Gezondheid alle pijlers

Meer groentes eten

13-02-2019 09:40 120 berichten
Ivm hormonen heb ik vandaag het advies gekregen om 400 gram groentes per dag te eten. Eerlijk gezegd kom ik daar (bijna) nooit aan en vraag me ook echt af hoe ik dat ga doen. Ik ben geen fan van snoepgroentes, salades of rauwe groentes en om nou twee keer warm te eten lijkt me ook niet echt gezond? :roll:

Heeft iemand misschien tips om mijn hoeveelheid groentes te verhogen zonder dat ik in een konijn moet veranderen? :roll:
redbulletje schreef:
13-02-2019 10:53
Ja, da's teveel van 't goeie.
Ik koop wel af en toe 'n zak soep van Unox, maar dan ben ik het daarna ook weer weken beu.
Zelf soep maken zit er voorlopig niet in, want ik kan niet meer goed tegen etensgeuren, dus hoelanger ik iets moet ruiken, hoe minder trek ik er in heb en dus liever toch een boterham pak.
Ik wil je niet demotiveren maar in unox zak zit evenveel ellende als goeds, dus als je het voor je gezondheid doet kun je dat denk wel laten. Lastig zeg als je zo moeilijk groente eet. Etensluchten vind ik ook vervelend. Al is het min 14 mijn keukendeur staat open! Maak daarom ook bijna nooit vis en als man tartaar bakt ben ik weg. Vieze borden die op tafel staan tr stinken na het eten word ik ook onpasselijk van. Net als de vaat die mensen smorgens pas doen en heel je huis naar het eten van gisteren ruikt. Incl. de vuilniszak. Maar dat is wel heel erg off topic!

Tegen vies ruikende groente als bloemkool en broccoli weet ik nog wel wat! Een beetje olie/ boter/ melk ik de pan. Dat “vangt” de lucht grotendeels.
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:55
Dat is ongeveer hoe ik me voelde toen ik nog geen anticonceptie slikte. Ik heb er echt baat bij om mijn hormonen zo stabiel mogelijk te houden, vandaar de pil. En dan alsnog probeert mijn lichaam de controle gewoon over te nemen, pas als het me lukt om hem door te slikken dan houdt het helemaal op voor een tijdje.
Ik had ook 1 pil waar dat mee lukte. In die tijd was ik best een leuk mens, zei ex. Alleen kreeg ik pigmentvlekken. Niet een licht vlekje ergens. Maar of ik Bertha6 was. Ik ben niet zo ijdel. Maar dat was te erg.
Nu ben ik emotioneel flexibel maar meestal redelijk binnen de perken. Ik heb een andere man genomen die het niet stoort. Dat scheelt ook enorm.
Maar tegen de overgang zie ik wel op. Heb ook gewoon geen zin om weer op zoek te moeten naar een nieuwe man ;0)
Als je courgettesoep of pompoensoep bereidt met kokosolie dan heb je geen zout nodig, evt een beetje peper. En je kunt in een keer voor de hele week maken.

Verder kun je van courgette eenvoudig pasta maken met een spirelli.

Koolsla met Mais vind ik ook heerlijk, evt met wat stukjes gerookte kip.

Sperziebonen met ei

Erwtensoep
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
13-02-2019 10:36
Ik lees iets over blikjes en potjes groente. Maar dat eet je toch niet vrijwillig? Groente uit pot heeft echt een walgelijke smaak vind ik. Bah. Ik word depressief als ik dat moet eten.

Mijn vriezer ligt vol met diepvries groente (en fruit). Daarnaast koop ik wekelijks vers op de markt. Veel gezonder. En het smaakt vooral vele maken lekkerder.
[...]

Ik eet heel vaak bonen uit blik of pot. Lekker makkelijk om ergens door te doen. Voor diepvriesgroente heb ik geen ruimte in de vriezer (te klein). Dus uit pot/blik is een fijne aanvulling op vers.
Ik eet eigenlijk alleen bonen als bruine, witte bonen. Geen sperziebonen, spruitjes ed. Uit blik smaken ze heel erg raar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
SjakS schreef:
13-02-2019 11:06
Ik had ook 1 pil waar dat mee lukte. In die tijd was ik best een leuk mens, zei ex. Alleen kreeg ik pigmentvlekken. Niet een licht vlekje ergens. Maar of ik Bertha6 was. Ik ben niet zo ijdel. Maar dat was te erg.
Nu ben ik emotioneel flexibel maar meestal redelijk binnen de perken. Ik heb een andere man genomen die het niet stoort. Dat scheelt ook enorm.
Maar tegen de overgang zie ik wel op. Heb ook gewoon geen zin om weer op zoek te moeten naar een nieuwe man ;0)

Haha, ik zal het eens overleggen met mijn man :rofl: Nee hoor, hij is me gelukkig enorm tot steun. In de loop van de jaren heb ik ook wel een hoop inzicht gekregen in wat helpt en wat niet, maar het blijft gewoon een irritante aandoening, dus ik blijf doorgaan en zoeken naar dé oplossing.
Koolsla is inderdaad ook lekker!

Groente in zuur maken we ook vaak hier. Wij eten dat zoals normale mensen stiekem wat chips eten. Even snel uit de koelkast snacken.

Lust je hummus? Of een groentedip? We eten dat met in repen gesneden komkommer/ bleekselderij/ paprika en wortels.
Raad ik je ook niet aan hoor. Andere man zoeken. Vond het maar gedoe dat hele scheiden. Ik wou ook niet. Dat zal schelen... Maar het is wel fijn dat huidige wel er tegen kan. Ben blij voor jou dat jij dat ook hebt. Dat helpt enorm!

Heb je wat aan alle tips? In de app van voedingscentrum heb je een optie: meer groente eten. Misschien is dat nog wat voor je!
Ja, zeker wel, Misschien moet ik dit topic gewoon als een soort stok achter de deur gebruiken ook.

Wat me dan wel in de weg zit is mijn perfectionisme, waardoor het dan juist vaak niet lukt omdat ik niet altijd de perfecte keuze kan maken. Ik moet maar gewoon proberen te accepteren dat het de ene dag beter gaat dan de andere
Alle reacties Link kopieren
Niemand eet altijd perfect.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee, is ook zo. Maar ik ben geneigd om wel gelijk heel ver door te slaan en daarna maar weer op te geven. Helaas zit mijn persoonlijkheid zo in elkaar. Ik zou nu eigenlijk al een heel plan willen hebben om dit te verbeteren, inclusief een soort tracker om bij te houden hoeveel groentes ik op heb. Het is echt een valkuil voor mij en dat geeft dan ook weer stress wat weer niet goed is voor ... je voelt hem al aankomen .... mijn hormonen :facepalm:
Nee joh. Dat bestaat trouwens ook helemaal niet. Gewoon je karretje vol groente gooien en alles opmaken want anders zonde is goed genoeg om mee te beginnen.
De eerste 120 gram zit erin (een boterham met pindakaas bedekt met schijfjes tomaat)
SjakS schreef:
13-02-2019 11:00
Ik wil je niet demotiveren maar in unox zak zit evenveel ellende als goeds, dus als je het voor je gezondheid doet kun je dat denk wel laten. Lastig zeg als je zo moeilijk groente eet. Etensluchten vind ik ook vervelend. Al is het min 14 mijn keukendeur staat open! Maak daarom ook bijna nooit vis en als man tartaar bakt ben ik weg. Vieze borden die op tafel staan tr stinken na het eten word ik ook onpasselijk van. Net als de vaat die mensen smorgens pas doen en heel je huis naar het eten van gisteren ruikt. Incl. de vuilniszak. Maar dat is wel heel erg off topic!

Tegen vies ruikende groente als bloemkool en broccoli weet ik nog wel wat! Een beetje olie/ boter/ melk ik de pan. Dat “vangt” de lucht grotendeels.
Ik eet die soep dan niet voor mijn gezondheid, maar voor de lekker. Die tomatenmascarpone soep met nog 'n scheutje kookroom erdoor bijv. Jammie! ;-D
redbulletje schreef:
13-02-2019 12:37
Ik eet die soep dan niet voor mijn gezondheid, maar voor de lekker. Die tomatenmascarpone soep met nog 'n scheutje kookroom erdoor bijv. Jammie! ;-D
Hahahaha Ja die is voor een kant en klaarsoep nog niet eens heel slecht. Al eet ik dat alleen uit beleefdheid.
Snorriemorrie, als je spinazie lust, zo’n pak uit de diepvries, 450 gr heb je zo naar binnen gelepeld. Al pak je de helft daarvan heb je toch weer ruim 200 gr groente binnen.
Alle reacties Link kopieren
smeer eens op een plak paprika of komkommer wat hummus in plaats van een boterham, of naast je boterhammen

dan krijg je ook meteen kikkererwten binnen trouwens
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-02-2019 09:43
Waarom denk je dat 2x warm eten ongezond is?
Warm eten is op zich natuurlijk niet ongezond maar twee keer per dag een bord vol AVG of stamppot met rookworst en een kuiltje jus is natuurlijk niet zo'n goed idee...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
turquasi schreef:
13-02-2019 15:53
smeer eens op een plak paprika of komkommer wat hummus in plaats van een boterham, of naast je boterhammen

dan krijg je ook meteen kikkererwten binnen trouwens
Gatverdamme! Die rommel is goor!
Daarbij vergeleken is groente hemels lekker! ;-D
Als je dan al paprika wil dan is het lekker m te grillen en dan met gehakt en kaas.
redbulletje schreef:
13-02-2019 16:09
Gatverdamme! Die rommel is goor!
Daarbij vergeleken is groente hemels lekker! ;-D
Als je dan al paprika wil dan is het lekker m te grillen en dan met gehakt en kaas.
Gegrild in de oven (met een ui en wat knoflook), alles even in de blender en eten met spaghetti en feta is anders ook best te versmaden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
13-02-2019 10:28
peulvruchten vallen niet onder groenten en als het de bedoeling is dat ze ook koolhydraat arm eet dan zijn peulvruchten niet goed.
Als je brood vervangt door peulvruchten bij de lunch gaat je koolhydraatinname toch echt een stuk naar beneden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
13-02-2019 10:22
Van vetsin is bewezen dat je er honger van krijgt. Als E-nummer is het E621 (als ik me niet vergis).

Dat is ook meteen het hele probleem bij pakjes, zakjes, blikken, chips, koekjes enzo; er wordt vaak vetsin aan toegevoegd waardoor je meer eet dan je nodig hebt.

Toen ik daarachter kwam en erop ging letten, scheelde dat binnen een jaar ongeveer 15 kilo. Zonder dieet.
Bij een grote lekkere lap vlees met vetrand, gebraden in veel boter heb je inderdaad helemaal geen vetsin nodig. Of een rijkgevulde kippensoep met een drijvende laag vet en flink veel sliertjes. Als je maar ingrediënten genoeg erin doet dan wordt alles wel veel lekkerder en dan heb je minder toevoegingen nodig. Vet is een supergoede smaakdrager en vlees heeft alleen maar wat korreltjes zout en peper nodig en dan eet je je vingers erbij op.

Maar mijn realiteit is anders; ik eet nu eenmaal dagelijks geen lappen vlees en jus maar slechts een half onsje vlees en een half eetlepeltje bakolie dus die wokgroenten moeten echt op smaak worden gebracht.

Ik denk niet dat ik meer eetlust krijg als ik flink met het busje natriumglutamaat in het eten ga strooien en dan hoe meer hoe beter. Maar er bestaat voor mij wel een optimale hoeveelheid om eten smakelijker te maken dus ik doe vaak wel iets uit een pakje of potje in het eten plus een stukje bouillonblok. Ook vanwege het boeket andere smaakstoffen die ze samengesteld hebben en die je niet makkelijk zelf kan nabootsen.

Zonder pakjes en potjes vind ik het absoluut minder lekker ook al gooi ik er zelf ook eetlepels kruiden in.

Dat grote gewichtsverlies vind ik wel bijzonder trouwens. Duidelijk dat ieder mens anders is. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-02-2019 10:23
als het om de bloeddruk gaat, is vetsin geen goede vervanger van zout
Ik weet niet, sommige mensen schijnen er een rood hoofd van te krijgen maar zelf merk ik nooit dergelijke effecten van zout of glutamaat. Misschien in mijn gewicht de volgende ochtend maar dat is gauw weer weg.

Voor zout schijnen autoriteiten een maximum aan te raden van 6 gr per dag en voor glutamaat 30 mg per kg lichaamsgewicht per dag. Daar zullen de natuurlijk in voedsel voorkomende zouten en glutaminezuren wel in inbegrepen zijn denk ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zit inmiddels op 200 gram; stukje komkommer gegeten met een dipje van heksenkaas.

Voor vanavond staat pasta caprese op het menu, heb er nu extra courgette bij gekocht en daarmee zit ik dan alweer op 400 gram groentes. Het valt me eigenlijk nog best mee, het is wel meer dan normaal maar ook weer niet zo erg dat ik het gevoel heb dat ik een konijn ben.
Alle reacties Link kopieren
Ga aan de prozac. Dat is tenminste bewezen effectief en helpend.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
spin1234 schreef:
13-02-2019 09:48
Kijk eens naar een sapcentrifuge! Dat maakt het binnenkrijgen ook wat makkelijker
Ze moet groentes eten en dus ook de vezels. Met een sapcentrifuge krijgt TO nog minder binnen. Slecht advies dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven