Werk & Studie alle pijlers

Per direct ontslag nemen zonder proeftijd?

11-02-2019 18:46 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net begonnen aan een nieuwe baan. Ik neem het zwangerschapsverlof van iemand over, dus het gaat om een tijdelijke baan van 16 weken. Ik werk in het onderwijs en de vorm van onderwijs op deze school leek me van tevoren heel interessant, maar blijkt totaal niet bij mij te passen. Daarbij komt dat ik duidelijk de vervanger ben en mijn vak niet populair is onder de leerlingen, bijna alle leerlingen laten het eind dit jaar vallen (vermoedelijk ging het bij degene die ik vervang ook niet allemaal van harte, want zo'n 85% van de leerlingen staat een (zware) onvoldoende). Kortom, een onderwijstype wat me gigantisch tegenvalt en mega ongemotiveerde leerlingen.

Het schoolklimaat vind ik ook onprettig. De afdelingsleider steunt mij niet, zegt bijvoorbeeld waar de leerlingen bij zijn dat een regel die ik heb opgesteld een beetje overbodig is dus dat we het beter op een andere manier kunnen oplossen. Ik vind het prima dat hij het niet met mij eens is maar het lijkt me dan logischer dat hij dat tegen me zegt waar leerlingen niet bij zijn, en dat hij tegenover de leerlingen mijn aanpak steunt. Zijn houding ondermijnt mijn gezag en de leerlingen doen absoluut niet wat ik zeg.

Ik heb ervaring in pittige klassen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt: vloeken, gooien met laptops, vechten in de klas, etc.

Kortom, ik wil hier helemaal niet werken. Ik heb nu 1,5 week daar gewerkt en wil eigenlijk echt niet meer voor die groepen. Ze hebben me niet weggepest, maar ik merk aan alles dat dit mij gewoon totaal niet ligt. Omdat het een zwangerschapsverlof is heb ik geen proeftijd, kan iemand mij uitleggen hoe het zit met ontslag nemen? Moet ik per se nog een maand blijven in verband met opzegtermijn? Of kan ik per direct stoppen?
-jolijn- schreef:
11-02-2019 19:40
Je hebt het al wel helemaal 1,5e week geprobeerd.... kom op zeg, je bent een commitment aangegaan, maak 'm af.


Ook als je wordt uitgescholden, als er sprake is van geweld en als de werkomgeving dus onveilig is? :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad niet overspannen oid, maar ik vind dit gewoon een gestoorde situatie. Ik ben normaal echt een doorzetter maar als ik zo slecht gesteund wordt door de afdelingsleider, voel ik er erg weinig voor om dit nog weken vol te houden. Want voor wie doe ik het dan? Puur zodat de school kan zeggen dat er een docent geweest is? Want de leerlingen maakt het niks uit geloof ik of ze les hebben of niet en de afdelingsleider lijkt er met zijn houding ook weinig om te geven...
Alle reacties Link kopieren
Als blijkt dat je echt nog een volle maand moet doen, zie het dan als leertijd? Moeilijke scholen en leerlingen zullen er altijd zijn, dus de kans bestaat dat je ze later nog tegenkomt?

Ik heb zelf ook een tijd in 'moeilijke' scholen gestaan en ik gaf een moeilijk vak waar echt niemand warm voor werd. Ik heb het toen gewoon maar een paar maanden opgegeven, wilde geen politieagent meer spelen en heb in de plaats veel met leerlingen gepraat, gewoon, tijdens de les.

Je zegt dat ze toch al zware onvoldoendes hebben en je niet tot het einde blijft? Maak het dan vooral voor jezelf zo makkelijk mogelijk. Ik deed vaak eerst 30 minuten praten, gewoon praten, soms over de les, over bepaalde onderwerpen uit de cursus, maar ook soms over Ariana Grande of gewoon over wat ze nu eigenlijk allemaal vinden van Donald Trump etc. De laatste 15 - 20 minuten probeerde ik dan wat theorie/oefeningen te doen. Na een tijdje begon dat te lukken, en werd het echt rustiger in de klas. Minder gegooi met spullen, minder geroep en vooral: meer respect voor mij. Dat ik er niet heel mijn cursus door heb gekregen is niet erg - ze hebben op z'n minst een beetje van de leerstof gezien (meer dan wanneer ze met hun stoelen stonden zwaaien), en ik voelde me veilig in mijn klas. Dat was mijn eerste jaar. Vanaf toen ging het steeds maar beter en toen ik uiteindelijk wegging om een hele andere job te doen, zijn die jongeren gaan vragen aan de directrice of ze mij geen loonsopslag wilde geven zodat ik zou blijven? :flirting:

Edit: Ik snap ook wel dat dit niet in alle klassen werkt, maar als het echt echt echt niet gaat, dan zou ik het volledig laten gaan en veel films kijken met de klas, en opdrachtenbundels op punten laten maken. Hebben ze vragen kunnen ze je steeds contacteren en jij hebt op papier dat je wel degelijk hebt geprobeerd.
ambrozijn wijzigde dit bericht op 11-02-2019 20:15
9.58% gewijzigd
Minik schreef:
11-02-2019 20:10
Ik ben inderdaad niet overspannen oid, maar ik vind dit gewoon een gestoorde situatie. Ik ben normaal echt een doorzetter maar als ik zo slecht gesteund wordt door de afdelingsleider, voel ik er erg weinig voor om dit nog weken vol te houden. Want voor wie doe ik het dan? Puur zodat de school kan zeggen dat er een docent geweest is? Want de leerlingen maakt het niks uit geloof ik of ze les hebben of niet en de afdelingsleider lijkt er met zijn houding ook weinig om te geven...
Komt je recht op uitkering niet in gevaar als ontslag neemt?
Zouden de leerlingen je ook nog terroriseren als je ze gewoon op hun telefoon laat spelen ipv dat je les geeft? Dat je gewoon je tijd uitzit zeg maar?
Moet je persé lesgeven overigens?

Gewoon in de klas zitten en ze hun zin laten doen is geen optie?


For the record geef je ze een taak die ze zogezegd moeten maken.
(En ben je beschikbaar voor die 1ne zeldzame leerling die misschien een vraag heeft.)
Maar als ze de klas afbreken ... so be it.


Iedereen staat toch al onvoldoende, het vak interesseert hen geen bal en de eigenlijke leerkracht zal ook wel weten dat haar vak totaal onnuttig voor hen is.

En is waarschijnlijk dolgelukkig dat ze 16 weken rust en geen vliegende laptops heeft :-D.



Komt ze uberhaupt terug?

Wie weet beslist ze over 16 weken wel dat ze er geen zin meer in heeft en op zoek gaat naar een andere school.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 20:17
19.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je het gesprek aangaan met je leerlingen? Wat ze goed vonden aan de vorige docent en wat minder? Of ze de waarde van het vak begrijpen etc. Zo kun je hier op inspelen.
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
11-02-2019 20:11
Als blijkt dat je echt nog een volle maand moet doen, zie het dan als leertijd? Moeilijke scholen en leerlingen zullen er altijd zijn, dus de kans bestaat dat je ze later nog tegenkomt?

Ik heb zelf ook een tijd in 'moeilijke' scholen gestaan en ik gaf een moeilijk vak waar echt niemand warm voor werd. Ik heb het toen gewoon maar een paar maanden opgegeven, wilde geen politieagent meer spelen en heb in de plaats veel met leerlingen gepraat, gewoon, tijdens de les.

Je zegt dat ze toch al zware onvoldoendes hebben en je niet tot het einde blijft? Maak het dan vooral voor jezelf zo makkelijk mogelijk. Ik deed vaak eerst 30 minuten praten, gewoon praten, soms over de les, over bepaalde onderwerpen uit de cursus, maar ook soms over Ariana Grande of gewoon over wat ze nu eigenlijk allemaal vinden van Donald Trump etc. De laatste 15 - 20 minuten probeerde ik dan wat theorie/oefeningen te doen. Na een tijdje begon dat te lukken, en werd het echt rustiger in de klas. Minder gegooi met spullen, minder geroep en vooral: meer respect voor mij. Dat ik er niet heel mijn cursus door heb gekregen is niet erg - ze hebben op z'n minst een beetje van de leerstof gezien (meer dan wanneer ze met hun stoelen stonden zwaaien), en ik voelde me veilig in mijn klas. Dat was mijn eerste jaar. Vanaf toen ging het steeds maar beter en toen ik uiteindelijk wegging om een hele andere job te doen, zijn die jongeren gaan vragen aan de directrice of ze mij geen loonsopslag wilde geven zodat ik zou blijven? :flirting:

Edit: Ik snap ook wel dat dit niet in alle klassen werkt, maar als het echt echt echt niet gaat, dan zou ik het volledig laten gaan en veel films kijken met de klas, en opdrachtenbundels op punten laten maken. Hebben ze vragen kunnen ze je steeds contacteren en jij hebt op papier dat je wel degelijk hebt geprobeerd.
Ah wat lief van die leerlingen! Als ik nog door moet, ga ik inderdaad niet meer heel actief proberen, dat werkt toch niet. Misschien wel een idee dat praten.. hoewel ze t nu leuker lijken te vinden om elkaar de hersens in te slaan dan het op ook maar een manier interessant te vinden wat ik te zeggen/vragen/vertellen heb..
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-02-2019 20:12
Komt je recht op uitkering niet in gevaar als ontslag neemt?
Zouden de leerlingen je ook nog terroriseren als je ze gewoon op hun telefoon laat spelen ipv dat je les geeft? Dat je gewoon je tijd uitzit zeg maar?
Ja mijn uitkering krijg ik dan niet inderdaad, maar financieel maakt dat (gelukkig!) echt niet uit dankzij een man met goed inkomen. Ik zou na de geboorte van onze dochter weer gaan werken als ik dat zelf zou willen en dat moment was nu gekomen. Werken is dus iets wat ik kan doen omdat ik het leuk vind, niet omdat het moet. Een enorme luxe positie, dat besef ik heel goed!
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
11-02-2019 20:15
Kun je het gesprek aangaan met je leerlingen? Wat ze goed vonden aan de vorige docent en wat minder? Of ze de waarde van het vak begrijpen etc. Zo kun je hier op inspelen.
Nee dat was mijn idee maar zodra je iets zegt als, ‘waarom denk je dat je dit moet leren?’ gaan ze allemaal door elkaar ‘bullshit, dit is nutteloos’ enz enz
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
11-02-2019 20:21
Nee dat was mijn idee maar zodra je iets zegt als, ‘waarom denk je dat je dit moet leren?’ gaan ze allemaal door elkaar ‘bullshit, dit is nutteloos’ enz enz
Zorgen dat je je weerwoord klaar hebt ... en inzichtelijk maken dmv ppt. Leerlingen zijn gebaad bij meerdere manieren van informatieverwerking.
Toen ik met zwangerschapsverlof was, heeft nog nooit zo'n groot deel van mijn studenten het vak laten vallen. Was echt een rotsituatie om weer terug te komen. Dit had consequenties qua clusterklassen. Niet leuk ... Vandaar dat ik ook de andere kant probeer te belichten. Ik snap heel goed dat je bij jezelf wil blijven, maar wat is 16 weken? Je hebt vaak 6 weken nodig om er doorheen te komen is ons verteld op de opleiding, en dat klopte bij al mijn invalbanen en tijdens mijn huidige baan ook. Elke nieuwe eerstejaars klas is weer even pittig als de vorige. Het is even aftasten voor alle partijen.
Minik schreef:
11-02-2019 20:21
Nee dat was mijn idee maar zodra je iets zegt als, ‘waarom denk je dat je dit moet leren?’ gaan ze allemaal door elkaar ‘bullshit, dit is nutteloos’ enz enz
Geef je Chinees ofzo?

Dan kan ik geloven dat ze dat onzin vinden.


Kan je hen in een notendop uitleggen waarvoor ze je vak over 20 jaar misschien wel - gedeeltelijk - praktisch nodig hebben?
Of waarom jij het toch interessant genoeg vond om te studeren?


Nu lijkt het voor hen een nutteloos vak.
Maar misschien hebben ze het in toepassingen misschien later wel nodig?
Toepassingen die ze nu nog niet zien?


Misschien ook es ingaan op wat ze willen worden / willen gaan studeren?
Hou je hen misschien al een halve les stil :-).
En je leert je leerlingen kennen.
Geef je geschiedenis ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-02-2019 20:29
Geef je Chinees ofzo?

Dan kan ik geloven dat ze dat onzin vinden.


Kan je hen in een notendop uitleggen waarvoor ze je vak over 20 jaar misschien wel - gedeeltelijk - praktisch nodig hebben?
Of waarom jij het toch interessant genoeg vond om te studeren?
Het zijn pubers (neem ik aan). Al geef je het ALLERleukste vak van de wereld, dat ze onmiddellijk kunnen gebruiken, EMOJI-POLOGIE, ofzo, als je nieuw bent zal je eerst getest worden. Als je vak echt leuk is duurt die fase iets minder lang maar je moet er toch echt doorheen. En die fase kan redelijk extreem zijn en ver gaan, afhankelijk van de leerlingen... Sterkte TO, het is echt rot - maar niet persoonlijk! Dat inzicht gaf me ook veel verlichting.
redbulletje schreef:
11-02-2019 19:45
Niet als ze zich ziek/burnout/overspannen meldt.
Als leerlingen met laptops gaan gooien en schelden, is dat geen veilige werkomgeving meer tenslotte. Ze zoeken het maar uit met hun delinquentjes.
Ik werk zelf met veel delinquenten en ben het hiermee eens.
Als wij zoiets meemaken, komt weinig voor trouwens, dan vangen we elkaar op en sta je niet alleen in de klas. Dan heb je collega's die je komen helpen.
Ook als een klas minder goed loopt komt iedereen gevraagd en ongevraagd even kijken.
We hebben wel een figuur rondlopen die zo zou kunnen reageren als jouw directeur maar die komt daarna uitgebreid aan je uitleggen waarom hij dat nodig vond en dan kun je daar een gesprek over voeren.
Dit klinkt echt alleen als, sorry voor de uitdrukking, maar dierentuin oppasser. Rustig houden en that's it en dan ook nog eens helemaal in je eentje.
Minik schreef:
11-02-2019 20:21
Nee dat was mijn idee maar zodra je iets zegt als, ‘waarom denk je dat je dit moet leren?’ gaan ze allemaal door elkaar ‘bullshit, dit is nutteloos’ enz enz
Nooit een waarom vraag stellen. Gewoon echt nooit.
Een vraag altijd(!) starten met: Wat Wie Wanneer Waar of Hoe.

Ga maar eens nee spelen, je zal zien hoe dat verschil maakt. Bij een waarom vraag voelen mensen zich vaak aangevallen en schieten dus in de verdediging=afweer=geen leuke reactie terug.
Als je Hollywood mag geloven heb je een klas vol muzikaal talent dat jij nu helemaal los kan schudden in ze!
rosings schreef:
11-02-2019 21:01
Als je Hollywood mag geloven heb je een klas vol muzikaal talent dat jij nu helemaal los kan schudden in ze!
:rofl:

Of allemaal fantastische dansers!
Het-groepje schreef:
11-02-2019 20:38
Ik werk zelf met veel delinquenten en ben het hiermee eens.
Als wij zoiets meemaken, komt weinig voor trouwens, dan vangen we elkaar op en sta je niet alleen in de klas. Dan heb je collega's die je komen helpen.
Ook als een klas minder goed loopt komt iedereen gevraagd en ongevraagd even kijken.
We hebben wel een figuur rondlopen die zo zou kunnen reageren als jouw directeur maar die komt daarna uitgebreid aan je uitleggen waarom hij dat nodig vond en dan kun je daar een gesprek over voeren.
Dit klinkt echt alleen als, sorry voor de uitdrukking, maar dierentuin oppasser. Rustig houden en that's it en dan ook nog eens helemaal in je eentje.
Dit is de reden waarom ik vroeg of het een school is die in domeinen werkt.
TO, staat die school toevallig in de buurt van Utrecht? (Nieuwe wijk)
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
11-02-2019 21:11
Dit is de reden waarom ik vroeg of het een school is die in domeinen werkt.
TO, staat die school toevallig in de buurt van Utrecht? (Nieuwe wijk)
Of meer richting het oosten :)? Hoor wel eens wat van een vriendin ook op een dergelijke school.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
11-02-2019 21:11
Dit is de reden waarom ik vroeg of het een school is die in domeinen werkt.
TO, staat die school toevallig in de buurt van Utrecht? (Nieuwe wijk)
Hoe bedoel je dat dat de reden is? In die domeinen sta ik regelmatig samen met een collega, maar die ‘lessen’ verlopen op zich prima. Ik geloof alleen nu al totaal niet in het systeem want als leerlingen gaan zitten netflixen, instagrammen, etc. en ik mag wel ‘coachend’ aangeven dat het slimmer is om iets nuttigs te doen maar niet keihard regels stellen ‘want het is hun eigen verantwoordelijkheid’, dan doen pubers natuurlijk gewoon de hele dag niks.. sommigen maken 1 of 2 oefeningen maar de meesten doen echt letterlijk niks of ze sturen berichten naar elkaar de hele tijd.

Het zijn de zogenaamde instructielessen, in gewone setting, die echt niet te doen zijn zodra ik iets wil zeggen, want ze willen helemaal niet luisteren, maar gewoon netflixen, etc. En dan sta je dus wel alleen en zoek je het maar uit. En als je hulp vraagt van de afdelingsleider zegt hij ook doodleuk ‘ik kom straks wel even kijken’ terwijl op dat moment een leerling zich weigert te melden bijvoorbeeld.

School staat niet in Utrecht, ook niet richting het Oosten, maar ergens in het groene hart.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
11-02-2019 19:40
Je hebt het al wel helemaal 1,5e week geprobeerd.... kom op zeg, je bent een commitment aangegaan, maak 'm af.
Eens! Ik ben ook leerkracht en ja, soms heb je een pittige klas, school, tijd maar dat hoort erbij. Het zijn maar een paar maanden. Je kan het ook als uitdaging beschouwen. Probeer eens wat anders met ze.
En ziek melden terwijl je niet ziek bent vind ik echt totaal niet chic en not done.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
11-02-2019 21:28
Hoe bedoel je dat dat de reden is? In die domeinen sta ik regelmatig samen met een collega, maar die ‘lessen’ verlopen op zich prima. Ik geloof alleen nu al totaal niet in het concept.

School staat niet in Utrecht, ook niet richting het Oosten, maar ergens in het groene hart.
Mag ik je een pb sturen welke school. Wij zijn in die regio aan het kijken naar scholen voor mijn kind die ook werkt met domeinen. Op de open dagen heb ik niet gehoord dat ze ook leren om lokalen te verbouwen..
Alle reacties Link kopieren
hoera schreef:
12-02-2019 07:12
Mag ik je een pb sturen welke school. Wij zijn in die regio aan het kijken naar scholen voor mijn kind die ook werkt met domeinen. Op de open dagen heb ik niet gehoord dat ze ook leren om lokalen te verbouwen..
Ja hoor. Overigens zullen scholen natuurlijk nooit vertellen wat er niet goed gaat op een open dag 😉
Ambrozijn schreef:
11-02-2019 20:32
Het zijn pubers (neem ik aan). Al geef je het ALLERleukste vak van de wereld, dat ze onmiddellijk kunnen gebruiken, EMOJI-POLOGIE, ofzo, als je nieuw bent zal je eerst getest worden. Als je vak echt leuk is duurt die fase iets minder lang maar je moet er toch echt doorheen. En die fase kan redelijk extreem zijn en ver gaan, afhankelijk van de leerlingen... Sterkte TO, het is echt rot - maar niet persoonlijk! Dat inzicht gaf me ook veel verlichting.
Vloeken, vechten en gooien met laptops is testen?
De grenzen zijn idioot ver opgeschoven dan.
Ik zou de inspectie inschakelen.
haringkje schreef:
11-02-2019 23:12
Eens! Ik ben ook leerkracht en ja, soms heb je een pittige klas, school, tijd maar dat hoort erbij. Het zijn maar een paar maanden. Je kan het ook als uitdaging beschouwen. Probeer eens wat anders met ze.
En ziek melden terwijl je niet ziek bent vind ik echt totaal niet chic en not done.
o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven