Zwanger van de vierde

12-02-2019 09:02 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Twee weken geleden erachter gekomen dat ik (ongepland) zwanger ben geworden van nummer 4.
Gister hebben we, door omstandigheden, een vroege echo gehad en heb ik het hartje zien kloppen. Op dat moment wist ik zeker dat we er weer voor zouden gaan. Maar vannacht kwam toch ineens wat twijfel en lichte paniek ;-)

We wonen niet groot dus de jongste 2 zullen kamer moeten delen. Financieel zal het met wat aanpassingen wel goed komen. Ik zou graag praktische tips willen over een gezin met vier. En dan vooral: hoe hou ik als moeder de rust want ik vind het nu af en toe al zo’n chaos 😜

Grootste struikelblok lijkt ons nu de auto (passen we nu precies in, maar straks niet meer dus) en het weer opnieuw aanschaffen van kinderwagen enz (jongste is bijna 2 dus we hebben net alles opgeruimd).
Wie spreekt me een beetje moed in?
pippertjepepernoot wijzigde dit bericht op 12-02-2019 09:04
Reden: Typo
0.06% gewijzigd
Allereerst gefeliciteerd!

Helaas moet ik de tips en trics overlaten aan anderen...had er graag 4 willen hebben maar dat is nooit gelukt.

Voor spulletjes zou ik lekker naar de Ikea gaan, goedkoop en kun je weer doorverkopen.

Probeer te genieten van je zwangerschap...en zorg na de bevalling voor iets definitiefs voordat nr 5 zich aanmeldt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Swinggirl schreef:
12-02-2019 09:06
Allereerst gefeliciteerd!

Helaas moet ik de tips en trics overlaten aan anderen...had er graag 4 willen hebben maar dat is nooit gelukt.

Voor spulletjes zou ik lekker naar de Ikea gaan, goedkoop en kun je weer doorverkopen.

Probeer te genieten van je zwangerschap...en zorg na de bevalling voor iets definitiefs voordat nr 5 zich aanmeldt ;-)
Ja ironie... man wordt eind Vd week gesteriliseerd... :A:
ik heb er vier. Mijn jongste twee sliepen juist niet bij elkaar op de kamer. De middelste twee sliepen bij elkaar. De baby hield nummer 3 continu wakker. Was echt niet te doen. Dus hebben we dat gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
12-02-2019 09:13
ik heb er vier. Mijn jongste twee sliepen juist niet bij elkaar op de kamer. De middelste twee sliepen bij elkaar. De baby hield nummer 3 continu wakker. Was echt niet te doen. Dus hebben we dat gestopt.
Ok... dat is dus inderdaad een nuttig advies! Iets om over na te denken!

Hoe hebben jullie het gedaan qua auto? En hebben jullie een tweelingwagen aangeschaft of kon jouw jongste al langere stukken zelf goed lopen? (En bij jou blijven!)
Hier heeft de vierde tot 2,5 jaar bij ons geslapen. Toen verhuisden we en kreeg ze een eigen kamer.
Nou, laten we zeggen dat de 'leuke' auto's even van de baan waren en we dus een hele sexy bus achtige wagen hadden.. not... Nu zijn de oudsten het huis uit en kunnen we weer 'leuke' auto's rijden ;-). Die van ons was een nakomertje, nummer 3 was al bijna 7 toen ik weer zwanger bleek. Dus die kon prima lopen ;-)
Alle reacties Link kopieren
pippertjepepernoot schreef:
12-02-2019 09:10
Ja ironie... man wordt eind Vd week gesteriliseerd... :A:
Nou ironie? Slecht omgesprongen met je anticonceptie bedoel je denk ik.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Voor de auto kan je een multimac kopen, wel duur. Misschien kan je een heel leuk stapelbed kopen voor de twee die samen gaan. Saartje prum heeft hele leuke maar ook best duur.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
12-02-2019 09:27
Nou ironie? Slecht omgesprongen met je anticonceptie bedoel je denk ik.
Ik denk dat jij even iets minder snel moet oordelen. :-)
Ik hoef jou niet mijn anticonceptie geschiedenis uit te leggen.
We hebben condooms gebruikt en niet eens gemerkt dat er iets niet in de haak was.
Alle reacties Link kopieren
threebee schreef:
12-02-2019 10:20
Voor de auto kan je een multimac kopen, wel duur. Misschien kan je een heel leuk stapelbed kopen voor de twee die samen gaan. Saartje prum heeft hele leuke maar ook best duur.
Nooit van gehoord van een Multimac maar Google is my friend en volgens mij kunnen we daar wel wat mee! Thanks
Alle reacties Link kopieren
pippertjepepernoot schreef:
12-02-2019 11:02
Ik denk dat jij even iets minder snel moet oordelen. :-)
Ik hoef jou niet mijn anticonceptie geschiedenis uit te leggen.
We hebben condooms gebruikt en niet eens gemerkt dat er iets niet in de haak was.
Hoezo "minder snel oordelen"?
Het is toch gewoon een feit, dat jullie slecht met de anticonceptie zijn omgesprongen?
De overgang naar vier is veel minder groot dan van twee naar drie is mijn ervaring. Wij moesten ook wat dingen omgooien/vervangen toen de vierde zich aandiende, maar dat was prima. (al heb ik me wel druk gemaakt aan tot ik een maand of zeven zwanger was)

Wat tips:
- Nieuwe auto? Wij hebben een oude Volvo XC90 aangeschaft. Duur in gebruik, maar een fijne auto voor een groot gezin en zo degelijk als de neten.
- De middelste twee gingen samen op de kamer. Baby's zijn vaak nogal bewerkelijk 's nachts en ik had geen zin in twee wakkere kinderen. :)
- Baby sliep overdag in de wandelwagen in de gang. Zo hoefde ik haar niet wakker te maken als ik naar school moest om de andere kinderen op te halen.
- Wandelwagen hadden we nog, maar op Marktplaats kan je prima tweedehands wagens kopen.
- Babykamer had ik niet echt. Mijn zus had de commode van mij nog in gebruik, dus wij hebben een tweedehands commode aangeschaft. Ledikantje en box konden we van vrienden overnemen en we kregen een Maxi-Cosi van mijn ouders.
- Draagdoek. Ontzettend handig! Baby zat bij mij in de draagdoek als ze niet in de wandelwagen lag. Heel fijn, want zo had ik mijn handen vrij om te koken, de andere kinderen te helpen of even snel een boodschap te doen.

't Is wel wat drukker met vier, maar het is vooral ontzettend leuk. De andere kinderen waren zo blij met de komst van hun zusje en haar geboorte was een groot feest voor hun. De baby is intussen zeven jaar en wordt bijna aanbeden door haar oudere broers/zussen. Zij kunnen goed ruzie met elkaar maken (schelen weinig in leeftijd), maar hun kleine zusje kan niets verkeerd doen. Ze helpen haar met van alles, waren nog trotser dan ik toen ze haar eerste stapjes deed en klappen het hardst van iedereen bij een balletuitvoering.

Zusje kijkt op haar beurt weer tegen de oudere kinderen op en geeft iemand rustig een mep als hij/zij gemeen doet tegen haar broers en zus.

En voor mij? Ook al is ze bijna acht, ze is en blijft mijn kleintje. Ik vind het heerlijk om nog zo'n uk in huis te hebben tussen al het (bijna) pubergeweld. Met mijn oudere kinderen kan ik leuke gesprekken voeren en fatsoenlijke programma's op tv kijken, terwijl ik met mijn jongste nog los ga met jurkjes, vrolijke vlechtjes en Snuf de Hond kijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het uit hoe ze zwanger zijn geworden, al hadden ze helemaal geen anticonceptie gebruikt, daar heeft een buitenstaander toch niks mee te maken? En het kindje is welkom dus ik begrijp niet wat de meerwaarde is om daarover te sneren.

On topic, ik heb er ook vier, wel gepland maar evengoed vonden we het spannend. Hier slapen de twee middelsten tijdelijk op een kamer en de baby bij ons. Als de verbouwing klaar is krijgt iedereen weer een eigen kamer. We hadden al een opel 7 zitter maar denken na over een nog iets ruimere waarbij er meer kofferbak is. En voor de rest gaat het prima, ik vond destijds de derde erbij al gemakkelijk gaan en vind dat bij nummer 4 nu weer, je bent inmiddels ook al wat gewend. Het zijn eigenlijk vooral de praktische zaken zoals auto en de slaapkamers die je even opnieuw moet indelen. Tuurlijk is het drukker en meer werk maar vooral ook zo ontzettend leuk, gefeliciteerd!
Verhuizen of verbouwen een optie? Zodat de kinderen in de toekomst een eigen kamer kunnen hebben.
Verder komt het echt allemaal wel goed. Go with the flo.
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
12-02-2019 11:31
Wat maakt het uit hoe ze zwanger zijn geworden, al hadden ze helemaal geen anticonceptie gebruikt, daar heeft een buitenstaander toch niks mee te maken? En het kindje is welkom dus ik begrijp niet wat de meerwaarde is om daarover te sneren.

On topic, ik heb er ook vier, wel gepland maar evengoed vonden we het spannend. Hier slapen de twee middelsten tijdelijk op een kamer en de baby bij ons. Als de verbouwing klaar is krijgt iedereen weer een eigen kamer. We hadden al een opel 7 zitter maar denken na over een nog iets ruimere waarbij er meer kofferbak is. En voor de rest gaat het prima, ik vond destijds de derde erbij al gemakkelijk gaan en vind dat bij nummer 4 nu weer, je bent inmiddels ook al wat gewend. Het zijn eigenlijk vooral de praktische zaken zoals auto en de slaapkamers die je even opnieuw moet indelen. Tuurlijk is het drukker en meer werk maar vooral ook zo ontzettend leuk, gefeliciteerd!
Super bedankt!
We hebben vorig jaar een nieuwe (goede tweedehands) auto aangeschaft dus het doet wel even pijn om daar nu alweer afstand van te doen.
De derde erbij vond ik eigenlijk geen moeite. Die gaat mee in het gezin (als je snapt wat ik bedoel.) Ik hoop dat ik dat bij de vierde ook zo ervaar.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
12-02-2019 11:19
De overgang naar vier is veel minder groot dan van twee naar drie is mijn ervaring. Wij moesten ook wat dingen omgooien/vervangen toen de vierde zich aandiende, maar dat was prima. (al heb ik me wel druk gemaakt aan tot ik een maand of zeven zwanger was)

Wat tips:
- Nieuwe auto? Wij hebben een oude Volvo XC90 aangeschaft. Duur in gebruik, maar een fijne auto voor een groot gezin en zo degelijk als de neten.
- De middelste twee gingen samen op de kamer. Baby's zijn vaak nogal bewerkelijk 's nachts en ik had geen zin in twee wakkere kinderen. :)
- Baby sliep overdag in de wandelwagen in de gang. Zo hoefde ik haar niet wakker te maken als ik naar school moest om de andere kinderen op te halen.
- Wandelwagen hadden we nog, maar op Marktplaats kan je prima tweedehands wagens kopen.
- Babykamer had ik niet echt. Mijn zus had de commode van mij nog in gebruik, dus wij hebben een tweedehands commode aangeschaft. Ledikantje en box konden we van vrienden overnemen en we kregen een Maxi-Cosi van mijn ouders.
- Draagdoek. Ontzettend handig! Baby zat bij mij in de draagdoek als ze niet in de wandelwagen lag. Heel fijn, want zo had ik mijn handen vrij om te koken, de andere kinderen te helpen of even snel een boodschap te doen.

't Is wel wat drukker met vier, maar het is vooral ontzettend leuk. De andere kinderen waren zo blij met de komst van hun zusje en haar geboorte was een groot feest voor hun. De baby is intussen zeven jaar en wordt bijna aanbeden door haar oudere broers/zussen. Zij kunnen goed ruzie met elkaar maken (schelen weinig in leeftijd), maar hun kleine zusje kan niets verkeerd doen. Ze helpen haar met van alles, waren nog trotser dan ik toen ze haar eerste stapjes deed en klappen het hardst van iedereen bij een balletuitvoering.

Zusje kijkt op haar beurt weer tegen de oudere kinderen op en geeft iemand rustig een mep als hij/zij gemeen doet tegen haar broers en zus.

En voor mij? Ook al is ze bijna acht, ze is en blijft mijn kleintje. Ik vind het heerlijk om nog zo'n uk in huis te hebben tussen al het (bijna) pubergeweld. Met mijn oudere kinderen kan ik leuke gesprekken voeren en fatsoenlijke programma's op tv kijken, terwijl ik met mijn jongste nog los ga met jurkjes, vrolijke vlechtjes en Snuf de Hond kijk.
Wat leuk! Dat zou ook mijn ideaalbeeld zijn.

Hebben jullie toen gekozen voor een tweelingwagen of was jullie derde al groot genoeg.
Twijfel vooral over of het me lukt om met baby te wandelen en een 2,5 jarige op een meerijd-plankje. Of dat efficiënt is...
Onze derde was destijds net drie toen zijn zusje geboren werd. Baby lag in de wandelwagen, peuter op het meerijdplankje en de oudste twee liepen ieder aan een zijkant van de wagen. Met z'n vijven waren we zo nog best compact. :)
Alle reacties Link kopieren
Geen zorgen, komt uiteindelijk allemaal goed. Ik ken moeders met 8 tot 17 (ja, je leest het goed) kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wij hebben er nu 3, maar hebben wel al een zevenzitter (opel zafira tourer) ivm wens voor ooit een vierde. Oudste twee slapen bij ons samen, gaat erg goed.
Wat betreft die tweelingwagen: ligt erg aan je peuter denk ik.. onze tweede was 2 jaar en 5 maanden toen nr 3 kwam en hij deed alles op zn loopfiets. Ging echt super. Langere stukken heb ik ze alle drie in de bakfiets (is echt de beste aanschaf ooit vind ik;))

Wat betreft moed inspreken: als je t met 3 lukt, lukt 4 vast ook! De andere kids zijn tzt ook al weer groter he. En wat een mooi cadeautje geef je hen, met een broertje of zusje :love:

Geniet v je zwangerschap!
Gefeliciteerd met jouw zwangerschap!
Las even mee, alvast voor later ;)
Alle reacties Link kopieren
brianne85 schreef:
17-02-2019 20:53
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wij hebben er nu 3, maar hebben wel al een zevenzitter (opel zafira tourer) ivm wens voor ooit een vierde. Oudste twee slapen bij ons samen, gaat erg goed.
Wat betreft die tweelingwagen: ligt erg aan je peuter denk ik.. onze tweede was 2 jaar en 5 maanden toen nr 3 kwam en hij deed alles op zn loopfiets. Ging echt super. Langere stukken heb ik ze alle drie in de bakfiets (is echt de beste aanschaf ooit vind ik;))

Wat betreft moed inspreken: als je t met 3 lukt, lukt 4 vast ook! De andere kids zijn tzt ook al weer groter he. En wat een mooi cadeautje geef je hen, met een broertje of zusje :love:

Geniet v je zwangerschap!


Lief van je, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, hier was ik nou net naar op zoek. En wat een leuke verhalen.
Hier pril Zwanger van nummertje 4. Mijn jongste is al 7 en oudste is 14. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Heb straks alle tijd voor dit hummeltje en de kids zijn al wat groter, zelfredzamer en kijken er ontzettend naar uit.
Enige nadeel is mijn leeftijd, ben net 40 geworden en dan maak je je toch wel een beetje zorgen om evt. Complicaties.

I
Hoi Choco, ik vond nummer vier (mijn derde was toen ook 7) juist heel makkelijk. Qua bevalling en complicaties. Ik 'zweefde' er echt doorheen ten opzichte van de drie zwangerschappen toen ik jonger was.
Alle reacties Link kopieren
@orangetree leuk je reactie.
Dat idee heb ik ook idd dat het gemakkelijker zal zijn voor mij nu een vierde. Heb er alle tijd voor en ben veel zelfverzekerder.
Hoe oud was jij bij een vierde zwangerschap ? Ik ben zelf 40 en ben wel bang dat het wat complicaties kan brengen op deze leeftijd en de zwangerschap wat zwaarder zal zijn.. maar dat moeten we nog even afwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven