Gezondheid alle pijlers

Wie ervaring met slikken van Fluconazol?

10-02-2019 20:51 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vorig jaar kreeg ik in korte tijd meerdere malen een vaginale schimmelinfectie. Die waren me tot dan toe, zelfs na vier zwangerschappen (waarvan je hoort dat veel vrouwen ze juist dan ook krijgen), in m’n leven gelukkig bespaard gebleven want jemig, wat een pijn en ellende...

Na een bezoek aan de huisarts kreeg ik preventief Fluconazol voorgeschreven (1 orale tablet per maand). Sinds dat eerste pilletje ben ik klachtenvrij, helemaal zeker weten of dat enkel door de medicatie komt, weet ik natuurlijk niet. Ik slik sindsdien ook dagelijks pro-biotica tabletjes omdat de infectie vanuit mijn darmen leek te komen.
Na het eerste recept van 3 maanden heb ik om een herhaalrecept gevraagd en kreeg opnieuw voor 3 maanden tabletten.

Wie van jullie heeft ervaring met het (langdurig) slikken van Fluconazol ter voorkoming van vaginale schimmelinfecties? En/of ontstonden er wellicht toch weer klachten als gestopt werd met deze tabletten?
Ik heb het twee keer zes maanden geslikt met een tussenpoze van jaren. Erg fijn, want alles wat met schimmel te maken heeft ging er van over. Dus ook mijn kalknagel.

Na zo'n kuur gaat het weer jaren goed meestal.
Alle reacties Link kopieren
Na een paar maanden aanmodderen met allerlei Canesten toestanden toch maar naar de huisarts. Die gaf mij Fluconazol. Ik heb 3 tabletten gehad die ik om de dag moest nemen. Ik was meteen van alle klachten af en dat is ook zo gebleven. Ik hoefde het daarna ook niet verder te slikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik het al bijna 2 jaar.
Tegenwoordig slik ik de pil ‘door’. Ik plan ongeveer elke 3 maanden een ongesteldheid, als ik dit niet doe krijg ik doorbraakbloedingen.
Toen ik gewoon nog elke maand een stopweek had, had ik altijd een schimmel na afloop van de menstruatie. Waarvoor ik dus fluconazol slikte. Tegenwoordig dus ook tegen t einde van mijn menstruatie. Doe ik dat niet, heb ik accuut schimmel. Bij mij is het het enige dat helpt. Huisarts zegt dat t niet veel kwaad kan, ik ben toch blij dat ik t nu maar paar keer per jaar hoef te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef maar 1 pilletje per maand te nemen, op de 5e dag van de menstruatie. Nu voor de 4e maand achter elkaar.
Ik heb de eerste twee infecties van die vaginale eitjes gekregen van de huisarts, maar aangezien de drie infecties elkaar zo snel opvolgden, leken die niet echt iets uit te halen. Net zo min als de Canasten tablet en crème die ik daarna gebruikte.

Hoewel ik alle andere mogelijke oorzaken van de schimmelinfecties zoveel mogelijk probeer te minimaliseren, vind ik het ergens toch spannend om straks wellicht zonder Fluconazol te moeten. De enige mogelijkheid om te kijken of deze kuur helpt, is natuurlijk juist om het ook weer zonder Fluconazol te proberen. Voorlopig kan ik nog 2 maanden vooruit :-]
Alle reacties Link kopieren
doet dat niks met je darmen eigenlijk... merk je verschil qua stoelgang bedoel ik?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
11-02-2019 11:40
doet dat niks met je darmen eigenlijk... merk je verschil qua stoelgang bedoel ik?
Ik heb 1x een tabletje gehad. Mijn darmen gingen er enorm van rommelen. Maar gelukkig werkte het perfect tegen de schimmel! Hier allergisch voor canesten dus geen andere keuze.
Alle reacties Link kopieren
ah ok, rommelen is te overzien...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Bij mij heeft zelfs mijn man het geslikt want hij besmette me steeds weer. Daarna niet meer terug gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk niks van rommelende darmen. Wel verloopt m’n stoelgang een stuk soepeler dan voorheen. Maar ik weet niet of dat komt door de Fluconazol, de pro-biotica of een combinatie van beide.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven