Is de NOS neutraal?

16-02-2019 15:19 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een demonstratie van gele hesjes in Hilversum.
Ze vinden dat de NOS nepnieuws levert en aan de leiband loopt van de politiek.

Verder vinden ze dat de gele hesjes beweging Nederland genegeerd wordt.

https://nos.nl/artikel/2272194-ruim-hon ... ebouw.html

NOS Nieuws-hoofdredacteur Marcel Gelauff stond ze te woord en reageerde:

"Het laatste dat wij willen, is nieuws uitzenden dat niet klopt", zei Gelauff daarop. "Verder staan we los van de politiek. Als redactie hebben we geen mening."


Omdat ik deze topic start zal ik als eerste mijn mening geven:

* Ik denk niet dat de NOS de gele hesjes beweging Nederland negeert maar hoeveel aandacht moet je geven aan een paar bejaarden met bierbuik in geel hesje?
Het zijn vaak wat warrige demo's met een onduidelijk doel.

Verder denk ik dat de NOS niet aan de leiband van de politiek loopt, menig politiek carrière eindigt in een kritische reportage van Nieuwsuur

Zijn ze neutraal mmmmmmmmmmmmmm ik denk het niet, zeker als het gaat om migratie, kinderpardon, asielzoekers etc. hebben ze - in mijn ogen - een blinde vlek.
Het is niet zozeer wat ze wel uitzenden maar meer wat ze niet vragen, uitzenden etc. woordkeuze, gebruik van filmmateriaal etc.
Overigens zijn ze daar wel in veranderd, voorbeeld, waar ze voorheen onveranderlijk het woord vluchteling gebruikten is nu het neutralere "asielzoeker" geïntroduceerd.

Graag jullie wel gewaardeerde mening.

De NOS is neutraal

Totaal aantal stemmen: 193

Hahahahahahahahahaha (60%)
Vind ik wel (38%)
Ik geef een toelichting in de draad (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je aangeeft dat menig politieke carrière eindigt door een kritische rapportage van NIeuwsuur, dan is de NOS dus niet neutraal en beïnvloeden zij wel degelijk de politiek met het bewust brengen van kritiek.

Op basis van je eigen betoog houdt je mening geen stand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-02-2019 15:26
Wanneer je aangeeft dat menig politieke carrière eindigt door een kritische rapportage van NIeuwsuur, dan is de NOS dus niet neutraal en beïnvloeden zij wel degelijk de politiek met het bewust brengen van kritiek.

Op basis van je eigen betoog houdt je mening geen stand.
Het doel van de journalistiek is misstanden boven water halen.
De bonnetjes affaire - goed voor 3 politieke aftredens - is een goed voorbeeld.

Nieuwsuur deed wat de moest doen, publiceren over een deal die niet klopte.
Het wordt inderdaad beïnvloeden als ze bewust op zoek gaan naar informatie over politici van een bepaalde stroming om die pootje te haken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
De NOS is helemaal niet neutraal. Het is best knap hoe ze ieder nieuwsitem weer als kapstok kunnen gebruiken om hun eigen mening te ventileren.


Vooral het programma Nieuwsuur is de laatste tijd steeds verder aan het radicaliseren. Werkelijk ongelofelijk eenzijdige berichtgeving wordt daar dagelijks gedaan.


Overigens vind ik die Nederlandse gele hesjes maar een paar zielepoten. Wat heel veel typerender is, is dat er nauwelijks berichtgeving is over wat er in Frankrijk gebeurt. Daar zijn al veertien weken achter elkaar honderdduizenden mensen de straat op aan het gaan. Maar goed, dat past dus niet in het wereldbeeld van de NOS.
Alle reacties Link kopieren
Staats tv is nooit neutraal geweest.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
16-02-2019 15:42


Overigens vind ik die Nederlandse gele hesjes maar een paar zielepoten. Wat heel veel typerender is, is dat er nauwelijks berichtgeving is over wat er in Frankrijk gebeurt. Daar zijn al veertien weken achter elkaar honderdduizenden mensen de straat op aan het gaan. Maar goed, dat past dus niet in het wereldbeeld van de NOS.
De NOS zond op het hoogte punt zelfs live uit.
https://nos.nl/livestream/2262560-liveb ... arijs.html
Nieuwsuur een paar reportages

Overigens gaan daar de laatste weken ook geen honderdduizenden mensen meer de straat op, dat was in december.
Buiten dat de rest van de wereld staat ook niet stil.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
16-02-2019 15:39
Het doel van de journalistiek is misstanden boven water halen.
De bonnetjes affaire - goed voor 3 politieke aftredens - is een goed voorbeeld.

Nieuwsuur deed wat de moest doen, publiceren over een deal die niet klopte.
Het wordt inderdaad beïnvloeden als ze bewust op zoek gaan naar informatie over politici van een bepaalde stroming om die pootje te haken.
Of wanneer je het bewust kritisch brengt zoals TO suggereert. Ik zeg niet dat Nieuwsuur partijdig is maar zoals TO het opschrijft klopt zijn betoog niet. Het bewust kritisch brengen van feiten om een ander te beschadigen is een vorm van beïnvloeding. Het is naïef om te denken dat dat bij de NOS nooit voorkomt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
davo1979 schreef:
16-02-2019 15:46
Staats tv is nooit neutraal geweest.
Ook weer zo’n domme opmerking. Je weet blijkbaar niet eens wat staats tv is. Net zoals die gele hesjes die beweren dat de NOS fake news brengt. Ze weten dus niet eens wat fake news is. Ze denken dat fake news een term is voor nieuws dat ze niet bevalt.

Het NOS journaal is behoorlijk neutraal. Nieuwsuur is een opinieprogramma en dus minder neutraal.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-02-2019 15:49
Of wanneer je het bewust kritisch brengt zoals TO suggereert. Ik zeg niet dat Nieuwsuur partijdig is maar zoals TO het opschrijft klopt zijn betoog niet. Het bewust kritisch brengen van feiten om een ander te beschadigen is een vorm van beïnvloeding. Het is naïef om te denken dat dat bij de NOS nooit voorkomt.
Dan moet je het nog een keer goed lezen :-D
Of beter uitleggen wat je bedoeld.

Maar inderdaad, het bewust publiceren om te beschadigen is beïnvloeding maaaaaaaaaaaaar ook bewust NIET publiceren kan een vorm van beïnvloeding zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
16-02-2019 15:54
Ook weer zo’n domme opmerking. Je weet blijkbaar niet eens wat staats tv is. Net zoals die gele hesjes die beweren dat de NOS fake news brengt. Ze weten dus niet eens wat fake news is. Ze denken dat fake news een term is voor nieuws dat ze niet bevalt.

Het NOS journaal is behoorlijk neutraal. Nieuwsuur is een opinieprogramma en dus minder neutraal.
Inderdaad, die gele hesjes - een gezamenlijk IQ van 60 - vinden al dat ze genegeerd worden als ze op de kop van de Afsluitdijk staan en de NOS heeft er geen helikopter boven hangen voor een live-verslag
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Bestaat er überhaupt iets als neutraal nieuws brengen? Zelfs als je denkt neutraal te zijn ben je dat om allerlei redenen misschien niet.

Te lastig om iets eenduidigs over te zeggen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
16-02-2019 16:02
Dan moet je het nog een keer goed lezen :-D
Of beter uitleggen wat je bedoeld.

Maar inderdaad, het bewust publiceren om te beschadigen is beïnvloeding maaaaaaaaaaaaar ook bewust NIET publiceren kan een vorm van beïnvloeding zijn.
Allebei inderdaad. TO suggereert dat het maar 1 kant op werkt. Iets niet doen....maar wanneer je iets wel doet dan doe je ook aan politieke beïnvloeding. Nieuws is per definitie niet neutraal. Men accepteert ook persberichten van politieke partijen en bedrijven. Er is daarnaast steeds minder tijd en geld voor echte onderzoeksjournalistiek waarvoor je soms jaren nodig hebt. De politiek beïnvloedt het nieuws en het nieuws beïnvloedt de politiek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Interview in Hilversum (of meer een vraag) met een 1 cellig geel hesje:

Op het nieuws was dat er met stenen was gegooid en nu denk mijn vader die het nieuws gezien heeft dat ik met stenen heb gegooid maar dat is niet zo waarom zenden jullie dat uit? Mijn vader is nu boos op mij.

En een ander over de NOS :

"Ik sta al weken in Den Haag te folderen voor een bindend referendum, het is heel koud maar ik zie jullie nooit"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Natuurlijk niet. De redacties zijn overwegend wit en de redacteurs zijn hoogopgeleid, opgegroeid in een bepaald milieu (de middenklasse tot de elite), voor het grootste deel in Nederland geboren, linksgeoriënteerd, rond de 30-55 jaar en hebben een specifieke opleiding genoten, waardoor zij nog meer in een bubbel zijn geraakt (omgaan met hetzelfde slag mensen vanaf tenminste het 18e jaar).

Zij brengen het nieuws duidelijk vanuit een heel specifieke kijk op de wereld, interesse en voorkeur. Ik denk echt wel dat ze hun best doen om objectief te zijn, maar het probleem is dat niemand dat is. We kijken allemaal via een heel specifiek referentiekader naar de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen geschiedenisles gehad? Natuurlijk is de media niet neutraal.
Dat heet propaganda.
Een neutraal medium bestaat niet volgens mij. Een medium word gemaakt door een mens en een mens is altijd gevormd door zijn opvoeding/levenservaringen. Alleen al door te kiezen wat ze wel en niet uitzenden als nieuwsartikel beïnvloeden ze de kijker dus ontkennen dat ze dat niet doen is simpelweg dom.
Vergeet ook niet dat 'links' er over algemeen voor is om meer geld in staatstelevisie te steken terwijl 'rechts' juist wil dat er minder geld richting nos gaat. Wiens brood men eet diens woord men spreekt.
Nee, de NOS is totaal niet neutraal. Ik vind het nog steeds schokkend dat ze nepnieuws over Trump in het 8 uur journaal plaatsen (en een halve rectifcatie in Nieuwsuur een dag of wat later). RTL is gek genoeg een stuk neutraler.

Toch is er best veel verandert de laatste jaren. 5 jaar terug dacht ik nog dat de NOS 100% betrouwbaar was, het kwam niet eens in me op om ze te wantrouwen... Bizar hoe dat beeld bij de meeste Nederlanders verandert is.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
16-02-2019 16:28
Natuurlijk niet. De redacties zijn overwegend wit en de redacteurs zijn hoogopgeleid, opgegroeid in een bepaald milieu (de middenklasse tot de elite), voor het grootste deel in Nederland geboren, linksgeoriënteerd, rond de 30-55 jaar en hebben een specifieke opleiding genoten, waardoor zij nog meer in een bubbel zijn geraakt (omgaan met hetzelfde slag mensen vanaf tenminste het 18e jaar).

Zij brengen het nieuws duidelijk vanuit een heel specifieke kijk op de wereld, interesse en voorkeur. Ik denk echt wel dat ze hun best doen om objectief te zijn, maar het probleem is dat niemand dat is. We kijken allemaal via een heel specifiek referentiekader naar de wereld.

Heb je er gewerkt ofzo?

Het klopt wel dat het overwegend journalisten zijn die daar werken, en die hebben een journalistieke opleiding gevolgd.

Verder vind ik mensen die de NOS wegzetten als fake news altijd een beetje dom.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
De TV staat hier zelden op de publieke omroep. Het laatste was Vanity Fair; een Engelse kostuumfilm in afleveringen.

Ik luister wel naar sommige NOSradio.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof inderdaad wel dat de NOS het nieuws op een bepaalde manier beïnvloedt.

Dit is wel een interessant interview:
https://www.spreekbuis.nl/journalist-ba ... de-kijker/

Dit interview gaat over het verslag van de Turkenrellen toentertijd in Rotterdam. De journalist Bart Schut is daar aanwezig, zo ook de NOS. Hoewel ze allen hetzelfde zien en ervaren is de weergave van het NOS-journaal een gekleurde weergave van de waarheid. Blijkbaar wordt vanwege het beleid om verbindend nieuws te brengen het nieuws op een hoger niveau ietwat aangepast.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Arnold Karskens houdt een zwartboek bij wat betreft de NOS.
Voorbeeldje:
https://thekarskenstimes.com/weblog/ite ... naal-annex
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
16-02-2019 18:19
Arnold Karskens houdt een zwartboek bij wat betreft de NOS.
Voorbeeldje:
https://thekarskenstimes.com/weblog/ite ... naal-annex
Als er een iemand absoluut niet neutraal is is het Arnold Karskens. Ooit was hij een goede oorlogsjournalist maar dat is lang geleden.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
16-02-2019 18:24
Als er een iemand absoluut niet neutraal is is het Arnold Karskens. Ooit was hij een goede oorlogsjournalist maar dat is lang geleden.
Dat heeft verder niets te maken met de voorbeelden die hij over de NOS geeft.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik vind hart van NL lekker neutraal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven