Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
12-02-2019 12:11
Wat mij trouwens heel erg heeft geholpen mbt de derde shift is dat mijn man door omstandigheden een behoorlijke tijd thuis was na mijn bevalling. Daardoor zijn een hoop derde shift zaken rondom ons kind niet automatisch bij mij gekomen, waar dat denk ik sneller wel gebeurt als de moeder 12 weken thuis is met de baby en de vader niet.
Herkenbaar, mijn man is bij alle drie de kinderen na mijn verlof een tijd bij de baby geweest en dat heeft zaken wel enigszins rechtgetrokken. Niet helemaal in de derde shift, maar zeker wel in de tweede en in het 'lezen' van de baby.

Ik ben daarom ook sterk voor meer vaderschapsverlof zoals dat vanaf volgend jaar van kracht wordt. In Noorwegen heeft men al gemerkt dat dit leidt tot een gelijkere verdeling in zorgtaken tussen de ouders.

Hier is het ook zo dat omdat mijn man op woensdag altijd thuis is, hij gaat over de speelafspraken van de kinderen, want woensdagmiddag is daar het meest geschikte moment voor. Ook regelt hij de bibliotheek, ook dat is het meest praktisch op de woensdagmiddag. Ik regel dan weer het consultatiebureau omdat ik meer doordeweekse tijd met alleen de baby heb. Ik zie dus ook een duidelijk verband tussen meer/op specifieke momenten thuis zijn en derde shift zaken.
@To: hier hebben we een gedeelde virtuele agenda, gebruiken we drive voor het weekmenu en wie wanneer kookt, keep voor de boodschappen en hebben we een whiteboard aan de eettafel hangen voor de zaken die ons invallen. 's morgens bij het ontbijt overlopen we onze plannen voor de dag/week, en meestal is het daarmee in orde.
Veel van de zaken die hier genoemd worden onder derde shift zijn zaken die niet zo nauw steken (wie maakt het wat uit als je jarige kind zonder traktatie naar school vertrekt?).

@PJK: denk dat er een deel frustratie ontstaat bij diegene die getrouwd zijn met mannen die nooit alleen gewoond hebben. Als een partner zich enkel concentreert op zijn job en persoonlijke behoeften, is het vrij normaal dat er ergernis ontstaat. Daarnaast zijn er ook de controlefreaks die niets uit handen kunnen geven omdat ze zich verantwoordelijk achten voor alles wat binnen hun gezin gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
12-02-2019 12:48
Veel van de zaken die hier genoemd worden onder derde shift zijn zaken die niet zo nauw steken (wie maakt het wat uit als je jarige kind zonder traktatie naar school vertrekt?).
Ehm, het jarige kind zelf?
Bij ons is mijn man ook een hele tijd thuis geweest, na de geboorte van allebei onze kinderen. Ik denk dat dit een groot verschil uitmaakt.

Ik heb nooit toegegeven aan de neiging mezelf onmisbaar te maken/ voelen. In het begin vond mijn man het wel eens moeilijk als ik weg was, want in het begin was ik er natuurlijk 24/7 bij en gaf ik bv.

Maar dan trok ik daaruit de conclusie dat ik vaker weg moest zijn, zodat hij meer kon oefenen, ipv te denken dat ik niet meer weg kon gaan.

Heel veel met kinderen is een kwestie van doen, dan kom je er echt wel uit.
nicole123 schreef:
12-02-2019 12:54
Ehm, het jarige kind zelf?
Ja, groot drama dat tegen het tienuurtje al compleet vergeten is.
Valdemar_II schreef:
12-02-2019 13:03
Ja, groot drama dat tegen het tienuurtje al compleet vergeten is.
Nou dat denk ik niet.. Die van ons zouden het nooit vergeten ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook niet dat mijn dochter het snel zal vergeten als ik haar op haar verjaardag zonder traktatie naar school stuur.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
De verjaardag is de belangrijkste dag van het jaar, dat geldt tenminste voor mijn oudste. Geen aandacht voor die dag hebben vind ik serieus neigen naar kindermishandeling.
Kindermishandeling omdat je geen traktatie meegeeft?
In wat voor little pony wereld leef je dan wel niet.
Alle reacties Link kopieren
Kindermishandeling is misschien wat zwaar uitgedrukt, maar ik vind het wel getuigen van bijzonder weinig inlevingsvermogen en belangstelling voor je kind.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Valdemar_II schreef:
12-02-2019 13:22
Kindermishandeling omdat je geen traktatie meegeeft?
In wat voor little pony wereld leef je dan wel niet.
Voor mijn kind is dat de belangrijkste dag van het jaar. Hij heeft het er nu al over, terwijl het nog maanden duurt.

Ik kan me met geen vezel in mijn lijf voorstellen dat je die dag voorbij laat gaan, zonder iets te regelen.

Heb je zelf kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
12-02-2019 12:54
Bij ons is mijn man ook een hele tijd thuis geweest, na de geboorte van allebei onze kinderen. Ik denk dat dit een groot verschil uitmaakt.

Ik heb nooit toegegeven aan de neiging mezelf onmisbaar te maken/ voelen. In het begin vond mijn man het wel eens moeilijk als ik weg was, want in het begin was ik er natuurlijk 24/7 bij en gaf ik bv.

Maar dan trok ik daaruit de conclusie dat ik vaker weg moest zijn, zodat hij meer kon oefenen, ipv te denken dat ik niet meer weg kon gaan.

Heel veel met kinderen is een kwestie van doen, dan kom je er echt wel uit.
Ik denk dat dat een heel groot verschil maakt. Jouw partner heeft het zelf meegemaakt.

Mijn partner vond het ook wel verhelderend dat hij een week thuis was aan het einde van mijn verlof. Dus ik weer aan het werk, hij thuis met baby. Hij had ineens door hoeveel tijd alles kost.
Misschien zijn er ook dingen die hij onzichtbaar doet en waarvan hij vindt dat het in de soep zou lopen als hij er niet aan dacht? Ik denk aan klassieke mannentaken als onderhoud van de auto, dakgoten schoonmaken of het ventilatiesysteem in huis reinigen. Ik noem even stereotypische dingen.

Je kunt misschien meer begrip voor jouw kijk op de zaken krijgen als je beiden zulke dingen hebt. Dan kun je echt samen bespreken hoe je het het beste kunt verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-02-2019 14:33
Misschien zijn er ook dingen die hij onzichtbaar doet en waarvan hij vindt dat het in de soep zou lopen als hij er niet aan dacht? Ik denk aan klassieke mannentaken als onderhoud van de auto, dakgoten schoonmaken of het ventilatiesysteem in huis reinigen. Ik noem even stereotypische dingen.

Je kunt misschien meer begrip voor jouw kijk op de zaken krijgen als je beiden zulke dingen hebt. Dan kun je echt samen bespreken hoe je het het beste kunt verdelen.
Eerlijk gezegd, die ene keer per jaar dat dat de auto naar de garage moet staat echt niet in verhouding met de schoonmaakster waarvoor we elke week moeten pinnen. Net als die dakgoten. Bovendien staan die klussen bij ons in de huishoud agenda (we hebben allebei een persoonlijke agenda gedeeld, een gezamenlijke agenda en een huishoud agenda waar dit soort weinig frequente zaken in staan, die komen dus automatisch een keer voorbij, net als overstappen van gas- en elektra leveranvier etc). En het is niet zozeer het regelen wat veel energie kost, maar bedenken dat je dit soort dingen moet doen en het kan dus zomaar zijn dat je elke week 5 keer aan zo'n relatief kleine taak denkt waardoor hij toch veel energie kost
Kaaaaaaaatje schreef:
12-02-2019 15:20
Eerlijk gezegd, die ene keer per jaar dat dat de auto naar de garage moet staat echt niet in verhouding met de schoonmaakster waarvoor we elke week moeten pinnen. Net als die dakgoten. Bovendien staan die klussen bij ons in de huishoud agenda (we hebben allebei een persoonlijke agenda gedeeld, een gezamenlijke agenda en een huishoud agenda waar dit soort weinig frequente zaken in staan, die komen dus automatisch een keer voorbij, net als overstappen van gas- en elektra leveranvier etc). En het is niet zozeer het regelen wat veel energie kost, maar bedenken dat je dit soort dingen moet doen en het kan dus zomaar zijn dat je elke week 5 keer aan zo'n relatief kleine taak denkt waardoor hij toch veel energie kost
Dat was niet mijn punt.

Ik bedoelde dat je met zoiets kunt aangeven waar voor jou de moeilijkheid in zit. Dus dat je moet bedenken dat iets moet gebeuren. Met een voorbeeld waar de ander zich iets bij voor kan stellen kun je dat beter duidelijk maken.

Bovendien heeft niet iedereen een huishoudagenda.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-02-2019 14:33
Misschien zijn er ook dingen die hij onzichtbaar doet en waarvan hij vindt dat het in de soep zou lopen als hij er niet aan dacht? Ik denk aan klassieke mannentaken als onderhoud van de auto, dakgoten schoonmaken of het ventilatiesysteem in huis reinigen. Ik noem even stereotypische dingen.

Je kunt misschien meer begrip voor jouw kijk op de zaken krijgen als je beiden zulke dingen hebt. Dan kun je echt samen bespreken hoe je het het beste kunt verdelen.
Dat soort dingen zijn bij ons vrijwel allemaal uitbesteed en degene die het bedenkt en regelt ben ik in 90% van de gevallen. Alleen de auto naar de garage brengen voor de APK doet mijn man. Geen enorme klus. Man kookt bijv wel, dus geen traditionele m/v verdeling hier. Behalve dan die derde shift, hoe geëmancipeerd we ook zijn, die blijft toch vrij hardnekkig vooral bij mij liggen.
nicole123 schreef:
12-02-2019 15:46
Dat soort dingen zijn bij ons vrijwel allemaal uitbesteed en degene die het bedenkt en regelt ben ik in 90% van de gevallen. Alleen de auto naar de garage brengen voor de APK doet mijn man. Geen enorme klus. Man kookt bijv wel, dus geen traditionele m/v verdeling hier. Behalve dan die derde shift, hoe geëmancipeerd we ook zijn, die blijft toch vrij hardnekkig vooral bij mij liggen.
Het gaat niet om de klus zelf, het gaat om een voorbeeld waarmee je het gesprek kunt aangaan om verandering aan te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-02-2019 15:45
Dat was niet mijn punt.

Ik bedoelde dat je met zoiets kunt aangeven waar voor jou de moeilijkheid in zit. Dus dat je moet bedenken dat iets moet gebeuren. Met een voorbeeld waar de ander zich iets bij voor kan stellen kun je dat beter duidelijk maken.

Bovendien heeft niet iedereen een huishoudagenda.
Dat is dan mijn tip in deze, een heel aantal dingen van de derde shift hoef je niet te onthouden als je niet alleen een gezamenlijke agenda hebt, maar ook een "klusjes/huishoud" agenda waarin je dit soort dingen noteert. Vrij makkelijk aan te maken als je ook maar ergens een online agenda hebt.

Owh je bedoeld dat je je partner in laat zien dat jij het vervelend vindt dat je elke week moet denken aan het pinnen zoals hij elk jaar moet denken aan het schoonmaken van de regengoten. Ik zou op zoek gaan niet iets wat hij minstens elke maand moet doen (ik zou het dus hebben over tanken) en dan is het inderdaad goed om te laten zien wat het met je doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het overigens ook niet perse als onwil van de kant van mijn partner, die wil echt wel, maar het beklijft bij hem gewoon niet zoals het bij mij beklijft. Hij kan de laatste luier uit het pak halen en niet bedenken dat hij een nieuw pak moet kopen....... en gedeeltelijk ligt het natuurlijk ook gewoon bij mij, want ik denk met nog 20 luiers te gaan, owh zo even luiers bestellen.... dus het heeft ook nooit gevolgen als hij er niet aan denkt...
Alle reacties Link kopieren
@Frettie, heb je iets aan de tips die je hier hebt gelezen? Ik ben wel benieuwd hoe het nu is.
Je kunt ook wat meer in 1 keer pinnen, dan ligt het voor een x-aantal weken klaar ;).
Kaaaaaaaatje schreef:
12-02-2019 15:54
Ik zie het overigens ook niet perse als onwil van de kant van mijn partner, die wil echt wel, maar het beklijft bij hem gewoon niet zoals het bij mij beklijft. Hij kan de laatste luier uit het pak halen en niet bedenken dat hij een nieuw pak moet kopen....... en gedeeltelijk ligt het natuurlijk ook gewoon bij mij, want ik denk met nog 20 luiers te gaan, owh zo even luiers bestellen.... dus het heeft ook nooit gevolgen als hij er niet aan denkt...
Hoe komt dat toch dat het bij mannen dan niet beklijft? Hier exact dat. Zo ergerlijk en dubbel ergerlijk omdat hij het "niet met opzet" doet en je je dus eigenlijk niet mag ergeren.
kintsugi schreef:
12-02-2019 16:43
Hoe komt dat toch dat het bij mannen dan niet beklijft? Hier exact dat. Zo ergerlijk en dubbel ergerlijk omdat hij het "niet met opzet" doet en je je dus eigenlijk niet mag ergeren.
Ze ervaren de consequentie oprecht minder als minder erg.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
12-02-2019 16:43
Hoe komt dat toch dat het bij mannen dan niet beklijft? Hier exact dat. Zo ergerlijk en dubbel ergerlijk omdat hij het "niet met opzet" doet en je je dus eigenlijk niet mag ergeren.
Herkenbaar. Dat vond ik het meest frustrerende.

Voor wat betreft het huishouden hebben we het opgelost door een schoonmaker te nemen. En verder door taken te verdelen.

Maar het werd pas echt gelijker toen man met verse baby de hele toko moest runnen en daarna nog een tijd meer thuis was dan ik. Ik ervaar het nu echt heel anders, dus dat zou ik iedereen als tip geven. Zorg dat je man het ook echt een tijdje móet doen, dan komt het vanzelf in zijn systeem en zie ie het ineens wel.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
12-02-2019 12:54
Bij ons is mijn man ook een hele tijd thuis geweest, na de geboorte van allebei onze kinderen. Ik denk dat dit een groot verschil uitmaakt.

Ik heb nooit toegegeven aan de neiging mezelf onmisbaar te maken/ voelen. In het begin vond mijn man het wel eens moeilijk als ik weg was, want in het begin was ik er natuurlijk 24/7 bij en gaf ik bv.

Maar dan trok ik daaruit de conclusie dat ik vaker weg moest zijn, zodat hij meer kon oefenen, ipv te denken dat ik niet meer weg kon gaan.

Heel veel met kinderen is een kwestie van doen, dan kom je er echt wel uit.
Ik heb zelfs nooit de neiging gehad om mezelf onmisbaar te maken of voelen en toch is het hier een tijd heel scheef geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven