Werk & Studie alle pijlers

Per direct ontslag nemen zonder proeftijd?

11-02-2019 18:46 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net begonnen aan een nieuwe baan. Ik neem het zwangerschapsverlof van iemand over, dus het gaat om een tijdelijke baan van 16 weken. Ik werk in het onderwijs en de vorm van onderwijs op deze school leek me van tevoren heel interessant, maar blijkt totaal niet bij mij te passen. Daarbij komt dat ik duidelijk de vervanger ben en mijn vak niet populair is onder de leerlingen, bijna alle leerlingen laten het eind dit jaar vallen (vermoedelijk ging het bij degene die ik vervang ook niet allemaal van harte, want zo'n 85% van de leerlingen staat een (zware) onvoldoende). Kortom, een onderwijstype wat me gigantisch tegenvalt en mega ongemotiveerde leerlingen.

Het schoolklimaat vind ik ook onprettig. De afdelingsleider steunt mij niet, zegt bijvoorbeeld waar de leerlingen bij zijn dat een regel die ik heb opgesteld een beetje overbodig is dus dat we het beter op een andere manier kunnen oplossen. Ik vind het prima dat hij het niet met mij eens is maar het lijkt me dan logischer dat hij dat tegen me zegt waar leerlingen niet bij zijn, en dat hij tegenover de leerlingen mijn aanpak steunt. Zijn houding ondermijnt mijn gezag en de leerlingen doen absoluut niet wat ik zeg.

Ik heb ervaring in pittige klassen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt: vloeken, gooien met laptops, vechten in de klas, etc.

Kortom, ik wil hier helemaal niet werken. Ik heb nu 1,5 week daar gewerkt en wil eigenlijk echt niet meer voor die groepen. Ze hebben me niet weggepest, maar ik merk aan alles dat dit mij gewoon totaal niet ligt. Omdat het een zwangerschapsverlof is heb ik geen proeftijd, kan iemand mij uitleggen hoe het zit met ontslag nemen? Moet ik per se nog een maand blijven in verband met opzegtermijn? Of kan ik per direct stoppen?
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
12-02-2019 08:51
Vloeken, vechten en gooien met laptops is testen?
De grenzen zijn idioot ver opgeschoven dan.
Ik zou de inspectie inschakelen.
Het ‘hoort erbij’ daar ben ik het deels mee eens, er zijn gewoon echt pittige klassen en die kom je altijd wel tegen, maar vooral de manier waarop de schoolleiding daarmee omgaat vind ik raar.. ze komen echt met alles weg.

In mijn allereerste baan had ik het best moeilijk (heeft elke startende docent denk ik) maar daar was de afdelingsleider echt fantastisch. Die kwam gewoon heel regelmatig even langs lopen, mijn les binnen, als hij dan gedrag zag wat niet door de beugel kon, plukte hij zo een leerling mijn les uit en die kon dan ook echt rekenen op een telefoontje naar huis en nablijven/corvee of zoiets. Ook het team daar was echt top, sowieso was het heel fijn, allemaal lokalen met ramen naar de gang waardoor je een beetje een indruk had tijdens je les hoe het verliep bij een collega en als het even niet ging gaven we elkaar een seintje en kwam je even helpen. Of je schoof even een leerling om de hoek bij een andere klas (ander jaar/niveau) zodat je er eventjes vanaf was zonder direct eruit te hoeven sturen.

Op deze school lijkt het enorm ieder voor zich en dat past mij helemaal niet. Niet omdat ik altijd hulp nodig heb, maar gewoon omdat je samen een team bent en ik ook graag bijspring bij een ander als het daar even niet gaat. En schoolleiding die dus niet optreedt bij compleet gestoord gedrag, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Op mijn vorige school werden leerlingen gewoon geschorst als ze gingen vechten, en terecht vind ik
pipootje schreef:
12-02-2019 08:51
Vloeken, vechten en gooien met laptops is testen?
De grenzen zijn idioot ver opgeschoven dan.
Ik zou de inspectie inschakelen.
Dit hoort er absoluut niet bij! Ik zou ook weigeren te werken voor een school die dit soort gedrag toelaat.
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast me nogal, dat volstrekt vreemden TO adviseren dat ze het maar gewoon moet proberen en de rit uit moet zingen (voor anderen?!). TO lijkt haar besluit te hebben genomen en geef haar eens ongelijk, op een school waar het er zo aan toe gaat. Ik vind het eerder dapper dat TO nu al durft toe te geven dat ze dit niet wil, in plaats van tegen heug en meug blijven proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gesprek gehad met directie, hun mond viel open van verbazing dat dit zo gaat. Ze wisten wel dat het team niet helemaal goed functioneert op die locatie (directie zit zelf op andere locatie) dus dat was blijkbaar wel een bekend probleem, maar dat het zó erg was, ook qua resultaten van leerlingen, was hen onbekend. Slecht teken vind ik, dat dit dus niet eerder is opgevallen, maar goed. Nu laten ze mijn eerstvolgende lessen uitvallen zodat we dan tijd hebben voor een gesprek met afdelingsleider, directie en ik. Eerst wilden ze het buiten mijn lessen om plannen maar ik heb aangegeven dat ik echt niet meer voor die klassen wil als er niet een goed gesprek heeft plaatsgevonden en er echt iets gaat veranderen.

Conclusie: eind deze week gesprek, dan weer verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed!
Minik schreef:
12-02-2019 16:45
Ik heb een gesprek gehad met directie, hun mond viel open van verbazing dat dit zo gaat. Ze wisten wel dat het team niet helemaal goed functioneert op die locatie (directie zit zelf op andere locatie) dus dat was blijkbaar wel een bekend probleem, maar dat het zó erg was, ook qua resultaten van leerlingen, was hen onbekend. Slecht teken vind ik, dat dit dus niet eerder is opgevallen, maar goed. Nu laten ze mijn eerstvolgende lessen uitvallen zodat we dan tijd hebben voor een gesprek met afdelingsleider, directie en ik. Eerst wilden ze het buiten mijn lessen om plannen maar ik heb aangegeven dat ik echt niet meer voor die klassen wil als er niet een goed gesprek heeft plaatsgevonden en er echt iets gaat veranderen.

Conclusie: eind deze week gesprek, dan weer verder kijken.
Inderdaad wel een slecht teken dat ze niet op de hoogte waren. Of ze doen alsof natuurlijk.

Ik hoop dat je wat met het gesprek kan!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het topic nu pas, beetje laat dus, maar de reacties van de meeste mensen hier gaan over de juridische kanten van een arbeidsovereenkomst. Dat is een tweezijdige overeenkomst waar je beiden je handtekening onder zet, over het algemeen is dat ook geregeld vóór je gaat werken.
In het onderwijs is dit anders geregeld, en krijg je een akte. Werk je in het bijzonder onderwijs (christelijk, katholiek e.d.) dan krijg je een akte van benoeming, die door beide partijen wordt getekend. Werk je echter in het openbaar onderwijs, dan krijgt je een akte van aanstelling, dat is een eenzijdig 'contract' dat alleen door de werkgever ondertekend wordt.
Op deze akte staat in jouw geval dat je aangesteld wordt voor de duur van de vervanging van mevrouw X, met daarbij een maximale einddatum. Voor zover ik weet, kun je, juridisch gezien, niet besluiten eerder te stoppen, ook niet met een maand opzegtermijn (dat geldt niet bij tijdelijke aanstellingen). Maar ik weet ook, dat scholen iemand over het algemeen niet tegen zijn/haar zin aan het werk zullen houden, want dat werkt simpelweg niet. Overleggen dus, zoals je al in gang gezet hebt, is de enige manier.
Succes, ik snap heel goed dat je dit niet wil, mensen die hier roeptoeteren dat je door moet zetten hebben makkelijk praten.
Alle reacties Link kopieren
Genoeggedronken schreef:
12-02-2019 17:21
Ik zie het topic nu pas, beetje laat dus, maar de reacties van de meeste mensen hier gaan over de juridische kanten van een arbeidsovereenkomst. Dat is een tweezijdige overeenkomst waar je beiden je handtekening onder zet, over het algemeen is dat ook geregeld vóór je gaat werken.
In het onderwijs is dit anders geregeld, en krijg je een akte. Werk je in het bijzonder onderwijs (christelijk, katholiek e.d.) dan krijg je een akte van benoeming, die door beide partijen wordt getekend. Werk je echter in het openbaar onderwijs, dan krijgt je een akte van aanstelling, dat is een eenzijdig 'contract' dat alleen door de werkgever ondertekend wordt.
Op deze akte staat in jouw geval dat je aangesteld wordt voor de duur van de vervanging van mevrouw X, met daarbij een maximale einddatum. Voor zover ik weet, kun je, juridisch gezien, niet besluiten eerder te stoppen, ook niet met een maand opzegtermijn (dat geldt niet bij tijdelijke aanstellingen). Maar ik weet ook, dat scholen iemand over het algemeen niet tegen zijn/haar zin aan het werk zullen houden, want dat werkt simpelweg niet. Overleggen dus, zoals je al in gang gezet hebt, is de enige manier.
Succes, ik snap heel goed dat je dit niet wil, mensen die hier roeptoeteren dat je door moet zetten hebben makkelijk praten.
Superbedankt voor deze reactie! Ik snapte al niet dat ik niks getekend had en kon me niet voorstellen dat ik me dat niet kon herinneren. Eerste keer dat ik op een openbare school werk, dus blijkbaar akte van aanstelling dan.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
12-02-2019 09:59
Het ‘hoort erbij’ daar ben ik het deels mee eens, er zijn gewoon echt pittige klassen en die kom je altijd wel tegen, maar vooral de manier waarop de schoolleiding daarmee omgaat vind ik raar.. ze komen echt met alles weg.
Joh. wanneer je daar toch niet blijft, kan je die leerlingen toch gewoon helemaal afbranden met schaamte. Maak ze maar voor de klas totaal belachelijk met hun gedrag, spreek ze er op aan dat wat ze doen toch totaal niet normaal is, dat hun famillie zich zouden kapotschamen wanneer die zulk gedrag zagen en wel wisten hoe ze zulk triest onbeschoft handelen moesten afstraffen.

Stuur ze daarna de klas uit met de mededeling dat zulk triest kleuter gedrag niet hier thuishoort en dat ze maar ergens anders heen gaan omdat hier de grote mensen bezig zijn met het leren van een lastig maar belangrijk onderwerp en dat ze blijkbaar nog niet in staat zij om zich als een grote jongen/meid te beheersen en er hun aandacht bij te houden.

En zoiets dus op echt venederende toon alsof je het tegen een lastige peuter hebt die een driftbui heeft.


Jij bent de docent, en aangezien je toch niet van plan bent te blijven, moet je ze dus echt met woorden helemaal afbreken en de grond in boren, zodanig dat de rest van de klas wel in lachen moet uitbarsten en die persoon echt belachelijk wordt gemaakt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
12-02-2019 17:39
Joh. wanneer je daar toch niet blijft, kan je die leerlingen toch gewoon helemaal afbranden met schaamte. Maak ze maar voor de klas totaal belachelijk met hun gedrag, spreek ze er op aan dat wat ze doen toch totaal niet normaal is, dat hun famillie zich zouden kapotschamen wanneer die zulk gedrag zagen en wel wisten hoe ze zulk triest onbeschoft handelen moesten afstraffen.

Stuur ze daarna de klas uit met de mededeling dat zulk triest kleuter gedrag niet hier thuishoort en dat ze maar ergens anders heen gaan omdat hier de grote mensen bezig zijn met het leren van een lastig maar belangrijk onderwerp en dat ze blijkbaar nog niet in staat zij om zich als een grote jongen/meid te beheersen en er hun aandacht bij te houden.

En zoiets dus op echt venederende toon alsof je het tegen een lastige peuter hebt die een driftbui heeft.


Jij bent de docent, en aangezien je toch niet van plan bent te blijven, moet je ze dus echt met woorden helemaal afbreken en de grond in boren, zodanig dat de rest van de klas wel in lachen moet uitbarsten en die persoon echt belachelijk wordt gemaakt.
Dit is niet echt mijn stijl, maar los daarvan zou t niet werken aangezien de hele klas elkaar allang kent en het nu gewoon 25 tegen mij is. Ze lachen keihard om elkaars grappen en als ik er 1 uit stuur gaat hij/zij gewoon niet. Dan moet ik dus de afdelingsleider halen die dan dat kind meeneemt en vervolgens krijgt dat kind een soort ‘waarschuwing’ in de trant van ‘volgende keer niet meer doen hoor’ en dan is de situatie afgedaan. Al zou ik ze helemaal kapot willen maken met mijn woorden, het zal echt geen indruk maken denk ik. Ik maak er eerder mezelf belachelijk mee.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
12-02-2019 16:45
Ik heb een gesprek gehad met directie, hun mond viel open van verbazing dat dit zo gaat. Ze wisten wel dat het team niet helemaal goed functioneert op die locatie (directie zit zelf op andere locatie) dus dat was blijkbaar wel een bekend probleem, maar dat het zó erg was, ook qua resultaten van leerlingen, was hen onbekend. Slecht teken vind ik, dat dit dus niet eerder is opgevallen, maar goed. Nu laten ze mijn eerstvolgende lessen uitvallen zodat we dan tijd hebben voor een gesprek met afdelingsleider, directie en ik. Eerst wilden ze het buiten mijn lessen om plannen maar ik heb aangegeven dat ik echt niet meer voor die klassen wil als er niet een goed gesprek heeft plaatsgevonden en er echt iets gaat veranderen.

Conclusie: eind deze week gesprek, dan weer verder kijken.
Heel goed gedaan. Ga morgen goed voorbereid dat gesprek in met specifieke zaken zoals:
- Wat heb je specifiek nodig? -> achterwacht.
- Wie is de achterwacht en hoe in te seinen/bereiken?
- Consequenties smijten met spullen

Ga niet eerder dat gesprek uit en zorg dat iedereen aanwezig is èn blijft als er koppen met spijkers worden geslagen. Ik heb deze situatie ook eens aan de hand gehad waarbij de steun van zo’n directie beperkt bleef tot wat lipservice. Die zaten ook fijn in het hartje van het technasium waar de locatie vmbo ergens aan de andere kant van de stad lag. Ja er ging direct de bezem doorheen, ja dit kon echt niet, God wat fijn dat je aan de bel trekt, enz.
Volgende dag niets veranderd. Ik was toen nog jong en wild dus heb toen maar zelf met het docententeam ter plekke wat geregeld (nou ja geregeld, ik had een plan bedacht en deelde dat gewoon in de personeelskamer). Ik had de ‘horrorklas’ vier lesuren in de week. Ik deelde die klas zelf op in twee groepen en gaf dan compacte lessen. Aangezien ik gekke Henkie niet was ging ik niet vier uur gratis werken maar op deze manier kreeg tenminste iedere leerling 2 lesuren les i.p.v. vier uur apenkooi per week. Het waren drie lange weken maar toen liep het weer enigszins acceptabel. Later kwam ik er pas achter dat ik de derde vervanger was en mijn voorgangers óók naar de directie zijn gegaan.

Veel sterkte en laat je niet afschepen met lipservice of beloftes dat x en Y zaken gaan oppakken terwijl x en Y niet bij dat gesprek aanwezig zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
11-02-2019 18:46
Ik ben net begonnen aan een nieuwe baan. Ik neem het zwangerschapsverlof van iemand over, dus het gaat om een tijdelijke baan van 16 weken. Ik werk in het onderwijs en de vorm van onderwijs op deze school leek me van tevoren heel interessant, maar blijkt totaal niet bij mij te passen. Daarbij komt dat ik duidelijk de vervanger ben en mijn vak niet populair is onder de leerlingen, bijna alle leerlingen laten het eind dit jaar vallen (vermoedelijk ging het bij degene die ik vervang ook niet allemaal van harte, want zo'n 85% van de leerlingen staat een (zware) onvoldoende). Kortom, een onderwijstype wat me gigantisch tegenvalt en mega ongemotiveerde leerlingen.

Het schoolklimaat vind ik ook onprettig. De afdelingsleider steunt mij niet, zegt bijvoorbeeld waar de leerlingen bij zijn dat een regel die ik heb opgesteld een beetje overbodig is dus dat we het beter op een andere manier kunnen oplossen. Ik vind het prima dat hij het niet met mij eens is maar het lijkt me dan logischer dat hij dat tegen me zegt waar leerlingen niet bij zijn, en dat hij tegenover de leerlingen mijn aanpak steunt. Zijn houding ondermijnt mijn gezag en de leerlingen doen absoluut niet wat ik zeg.

Ik heb ervaring in pittige klassen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt: vloeken, gooien met laptops, vechten in de klas, etc.

Kortom, ik wil hier helemaal niet werken. Ik heb nu 1,5 week daar gewerkt en wil eigenlijk echt niet meer voor die groepen. Ze hebben me niet weggepest, maar ik merk aan alles dat dit mij gewoon totaal niet ligt. Omdat het een zwangerschapsverlof is heb ik geen proeftijd, kan iemand mij uitleggen hoe het zit met ontslxag nemen? Moet ik per se nog een maand blijven in verband met opzegtermijn? Of kan ik per direct stoppen?
Ben jij mij?

Ik lees mee. Herkenbaar. Ik zit nu met burnout thuis dus als ik jou was zou ik weggaan.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
12-02-2019 17:45
Dit is niet echt mijn stijl, maar los daarvan zou t niet werken aangezien de hele klas elkaar allang kent en het nu gewoon 25 tegen mij is. Ze lachen keihard om elkaars grappen en als ik er 1 uit stuur gaat hij/zij gewoon niet. Dan moet ik dus de afdelingsleider halen die dan dat kind meeneemt en vervolgens krijgt dat kind een soort ‘waarschuwing’ in de trant van ‘volgende keer niet meer doen hoor’ en dan is de situatie afgedaan. Al zou ik ze helemaal kapot willen maken met mijn woorden, het zal echt geen indruk maken denk ik. Ik maak er eerder mezelf belachelijk mee.
Echt precies mijn TL! Staat jouw school in Noord Holland?
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
12-02-2019 18:16
Echt precies mijn TL! Staat jouw school in Noord Holland?
TL??

School staat in Zuid-Holland. Wel erg naar voor je dat het bij jou tot een burn-out heeft geleid. Sterkte!

Ik heb bedacht dat gesprek heel goed voor te bereiden en dan hopen dat er echt hele duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden. Als die afspraken vervolgens niet gehandhaafd worden of niet werken, dan is volgende week sowieso mijn laatste week. Daarna is het voorjaarsvakantie en dat vind ik dan een mooi eindpunt als het zo moet lopen. Maar het zou natuurlijk beter zijn als het gewoon opgelost kan worden. Hoewel ik er een beetje een hard hoofd in heb, want ik stond al met 20 punten achter omdat ik invaller ben en dankzij het gezagsondermijnende gedrag van afdelingsleider sta ik nu ongeveer op -100 bij de leerlingen denk ik. Vraag me af of dit nog gaat werken, maar wie weet!
Alle reacties Link kopieren
Oeh, plottwist: TO vangt geen zwangerschapverlof op maar de Burn-out van Dollop ...

TO: wat goed dat je het gesprek bent aangegaan!
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
12-02-2019 18:45
Oeh, plottwist: TO vangt geen zwangerschapverlof op maar de Burn-out van Dollop ...
Haha ja dat zou wat zijn
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
12-02-2019 17:45
Dit is niet echt mijn stijl, maar los daarvan zou t niet werken aangezien de hele klas elkaar allang kent en het nu gewoon 25 tegen mij is. Ze lachen keihard om elkaars grappen en als ik er 1 uit stuur gaat hij/zij gewoon niet. Dan moet ik dus de afdelingsleider halen die dan dat kind meeneemt en vervolgens krijgt dat kind een soort ‘waarschuwing’ in de trant van ‘volgende keer niet meer doen hoor’ en dan is de situatie afgedaan. Al zou ik ze helemaal kapot willen maken met mijn woorden, het zal echt geen indruk maken denk ik. Ik maak er eerder mezelf belachelijk mee.
Gewoon, Ouders bellen op Speakerphone in de klas. En dan ook echt hardop laten weten dat Leerling zich zo schandelijk gedraagd dat ze deze nu kunnen komen ophalen of straks bij het politiebureau.

Echt, in zo goed als alle gevallen zullen die leerlingen doodsbang zijn dat hun ouders ter verantwoording geroepen worden. En zelfs al reageren ouders niet of verkeerd, dan laat je ouders weten dat ze Jeugdzorg op bezoek kunnen verwachten.

Het maakt niet uit hoe die leerlingen samenspannen. Ze zijn blijkbaar nooit gecorrigeerd in hun gedrag, en zoals bij alles, je moet meer kracht zetten om bij te sturen naarmate men langer op de verkeerde koers zit. Of moeten die leerlingen straks verbaasd kijken wanneer ze door hun gedrag opeens voor jaren de cel ingaan omdat niemand ze ooit eerder heeft terecht gewezen. Gelijk er keihard ingaan en niet dreigen maar meteen doen, niet waarschuwen maar meteen de sanctie. En leerlingen bij binnenkomst al de toegang tot de les weigeren wanneer jouw school achterban ze alleen maar een 'kopje thee' biedt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
13-02-2019 16:45
Gewoon, Ouders bellen op Speakerphone in de klas. En dan ook echt hardop laten weten dat Leerling zich zo schandelijk gedraagd dat ze deze nu kunnen komen ophalen of straks bij het politiebureau.

Echt, in zo goed als alle gevallen zullen die leerlingen doodsbang zijn dat hun ouders ter verantwoording geroepen worden. En zelfs al reageren ouders niet of verkeerd, dan laat je ouders weten dat ze Jeugdzorg op bezoek kunnen verwachten.

Het maakt niet uit hoe die leerlingen samenspannen. Ze zijn blijkbaar nooit gecorrigeerd in hun gedrag, en zoals bij alles, je moet meer kracht zetten om bij te sturen naarmate men langer op de verkeerde koers zit. Of moeten die leerlingen straks verbaasd kijken wanneer ze door hun gedrag opeens voor jaren de cel ingaan omdat niemand ze ooit eerder heeft terecht gewezen. Gelijk er keihard ingaan en niet dreigen maar meteen doen, niet waarschuwen maar meteen de sanctie. En leerlingen bij binnenkomst al de toegang tot de les weigeren wanneer jouw school achterban ze alleen maar een 'kopje thee' biedt.
Dat laatste wil ik graag maar ga ik morgen over in gesprek. De rest is echt niet mijn stijl, maar ben wel heel benieuwd of je zelf in het onderwijs werkt? Heb je dit zo beschreven uit ervaring of is dit jouw idee hoe het zou moeten? Pure interesse, ben echt benieuwd of je dit in de praktijk hebt kunnen testen.
Alle reacties Link kopieren
Weigeren heb ik ook geprobeerd hoor, kreeg toen een boze TL achter me aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd naar hoe het gesprek is verlopen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Gesprek is morgen, maar ik zal dan laten weten hoe het is gegaan. Ik heb in elk geval duidelijk op papier gezet wat er volgens mij nu mis gaat (leerlingen luisteren niet naar mij en willen niets doen voor mijn vak), waar dat volgens mij aan ligt (geen steun afdelingsleider, wellicht ben ik te zwak maar dan heb ik zijn steun des te meer nodig) en wat ik nu nodig heb heel concreet (afdelingsleider waarmee ik duidelijke afspraken heb hoe te handelen als leerlingen niet luisteren, wat is normaal gedrag en wat is onacceptabel moet voor iedereen duidelijk zijn, heldere consequenties als leerlingen zich niet aan de regels houden en een ‘nieuwe start’ bij elke klas met afdelingsleider erbij waarbij regels en consequenties duidelijk worden, zodat we allemaal duidelijk hebben hoe het gaat werken).

Daarnaast heb ik een groot vraagteken of ik wel in deze organisatie pas, dus ben extra benieuwd naar het gesprek, want als zij niet kunnen bieden wat ik nodig heb en volgens mij niet meer dan normaal is, dan houdt het echt op voor mij. Dan mogen ze iemand zoeken die daar beter past.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
13-02-2019 18:23
Weigeren heb ik ook geprobeerd hoor, kreeg toen een boze TL achter me aan.
Dat verwacht ik ook. De woorden ‘als je een leerling eruit stuurt, maak je die persoon het probleem van een ander, dus dat doen we liever niet’ beloofden al niet heel goeds.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
13-02-2019 18:52
Dat verwacht ik ook. De woorden ‘als je een leerling eruit stuurt, maak je die persoon het probleem van een ander, dus dat doen we liever niet’ beloofden al niet heel goeds.
Oei. Ja, natuurlijk maak je die persoon het probleem van een ander. Maar wel iemand die meer bevoegdheden heeft. Ik kan me wel voorstellen dat het vervelend wordt als de problemen zo strucutureel zijn als na een half uur de hele klas bij de directeur zit. En vervolgens na een week geschorst thuis.
Alle reacties Link kopieren
Update: Gesprek gehad, was een goed gesprek, ik kon duidelijk uitleggen waar ik tegenaan loop en directie net zo goed. In eerste instantie afgesproken het nog een week of twee te proberen waarbij ik dan geen gewone les meer zou hoeven geven maar alleen kleine groepjes individueel instructie zou geven, terwijl een onderwijsassistent dan de rest voor zijn/haar rekening zou nemen. Het was alleen absoluut niet mogelijk om een afdelingsleider met regelmaat langs te laten lopen of in te laten grijpen, want 'zo willen we niet hoeven werken'. En ze raadden me aan om een rondje door de school te lopen en even te kijken hoe anderen het aanpakken ter inspiratie.

Dus dat gedaan, maar tijdens dat rondje concludeerde ik dat het eigenlijk overal een chaos was en er misschien niet overal laptops door de lucht vlogen, maar dat er erg weinig leerlingen serieus iets aan het leren waren. Na een les zei ik tegen een collega die een klas van mij had dat ik het wel fijn vond om te zien dat zij tegen dezelfde dingetjes aan loopt in de start van de les (onrustig begin, kinderen blijven praten, etc), maar ook hoe ze het oplost (kost tijd, maar uiteindelijk hetzelfde als ik). Vervolgens schoot die collega volledig in de verdediging dat ze het goed had gedaan en dat dit juist een hele goed les was. Daaruit kon ik concluderen dat het dus ook echt niet structureel goed gaat bij haar (zeer ervaren collega, werkt al jaren op deze school) en dat dit blijkbaar ook gevoelig lag aangezien ze mijn opmerking als kritiek leek op te vatten.

In plaats van inspiratie kreeg ik alleen maar meer weerzin tegen het hele beleid. Afdelingsleiders willen dus blijkbaar ook niet echt samenwerking als team om de leerlingen in het gareel te krijgen. Ze erkennen wel het probleem dat er nu te veel vrijheid is en leerlingen zich misdragen maar volgens hun visie moet dat langzaam veranderen en moet je dat tijd geven. Ik had juist zoiets van, dit moet gewoon NU in het hele team besproken worden en er moeten duidelijke veranderingen in het hele systeem komen, zodat dit soort gedrag nergens meer getolereerd wordt.

Vervolgens sprak ik een andere collega en die had een soort 'Run, Forrest, run!' speech, die zei echt, je bent gek als je blijft, je wordt echt behandeld als oud vuil puur zodat de directie op papier een docent heeft. Zij neemt zelf eind dit jaar ook ontslag, na ruim 20 jaar daar gewerkt te hebben, omdat de situatie gewoon steeds onhoudbaarder is geworden. Ze zei dat ze duidelijk ziet dat ik mijn mannetje wel sta, dat dit absoluut niets met mij te maken heeft, maar dat het duidelijk een beleidsprobleem is waardoor die kinderen zich zo misdragen.

Conclusie: we matchen totaal niet, deze school en ik, dus ik heb mijn ontslag aangeboden (per mail, heel suf, maar directielid was onvindbaar, mogelijk op een andere locatie). Ik hoop dat ze het snel leest en dat ik dan afspraken kan maken over hoe we dit afhandelen.
Verstandig gehandeld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven