Mexico onveilig?

11-02-2019 10:25 40 berichten
Goedemorgen. Ik zat te kijken naar een vakantie naar Mexico (alleen). Zowel mijn vader als mijn oom vinden dat echt totaal onveilig. Als het aan hun ligt, ga ik absoluut niet. Maar volgens mij verschilt het heel erg per gebied hoe (on)veilig het is. Ik wil graag strand, maar bijvoorbeeld ook Maya tempels bekijken. En dieren spotten vind ik geweldig. :heart: Wie is er recent geweest en kan mij er meer over vertellen? En dan vooral over de veiligheid als vrouw alleen? Ik vermoed dat ik ga opvallen, omdat ik lang lichtblond haar heb en blauwe ogen etc. Maar zou dat echt problemen kunnen opleveren? Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen eerlijk gezegd. Ik lees veel positieve verhalen op internet over reizen naar Mexico. Ook van vrouwen. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 keer naar Mexico gegaan, 1x een maand naar Yucathan en Campeche, 2e keer naar Mexico City en provincie Oaxaca.
Als vrouw alleen voel ik me er heel veilig en heel erg op mn gemak. Heb er nooit iets naars meegemaakt eigenlijk.
Waar wil je precies heen in Mexico?
Alle reacties Link kopieren
El Paso ligt trouwens in de VS.
aan de andere kant van de grens bij El Paso ligt Juarez.
dat is zo,n gevaarlijke narco stad, zoals overal langs de grens met de VS.

steeds meer Amerikaanse pensionado,s gaan in Mexico wonen, dus er zijn echt wel gebieden waar het veilig is.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn er 5 jaar geleden geweest met kinderen: rond Mexico City merkte je dat er extra beveiliging was en in Chiapas was wat gedoe met vakbonden, maar in Yucatan was daar echt allemaal niks van te merken. Da's gewoon een massale toeristenstroom en een redelijk typische vakantiebestemming. En dan zijn wij nog niet eens in Cancun/Playa del Carmen geweest.
Wij reisden rond met openbaar vervoer (Mexico City- Chiapas-Palenque) tot in Campeche. Daar hebben we een auto gehuurd en zo verder door Yucatan gereisd. Qua kustbestemming zaten wij in Akumal, vlak aan een strand waar schildpadden hun eieren kwamen leggen. Dat was wel leuk en redelijk rustig.
valentinamaria schreef:
11-02-2019 20:33
El Paso ligt trouwens in de VS.
aan de andere kant van de grens bij El Paso ligt Juarez.
dat is zo,n gevaarlijke narco stad, zoals overal langs de grens met de VS.

steeds meer Amerikaanse pensionado,s gaan in Mexico wonen, dus er zijn echt wel gebieden waar het veilig is.
Je hebt gelijk. In Juarez ben ik geweest. Doodeng.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf bepaalde plekken ook niet bezoeken en ik zou ook niet met een auto of bus in de grensgebieden komen maar Yucatan is behoorlijk veilig zolang je je niet in laat met drugs, je laveloos zuipt midden in de nacht op straat en bij de politie en autoriteiten uit de buurt blijft maar met wat normaal boerenverstand is het goed te doen en een erg mooi land.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een heel goede vriendin van me is Mexicaanse. Er is de laatste vijf jaar heel, heel veel veranderd in Mexico en niet in positieve zin.
Maar dat gaat wel vooral over drugskartels waar de bevolking heel veel last van heeft, dan moet je denken aan klassieke maffia praktijken en oorlog op straat tussen rivaliserende bendes.
Ze is vorig jaar op famiebezoek geweest maar haar moeder had liever gehad dat ze thuis bleef, puur voor veiligheid. Ze moest reizen op een tijd dat ze zeker voor de avond bij haar ouders huis kon zijn, nooit alleen (zonder vader of broer en gewapend) naar buiten en niemand naar buiten in de avond of nacht.

Ik kan me zo voorstellen dat in de echte toeristengebieden het wel minder opvalt.

Haar ouders wonen overigens in de omgeving van Mexico City.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het afraden. En als vrouw alleen helemaal. Mexico heeft veel te bieden maar er sluimerd ongelooflijk veel. Je kan te maken krijgen met corruptie, onveilige hotels, opgelicht worden en je komt soms onbedoeld in wijken waar het niet veilig is en jij als wandelende geldautomaat wordt gezien. Als je alleen naar een resort zou gaan met een transfer dan is het misschien nog te doen, maar anders, nee. Misschien over een paar jaar weer.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Bedankt allemaal voor jullie waardevolle reacties. Op deze manier kan ik een goede afweging maken. De tips hou ik uiteraard in mijn achterhoofd als ik besluit toch te gaan. Mijn vader vindt dat ik nooit naar zo’n corrupt land moet gaan. Waar gewelddadige moordenaars de baas zijn zeg maar. En daar zit natuurlijk wat in. Aan de andere kant lees ik dat de toeristische gebieden erg goed beschermd zijn. Ik denk er nog even goed over na.
Yucatan en omgeving is inderdaad goed te doen, maar let wel, een aantal jaar geleden (<5) was dit gebied als enige in Mexico groen gekleurd op de kaart van BuZa en nu is ook dit gebeid geel.

Het is er verder erg toeristisch, dus veel uitstapjes zijn daar ook heel toeristisch en gericht op Amerikanen. Alles langs de kust tot aan Tulum is eigenlijk vreselijk toeristisch, Tulum wordt ook wel drukker maar is toch net wat anders, maar wel duur en wordt met het jaar duurder. Tenzij je in Tulum in het stadje gast zitten, maar dat is eigenlijk niet zo leuk.
Lotus90 schreef:
12-02-2019 09:48
Bedankt allemaal voor jullie waardevolle reacties. Op deze manier kan ik een goede afweging maken. De tips hou ik uiteraard in mijn achterhoofd als ik besluit toch te gaan. Mijn vader vindt dat ik nooit naar zo’n corrupt land moet gaan. Waar gewelddadige moordenaars de baas zijn zeg maar. En daar zit natuurlijk wat in. Aan de andere kant lees ik dat de toeristische gebieden erg goed beschermd zijn. Ik denk er nog even goed over na.
Je 'mag' wel naar Thailand? Of naar een resort op Cuba? je bent (bijna) 29. ik zou denken dat, wat vader zegt, leuk is ter (niet per se juiste) info, meer niet.
eva-luna schreef:
14-02-2019 06:22
Je 'mag' wel naar Thailand? Of naar een resort op Cuba? je bent (bijna) 29. ik zou denken dat, wat vader zegt, leuk is ter (niet per se juiste) info, meer niet.
Haha wat grappig dat je uit mijn reacties haalt dat ik dingen wel/niet mag van mijn vader op mijn 28ste. Ik neem de adviezen van mijn vader serieus en dus neem ik ze zeker ook mee in mijn overwegingen. Niet meer en niet minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alleen luisteren naar mensen die er daadwerkelijk geweest zijn of er vandaan komen. Ook hier staan de beste stuurlui weer aan wal.
Alle reacties Link kopieren
Mexico kan je prima alleen reizen, maar je moet wel altijd goed uitkijken. Ik ben zelf 15 jaar geleden voor het eerst naar Mexico gegaan, alleen. En het beviel zo goed, dat ik er uiteindelijk 13 jaar ben blijven plakken :)

Nu woon ik in Europa, maar mis het elke dag. Op dit moment bent ik op vakantie in Mexico en het is gewoon echt een geweldig land.

Je schrijft dat je naar de Maya tempels en jungle wil, en vanaf een plek dingen bezoeken. Dan ga ik er van uit dat je in Playa del Carmen / Riviera Maya / Tulum zal gaan verblijven. Dit zijn prima plekken om alleen te verblijven. (ik heb 8 jaar in Playa del Carmen gewoond, en werk nu voor een hotel daar). Je moet alleen altijd goed opletten en geen stomme dingen doen. Ga geen drugs kopen of gebruiken. Als je uit gaat, wordt niet stom dronken, en neem een taxi terug naar je hotel / appartement. Taxis kosten net niks, en het is niet de moeite waard om te gaan wandelen snachts.

Qua excursies zijn er ontzettend veel aanbieders, in allerlei prijscategorien. Om bijvoorbeeld naar de ruines in Tulum te gaan, zou ik je aanraden dit gewoon op eigen gelegenheid te doen. Je neemt de ADO bus naar de Tulum Ruinas en blijft zolang je zelf wilt. Maar bijvoorbeeld Coba of Chichen Itza met een excursie omdat de tijden van het openbaar vervoer niet handig uitkomen. Of je moet al een overnachting boeken in Chichen Itza.

Tuurlijk, er gebeuren dingen zoals ook hierboven genoemd dat in een bar 7 mensen waren neer geschoten. Dit is volledig buiten het toeristische gebied, en je zal hier niet komen. Daarnaast zijn dit afrekeningen in het drugs circuit. Echt zolang jij niks met drugs te maken hebt, kan je er prima alleen naar toe! Mexico is geweldig!
rianneplaya schreef:
15-02-2019 18:03
Mexico kan je prima alleen reizen, maar je moet wel altijd goed uitkijken. Ik ben zelf 15 jaar geleden voor het eerst naar Mexico gegaan, alleen. En het beviel zo goed, dat ik er uiteindelijk 13 jaar ben blijven plakken :)

Nu woon ik in Europa, maar mis het elke dag. Op dit moment bent ik op vakantie in Mexico en het is gewoon echt een geweldig land.

Je schrijft dat je naar de Maya tempels en jungle wil, en vanaf een plek dingen bezoeken. Dan ga ik er van uit dat je in Playa del Carmen / Riviera Maya / Tulum zal gaan verblijven. Dit zijn prima plekken om alleen te verblijven. (ik heb 8 jaar in Playa del Carmen gewoond, en werk nu voor een hotel daar). Je moet alleen altijd goed opletten en geen stomme dingen doen. Ga geen drugs kopen of gebruiken. Als je uit gaat, wordt niet stom dronken, en neem een taxi terug naar je hotel / appartement. Taxis kosten net niks, en het is niet de moeite waard om te gaan wandelen snachts.

Qua excursies zijn er ontzettend veel aanbieders, in allerlei prijscategorien. Om bijvoorbeeld naar de ruines in Tulum te gaan, zou ik je aanraden dit gewoon op eigen gelegenheid te doen. Je neemt de ADO bus naar de Tulum Ruinas en blijft zolang je zelf wilt. Maar bijvoorbeeld Coba of Chichen Itza met een excursie omdat de tijden van het openbaar vervoer niet handig uitkomen. Of je moet al een overnachting boeken in Chichen Itza.

Tuurlijk, er gebeuren dingen zoals ook hierboven genoemd dat in een bar 7 mensen waren neer geschoten. Dit is volledig buiten het toeristische gebied, en je zal hier niet komen. Daarnaast zijn dit afrekeningen in het drugs circuit. Echt zolang jij niks met drugs te maken hebt, kan je er prima alleen naar toe! Mexico is geweldig!
Bedankt voor je berichtje! :)
Alle reacties Link kopieren
Hey Lotus,

Ik ben afgelopen zomer alleen naar Mexico geweest, ook een blonde vrouw, eind twintig. Ik was voor zes weken (waarvan grootste deel ivm werk op één plek gezeten, de weekenden en iets meer dan één week rondgereisd), en heb ook niet bijzonder veel reiservaring. Ik ben wel weggebleven van de resorts - niet helemaal mijn ding.

Je moet je beseffen dat Mexico nogal een groot land is, met zeker een aantal plekken waar je beter niet kan komen, maar waar ik was - Yucatan - heb ik me geen moment onveilig gevoeld. Het is daar op veel plekken echt heel toeristisch. Ik denk dat je naar die regio moet gaan kijken. Je hebt er en de stranden, en cenotes en maya steden.

Gewoon zoals hierboven gezegd, hetzelfde gezonde verstand gebruiken dat je overal zou doen, en dan verwacht ik dat het wel goed komt.

Ik heb, zoals ook hierboven al wordt genoemd, de ADO bus gebruikt om enkele trips te maken. Dat ging heel goed; niks aan de hand. Veel luxere bussen dan hier zelfs. Ik ben ook naar Coba gegaan met het OV vanaf playa del carmen - dat kan wel, maar dan ben je er wat langer, omdat er maar één bus terug gaat.

Ik hoop dat je je niet door angst laat weerhouden :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven