Buurman schreeuwt vaak tegen z’n kinderen...

11-02-2019 07:29 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Hier een topic voor advies wat te doen.
Wij hebben sinds een klein jaartje een nieuwe buurman, met twee jongens onder de tien jaar. Moeder is niet in beeld, dus deze man woont hier nieuw in het dorp met Zn kinderen.
De opa’s en oma’s van de jongens komen geregeld langs om op te passen, te helpen in het huishouden en hem te ondersteunen. Verder is het een leuke gast en gezellige kinderen om zo een babbeltje mee te maken.

Maar.... het is zo dat ik zo 3/4 keer per week ‘s ochtends als ik wakker word hem hoor schreeuwen tegen zijn kinderen. Van ‘eruit!!’, tot ‘doe normaal’, ‘stop met dat gejankt’, en andere dingen (soms hoor ik ook niet helemaal goed wat hij zegt). Vind dat zo zielig voor die jongens.

Nu twijfel ik of ik dit moet melden op een veilig thuis, of een keer langs moet gaan bij hun school om mijn zorgen te bespreken. De sociale controle is er wel in dat huis omdat ik regelmatig opa en oma zie, maar heb het idee dat deze man het allemaal niet aankan en uit frustratie begint te schreeuwen. Soms hoor ik een van de jongens ook heel hard huilen na zo’n schreeuwbui.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik weet dat ik iets moet doen, maar weet niet zo goed welke stappen.

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 09:39
Heb je er wel eens aan gedacht dat er kinderen zijn die theatraal kunnen reageren?

Mijn dochter is er zo eentje. Leuke meid hoor, maar bij een simpel 'nee' begint ze dramatisch te blèren op een volume waar ze de Russen nog mee wakker maakt. En ja, ik zeg dan echt wel eens tegen haar dat ze moet kappen met dat gejank.

Heb je er ook wel eens aan gedacht dat twee ruziënde kinderen je behoorlijk gek kunnen maken? Ik wel. Mijn kinderen hebben soms zo'n knallende ruzie dat er na herhaaldelijk rustig vragen of ze kunnens stoppen ik echt wel eens gil dat ze NU op moeten houden. Vaak gaat het om wie het eerste zijn tanden mag poetsen of een andere futiliteit.

Lijkt mij geen reden om anoniem wat folders in de bus te gooien of VT te bellen.

Daarnaast staan de beste stuurlui aan wal. Ik was een hele goede moeder toen ik nog geen kinderen had.
Helemaal mee eens. Ik heb zelf ook kinderen die de boel bij elkaar gillen als we nee zeggen. Echt bizar dat mensen dan vr zouden gaan belden hierom. Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 09:39
Maar waar staat dat hij zijn kinderen uitscheldt? Ik zie alleen staan Er uit, doe normaal.
Dat heeft ze net zelf gezegd.
2019 schreef:
11-02-2019 09:40
Met anoniem een folder in de brievenbus gooien in een klein dorp voel je je echt welkom als nieuwe bewoner zijnde.
Yep. Het wekt alleen maar wantrouwen wie er zo 'bezorgd' is.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
11-02-2019 09:40
Met anoniem een folder in de brievenbus gooien in een klein dorp voel je je echt welkom als nieuwe bewoner zijnde.
Met schreeuwend je nieuwe huis bewonen maak je jezelf ook echt een welkome nieuwe bewoner in het dorp?
Alle reacties Link kopieren
Waarom spreek je pas in je tweede post over het schelden? Ik weet niet hoe oud de kinderen exact zijn maar weet je zeker dat het niet van de kinderen komt, de scheldwoorden? Ik vind dit een lastige. Mijn kinderen huilen best veel maar ze zijn nog jong. Als je mijn man met zijn Italiaanse moeder hoort praten aan de telefoon terwijl er een kind huilt zou dat voor sommige mensen misschien ook denken dat er tegen de kinderen geschreeuwd wordt. Hij heeft sowieso een enorm harde stem. Schelden gebeurt hier niet maar ik kan me best voorstellen dat je een keer zegt dat je kind moet stoppen met janken als ze je aan het uit testen zijn.

Het valt me ook op dat ik in de praktijk veel ouders zie tieren tegen hun kinderen terwijl hier geen 1 ouder dat doet. Ook heb ik zelf in de hulpverlening gewerkt met preventieve maatregelen waarbij ik vond dat dit totaal niet terecht was. Als in ouders met verstandelijke beperking die echt de opvoeding niet aankonden en die echt meer hulp nodig hadden.

En ja ik schreeuw ook wel eens hoor, ondanks dat ik Pedagoog ben. Oudste sloeg jongste laatst met een bord op zijn hoofd. Nou ik heb wel even geschreeuwd, alleen al van schrik. Ik denk wel echt dat ervaring van zelf kinderen hebben een hoop relativeert. Verder zijn sommige kinderen gewoon echt veel makkelijker dan andere, hoe fantastisch je ze ook denkt op te voeden.

Persoonlijk denk ik dat deze vader eerder geholpen is met ander soort hulp, dus ik zou ook eerst met hem praten.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 09:43
Yep. Het wekt alleen maar wantrouwen wie er zo 'bezorgd' is.
Beter voor de kinderen, dat mensen bezorgd zijn, als het uit de klauwen loopt.

Beter voor de vader, dat mensen signaleren dat er wat mis is. Hijzelf heeft het misschien niet door en is toch ten einde raad.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 09:41
Helemaal mee eens. Ik heb zelf ook kinderen die de boel bij elkaar gillen als we nee zeggen. Echt bizar dat mensen dan vr zouden gaan belden hierom. Heel apart.

Wel typisch dat de mensen die zelf schreeuwen en ‘moeilijke’ kinderen hebben hier volop de buurman verdedigen en veilig thuis buiten de deur willen houden daar (terwijl je de situatie niet kent!).

Ik heb ook kinderen en eentje is behoorlijk pittig maar no way dat ik elke ochtend om 7:15 klootzak en kanker dta te schreeuwen tegen mijn kids. En dat is wat TO verteld.

Als jullie dat normaal vinden zou ik echt zelf eenseen opvoedcursusje overwegen. Lijkt me sowieso handig als je schreeuwen zo normaal vindt.
La_Rico schreef:
11-02-2019 09:43
Met schreeuwend je nieuwe huis bewonen maak je jezelf ook echt een welkome nieuwe bewoner in het dorp?
Oh hou toch op.

Schreeuwen doe je vaak uit onmacht en je kan je als ouder behoorlijk machteloos voelen. In plaats van schijnheilige 'betrokkenheid' en 'zorgen' zou het iemand sieren als er gewoon interesse wordt getoond.

Ik ga er van uit dat de meeste mensen het beste voor hebben met hun kinderen. Dat ze door omstandigheden zich even wat onhandiger gedragen maakt ze niet direct slechte ouders. Klaar staan voor iemand met de praktische zaken of een luisterend oor is in negen van de tien gevallen veel beter voor onderling vertrouwen dan heerlijk anoniem een instantie in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:35
Wat bizar. TO hoort de man schreeuwen, heeft er last van, maakt zich zorgen om de kinderen maar nu is zij nalatig omdat ze geen koffie heeft gedronken met de man??

Jullie zijn aardig van het padje af hier. Elke dag schreeuwen en schelden tegen je jonge kinderen is op geen enkele manier normaal! En daar heb en wij een prachtige instantie voor die dan kan HELPEN. Dat is veilig thuis.
Je bent echt niet verplicht als buurvrouw eerst koffie te gaan drinken en zelf je in de situatie te begeven. Misschien kan of wil TO helemaal geen persoonlijke hulp bieden. Ze is zwanger en heeft volgens sommigen hier sowieso nergens vertand van omdat ze geen kinderen heeft maar nu zou ze wel maatschappelijk werkster voor haar buurman kunnen spelen? Ze woont daar gewoon, ze heeft niet gekozen voor een rol als bemiddelaar/psycholoog.

Bel gewoon veilig thuis TO. Ik zou er niet eens aan twijfelen. Daar is die club voor.
Volgens mij ben je zelf van het padje af. Niemand zegt dat to als psycholoog moet optreden. To maakt zich zorgen dus de situatie beter inschatten door middel van een gesprek lijkt mij wel zo eerlijk tegenover buurman. Die instanties zijn er voor serieuze zaken. Niet om mensen onnodig in hun privé leven mee laten kijken wat veel angst en onrust kan mee brengen.
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 09:02
Bedankt voor alle reacties!
Zelf heb ik de eerste op komst, dus ik weet inderdaad nog niet wat het is om kinderen te hebben. Wel heb ik het er met mijn zwager over gehad, en die heeft mij ook gezegd, vergis je niet in hoe zwaar hij het waarschijnlijk heeft. Het is dus ook totaal niet mijn bedoeling vader in een kwaad licht te zetten.

En het is zeker geen stem verheffen, maar schreeuwen. Er worden soms ook scheldwoorden gebruikt als klootzak, of houd je grote bek dicht (soms hoor ik het kanker woord ook vallen in het geschreeuw).
Als hij schreeuwt ‘eruit!!’ om 7.15 uur, weet ik natuurlijk niet of hij het al 10 keer heeft gevraagd, of dat hij ineens bij zn slapende zoon binnen komt stormen omdat hij gek word van zn wekker.

Binnenkort zal ik eens een praatje maken met de oma’s/opa’s of met hem als de gelegenheid zich voordoet. En als het nog aanhoud zal ik wel contact opnemen met veilig thuis.
Grappig hoe de twee post altijd een factor twee vijf extremer is dan de OP.
Zeg dan gelijk dat hij 'klootzak' schreeuwt.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
11-02-2019 08:54
Ik zou hem er zelf eens op aanspreken. Dat hebben mijn buren ook wel eens gedaan in een tijd dat onze jongste 's ochtends af en toe door het lint ging. Eigenlijk vond ik dat wel fijn. Het laat zien dat de buren het beste met je voor hebben. Ze begonnen met: 'We hoorden je jongste vanmorgen weer. Gaat het wel goed?' Waarop ik gewoon kon uitleggen dat het een drama was om hem naar school te krijgen. Vervolgens heb ik het met hemzelf besproken en ging het iets beter, althans, hij smeet niet meer met de deuren, stampte niet meer op de trap. Maar hij deed zijn best. Wellicht heeft zo'n gesprek hetzelfde effect op jullie buren?
Beste post van dit topic.
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:46
Wel typisch dat de mensen die zelf schreeuwen en ‘moeilijke’ kinderen hebben hier volop de buurman verdedigen en veilig thuis buiten de deur willen houden daar (terwijl je de situatie niet kent!).

Ik heb ook kinderen en eentje is behoorlijk pittig maar no way dat ik elke ochtend om 7:15 klootzak en kanker dta te schreeuwen tegen mijn kids. En dat is wat TO verteld.

Als jullie dat normaal vinden zou ik echt zelf eenseen opvoedcursusje overwegen. Lijkt me sowieso handig als je schreeuwen zo normaal vindt.
Hahaha, nu hebben wij ineens moeilijke kinderen.
:)

Wacht maar.
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:46
Wel typisch dat de mensen die zelf schreeuwen en ‘moeilijke’ kinderen hebben hier volop de buurman verdedigen en veilig thuis buiten de deur willen houden daar (terwijl je de situatie niet kent!).

Ik heb ook kinderen en eentje is behoorlijk pittig maar no way dat ik elke ochtend om 7:15 klootzak en kanker dta te schreeuwen tegen mijn kids. En dat is wat TO verteld.

Als jullie dat normaal vinden zou ik echt zelf eenseen opvoedcursusje overwegen. Lijkt me sowieso handig als je schreeuwen zo normaal vindt.
Niemand verdedigt de buurman. Zijn gedrag wordt wel gerelativeerd. Nou, poe zeg.

Het is nogal aanmatigend om opvoedcursusjes aan te raden aan een ieder die wel eens tegen zijn of haar kinderen heeft geschreeuwd. Ik ken zo veel mensen die uit onmacht wel eens zijn gaan schreeuwen en dat zijn echt niet direct slechte opvoeders.
threebee schreef:
11-02-2019 09:46
Waarom spreek je pas in je tweede post over het schelden? Ik weet niet hoe oud de kinderen exact zijn maar weet je zeker dat het niet van de kinderen komt, de scheldwoorden? Ik vind dit een lastige. Mijn kinderen huilen best veel maar ze zijn nog jong. Als je mijn man met zijn Italiaanse moeder hoort praten aan de telefoon terwijl er een kind huilt zou dat voor sommige mensen misschien ook denken dat er tegen de kinderen geschreeuwd wordt. Hij heeft sowieso een enorm harde stem. Schelden gebeurt hier niet maar ik kan me best voorstellen dat je een keer zegt dat je kind moet stoppen met janken als ze je aan het uit testen zijn.

Het valt me ook op dat ik in de praktijk veel ouders zie tieren tegen hun kinderen terwijl hier geen 1 ouder dat doet. Ook heb ik zelf in de hulpverlening gewerkt met preventieve maatregelen waarbij ik vond dat dit totaal niet terecht was. Als in ouders met verstandelijke beperking die echt de opvoeding niet aankonden en die echt meer hulp nodig hadden.

En ja ik schreeuw ook wel eens hoor, ondanks dat ik Pedagoog ben. Oudste sloeg jongste laatst met een bord op zijn hoofd. Nou ik heb wel even geschreeuwd, alleen al van schrik. Ik denk wel echt dat ervaring van zelf kinderen hebben een hoop relativeert. Verder zijn sommige kinderen gewoon echt veel makkelijker dan andere, hoe fantastisch je ze ook denkt op te voeden.

Persoonlijk denk ik dat deze vader eerder geholpen is met ander soort hulp, dus ik zou ook eerst met hem praten.
Een keertje schreeuwen tegen je kinderen (dat overkomt echt iedere ouder) vind ik totaal anders dan meerdere keren per week schreeuwen. TO schrijft in een latere post, dat de vader zijn kinderen klootzak noemt. Ik snap dat TO dat zorgelijk vindt.
Sjulia schreef:
11-02-2019 09:42
Dat heeft ze net zelf gezegd.
Ja, daarvoor was het blijkbaar irrelevant dat woorden als klootzak vielen. In de OP ging het hoogstens over 'eruit' of 'hou op met dat gejank'.


Maar goed, dat is altijd zo op Viva. Zal wel een iets met psychodynamica te maken hebben.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 09:53
16.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 09:41
Helemaal mee eens. Ik heb zelf ook kinderen die de boel bij elkaar gillen als we nee zeggen. Echt bizar dat mensen dan vr zouden gaan belden hierom. Heel apart.
Als je met 2 ouders bent, deel en draag ie de zorgen samen.
Je houdt bij elkaar ook een oogje in het zeil, of de buien niet uit de hand lopen.

Een alleenstaande moeder of vader kan voelen dat het allemaal teveel is om alleen te doen. Uit wanhoop of uitputting kan dan geschreeuwd en ander geweld voor komen. Er is dan geen 2e ouder die kan corrigeren of de boel kan komen sussen.

O.a buren kunnen signaleren of het wel goed gaat . TO is zo'n buur die haar zorgen uit.
anoniem_376963 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 00:48
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:46
Wel typisch dat de mensen die zelf schreeuwen en ‘moeilijke’ kinderen hebben hier volop de buurman verdedigen en veilig thuis buiten de deur willen houden daar (terwijl je de situatie niet kent!).

Ik heb ook kinderen en eentje is behoorlijk pittig maar no way dat ik elke ochtend om 7:15 klootzak en kanker dta te schreeuwen tegen mijn kids. En dat is wat TO verteld.

Als jullie dat normaal vinden zou ik echt zelf eenseen opvoedcursusje overwegen. Lijkt me sowieso handig als je schreeuwen zo normaal vindt.
Jij kent de situatie ook niet! Maar wat fijn voor jouw dat je 1 keer in je leven tegen je kind hebt geschreeuwd terwijl het pittig is. Heel geloofwaardig hoor. Als hij zijn kinderen uitscheldt en slaat is dat wat anders dan doe even normaal roepen. Ik heb haar dat niet horen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
threebee schreef:
11-02-2019 09:46
Waarom spreek je pas in je tweede post over het schelden? Ik weet niet hoe oud de kinderen exact zijn maar weet je zeker dat het niet van de kinderen komt, de scheldwoorden? Ik vind dit een lastige. Mijn kinderen huilen best veel maar ze zijn nog jong. Als je mijn man met zijn Italiaanse moeder hoort praten aan de telefoon terwijl er een kind huilt zou dat voor sommige mensen misschien ook denken dat er tegen de kinderen geschreeuwd wordt. Hij heeft sowieso een enorm harde stem. Schelden gebeurt hier niet maar ik kan me best voorstellen dat je een keer zegt dat je kind moet stoppen met janken als ze je aan het uit testen zijn.

Het valt me ook op dat ik in de praktijk veel ouders zie tieren tegen hun kinderen terwijl hier geen 1 ouder dat doet. Ook heb ik zelf in de hulpverlening gewerkt met preventieve maatregelen waarbij ik vond dat dit totaal niet terecht was. Als in ouders met verstandelijke beperking die echt de opvoeding niet aankonden en die echt meer hulp nodig hadden.

En ja ik schreeuw ook wel eens hoor, ondanks dat ik Pedagoog ben. Oudste sloeg jongste laatst met een bord op zijn hoofd. Nou ik heb wel even geschreeuwd, alleen al van schrik. Ik denk wel echt dat ervaring van zelf kinderen hebben een hoop relativeert. Verder zijn sommige kinderen gewoon echt veel makkelijker dan andere, hoe fantastisch je ze ook denkt op te voeden.

Persoonlijk denk ik dat deze vader eerder geholpen is met ander soort hulp, dus ik zou ook eerst met hem praten.

dat je een keer zegt dat je kind moet stoppen met janken als ze je aan het uit testen zijn.”

Wauw.. en jij bent pedagoog?? Geen universitair geschoolde gok ik zomaar. Het jeugdige brein werkt helemaal niet zo. En zelf schreeuwen.. tja, het verbaast me niks dat je deze situatie van de TO dan bagatelliseert.

Persoonlijk denk ik dat deze vader eerder geholpen is met ander soort hulp, dus ik zou ook eerst met hem praten.

En hoe zou TO (die volgens jou onwetend is want zelf geen kinderen) dan die ‘andere’ hulp moeten bieden? Zij zou dus als een soort maatschappelijk werker de situatie moeten inschatten met een kop koffie en dan de man doorverwijzen naar de wél juiste hulp? Of die hulp zelf bieden? Hoe zie je dat voor je? Kan TO dat denk je?

Enne... voor zo’n koffiegesprek is een instantie... veilig thuis!
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
11-02-2019 09:36

Het zijn geen monsters hoor, de echte zorgverleners.
Waarom zijn er dan zo veel mensen die met veilig thuis te maken hebben gekregen die aangeven dat hun situatie er alleen maar moeilijker door geworden is.?

Dat iets ogenschijnlijk beter lijkt voor de melder wil niet zeggen dat het ook zo is.
sugarmiss schreef:
11-02-2019 09:37
Om tegen je zoon te schreeuwen hé klootzak kom je bed eens uit is ver van normaal.

Toch maakt het uit wat voor lading je aan klootzak geeft of het schadelijk is.

Wat dat betreft is de beschaafde moeder die op zachte toon zegt Anne Fleur nu speelde je alweer de foute noten op vioolles. Alle andere kinderen kunnen het wel. Maar jij weer eens niet. Veel schadelijker.
Waarom nu dingen vergelijken? Het is beide schadelijk voor kinderen.
kadanz schreef:
11-02-2019 09:51
Hahaha, nu hebben wij ineens moeilijke kinderen.
:)

Wacht maar.

Precies.
Alecta schreef:
11-02-2019 09:54
Waarom nu dingen vergelijken? Het is beide schadelijk voor kinderen.
Van dat tweede zou jij ook melding doen?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
11-02-2019 09:53
Waarom zijn er dan zo veel mensen die met veilig thuis te maken hebben gekregen die aangeven dat hun situatie er alleen maar moeilijker door geworden is.?

Dat iets ogenschijnlijk beter lijkt voor de melder wil niet zeggen dat het ook zo is.


Dat is niet aan TO om zich zorgen over te maken.

Als er in een folder staat “bel de brandweer als je gas ruikt” dan zeg je toch ook niet:

“Nou, ik las op het altijd betrouwbare internet dat sommige mensen niet zulke goede ervaringen hebben met de brandweer. Dus ik bel wel niet, ik ga wel zelf bij de gasleiding kijken”.

En in de folder staat in dit geval dat ze gewoon veilig thuis moet bellen. Gescheld en geschreeuw en gehuil élke dag is daar echt wel reden voor. Dus waarom de discussie?
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:46
Wel typisch dat de mensen die zelf schreeuwen en ‘moeilijke’ kinderen hebben hier volop de buurman verdedigen en veilig thuis buiten de deur willen houden daar (terwijl je de situatie niet kent!).

Ik heb ook kinderen en eentje is behoorlijk pittig maar no way dat ik elke ochtend om 7:15 klootzak en kanker dta te schreeuwen tegen mijn kids. En dat is wat TO verteld.

Als jullie dat normaal vinden zou ik echt zelf eenseen opvoedcursusje overwegen. Lijkt me sowieso handig als je schreeuwen zo normaal vindt.
Ik heb to helemAal niet zien schrijven dat vader elke ochtend klootzak of kanker roept.
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:53
dat je een keer zegt dat je kind moet stoppen met janken als ze je aan het uit testen zijn.”

Wauw.. en jij bent pedagoog?? Geen universitair geschoolde gok ik zomaar. Het jeugdige brein werkt helemaal niet zo. En zelf schreeuwen.. tja, het verbaast me niks dat je deze situatie van de TO dan bagatelliseert.

Persoonlijk denk ik dat deze vader eerder geholpen is met ander soort hulp, dus ik zou ook eerst met hem praten.

En hoe zou TO (die volgens jou onwetend is want zelf geen kinderen) dan die ‘andere’ hulp moeten bieden? Zij zou dus als een soort maatschappelijk werker de situatie moeten inschatten met een kop koffie en dan de man doorverwijzen naar de wél juiste hulp? Of die hulp zelf bieden? Hoe zie je dat voor je? Kan TO dat denk je?

Enne... voor zo’n koffiegesprek is een instantie... veilig thuis!

Wat een aanmatigende post.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven