Buurman schreeuwt vaak tegen z’n kinderen...

11-02-2019 07:29 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Hier een topic voor advies wat te doen.
Wij hebben sinds een klein jaartje een nieuwe buurman, met twee jongens onder de tien jaar. Moeder is niet in beeld, dus deze man woont hier nieuw in het dorp met Zn kinderen.
De opa’s en oma’s van de jongens komen geregeld langs om op te passen, te helpen in het huishouden en hem te ondersteunen. Verder is het een leuke gast en gezellige kinderen om zo een babbeltje mee te maken.

Maar.... het is zo dat ik zo 3/4 keer per week ‘s ochtends als ik wakker word hem hoor schreeuwen tegen zijn kinderen. Van ‘eruit!!’, tot ‘doe normaal’, ‘stop met dat gejankt’, en andere dingen (soms hoor ik ook niet helemaal goed wat hij zegt). Vind dat zo zielig voor die jongens.

Nu twijfel ik of ik dit moet melden op een veilig thuis, of een keer langs moet gaan bij hun school om mijn zorgen te bespreken. De sociale controle is er wel in dat huis omdat ik regelmatig opa en oma zie, maar heb het idee dat deze man het allemaal niet aankan en uit frustratie begint te schreeuwen. Soms hoor ik een van de jongens ook heel hard huilen na zo’n schreeuwbui.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik weet dat ik iets moet doen, maar weet niet zo goed welke stappen.

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk staat dat niet in verhouding.

Waar het om gaat is dat: zelfs als de thuissituatie zo ernstig schadelijk is dat ouders ervoor naar de gevangenis gaan: kinderen niet zelf kunnen herkennen dat het niet normaal is wat ze wordt aangedaan.

Dus je kunt niet naar een kind kijken en zeggen 'Nou als dat normaal is voor jou, is dat prima'

Daar ging het over.

En vervolgens opperde ik een zeer milde 'actie' van het op de hoogte stellen van de huisarts. Dat die eens kan gaan kijken of het normaal is, want van een afstand kunnen we niks beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 15:27
Tja wat is normaal. Je kan wel willen dat iedereen aan het perfecte plaatje voldoet maar dat vind ik dan weer naïef. En als ze niet aan jouw standaard van normaal voldoen dan zijn ze niet automatisch hun kinderen aan het mishandelen. En kunnen ze prima ouders zijn ook al doen zij iets wat jij niet normaal vindt.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-02-2019 12:17
Ik weet niet in welke regio je woont, maar in o.a. midden Nederland lopen diverse justitiele en overheidsonderzoeken naar Veilig Thuis omdat die ten onrechte kinderen uit huis plaatsen, gezinnen van mishandeling beschuldigen en zelfs aansprakelijk zijn gesteld voor de zelfmoord van verschillende jongeren.

Ik heb mijn best gedaan met google maar ik vind alleen de zaak van 3 paar ouders tegen de vertrouwensarts R., deze specifieke persoon heeft bij veilig thuis Midden Nederland voor klachten en ellende gezorgd. Zij komt voor het tuchtrecht. Er is wel heel veel over in de media te vinden maar het betreft dus 1 arts en 3 families (en veel internetreacties die zeggen problemen te hebben gehad met dezelfde arts).

Verder vind ik dat de ombudsman het zorgelijk vindt dat zaken in Zuid Nederland veel te lang blijven liggen bij veilig thuis.

Ook roepen wat PVV fracties in gemeenteraden (in met name de regio utrecht waar de ophef was), op tot onderzoeken naar veilig thuis. Behalve partijpolitiek is daar niets feitelijks aan, ik kan ook niet vinden of die onderzoeken uberhaupt gedaan zijn.

En verder niks. De laatste inspectierapporten laten juist zien dat de kwaliteit bijna overal voldoende was, die waar dat niet zo was betrof het voornamelijk de wachtlijsten.

Dus leuk hoor, dit soort stemmingmakerij. Al een paar mensen die door zo’n ongenuanceerde post op een forum nu dus geen veilig thuis meer gaan bellen. Leuk voor kinderen die dat misschien wel nodig hebben.

In zo’n grote organisatie gaat natuurlijk wel eens wat mis, en bij gezinnen heeft dat enorme impact, daarom is daar zoveel aandacht voor. Het is geen bakkerij waarbij het niet uitmaakt als er eens een broodje mislukt. Het is heel gevoelig werk.
Maar in verreweg de meeste gevallen gaat het wél goed en er lijkt helemaal geen reden om aan te nemen dat veilig thuis nu een slecht functionerende organisatie is.
Alle reacties Link kopieren
Dat veilig thuis aansprakelijk gesteld zou zijn voor zelfmoord van verschillende jongeren vind ik ook niets terug. Heb je een bron voor deze heftige claim?
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je gewoon wat beter Googelen, Bedjeindezon.

Hier 1 link over 1 geval, maar er zijn er meer. Er wordt ook naar verschillende tuchtzaken verwezen in het artikel.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1814843/
Am Yisrael Chai!
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 16:58
Ik heb mijn best gedaan met google maar ik vind alleen de zaak van 3 paar ouders tegen de vertrouwensarts R., deze specifieke persoon heeft bij veilig thuis Midden Nederland voor klachten en ellende gezorgd. Zij komt voor het tuchtrecht. Er is wel heel veel over in de media te vinden maar het betreft dus 1 arts en 3 families (en veel internetreacties die zeggen problemen te hebben gehad met dezelfde arts).

Verder vind ik dat de ombudsman het zorgelijk vindt dat zaken in Zuid Nederland veel te lang blijven liggen bij veilig thuis.

Ook roepen wat PVV fracties in gemeenteraden (in met name de regio utrecht waar de ophef was), op tot onderzoeken naar veilig thuis. Behalve partijpolitiek is daar niets feitelijks aan, ik kan ook niet vinden of die onderzoeken uberhaupt gedaan zijn.

En verder niks. De laatste inspectierapporten laten juist zien dat de kwaliteit bijna overal voldoende was, die waar dat niet zo was betrof het voornamelijk de wachtlijsten.

Dus leuk hoor, dit soort stemmingmakerij. Al een paar mensen die door zo’n ongenuanceerde post op een forum nu dus geen veilig thuis meer gaan bellen. Leuk voor kinderen die dat misschien wel nodig hebben.

In zo’n grote organisatie gaat natuurlijk wel eens wat mis, en bij gezinnen heeft dat enorme impact, daarom is daar zoveel aandacht voor. Het is geen bakkerij waarbij het niet uitmaakt als er eens een broodje mislukt. Het is heel gevoelig werk.
Maar in verreweg de meeste gevallen gaat het wél goed en er lijkt helemaal geen reden om aan te nemen dat veilig thuis nu een slecht functionerende organisatie is.
Ik ken 2 gezinnen 1in Limburg en de ander in Zuid Holland die tegen het machtsmisbruik van VT medewerkers aan lopen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-02-2019 18:56
Misschien moet je gewoon wat beter Googelen, Bedjeindezon.

Hier 1 link over 1 geval, maar er zijn er meer. Er wordt ook naar verschillende tuchtzaken verwezen in het artikel.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1814843/

“had zowel zware lichamelijke als psychische problemen. Hij werd gedwongen opgenomen in een gesloten inrichting”,
Veilig thuis wordt verweten dat ze onvoldoende regie hebben gevoerd en niet de benodigde expertise in huis hebben voor zo’n complexe situatie.

Tja, het zou voor mij geen reden zijn om veilig thuis niet te bellen als ik mishandeling of een onveilige situatie vermoed
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 19:21
“had zowel zware lichamelijke als psychische problemen. Hij werd gedwongen opgenomen in een gesloten inrichting”,

Lijkt me geen doorsnee geval. De andere tuchtzaak waarnaar verwezen wordt is die van die vertrouwensarts. Nogmaals, er gaat natuurlijk af en toe wat mis. Maar om te zeggen dat de hele organisatie niet deugt en dat je mensen iets verschrikkelijks op hun dak stuurt is nergens op gestoeld. De inspectie oordeelt voldoende.
In de stad Utrecht gaat het om tussen de 200 en 300 gezinnen en is er op dit moment een onderzoek gaande. De eerste resultaten van dat onderzoek waren zo zorgwekkend dat andere gemeentes in de regio nu ook een onderzoek gaan doen. De Hogeschool Utrecht heeft eind vorig jaar een onderzoek afgerond, nota bene in opdracht van Veilig Thuis zelf, dat de klachten van de gezinnen onderschrijft. Het gaat echt niet om een paar gevallen, de zorg is juist dat de hele organisatie in ieder geval in Midden Nederland door en door rot lijkt. Bovendien hebben een aantal Utrechtse partijen hun zorgen doorgezet naar de Tweede Kamer.

Het is echt een behoorlijk grote zaak in Midden Nederland.
Am Yisrael Chai!
Misschien schreeuwt die vader wel tegen zijn kinderen, schreeuwen zijn kisneren terug. Ze hebben allemaal een verschrikkelijk ochtendhumeur, zijn chagrijnig.
Maar is hij verder de meest liefdevolle vader die de kinderen kunnen hebben.
Ik schreef al eerder dat man ook tegen zoon kan schreeuwen en zoon ook terug. Als rustig persoon vond ik dat verschrikkelijk maar het werkt voor hun. Ik weet ook dat mijn zich 100% veilig voelt bij zijn vader. En dat man liever dood zou gaan dan zijn kind iets aandoen.
Het werkt voor beide en eerlijk gezegd zie ik zoon er niet onder lijden
Alle reacties Link kopieren
En als TO veilig thuis niet meer durft te bellen dan belt ze toch het cb of wijkteam ofzo. Als ze zich zorgen maakt moet ze gewoon advies vragen daar.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
11-02-2019 19:30
Misschien schreeuwt die vader wel tegen zijn kinderen, schreeuwen zijn kisneren terug. Ze hebben allemaal een verschrikkelijk ochtendhumeur, zijn chagrijnig.
Maar is hij verder de meest liefdevolle vader die de kinderen kunnen hebben.
Ik schreef al eerder dat man ook tegen zoon kan schreeuwen en zoon ook terug. Als rustig persoon vond ik dat verschrikkelijk maar het werkt voor hun. Ik weet ook dat mijn zich 100% veilig voelt bij zijn vader. En dat man liever dood zou gaan dan zijn kind iets aandoen.
Het werkt voor beide en eerlijk gezegd zie ik zoon er niet onder lijden
Ik heb werkelijk nog nooit Klootzak tegen mijn kind gezegd, laat staan geschreeuwd.
Of zo hard tegen ze gschreeuwd dat ze gingen huilen
Of wat dan ook met Kanker tegen ze geroepen

Opvoeden kan echt prima zonder schreeuwen, laat staan meppen etc
lilalinda schreef:
11-02-2019 19:33
Ik heb werkelijk nog nooit Klootzak tegen mijn kind gezegd, laat staan geschreeuwd.
Of zo hard tegen ze gschreeuwd dat ze gingen huilen
Of wat dan ook met Kanker tegen ze geroepen

Opvoeden kan echt prima zonder schreeuwen, laat staan meppen etc
Maar jij en jouw gezin zijn toch niet de standaard? Personen en situaties kunnen nogal verschillen, dat weet jij best.
Nitflex schreef:
11-02-2019 07:42
In sommige huishoudens wordt gewoon meer geschreeuwd.
En dat is verre van okee.
Bij mijn buren hoor ik dagelijks scheldpartijen die er niet om liegen. Maar dat schijnt dus vrij normaal te zijn, niet iets om mij zorgen over te maken?
De kindjes hoor ik niet huilen wanneer ze voor mongool, of erger, worden uitgemaakt dus dan zal het allemaal wel meevallen.
Ik ga ook niet met moeder erover in gesprek om een helpende hand te bieden voor als ze het eventueel niet redt, heb mijn handen zelf al vol genoeg.
rome12 schreef:
11-02-2019 15:27
Tja wat is normaal. Je kan wel willen dat iedereen aan het perfecte plaatje voldoet maar dat vind ik dan weer naïef. En als ze niet aan jouw standaard van normaal voldoen dan zijn ze niet automatisch hun kinderen aan het mishandelen. En kunnen ze prima ouders zijn ook al doen zij iets wat jij niet normaal vindt.
Ik heb het helemaal niet over veilig thuis, maar over schreeuwen en roepen in het algemeen
Manta schreef:
11-02-2019 20:52
En dat is verre van okee.
Blijkbaar ja.

Maar dan is het dus echt in veel gezinnen goed mis.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
11-02-2019 20:49
Maar jij en jouw gezin zijn toch niet de standaard? Personen en situaties kunnen nogal verschillen, dat weet jij best.
je kind toeschreeuwen tot het huilt
En uitmaken voor klootzak, is zo ver over de schreef, dat ik VT zou bellen. Niet omdat tegen mijn norm is, maar omdat er kinderen zijn die opgroeien in een onveilige situatie. En die kinderen hebben niks aan wegkijkers.
Niet om een melding te maken, maar om te overleggen, wat wijsheid is.
Alle reacties Link kopieren
Een wijkteam of CJG is niet opgeleid om (anonieme) adviesvragen van derden te beantwoorden, noch om meldingen van derden aan te nemen.

Daarheen bellen is dus vrij nutteloos, tenzij je slecht advies wil of het nummer van VT wil vragen.
lilalinda schreef:
12-02-2019 07:17
je kind toeschreeuwen tot het huilt
En uitmaken voor klootzak, is zo ver over de schreef, dat ik VT zou bellen. Niet omdat tegen mijn norm is, maar omdat er kinderen zijn die opgroeien in een onveilige situatie. En die kinderen hebben niks aan wegkijkers.
Niet om een melding te maken, maar om te overleggen, wat wijsheid is.
Amen!
SallySpectra* schreef:
11-02-2019 20:49
Maar jij en jouw gezin zijn toch niet de standaard? Personen en situaties kunnen nogal verschillen, dat weet jij best.
Wat heeft schreeuwen voor nut als niemand doof is?
Alle reacties Link kopieren
Als je zo bang bent voor instanties en je wil niet dat mensen gaan ingrijpen moet je niet schreeuwen tegen je kinderen en ze uitschelden. Ik zou er wel gewoon melding van maken als zoiets dagelijks gebeurd zoals TO omschrijft. Als je geen geduld hebt en hysterisch doet bij onmacht verdien je het niet om ouder te worden. Neem een kat.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
12-02-2019 08:14
Als je zo bang bent voor instanties en je wil niet dat mensen gaan ingrijpen moet je niet schreeuwen tegen je kinderen en ze uitschelden. Ik zou er wel gewoon melding van maken als zoiets dagelijks gebeurd zoals TO omschrijft. Als je geen geduld hebt en hysterisch doet bij onmacht verdien je het niet om ouder te worden. Neem een kat.
Dan verdient een kind het dat de ouders ondersteuning krijgen.
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 10:39
Als je trouwens geschreeuw hoort door een muur heen, hoor je het natuurlijk niet helemaal duidelijk. De eerste keer dat je een keer klootzak, kanker oid hoort denk je eerst, huhh? Hij zei hij nou echt klootzak???
Tot een volgende keer dat je het weer hoort, dan weet je ineens zekerder dat hij klootzak zei. Dus daarom heb ik het niet gelijk in het OP gezet. Het is iets genuanceerde dan dat.
Dit raakt kant noch wal.

Als je in de OP bewust niet schrijft dat hij ook 'klootzak' roept omdat het niet zo duidelijk/zeker is, waarom dan een paar uur later ineens wel zonder enige nuance in je tweede post? Had je in die twee uurtjes weer geschreeuw gehoord en was het toen wel duidelijk genoeg??

Nu komt het nog helemaal over alsof je de tweede post toch wat aandikt, of dat je in ieder geval meebuigt met bepaalde reacties. Hoe objectief is je informatie dan? Maar goed, jij weet precies hoe het zit, dus aan jou wat je hiermee doet, je hebt in ieder geval een breed scala aan meningen.
viva-life22 schreef:
11-02-2019 11:06
Wat een felle reacties op TO haar vraag. Zij is bezorgt en vraagt om advies, is dat zo raar?

TO er zijn al wat adviezen gegeven, doe wat goed voelt.
Als je iemand in real life van kindermishandeling gaat beschuldigen, dan mag je best wat steviger aan de tand gevoeld worden in een volstrekt anonieme discussie.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf me erover verwonderen hoe veel mensen hier een gewoon praatje niet als eerste stap zien. Een leuke samenleving maak je samen. Door een simpele vraag en opmerking, kan je iemand al na laten denken over zijn gedrag.
'Hoi buurman, hoe gaat het?'
'Z'n gangetje'
'Ja, we horen dat je 's ochtends vaak problemen hebt met de jongens, ik maak me daar zorgen over ...'

Je bespreekt het toch ook met de buren als hun dochter haar muziek keihard zet zodra haar ouders weg zijn, als je gezien hebt welke buurkinderen sneeuwballen bij ze in de brievenbus duwen of als hun de kat steeds in het speeltuintje onder de glijbaan poept?

Bij samenleven hoort dat je met elkaar communiceert om het leuk te houden. Soms is een lastig gesprekje dan onvermijdelijk. Maar het is niet meer dan even opmerken wat je constateert en vragen of het anders kan. Niet leuk om te moeten doen, maar het kost je slechts een paar minuten en het is niet heel ingewikkeld.

De meeste mensen reageren positief op zo'n gesprekje, worden zich bewust van hun gedrag en passen dat vervolgens aan. Opgelost!

Zo niet, dan kan je altijd nog opschalen door instanties of de politie in te schakelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven