Stoppen met paaldansen?

12-02-2019 10:34 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel al een jaar op polefitness. In het begin 1x in de week, daarna 2x in week, nu weer 1x in de week, mijn lerares geeft niet zo vaak les, helaas.

Ik heb tot nu toe voor mijn gevoel na een jaar nog steeds geen kracht, de oefeningen beginnen steeds weer enger te worden en voor mijn gevoel, is mijn lichaam gewoon niet geschikt voor paal, hoewel ik nog steeds verliefd ben op paaldansen. Wat kan ik het beste doen? Meer fitness? meer krachttraining of gewoon opgeven? en switchen naar dansen?
Alle reacties Link kopieren
1 x in de week is ook helemaal niet veel . (Ook als je uitgaat dat het misschien maar max 1.5 uur les is) . Wat ik je aanraad is er inderdaad er naast gaan fitnessen. B.v. 2-3x in de week afwisselend kracht en cardio.
Alle reacties Link kopieren
1 per week trainen is te weinig. Vraag je docent eens of ze je specifieke krachtoefeningen kan geven die jij thuis kan doen.

En ga naast je paaldansen nog een andere sport doen, voor zowel kracht, conditie en balans.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker kijken of je er iets bij kan doen om sneller kracht op te bouwen.

Worden er geen andere lessen aangeboden die je zou kunnen volgen?
Cool zeg. Ik zou het niet opgeven en een of twee keer per week gaan fitnessen naast het paaldansen. Zelf heb ik er overigens totaal geen ervaring mee hoor. Maar het schijnt enorm goed te zijn en je kan er super fit en strak van worden. Dus als je dit heel erg leuk vindt is het echt heel zonde om te stoppen. Kan je trouwens thuis niet ergens een paal laten plaatsen? Zodat je thuis ook kan trainen?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
12-02-2019 11:59
1 per week trainen is te weinig. Vraag je docent eens of ze je specifieke krachtoefeningen kan geven die jij thuis kan doen.

En ga naast je paaldansen nog een andere sport doen, voor zowel kracht, conditie en balans.
Ik zou er inderdaad iets naast zoeken dat je ook leuk vindt, en waarbij je genoeg raakvlakken hebt in je training. Sportklimmen ofzo?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Je kan gerichte krachttraining proberen. Als je gezond bent is dat altijd goed voor je. Leg je trainer uit waar je problemen mee had en neem als je weer paaldansen probeert en andere paaldanstrainer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het ene lichaam zal er ongetwijfeld geschikter voor zijn dan de andere, maar waarom stoppen, als je er nog steeds verliefd op ben ?

Ik ben een paar jaar geleden begonnen (nu bijna 50) en iedereen gaat veel sneller dan ik. Leeftijd zal ongetwijfeld meespelen :$ .

Zolang ik het maar leuk blijf vinden, ga ik gewoon lekker door. Heb ook weleens getwijfeld, omdat ik het idee had, echt niet meer vooruit te komen, maar dan ineens toch weer wel (al zijn het bij mij ienieminie stapjes).

Welke oefeningen vind je eng dan ? Heb zelden iets engs gevonden, omdat waar ik train altijd goed gevangen wordt.
De uitvoer van vele paaldansoefeningen komt aan op core en armen. Die kun je prima trainen zonder paal. Mocht je toch nog ergens 200-300 euro over hebben liggen, kun je ook een paal voor thuis aanschaffen. Simpele dingen zoals klimmen kan immers thuis gewoon en doen veel voor je kracht.
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
12-02-2019 21:54
Het ene lichaam zal er ongetwijfeld geschikter voor zijn dan de andere, maar waarom stoppen, als je er nog steeds verliefd op ben ?

Ik ben een paar jaar geleden begonnen (nu bijna 50) en iedereen gaat veel sneller dan ik. Leeftijd zal ongetwijfeld meespelen :$ .

Zolang ik het maar leuk blijf vinden, ga ik gewoon lekker door. Heb ook weleens getwijfeld, omdat ik het idee had, echt niet meer vooruit te komen, maar dan ineens toch weer wel (al zijn het bij mij ienieminie stapjes).

Welke oefeningen vind je eng dan ? Heb zelden iets engs gevonden, omdat waar ik train altijd goed gevangen wordt.
Ik vind het eng omdat ik veel kracht mis, dingen zoals the hangover met twee benen tegelijkertijd etc. Die vind ik gewoon eng. nu ga ik dus een tijdje stoppen en gewoon dansen zoals high heels class, dansen met hoge hakken, veel vloerwerk etc.
De hangover eng?! Knijp je wel goed? Is de paal warm?
Alle reacties Link kopieren
Joh, Ik kan na 5 jaar nog steeds geen fatsoenlijke helicopter...
Iedereen is goed in andere dingen. Ik ben gestopt me daar druk om te maken. Als ik het maar naar mijn zin heb (en ik doe ook een hoop lessen erbij die meer dans gericht zijn, dus die krachtopbouw schiet bij mij ook niet op...)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon lekker doorgaan. Iedereen doet het op zijn eigen tempo. Met sommige dingen ga ik super snel, met andere tergend traag. Ondersteboven vind ik super eng, dus dat duurt bij mij altijd langer dan de rest. Ik doe het nu iets korter dan 1,5 jaar en merk dat ik steeds minder bang wordt. Focus je anders op dingen die wel goed gaan.
Hangover met gestrekte benen, die doe ik ook niet. Maar een handspring vanaf de grond doe ik dan wel weer. Zoek naar je sterke punten.
Maar waarom een tijdje stoppen ?
Van een tijdje stoppen zal je angst niet afnemen en je kracht niet toenemen.

Gewoon lekker blijven doorgaan. Ooit zullen bepaalde truukje wel lukken. Of niet, nou ja dan maar niet. Er blijft genoeg wel leuks over.
Alle reacties Link kopieren
Koop zelf een paal! train je helemaal wezeloos! als jij dit wilt ga er voor! en als t dan nog niet lukt …. Tjsa , ook niet iedereen kan joggen! Maar krachttraining is denk ik inderdaad wel een hele goeie ! Jeetje je moet enorm sterk zijn
blijf altijd vriendelijk!
Of je gaat wat anders doen. Gewoon omdat dat kan en misschien wel leuk is ipv eng.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
14-02-2019 17:11
Of je gaat wat anders doen. Gewoon omdat dat kan en misschien wel leuk is ipv eng.
Met doorzetten en jezelf overwinnen is niks mis, als je iets leuk vindt en verder wilt komen kun je niet altijd in je comfortzone blijven.

Laat je goed spotten TO, dat maakt een wereld van verschil met durven. Ik heb jaren gepaaldanst en als je een paalmaatje of docent hebt die je echt vertrouwt, zul je zien dat je veel meer durft te proberen.

En met 1 uur in de week zal kracht opbouwen niet echt opschieten inderdaad, probeer minstens 2 uur te gaan (En op verschillende dagen als dat kan) of train de gewenste spiergroepen sterker met gewichten. De specifieke bewegingen vind je echter niet in een sportschool dus een paal voor thuis kan ook helpen.
ringaroundtherosie schreef:
14-02-2019 17:23
Met doorzetten en jezelf overwinnen is niks mis, als je iets leuk vindt en verder wilt komen kun je niet altijd in je comfortzone blijven.

Maar als TO na een jaar denkt dit word het niet, kan ze dus ook wat anders gaan doen.
Dat geleuter over comfortzone sla ik maar over. :roll:
TO, misschien wat zout erover gooien. Voor de grip ;-)
Lucifer2018 schreef:
14-02-2019 17:24
Maar als TO na een jaar denkt dit word het niet, kan ze dus ook wat anders gaan doen.
Dat geleuter over comfortzone sla ik maar over. :roll:
Maar ze zegt zelf in haar openingspost, dat ze nog steeds verliefd is op paaldansen
Alle reacties Link kopieren
Cookie1994 schreef:
14-02-2019 09:02
Ik vind het eng omdat ik veel kracht mis, dingen zoals the hangover met twee benen tegelijkertijd etc. Die vind ik gewoon eng. nu ga ik dus een tijdje stoppen en gewoon dansen zoals high heels class, dansen met hoge hakken, veel vloerwerk etc.
Ik heb ook altijd meer kracht gehad in mijn armen dan in benen. Denk aan handspring, iron X you name it. Maar de hangover deed ik ook altijd met gekruisde benen. had er dan altijd meer vertrouwen in.
zoek je sterke punten en ga daar op verder:)
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
14-02-2019 12:14
Joh, Ik kan na 5 jaar nog steeds geen fatsoenlijke helicopter...
Iedereen is goed in andere dingen. Ik ben gestopt me daar druk om te maken. Als ik het maar naar mijn zin heb (en ik doe ook een hoop lessen erbij die meer dans gericht zijn, dus die krachtopbouw schiet bij mij ook niet op...)
Helicopter kan ik in 1 keer, maar cliffhanger en hangover, ik ben gewoon te dun voor die oefeningen
Alle reacties Link kopieren
    ringaroundtherosie schreef:
    14-02-2019 17:23
    Met doorzetten en jezelf overwinnen is niks mis, als je iets leuk vindt en verder wilt komen kun je niet altijd in je comfortzone blijven.

    Laat je goed spotten TO, dat maakt een wereld van verschil met durven. Ik heb jaren gepaaldanst en als je een paalmaatje of docent hebt die je echt vertrouwt, zul je zien dat je veel meer durft te proberen.

    En met 1 uur in de week zal kracht opbouwen niet echt opschieten inderdaad, probeer minstens 2 uur te gaan (En op verschillende dagen als dat kan) of train de gewenste spiergroepen sterker met gewichten. De specifieke bewegingen vind je echter niet in een sportschool dus een paal voor thuis kan ook helpen.
    Ik ben gewoon de motivatie kwijt, en als ik dat kwijt ben dan houdt het ook op, maar ik ga een paal halen en zelf oefenen. Ik ga nu high heels dansen doen, dansen op extreme hoge hakken, veel vloer en arm werk, koprollen vanalles en nog wat, bouwt ook wat kracht.
    Alle reacties Link kopieren
    High heels lessen zijn ook hartstikke leuk!
    En die hakken zijn verslavend, dan ben je vast gewaarschuwd... :P (ik heb ondertussen 9 paar in de kast staan :$ )
    Paaldansen is typisch een hypesport... Het is een tijdje helemaal "in" geweest om je eigen paaldansstudio te starten of om als sportschool lessen aan te bieden, maar de kwaliteit is vaak erg slecht omdat er pas na het opstarten van de lessen wordt gedacht aan zaken zoals "waar vind ik een goede docent?".

    Als je toch met paaldansen door wilt gaan zul je echt krachttraining erbij moeten gaan doen. En dan niet krachttraining in de zin van machines afgaan in de sportschool, maar echt bij een goede sportschool waar je met lossen gewichten en lichaamsgewicht gericht aan de slag gaat.
    Meerdere uren per week paaldansen is niet aan te raden want dat is echt ontzettend slecht voor je lichaam. (En dan vooral je schouders omdat die dan overbelast worden door het naar binnen naar de paal toe staan.)
    Sowieso is het bij iedere sport beter om als je meer wil trainen een tweede, alternatieve sport erbij te nemen omdat je spieren dan afwisseling krijgen en je zo beter resultaat bereikt.

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven