Buurman schreeuwt vaak tegen z’n kinderen...

11-02-2019 07:29 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Hier een topic voor advies wat te doen.
Wij hebben sinds een klein jaartje een nieuwe buurman, met twee jongens onder de tien jaar. Moeder is niet in beeld, dus deze man woont hier nieuw in het dorp met Zn kinderen.
De opa’s en oma’s van de jongens komen geregeld langs om op te passen, te helpen in het huishouden en hem te ondersteunen. Verder is het een leuke gast en gezellige kinderen om zo een babbeltje mee te maken.

Maar.... het is zo dat ik zo 3/4 keer per week ‘s ochtends als ik wakker word hem hoor schreeuwen tegen zijn kinderen. Van ‘eruit!!’, tot ‘doe normaal’, ‘stop met dat gejankt’, en andere dingen (soms hoor ik ook niet helemaal goed wat hij zegt). Vind dat zo zielig voor die jongens.

Nu twijfel ik of ik dit moet melden op een veilig thuis, of een keer langs moet gaan bij hun school om mijn zorgen te bespreken. De sociale controle is er wel in dat huis omdat ik regelmatig opa en oma zie, maar heb het idee dat deze man het allemaal niet aankan en uit frustratie begint te schreeuwen. Soms hoor ik een van de jongens ook heel hard huilen na zo’n schreeuwbui.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik weet dat ik iets moet doen, maar weet niet zo goed welke stappen.

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 10:11
Veilig thuis beoordeelt of iemand in een traject hoort, ik toch niet als buurvrouw?

Ik heb enerzijds geen behoefte om met een buurman over zijn problemen te praten en ik heb anderzijds niet zo’n angst voor veilig thuis, denk dat het verschil is met sommige posters hier.
Ik denk dat jij vooral te makkelijk een melding maakt. Zo kom je althans over. Vt komt situatie beoordelen als buren zich zorgen maken, terechte zorgen. Niet dat ze bellen omdat er wellicht niet helemaal word opgevoed zoals de buren het zouden willen.
Daar is vt niet voor. Omdat jij het wel makkelijk vind om even te bellen en verder te gaan met je eigen leven. Terwijl je iemand beschuldigd van geweld.
Alle reacties Link kopieren
TO heb je dit verhaal niet een beetje zitten aandikken, Omdat je “eerste” op komst is.
En je niet in rust kan genieten van je Zwangerschap.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
11-02-2019 10:16
Toen ik dit topic las dacht ik in eerste instantie dat het om mijn buurman ging. Ook hij schreeuwt tegen zijn kinderen met teksten als 'als je nu niet naar binnen gaat stamp ik je helemaal in elkaar'. Ik heb dit in mijn omgeving gesproken en daar kreeg ik het advies dat ik me er niet mee moest bemoeien. En dat opvoeden vaak ook heel moeilijk is, dat er genoeg meer ouders zijn die tegen hun kinderen schreeuwen (blijkbaar vinden veel mensen dat normaal???) Maar ik twijfel ook al heel lang of ik misschien 'Veilig thuis' moet bellen. Zelf heb ik al geprobeerd om een gesprek aan te knopen met buurman die tegen mij altijd heel vriendelijk is, maar zo snel het over de kinderen gaat -en ik begin echt heel voorzichtig- meteen heel boos en bijna agressief reageert. Dus die optie kan ik schrappen. Maar ik voel me er nog steeds niet prettig bij.
Ik vind dit wel van een andere orde dan ''eruit en ''doe nou eens normaal'' helemaal in context met het contact dat je geprobeerd hebt je zoeken met hem.
Olina schreef:
11-02-2019 09:59
Ik ben een ouder en schreeuw erg hard, mijn kind is dan ook bij en geen sufferdje dat ja en amen knikt.

Hij heeft een sterk eigen wil... en kinderen testen nu eenmaal.

Spiegelen leukk zo afentoe... maar niet waneer erg geen tijd voor is.

Een opvoed deskundige, is er vaak alleen om het gedrag van je kind te analiseren.

Niet om een betere ouder van je te maken.

Mama/papa kent zijn eigen kind het best. 😉

En gelukkig kan het mij me billen roesten wat andere mensen of buren van me denken.😛
Want?
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
11-02-2019 10:16
Toen ik dit topic las dacht ik in eerste instantie dat het om mijn buurman ging. Ook hij schreeuwt tegen zijn kinderen met teksten als 'als je nu niet naar binnen gaat stamp ik je helemaal in elkaar'. Ik heb dit in mijn omgeving gesproken en daar kreeg ik het advies dat ik me er niet mee moest bemoeien. En dat opvoeden vaak ook heel moeilijk is, dat er genoeg meer ouders zijn die tegen hun kinderen schreeuwen (blijkbaar vinden veel mensen dat normaal???) Maar ik twijfel ook al heel lang of ik misschien 'Veilig thuis' moet bellen. Zelf heb ik al geprobeerd om een gesprek aan te knopen met buurman die tegen mij altijd heel vriendelijk is, maar zo snel het over de kinderen gaat -en ik begin echt heel voorzichtig- meteen heel boos en bijna agressief reageert. Dus die optie kan ik schrappen. Maar ik voel me er nog steeds niet prettig bij.

Natuurlijk bel je veilig thuis! Het is schadelijk voor die kinderen! Het is echt niet normaal als je zo schreeuwt tegen je kind. Mensen die dat zeggen zijn onwijze tokkies.

Wat zijn jullie voor wegkijkers hier?
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
11-02-2019 10:22
Want?
Ugh, read.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 10:19
Ik denk dat jij vooral te makkelijk een melding maakt. Zo kom je althans over. Vt komt situatie beoordelen als buren zich zorgen maken, terechte zorgen. Niet dat ze bellen omdat er wellicht niet helemaal word opgevoed zoals de buren het zouden willen.
Daar is vt niet voor. Omdat jij het wel makkelijk vind om even te bellen en verder te gaan met je eigen leven. Terwijl je iemand beschuldigd van geweld.

Niet opgevoed zoals de buren dat willen? Je kind voor klootzak uitmaken? Elke dag geschreeuw? Dat is schadelijk voor een kind hoor. Dat heeft niets te maken met opvoedingsverschillen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat ik blijkbaar beter weet dan jullie hoe schadelijk dat is.


En ik beschuldig niemand van geweld, er hoeft geen geweld te zijn om je zorgen te uiten bij veilig thuis. Wat een raar beeld heb jij van deze instantie.
Olina schreef:
11-02-2019 10:25
Ugh, read.
Ik heb "geread".
Maar blijkbaar niet goed genoeg, want het is me nog steeds niet duidelijk waarom je dan maar erg hard gaat schreeuwen.
Ik gok dat je vindt dat het nodig is en de enige manier om je kind te laten luisteren of in toom te houden
Alle reacties Link kopieren
Olina schreef:
11-02-2019 10:20
TO heb je dit verhaal niet een beetje zitten aandikken, Omdat je “eerste” op komst is.
En je niet in rust kan genieten van je Zwangerschap.
Heb ik ook over nagedacht, of ik mss te gevoelig ben op dit moment. Maar dit speelt al van voordat ik zwanger was, toen schrok ik er ook van. Nu is het meer een reactie van, Oww daar gaat de buurman weer... En die gedachte en dat dan maar laten voelt niet goed.

Verder heb ik het niet aangedikt. Dit is wat ik hoor, en daarom twijfel ik wat de juiste stappen zijn. Het is zo’n op het randje geval (voor mij dan, als ik andere forummers lees vinden die dit wel een redelijke omgang met hun kinderen) dat ik dus niet goed weet, moet ik hem aanspreken, school of veilig thuis. Dit omdat ik weet dat het Wss uit een frustratie komt en ik zeker weet dat hij de kinderen niet slaat of verwaarloost.
hellosunshine87 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 10:32
8.23% gewijzigd
To zegt nergens dat de buurman elke dag schreeuwt. Drie keer per week is iets anders dan elke dag. Drie keer in de week alleen 's ochtends vind ik niet zo schokkend.

Daarnaast denk ik dat TO de 'klootzak' een beetje aandikt. Het staat namelijk niet in haar OP en het lijkt mij belangrijk genoeg om direct te vermelden als dat echt zo is.
Wat wil je bereiken met school? Zij gaan jou echt niet vertellen als er zorgen zijn hoor.

Nogmaals: ga gewoon het gesprek aan met de buurman.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 10:26
Niet opgevoed zoals de buren dat willen? Je kind voor klootzak uitmaken? Elke dag geschreeuw? Dat is schadelijk voor een kind hoor. Dat heeft niets te maken met opvoedingsverschillen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat ik blijkbaar beter weet dan jullie hoe schadelijk dat is.


En ik beschuldig niemand van geweld, er hoeft geen geweld te zijn om je zorgen te uiten bij veilig thuis. Wat een raar beeld heb jij van deze instantie.
Veilig thuis is het advies en meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld! Als je die belt maak je een beschuldiging richting je buren. Denk dat je zelf een raar beeld hebt van deze instantie.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 10:26
Niet opgevoed zoals de buren dat willen? Je kind voor klootzak uitmaken? Elke dag geschreeuw? Dat is schadelijk voor een kind hoor. Dat heeft niets te maken met opvoedingsverschillen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat ik blijkbaar beter weet dan jullie hoe schadelijk dat is.


En ik beschuldig niemand van geweld, er hoeft geen geweld te zijn om je zorgen te uiten bij veilig thuis. Wat een raar beeld heb jij van deze instantie.
Als je in het echt zo communiceert als hier op Viva, met grote en kleine mensen denk ik dat dit ook erg schadelijk is voor hun gevoel van veiligheid en ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
11-02-2019 10:28
Ik heb "geread".
Maar blijkbaar niet goed genoeg, want het is me nog steeds niet duidelijk waarom je dan maar erg hard gaat schreeuwen.
Ik gok dat je vindt dat het nodig is en de enige manier om je kind te laten luisteren of in toom te houden
Jammer dan, als het voor mij maar duidelijk is.
Waarom?, begrijpend lezen is niet zo moeilijk toch?

Wil je nou iets constateren of ben je aan het vissen?

Welnee, als ik mijn kind in toom wil houden geef ik hem gewoon zijn zin en snoep?
Domme reactie he, op een nogal onnodige qoute.

Bel VT snel!
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
rome12 schreef:
11-02-2019 10:32
Veilig thuis is het advies en meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld! Als je die belt maak je een beschuldiging richting je buren. Denk dat je zelf een raar beeld hebt van deze instantie.
Ik heb zelf nooit gebeld, en werk er niet. Maar ik vermoed dat zij vast wel regelmatig telefoontjes krijgen waar ze verder niets mee (hoeven te) doen.
Zij kunnen, bv aan de hand van wat simpele vragen, TO best wel vertellen wat ze eventueel wel of niet moet of kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
11-02-2019 10:35
Ik heb zelf nooit gebeld, en werk er niet. Maar ik vermoed dat zij vast wel regelmatig telefoontjes krijgen waar ze verder niets mee (hoeven te) doen.
Zij kunnen, bv aan de hand van wat simpele vragen, TO best wel vertellen wat ze eventueel wel of niet moet of kan doen.
Je kan inderdaad ook bellen voor advies, het is alleen niet duidelijk voor mij of TO begrijpt dat er verschillende vormen zijn. Een melding doen, of vrijblijvend advies vragen.
Alle reacties Link kopieren
Als je trouwens geschreeuw hoort door een muur heen, hoor je het natuurlijk niet helemaal duidelijk. De eerste keer dat je een keer klootzak, kanker oid hoort denk je eerst, huhh? Hij zei hij nou echt klootzak???
Tot een volgende keer dat je het weer hoort, dan weet je ineens zekerder dat hij klootzak zei. Dus daarom heb ik het niet gelijk in het OP gezet. Het is iets genuanceerde dan dat.
Alle reacties Link kopieren
threebee schreef:
11-02-2019 10:32
Als je in het echt zo communiceert als hier op Viva, met grote en kleine mensen denk ik dat dit ook erg schadelijk is voor hun gevoel van veiligheid en ontwikkeling.

Ach gut :hug:

Volgens mij val ik niemand hier persoonlijk aan. Uit ik vooral mijn grote verbazing dat mensen hier schreeuwen tegen kinderen doodnormaal vinden. Maar ik, die daar tegenin gaat, is natuurlijk degene die raar is. :rofl:

Jammer dat je het persoonlijk maakt, maar ja, uit onmacht van je af reageren is je niet vreemd schreef je net al. O_o
Olina schreef:
11-02-2019 10:35
Jammer dan, als het voor mij maar duidelijk is.
Waarom?, begrijpend lezen is niet zo moeilijk toch?

Wil je nou iets constateren of ben je aan het vissen?

Welnee, als ik mijn kind in toom wil houden geef ik hem gewoon zijn zin en snoep?
Domme reactie he, op een nogal onnodige qoute.

Bel VT snel!
Begrijpend schrijven wel?

Ik vul het zelf in dan als ik het niet begrijp en het wordt ook niet uitgelegd. Om zo te kijken of ik het toch goed begrijp.
Ik kan me best voorstellen dat je als ouder een keer uit je slof schiet. Maar om standaard opvoedkundig te schreeuwen, dat snap ik dan weer niet.

Maar goed, het gaat hier om TO en niet om jou, dus ik laat het gaan. Zo nieuwsgierig ben ik nou ook weer niet
threebee schreef:
11-02-2019 10:39
Je kan inderdaad ook bellen voor advies, het is alleen niet duidelijk voor mij of TO begrijpt dat er verschillende vormen zijn. Een melding doen, of vrijblijvend advies vragen.
Precies,

een melding alleen obv wat ik hier lees lijt me ook overdreven
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 10:28
Heb ik ook over nagedacht, of ik mss te gevoelig ben op dit moment. Maar dit speelt al van voordat ik zwanger was, toen schrok ik er ook van. Nu is het meer een reactie van, Oww daar gaat de buurman weer... En die gedachte en dat dan maar laten voelt niet goed.

Verder heb ik het niet aangedikt. Dit is wat ik hoor, en daarom twijfel ik wat de juiste stappen zijn. Het is zo’n op het randje geval (voor mij dan, als ik andere forummers lees vinden die dit wel een redelijke omgang met hun kinderen) dat ik dus niet goed weet, moet ik hem aanspreken, school of veilig thuis. Dit omdat ik weet dat het Wss uit een frustratie komt en ik zeker weet dat hij de kinderen niet slaat of verwaarloost.
Dus jij weet zeker dat hij zijn kinderen NIET verwaarloosd of slaat. Maar toch wil je vt bellen. Dat snap ik niet. Waarom dan? Veilig thuis is voor geweld en kindermishandeling. Waarom wil je dan precies bellen?
Alle reacties Link kopieren
threebee schreef:
11-02-2019 10:39
Je kan inderdaad ook bellen voor advies, het is alleen niet duidelijk voor mij of TO begrijpt dat er verschillende vormen zijn. Een melding doen, of vrijblijvend advies vragen.
Ja, ik ga eens bellen voor advies, en proberen een gesprekje aan te knopen als ik hem tegen kom. Zal er geen melding van maken, en kijken of het beter word als ik eens met hem er over heb gepraat.
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
11-02-2019 10:35
Ik heb zelf nooit gebeld, en werk er niet. Maar ik vermoed dat zij vast wel regelmatig telefoontjes krijgen waar ze verder niets mee (hoeven te) doen.
Zij kunnen, bv aan de hand van wat simpele vragen, TO best wel vertellen wat ze eventueel wel of niet moet of kan doen.
Klopt hoor, ik heb hen gebeld, gewoon voor advies. Mijn naam noemen hoefde niet. Om welk gezin het ging, hoefde ik ook niet te vertellen.

Na mijn verhaal, vonden ze de zaak serieus, en mocht ik bepalen, of het een melding werd of dat ik het erbij zou laten
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 10:32
Veilig thuis is het advies en meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld! Als je die belt maak je een beschuldiging richting je buren.
Lulkoek
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-02-2019 10:43
Lulkoek
Ik verzin het niet. Dat staat op de site van ze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven