Buurman schreeuwt vaak tegen z’n kinderen...

11-02-2019 07:29 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Hier een topic voor advies wat te doen.
Wij hebben sinds een klein jaartje een nieuwe buurman, met twee jongens onder de tien jaar. Moeder is niet in beeld, dus deze man woont hier nieuw in het dorp met Zn kinderen.
De opa’s en oma’s van de jongens komen geregeld langs om op te passen, te helpen in het huishouden en hem te ondersteunen. Verder is het een leuke gast en gezellige kinderen om zo een babbeltje mee te maken.

Maar.... het is zo dat ik zo 3/4 keer per week ‘s ochtends als ik wakker word hem hoor schreeuwen tegen zijn kinderen. Van ‘eruit!!’, tot ‘doe normaal’, ‘stop met dat gejankt’, en andere dingen (soms hoor ik ook niet helemaal goed wat hij zegt). Vind dat zo zielig voor die jongens.

Nu twijfel ik of ik dit moet melden op een veilig thuis, of een keer langs moet gaan bij hun school om mijn zorgen te bespreken. De sociale controle is er wel in dat huis omdat ik regelmatig opa en oma zie, maar heb het idee dat deze man het allemaal niet aankan en uit frustratie begint te schreeuwen. Soms hoor ik een van de jongens ook heel hard huilen na zo’n schreeuwbui.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik weet dat ik iets moet doen, maar weet niet zo goed welke stappen.

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 10:42
Dus jij weet zeker dat hij zijn kinderen NIET verwaarloosd of slaat. Maar toch wil je vt bellen. Dat snap ik niet. Waarom dan? Veilig thuis is voor geweld en kindermishandeling. Waarom wil je dan precies bellen?
Nee, ik WIL veilig thuis NIET bellen....... ik vraag hier om advies wat te doen, en of veilig thuis bellen daar misschien bij hoort. En zo te lezen WEL om advies te vragen. NIET om een melding te doen.

En dat omdat ik mij zorgen maak over hun, en ik het stelselmatig schreeuwen zorgelijk vind.
hellosunshine87 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 10:48
8.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 10:42
Ja, ik ga eens bellen voor advies, en proberen een gesprekje aan te knopen als ik hem tegen kom. Zal er geen melding van maken, en kijken of het beter word als ik eens met hem er over heb gepraat.
Dat lijkt me verstandig. Je zegt niet hoe oud de kinderen zijn maar sommige kinderen kunnen er ook wat van. Ik zie soms kinderen van een jaar of 8 de meest grove taal uitslaan. Ik zou dus toch proberen wat je hoort op papier te zetten, dat maakt een gesprek met vader en eventueel VT wat overzichtelijker voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je buurman als tip geven een half uur eerder op te staan met de kids.
En vragen of je nog wat voor hem kan doen om te helpen.
Alle reacties Link kopieren
threebee schreef:
11-02-2019 10:48
Dat lijkt me verstandig. Je zegt niet hoe oud de kinderen zijn maar sommige kinderen kunnen er ook wat van. Ik zie soms kinderen van een jaar of 8 de meest grove taal uitslaan. Ik zou dus toch proberen wat je hoort op papier te zetten, dat maakt een gesprek met vader en eventueel VT wat overzichtelijker voor jezelf.
Dit vind ik een hele goede tip. Ik ga het inderdaad eens een paar weken bij houden, wanneer ik het hoor, en wat er dan geschreeuwd wordt en hoelang. Dat maakt het overzichtelijk of het mee of tegen valt.
Bedankt!
rome12 schreef:
11-02-2019 10:45
Ik verzin het niet. Dat staat op de site van ze.
Als je die belt maak je een beschuldiging richting je buren.

Staat dit erbij op hun site?
Mevrouw75 schreef:
11-02-2019 10:08
DAar staat dus soms.
Ook af en toe klootzak tegen je kind zeggen vind ik niet oké en zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
11-02-2019 10:54
Als je die belt maak je een beschuldiging richting je buren.

Staat dit erbij op hun site?
Nee dat staat er niet bij. Je belt daar heen omdat je het verdenkt. Lijkt mij logisch. Het is toch een plek om geweld en kindermishandeling te melden.
SallySpectra* schreef:
11-02-2019 10:16
Dat was niet mijn vraag. Zou je het melden als je het zou merken?
Als ik heel zeker zou weten wel ja (denk ik). Ik vind dit een lastige. Ik hoop van mijzelf, dat als ik iets dergelijks tegen kom, ik de moed (en kunde!) heb om het met de ouders bespreekbaar te maken, zodra ik zou merken dat dit stelselmatig gebeurt.
rome12 schreef:
11-02-2019 10:56
Nee dat staat er niet bij. Je belt daar heen omdat je het verdenkt. Lijkt mij logisch. Het is toch een plek om geweld en kindermishandeling te melden.
"Goedemorgen met VT"
"Goedemorgen met TO. Ik weet niet of ik jullie in dit stadium al zou moeten bellen, maar ik weet niet goed hoe ik moet omgaan met deze situatie"


Zoiets
*Toos* schreef:
11-02-2019 10:29
To zegt nergens dat de buurman elke dag schreeuwt. Drie keer per week is iets anders dan elke dag. Drie keer in de week alleen 's ochtends vind ik niet zo schokkend.

Daarnaast denk ik dat TO de 'klootzak' een beetje aandikt. Het staat namelijk niet in haar OP en het lijkt mij belangrijk genoeg om direct te vermelden als dat echt zo is.
Wellicht heb ik hele makkelijke kinderen, maar ik vind 3 keer per week wel te veel. Toen ik pas voor de tweede keer in een week uitviel tegen mijn kinderen, wist ik meteen, dat ik even gas moet terug nemen (te druk, te gestresst)
Alle reacties Link kopieren
Wat een felle reacties op TO haar vraag. Zij is bezorgt en vraagt om advies, is dat zo raar?

TO er zijn al wat adviezen gegeven, doe wat goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 10:56
Nee dat staat er niet bij. Je belt daar heen omdat je het verdenkt. Lijkt mij logisch. Het is toch een plek om geweld en kindermishandeling te melden.
Maar daarom is bellen toch geen beschuldiging? Ik snap dat je niet voor alles belt, maar in sommige gevallen bel je omdat je het zelf niet goed kunt inschatten.

Als je een mager en schurftig paard ergens ziet staan, dan mag je gewoon de dierenbescherming bellen. Misschien is dat beest gewoon ziek en krijgt het uitstekende behandeling - ik weet niks van paarden - maar je mag gewoon bellen, stel dat er wel iets aan de hand is, dan is het goed dat de eigenaar aangesproken wordt en leed voorkomen wordt. Is er niets aan de hand, ook prima, dan zal de eigenaar ook blij zijn dat er goed wordt opgelet.

Als je midden in de nacht glasgerinkel hoort in de achtertuin van de buren en je ziet dat de achterruit stuk is, dan mag je gewoon de politie bellen. Misschien kwam de buurjongen gewoon dronken thuis en gooide zijn fiets door de ruit, maar tel dat er wel iets aan de hand is, dan worden de inbrekers op heterdaad opgepakt. Is er niets aan de hand, ook prima, dan zijn de buren blij dat er goed wordt opgelet.

Maar zodra het over kinderen gaat, dan mag je ineens niet bellen,omdat een melding bij 'Veilig Thuis' meteen een beschuldiging zou zijn? Dat lijkt me onzin. Ik snap best dat het voor ouders even slikken is, en dat 'we zijn blij dat er zo goed wordt opgelet' niet hun eerste reactie zal zijn, maar ik mag toch hopen dat ze dat na enig rustig nadenken wel inzien. Is er niets aan de hand, dan krijgen ze dat door een professional bevestigd. Kunnen ze wel wat hulp gebruiken, dan krijgen ze die tenminste, en voorkom je hopelijk dat er dingen verder mislopen.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 11:13
0.31% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 10:28
Dit omdat ik weet dat het Wss uit een frustratie komt en ik zeker weet dat hij de kinderen niet slaat of verwaarloost.
Die kinderen gaan niets kunnen veranderen aan de situatie. Zou jij zelf elke dag toegeschreeuwd willen worden?

Ik vond mijn thuissituatie verschrikkelijk, maar ik dacht dat ik niet moest zeuren, omdat ik niet dagelijks in elkaar geslagen werd. Dat was échte kindermishandeling in mijn ogen. Ik had het boek 'blauwe plekken' gelezen en zo wreed waren ze niet tegen mij. Ik kreeg gewoon eten, nieuwe kleding, het was vaak ook wél gezellig thuis en mijn verjaardag werd gevierd, dus ja wat met mij gedaan werd was zeker normaal.

Er werd 'alleen maar' dagelijks tegen me geschreeuwd en gescholden en ik kreeg af en toe een paar klappen. Ik schaamde me dood en ik vertelde dus nooit iemand erover.

Ik wou dat iemand ingegrepen had. Mijn ouders trokken het niet. Nu 20 jaar later, zien ze dat ook in en hebben ze spijt. Beter was het nooit gebeurd. Ik heb een nare jeugd gehad hierdoor. Heel onveilig en eenzaam. Ja het kon erger, maar moet dat dan? Moet het meteen gevaarlijk zijn, voordat je ingrijpt?
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 10:56
Nee dat staat er niet bij. Je belt daar heen omdat je het verdenkt. Lijkt mij logisch. Het is toch een plek om geweld en kindermishandeling te melden.
nee, het is een adviesorganisatie, waar je een vraag kunt stellen.
Zoals TO nu op een forum doet. En ipv kippen-zonder-kop, zitten daar mensen die je van goed advies kunnen voorzien. Je hoeft echt niet eens te zeggen over welk gezin het gaat.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 07:54
Extreme reactie om veilig thuis te bellen voor geschreeuw. Dat iemand meer schreeuwt betekend niet dat jij een instantie moet gaan in schakelen. Wat denk je daar mee te bereiken.
.
Volgens mij is het niet de bedoeling om VT te bellen vanwege schreeuwen maar vanwege geestelijke mishandeling.
Wat mij betreft heel normaal om dat te melden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 10:45
Ik verzin het niet. Dat staat op de site van ze.
Ik quote:
"Wil je advies of hulp?
Bel met Veilig Thuis op 0800-2000
(gratis en 24/7 bereikbaar)
Vanuit het buitenland kun je bellen naar: +31 703119007 (niet gratis)
"

Voor advies, kun je hen bellen.

Ik quote verder:
"Bel Veilig Thuis op 0800-2000
Veilig Thuis is er voor iedereen die direct of indirect te maken heeft met geweld thuis. Wil je advies en hulp voor iemand anders? Bel ons en je kunt jouw vragen stellen of je hart luchten. Je krijgt een hulpverlener aan de lijn, die aandachtig naar jouw verhaal luistert. Deze hulpverlener zet alles voor je op een rij, beantwoordt jouw vragen en geeft je advies. Ook kijkt de hulpverlener samen met jou welke professionele hulp er nodig. Als je wilt, kun je anoniem blijven. Bel 0800-2000 (gratis en 24/7 bereikbaar).
"

Precies wat ik steeds zeg:
bellen voor advies, en om eens met hen te overleggen wat jij hoort. Hoe ernstig dat is etc.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
11-02-2019 11:09
Die kinderen gaan niets kunnen veranderen aan de situatie. Zou jij zelf elke dag toegeschreeuwd willen worden?

Ik vond mijn thuissituatie verschrikkelijk, maar ik dacht dat ik niet moest zeuren, omdat ik niet dagelijks in elkaar geslagen werd. Dat was échte kindermishandeling in mijn ogen. Ik had het boek 'blauwe plekken' gelezen en zo wreed waren ze niet tegen mij. Ik kreeg gewoon eten, nieuwe kleding, het was vaak ook wél gezellig thuis en mijn verjaardag werd gevierd, dus ja wat met mij gedaan werd was zeker normaal.

Er werd 'alleen maar' dagelijks tegen me geschreeuwd en gescholden en ik kreeg af en toe een paar klappen. Ik schaamde me dood en ik vertelde dus nooit iemand erover.

Ik wou dat iemand ingegrepen had. Mijn ouders trokken het niet. Nu 20 jaar later, zien ze dat ook in en hebben ze spijt. Beter was het nooit gebeurd. Ik heb een nare jeugd gehad hierdoor. Heel onveilig en eenzaam. Ja het kon erger, maar moet dat dan? Moet het meteen gevaarlijk zijn, voordat je ingrijpt?
Jeetje wat vreselijk dropdrop. Dit is mijn gedachte dus ook. Als volwassenen kan je kiezen om weg te lopen, de situatie beëindigen als er tegen je geschreeuwd word (in relatie bv). Voor deze kinderen is dit hoe hun leven is, en kennen ze niet anders. Ik vind dat zo verdrietig voor hun, als ze in een angstcultuur leven met een gefrustreerde vader. Dat is dus iets wat ik door de muur heen niet kan inschatten.
Binnenkort ga ik praatje met hem maken. Bedankt voor deze post, is zeker een eye-opener.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
11-02-2019 11:07
Maar daarom is bellen toch geen beschuldiging? Ik snap dat je niet voor alles belt, maar in sommige gevallen bel je omdat je het zelf niet goed kunt inschatten.

Als je een mager en schurftig paard ergens ziet staan, dan mag je gewoon de dierenbescherming bellen. Misschien is dat beest gewoon ziek en krijgt het uitstekende behandeling - ik weet niks van paarden - maar je mag gewoon bellen, stel dat er wel iets aan de hand is, dan is het goed dat de eigenaar aangesproken wordt en leed voorkomen wordt. Is er niets aan de hand, ook prima, dan zal de eigenaar ook blij zijn dat er goed wordt opgelet.

Als je midden in de nacht glasgerinkel hoort in de achtertuin van de buren en je ziet dat de achterruit stuk is, dan mag je gewoon de politie bellen. Misschien kwam de buurjongen gewoon dronken thuis en gooide zijn fiets door de ruit, maar tel dat er wel iets aan de hand is, dan worden de inbrekers op heterdaad opgepakt. Is er niets aan de hand, ook prima, dan zijn de buren blij dat er goed wordt opgelet.

Maar zodra het over kinderen gaat, dan mag je ineens niet bellen,omdat een melding bij 'Veilig Thuis' meteen een beschuldiging zou zijn? Dat lijkt me onzin. Ik snap best dat het voor ouders even slikken is, en dat 'we zijn blij dat er zo goed wordt opgelet' niet hun eerste reactie zal zijn, maar ik mag toch hopen dat ze dat na enig rustig nadenken wel inzien. Is er niets aan de hand, dan krijgen ze dat door een professional bevestigd. Kunnen ze wel wat hulp gebruiken, dan krijgen ze die tenminste, en voorkom je hopelijk dat er dingen verder mislopen.
Dat niets aan de hand is toch soms ook anders

Mijn oude buren hebben een valse melding gedaan.
Dan wordt er overal over je rond gevraagd (arts, school, cb, etc) bij mij kwam er dan uit valse melding.

Maar ondanks vals blijft hij toch 12 jaar in dossier staan wat de passie van mijn partner (pleegkinderen) in de weg staat

Dus dat het allemaal wel mee valt zon valse melding ben ik niet eens.
Alle reacties Link kopieren
En wat betreft gehorig / hard praten

Als mijn buurvrouw visite heeft en ik ben alleen in de woonkamer zonder veel bijgeluiden. Kan ik mijn buurvrouw heel goed horen en vaak delen verstaan
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet in welke regio je woont, maar in o.a. midden Nederland lopen diverse justitiele en overheidsonderzoeken naar Veilig Thuis omdat die ten onrechte kinderen uit huis plaatsen, gezinnen van mishandeling beschuldigen en zelfs aansprakelijk zijn gesteld voor de zelfmoord van verschillende jongeren.

Weet dus goed wat je potentieel bij je buurman op zijn dak stuurt. Er wordt hier in dit topic over Veilig Thuis geschreven alsof het een soort consultatiebureau is waar je even naar toe belt voor een vrijblijvend adviesje, maar dat is het zeker niet. Ook de Nationale Ombudsman komt om in de klachten over Veilig Thuis, bijvoorbeeld, die bovendien in de meeste gevallen na onderzoek gegrond blijken.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-02-2019 12:17
Ik weet niet in welke regio je woont, maar in o.a. midden Nederland lopen diverse justitiele en overheidsonderzoeken naar Veilig Thuis omdat die ten onrechte kinderen uit huis plaatsen, gezinnen van mishandeling beschuldigen en zelfs aansprakelijk zijn gesteld voor de zelfmoord van verschillende jongeren.

Weet dus goed wat je potentieel bij je buurman op zijn dak stuurt. Er wordt hier in dit topic over Veilig Thuis geschreven alsof het een soort consultatiebureau is waar je even naar toe belt voor een vrijblijvend adviesje, maar dat is het zeker niet. Ook de Nationale Ombudsman komt om in de klachten over Veilig Thuis, bijvoorbeeld, die bovendien in de meeste gevallen na onderzoek gegrond blijken.

Sodeknetters.

Voor degenen die adviseren om VT te bellen voor een adviesje: ik zou me driemaal achter de oren krabben.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 12:23
Sodeknetters.

Voor degenen die adviseren om VT te bellen voor een adviesje: ik zou me driemaal achter de oren krabben.

Omdat iemand op internet dat zegt? Jemig.

Er staat op de site dat je kan bellen voor een vrijblijvend advies als je je zorgen maakt. Lijkt me heel erg raar dat je dat niet doet en dus niks doet (want weet jij waar je anders terecht kan?), omdat je ergens op internet leest dat die organisatie niet goed functioneert.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd door een alleenstaande moeder opgevoed. Die schreeuwde ook regelmatig. Moet zeggen dat ik dat was gewend en zolang dat schreeuwen niet gepaard gaat met slaan of wat dan ook zou ik me er buiten houden. Het zou mij als kind meer getraumatiseerd hebben als buren eea instantie hadden ingeschakeld en ik vervolgens de enige ouder die ik had eventueel moest gaan missen alleen maar omdat ze zo nu en dan schreeuwt. Sorry maar ik vind het een overdreven reactie.

Denk er ook aan of die kinderen straks beter af zijn zonder eventueel hun vader. Jij hebt straks je gezin nog terwijl zij maar met de gebakken peren zitten. Vraag liever of je hem kunt helpen inderdaad.

En die geemancipeerde ouders van tegenwoordig met alles is slecht voor een kind, kijk naar het resultaat dat er tegenwoordig staat. Respectloze koters die je zelf ook al niet meer aankan.
Overheidsonderzoeken en de Ombudsman noem ik nou niet bepaald 'ergens op internet'.

Waarom zou TO ergens anders terecht moeten? Goed, ze maakt zich zorgen. Uit niets blijkt dat ze daadwerkelijk met de buurtjes praat en precies weet wat er speelt. Het zijn dus 'onderbuikzorgen' en door naar de school (?) of VT te gaan kan ze meer kapot maken dan nodig is.

Het is me wat: VT bellen terwijl je niet eens echt weet wat er speelt.

De sociale cohesie van vroeger was zo gek nog niet.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 12:40
Overheidsonderzoeken en de Ombudsman noem ik nou niet bepaald 'ergens op internet'.

Waarom zou TO ergens anders terecht moeten? Goed, ze maakt zich zorgen. Uit niets blijkt dat ze daadwerkelijk met de buurtjes praat en precies weet wat er speelt. Het zijn dus 'onderbuikzorgen' en door naar de school (?) of VT te gaan kan ze meer kapot maken dan nodig is.

Het is me wat: VT bellen terwijl je niet eens echt weet wat er speelt.

De sociale cohesie van vroeger was zo gek nog niet.
Ik heb VT wel eens gebeld, en echt, je kunt gewoon advies vragen, zonder ook maar te benoemen om welk gezin het gaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven