:20 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen

Ongeveer 5 jaar geleden ben ik na mijn middelbare school naar Spanje gegaan voor 4 maanden om Spaans te leren en nieuwe vrienden te maken. Hier ben ik ook vaak uitgeweest, was een hele leuke tijd.

Nu op dit moment kamp ik (na een vervelende gebeurtenis) met een beginnende angststoornis en kijk ik ineens heel anders terug op deze tijd in Spanje.

Zoals ik al zei: lekker veel uit geweest in Spanje. Heb daar best vaak gedronken en ook redelijk wat jongens gezoend. Ik heb maar één keer seks gehad daar. Nu denk ik jeetje, best veel gedronken en veel jongens gezoend... waarom deed ik dat? Maarja ik was jong natuurlijk en had wel echt de tijd van mijn leven (niet alleen door het zuipen hoor haha)

Maargoed, nu door die angststoornis heb ik een beetje een angst ontwikkeld voor soa's en vooral ook voor soa's doorgeven. Zo ben ik bijv bang dat ik allemaal gekke dingen zou hebben gedaan met jongens daar in een dronken bui etc. En ik voel me ontzettend schuldig tegenover iedereen die ik hierdoor eventueel zou hebben besmet met een soa. Bijvoorbeeld: ik denk dan stel ik heb seksuele handelingen gedaan met een jongen in de wc van een club in een dronken bui, en heb zijn sperma bijv achter gelaten op de deurklink en hierdoor zijn anderen weer besmet geraakt met een ernstige soa (als die jongen die had).

Het klinkt echt belachelijk, dat weet k zelf ook, maar dwt is helaas nu die angststoornis die ervoor zorgt dat ik zo denk. Ik heb in Spanje wel eens een jongen gezoend dat ik dit de volgende dag niet meer wist... seks op deze manier niet voor zover ik weet, kan me ook niet voorstellen want die ene keer dat ik seks had in Spanje was mijn ontmaagding.

Maar nu eigenlijk de echte vraag: stel ik heb gezoend met een jongen die bijvoorbeeld hepatitis B heeft, en ik zoen daarna met een andere jongen en daardoor besmet ik hem ook... vinden jullie het dan dat dit mijn schuld is? Of zinn dat soort dingen nou eenmaal het risico wat je loopt als je met mensen zoent en is het aan iedereen zelf om zijn/haar gezondheid in de gaten te houden?

Ben benieuwd naar jullie meningen.. ik voel me nu namelijk erg schuldig dat ik zoiets als hep. B zou hebben doorgegeven aan iemand anders... maar aan de andere kant kon ik het niet weten dat iemand het heeft.

(Oja en met zoenen en hepatitis krijgen bedoel ik wanneer er wat bloed bij zou zitten, want ik snap dat puur zoenen niet een soa geeft)
dit is geen realistische gedachte, dit is een dwanggedachte, heb je hulp?
Alle reacties Link kopieren
En dan zou je je niet eerder druk maken over dat jij besmet bent geraakt met hepatitis?
volgens mij staat dit onder de foute pijler
zou pijler psyche moeten zijn
anoniem_352904 wijzigde dit bericht op 10-02-2019 23:06
Reden: spelfout
1.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening is, dat je je misschien verveelt of échte problemen daarmee wil wegdrukken?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat zegt je behandelaar?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
10-02-2019 22:53
En dan zou je je niet eerder druk maken over dat jij besmet bent geraakt met hepatitis?
Ja dit is inderdaad wat je zou verwachten maar ik maak me hier minder druk om, omdat ik mezelf kan laten testen en dan het antwoord heb. Ik maak me druk om anderen omdat zij zich niet kunnen laten testen want ik kan moeilijk met zon verhaal naar ze toekomen natuurlijk... plus zou ik dan alle jongens die ik ooit heb gezoend moeten inlichten nou dat lukt nooit
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
10-02-2019 22:53
En dan zou je je niet eerder druk maken over dat jij besmet bent geraakt met hepatitis?
Ja dit is inderdaad wat je zou verwachten maar ik maak me hier minder druk om, omdat ik mezelf kan laten testen en dan het antwoord heb. Ik maak me druk om anderen omdat zij zich niet kunnen laten testen want ik kan moeilijk met zon verhaal naar ze toekomen natuurlijk... plus zou ik dan alle jongens die ik ooit heb gezoend moeten inlichten nou dat lukt nooit
Butterfly_x schreef:
10-02-2019 23:10
Ja dit is inderdaad wat je zou verwachten maar ik maak me hier minder druk om, omdat ik mezelf kan laten testen en dan het antwoord heb. Ik maak me druk om anderen omdat zij zich niet kunnen laten testen want ik kan moeilijk met zon verhaal naar ze toekomen natuurlijk... plus zou ik dan alle jongens die ik ooit heb gezoend moeten inlichten nou dat lukt nooit
dit is een dwanggedachte, heb je hulp?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-02-2019 23:05
Mijn mening is, dat je je misschien verveelt of échte problemen daarmee wil wegdrukken?
Ik zou willen dat het verveling was....
Butterfly_x schreef:
10-02-2019 23:10
Ja dit is inderdaad wat je zou verwachten maar ik maak me hier minder druk om, omdat ik mezelf kan laten testen en dan het antwoord heb. Ik maak me druk om anderen omdat zij zich niet kunnen laten testen want ik kan moeilijk met zon verhaal naar ze toekomen natuurlijk... plus zou ik dan alle jongens die ik ooit heb gezoend moeten inlichten nou dat lukt nooit
Als jij anderen besmet hebt, heb je het zelf ook. Doe een test en ga naar een psycholoog.
Je schuldgevoel is erg overdreven.
Je hebt wat gezoend en 1x seks gehad, vrij normaal allemaal.

Laat jezelf testen op soa' s zodat je deze gedachten makkelijker uit je hoofd kunt zetten.

Zelfs als jij besmet zou zijn geraakt en dat zou hebben doorgegeven dan deed je dat niet met opzet, dus nee: ik vind het niet jouw schuld.
Die andere personen nemen zelf ook een risico. Dus daar zou ik me niet schuldig om voelen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
10-02-2019 23:11
dit is een dwanggedachte, heb je hulp?
Ik ben nu bezig met inplannen bij een psycholoog ja... helaas is de wachttijd nogal lang dus kan komende 3 weken nog niet terecht.

Ik ben vanuit mezelf altijd al iemand geweest die zich snel zorgen maakt om anderen dus nu is het extra omdat ik denk: anderen hebben iets ernstigs gekregen door mij. En ik geef toe dat het idd een dwanggedachte is, helaas kan ik dat niet zomaar wegdrukken
Butterfly_x schreef:
10-02-2019 23:14
Ik ben nu bezig met inplannen bij een psycholoog ja... helaas is de wachttijd nogal lang dus kan komende 3 weken nog niet terecht.

Ik ben vanuit mezelf altijd al iemand geweest die zich snel zorgen maakt om anderen dus nu is het extra omdat ik denk: anderen hebben iets ernstigs gekregen door mij. En ik geef toe dat het idd een dwanggedachte is, helaas kan ik dat niet zomaar wegdrukken
3 weken is heel erg kort.
Butterfly_x schreef:
10-02-2019 23:14
Ik ben nu bezig met inplannen bij een psycholoog ja... helaas is de wachttijd nogal lang dus kan komende 3 weken nog niet terecht.

Ik ben vanuit mezelf altijd al iemand geweest die zich snel zorgen maakt om anderen dus nu is het extra omdat ik denk: anderen hebben iets ernstigs gekregen door mij. En ik geef toe dat het idd een dwanggedachte is, helaas kan ik dat niet zomaar wegdrukken
probeer je niet te laten leiden door die gedachte maar besef dat het geen realistische gedachte is
lach erom en zoek afleiding
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je zo'n vergezochte gedachtegang en bijbehorende emoties niet kan veroorloven want elke dag heb je 100% inzet nodig voor de dingen die er echt toe doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
10-02-2019 23:12
Je schuldgevoel is erg overdreven.
Je hebt wat gezoend en 1x seks gehad, vrij normaal allemaal.

Laat jezelf testen op soa' s zodat je deze gedachten makkelijker uit je hoofd kunt zetten.

Zelfs als jij besmet zou zijn geraakt en dat zou hebben doorgegeven dan deed je dat niet met opzet, dus nee: ik vind het niet jouw schuld.
Ik snap je punt! Ben alleen bang dat stel ik zou op een openbare plek (dus wc in een club ofzo) seks hebben gehad / seksuele handelingen heb gedaan (misschien niet eens perse seks) ik dus bijv. sperma aan mijn hand had en dit dan weer ergens achter heb gelaten en zó iemand heb besmet, en dus zelf niet besmet zijn geraakt. (Stel ik zou heb hebben afgetrokken ofzo en hij komt Oo die manier klaar, en niet ín mij).

Dat is zegmaar hoe ik nu denk. En ja het gaat echt ver die gedachtes... maar ik was benieuwd naar jullie mening of het in zon geval dan mijn schuld is (dus ik had beter mijn handen moeten wassen ofzo)

Wel fijn dat ik zoveel reacties en ook goeie reacties krijg! Er zijn maar weinig plekken waar je zon persoonlijk en ook vreemd verhaal kwijt kunt
retrostar schreef:
10-02-2019 23:23
Ik denk dat je je zo'n vergezochte gedachtegang en bijbehorende emoties niet kan veroorloven want elke dag heb je 100% inzet nodig voor de dingen die er echt toe doen.
Dat is het vervelende, het is niet een kwestie van gewoon aan iets anders denken.
Butterfly_x schreef:
10-02-2019 23:23
Ik snap je punt! Ben alleen bang dat stel ik zou op een openbare plek (dus wc in een club ofzo) seks hebben gehad / seksuele handelingen heb gedaan (misschien niet eens perse seks) ik dus bijv. sperma aan mijn hand had en dit dan weer ergens achter heb gelaten en zó iemand heb besmet, en dus zelf niet besmet zijn geraakt. (Stel ik zou heb hebben afgetrokken ofzo en hij komt Oo die manier klaar, en niet ín mij).

Dat is zegmaar hoe ik nu denk. En ja het gaat echt ver die gedachtes... maar ik was benieuwd naar jullie mening of het in zon geval dan mijn schuld is (dus ik had beter mijn handen moeten wassen ofzo)

Wel fijn dat ik zoveel reacties en ook goeie reacties krijg! Er zijn maar weinig plekken waar je zon persoonlijk en ook vreemd verhaal kwijt kunt
het bestaat gewoon niet dat je dit ongemerkt zou hebben gedaan en dat weet je best dus hou hier mee op
verder kan je helemaal niet voorkomen dat je andere mensen verdriet gaat doen in het leven, je kan een ongeluk veroorzaken, iemand griep geven die een zwak gesteld heeft en daardoor overlijdt of je zegt eens iets kwetsends. allemaal heel naar maar zo is het leven
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 10-02-2019 23:25
0.04% gewijzigd
Butterfly_x schreef:
10-02-2019 23:23
Ik snap je punt! Ben alleen bang dat stel ik zou op een openbare plek (dus wc in een club ofzo) seks hebben gehad / seksuele handelingen heb gedaan (misschien niet eens perse seks) ik dus bijv. sperma aan mijn hand had en dit dan weer ergens achter heb gelaten en zó iemand heb besmet, en dus zelf niet besmet zijn geraakt. (Stel ik zou heb hebben afgetrokken ofzo en hij komt Oo die manier klaar, en niet ín mij).

Dat is zegmaar hoe ik nu denk. En ja het gaat echt ver die gedachtes... maar ik was benieuwd naar jullie mening of het in zon geval dan mijn schuld is (dus ik had beter mijn handen moeten wassen ofzo)

Wel fijn dat ik zoveel reacties en ook goeie reacties krijg! Er zijn maar weinig plekken waar je zon persoonlijk en ook vreemd verhaal kwijt kunt
Wat jij beschrijft kan niet, aangezien een soa niet buiten het lichaam kan leven.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-02-2019 23:23
Ik denk dat je je zo'n vergezochte gedachtegang en bijbehorende emoties niet kan veroorloven want elke dag heb je 100% inzet nodig voor de dingen die er echt toe doen.
Jup helemaal mee eens, daarom zoek ik ook hulp want mentaal is het killing. En ik zit nu in mijn halfjaar afstuderen dus idd, ik moet me focussen op wat echt belangrijk is
retrostar schreef:
10-02-2019 23:23
Ik denk dat je je zo'n vergezochte gedachtegang en bijbehorende emoties niet kan veroorloven want elke dag heb je 100% inzet nodig voor de dingen die er echt toe doen.
= exact waarom een angststoornis je dagelijks functioneren belemmert...
Alle reacties Link kopieren
Némaìn’ schreef:
10-02-2019 23:24
Dat is het vervelende, het is niet een kwestie van gewoon aan iets anders denken.
Precies, als dat zo was hadden niet zoveel mensen bij een psycholoog gelopen denk ik
Butterfly_x schreef:
10-02-2019 23:28
Precies, als dat zo was hadden niet zoveel mensen bij een psycholoog gelopen denk ik
je hoeft ook niet perse aan iets anders te denken
je moet wel gaan inzien dat je gedachte nergens op slaat en dat het dus zonde van je tijd is om er aandacht aan te besteden.
dat je het denkt betekent niet dat het belangrijk is hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven