Vaak oortsteking, graag ervaringen!

14-02-2019 17:24 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag ervaringen; zoon van 14,5 maanden heeft regelmatig flinke oorontstekingen. (Met looporen). Huisarts geeft aan hem wat tijd te geven hierover heen te groeien, arts CB heeft graag dat hij naar een KNO arts gaat en heeft een doorverwijzing gegeven. Tegenstrijdig dus! Verder wel een vrolijk kind. We vinden het erg vervelend voor hem en kunnen ons in beide adviezen vinden. Mag ik vragen naar jullie ervaringen? Vooral het KNO gebeuren. Mijn dank!
Alle reacties Link kopieren
Absoluut naar de KNO-arts. Dat eroverheen groeien kan wel jaren duren.
Wij zijn naar de KNO gegaan toen babydochter 7 oorontstekingen in 1 winter had en ze heeft uiteindelijk twee keer buisjes gekregen (toen ze 2 was en weer toen ze 3 was), dat scheelde hartstikke veel. Inmiddels is ze 11 en is nog steeds gevoelig voor oorontstekingen maar zo erg als toen is het gelukkig nooit meer.
Ik zou zeker naar de KNO arts gaan. Met buisjes heeft zoontje amper nog oorontstekingen. Ze zijn er deze zomer uitgegroeid, en deze winter toch alweer 3 keer raak, maar helaas wil onze huisarts ook geen verwijzing geven. Misschien ga ik ook maar bij het CJG langs. Elke oorontsteking is er een teveel en die antibiotica elke keer is ook niet goed voor de darmflora
Heel veel kinderen hebben oorontstekingen. Ook best wat meerdere keren. Meestal is het inderdaad uitzitten elke keer weer.

KNO arts doet ook weinig. Kijkt naar eventuele druk en gehoorschade. Meer kunnen ze er ook niet mee.

Soms worden buisjes geadviseerd. Dat word ook heel vaak gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor je bericht! Fijn dat het beter gaat met je dochter.
snorriemorrie schreef:
14-02-2019 17:32
Ik zou zeker naar de KNO arts gaan. Met buisjes heeft zoontje amper nog oorontstekingen. Ze zijn er deze zomer uitgegroeid, en deze winter toch alweer 3 keer raak, maar helaas wil onze huisarts ook geen verwijzing geven. Misschien ga ik ook maar bij het CJG langs. Elke oorontsteking is er een teveel en die antibiotica elke keer is ook niet goed voor de darmflora
En voor heel veel andere dingen. Daarom is het beleid van artsen nu ook dat dat bijna nooit meer word voorgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel. Het “niks” doen door KNO hoor ik veel maar controle inderdaad voor gehoor kan geen kwaad. Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Antibiotica geven ze hem ook niet meer. Paracetamol als hij last heeft en verder uitzingen voor hem. Vaak zo sneu, bleek gezichtje en kloppen op zijn oor.
Vrolijkezomer schreef:
14-02-2019 17:33
Dank jullie wel. Het “niks” doen door KNO hoor ik veel maar controle inderdaad voor gehoor kan geen kwaad. Dank je wel!
Het is ook geen 'niks' doen.
Verwacht gewoon niet dat ze het wel oplossen.
Lucifer2018 schreef:
14-02-2019 17:33
En voor heel veel andere dingen. Daarom is het beleid van artsen nu ook dat dat bijna nooit meer word voorgeschreven.

Nou ik weet niet wat "bijna nooit meer" dan betekent, maar hier heeft zoontje toch wel 50% van de keren antibiotica gekregen. En ook heel random voor mijn gevoel. De ene keer zit ie daar met koorts en slecht slapen en krijgt ie het niet, de andere keer heb ik slechts het vermoeden (je gaat het gedrag herkennen op een gegeven moment!) en dan krijgt ie het wel. Dus waar ze dat op baseren weet ik ook niet
Vorig jaar in de winter had m'n jongste (nu bijna 2) ook de ene na de andere oorontsteking. Ze was er niet ziek van maar wel vervelend en hangerig vooral snachts... We kregen vd huisarts ook mee dat ze er overheen moest groeien en dat we Otalgan konden gebruiken en neusspray die eigenlijk vanaf 2 jaar was. Werkte prima. Ze had echter geen koorts.
De laatste oorontsteking is al even geleden!

Je kunt toch naar de kno arts en dan verder bedenken wat je ermee wil? Als ze iets anders zeggen dan de huisarts kijk je wat je gevoel zegt en als het advies gelijk is dan is dat toch ook oké?
snorriemorrie schreef:
14-02-2019 17:36
Nou ik weet niet wat "bijna nooit meer" dan betekent, maar hier heeft zoontje toch wel 50% van de keren antibiotica gekregen. En ook heel random voor mijn gevoel. De ene keer zit ie daar met koorts en slecht slapen en krijgt ie het niet, de andere keer heb ik slechts het vermoeden (je gaat het gedrag herkennen op een gegeven moment!) en dan krijgt ie het wel. Dus waar ze dat op baseren weet ik ook niet

Dan heb je een arts die ( meestal de wat oudere artsen) tegen het nieuwe beleid in gaat en dus ook mee werkt aan een slechte weerstand van je kind en antibioticaresistentie.

Het is echt al een paar jaar het beleid om antibiotica alleen nog te gebruiken bij ernstige bacteriele infecties.
Alle reacties Link kopieren
Eens, gaan kan zeker geen kwaad. Het voorschrijven is ook heel verschillend, 2x huisartsen post weekend die wilde voorschrijven en eigen niet.
Hier zijn ze er vanzelf overheen gegroeid. Wel onder controle bij KNO-arts (was in ander land, waar de huisarts minder doet), waar een afwachtend beleid gevoerd is. Hier ook nooit AB gehad voor zover ik mij kan herinneren.
Alle reacties Link kopieren
KNO -arts kan geen kwaad.

Weleens op colloidaal zilver gegoogeld?
snorriemorrie schreef:
14-02-2019 17:32
Ik zou zeker naar de KNO arts gaan. Met buisjes heeft zoontje amper nog oorontstekingen. Ze zijn er deze zomer uitgegroeid, en deze winter toch alweer 3 keer raak, maar helaas wil onze huisarts ook geen verwijzing geven. Misschien ga ik ook maar bij het CJG langs. Elke oorontsteking is er een teveel en die antibiotica elke keer is ook niet goed voor de darmflora
Waarom heb je nog een doorverwijzing nodig voor de kno arts. Je bent toch al onder behandeling bij de kno arts. Dat hoeft namelijk niet met een regelmaat te zijn. Ik zou de poli gewoon bellen en een afspraak maken voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik kokosolie. https://dut.our-happy-life.com/how-to-u ... ction-2907
Bij ons kind waren de oorontstekingen veel minder erg na buisjes.
En een oorontsteking is meestal een virus dus dan doet antibiotica niets.

Overleg eens over de soort pijnstilling en de dosis met de arts?
Alle reacties Link kopieren
Zoon had op die leeftijd ook veel oorontstekingen. KNO-arts adviseerde buisjes en knippen van de neusamandelen. Dat hielp een beetje, maar wel in combinatie met een dubbele antibioticakuur vlak erna (druppels in het oor en oraal). Vorig jaar had hij pas voor het eerst weer een oorontsteking, hij is nu 9.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had als baby veel oorontstekingen. Bij kno uiteindelijk beland toen hij 1,5 jaar was en deze had besloten eerst zijn neusamandelen te laten knippen en anders later buisjes. Maar buisjes zijn nooit meer nodig geweest! Neusamandelen bleken idd tijdens operatie flink gezwollen. Nu is hij net 9 en tot nu toe nooit meer last gehad. Ik gebruik overigens snel neusspray zodra er 1 verkouden is en dampo in bed.
miedo schreef:
14-02-2019 18:30
KNO -arts kan geen kwaad.

Weleens op colloidaal zilver gegoogeld?
Waarom zou iemand dat random doen?

https://www.kwakzalverij.nl/behandelwij ... zilver-cz/
Alle reacties Link kopieren
Elke keer dat er een loopoor is, ontstaat er een scheurtje in het trommelvlies. Als dit te vaak gebeurd ontstaat er littekenweefsel waardoor het gehoor achteruit kan gaan en er zelfs gedeeltelijke doofheid kan ontstaan.

Keuze is aan jezelf. Oorontsteking is erg vervelend en pijnlijk. En vaak dus onnodig want na plaatsen buisjes kan de “rommel” er snel uit waardoor ontsteken bijna geen kans krijgt.
Zeilboot76 schreef:
14-02-2019 18:33
Waarom heb je nog een doorverwijzing nodig voor de kno arts. Je bent toch al onder behandeling bij de kno arts. Dat hoeft namelijk niet met een regelmaat te zijn. Ik zou de poli gewoon bellen en een afspraak maken voor je kind.

Serieus? Dat wist ik niet. Die buisjes zijn er deze zomer uitgevallen, volgens mij heeft ie ze gekregen in de zomer dat hij 3 was, dus inmiddels ruim 1,5 jaar geleden... Ik kan het natuurlijk proberen, hoor. Als hij er nog eentje krijgt dan ga ik dat zeker doen. Bedankt voor de tip
Alle reacties Link kopieren
Enorm bedankt voor alle tips en de moeite om te reageren, waardeer het! Inderdaad, arts CB wilde ook voor gehoor. We gaan een afspraak maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven