mythe of waarheid

17-02-2019 17:55 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
zijn diepvriesgroenten gezonder dan verse groenten?
wat ik me laten vertellen heb, diepvriesgroenten komen rechtstreeks van het veld en worden verwerkt en direct ingevroren terwijl verse groenten worden geplukt dan worden vervoerd. Verse groenten komen in aanraking met diverse handen en vooral uitlaatgassen van auto's tijdens vervoer en leggen in de winkel.
Gelijk voor soep te bereiden is diepvriesgroenten zoals bloemkool toch makkelijker maken dan de verse. En in mijn ogen ook verser.
wat denken jullie!
Nee, want ik stel me zo voor dat ze allerlei conserveermiddelen toevoegen om de groenten zo mooi te houden, nadat ze gesneden zijn?
Alle reacties Link kopieren
Even gezond en gezonder dan groente uit pot of blik omdat daar vaak suiker aan toegevoegd is.
Alle reacties Link kopieren
Z0MER schreef:
17-02-2019 17:58
Nee, want ik stel me zo voor dat ze allerlei conserveermiddelen toevoegen om de groenten zo mooi te houden, nadat ze gesneden zijn?
Hallo, het wordt INGEVROREN. Dan heb je geen conserveermiddelen nodig.
Alle reacties Link kopieren
ik kan mij ook niet voorstellen dat groenten die open en bloot in de winkel liggen echt gezonder zijn.
Alle reacties Link kopieren
willem1959: bij diepvries komen er geen e toestanden aan te pas, bij blikvoer wel..
Alle reacties Link kopieren
Het zou best waar kunnen zijn, maar ik betwijfel of het een merkbaar verschil is.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Diepvriesgroenten zijn gezonder dan "verse" groenten die al enkele dagen of zelfs meer dan een week oud is door het traject van vervoer naar de winkel en in de winkel liggen.

Zou je zelf een moestuin hebben en het direct van het land eten dan is verse wel beter.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss: idd dat denk ik ook,..groenten die al een week liggen, leggen de verkopers vooraan in de schap en de verse leggen ze er dan achter.
sugarmiss schreef:
17-02-2019 18:02
Diepvriesgroenten zijn gezonder dan "verse" groenten die al enkele dagen of zelfs meer dan een week oud is door het traject van vervoer naar de winkel en in de winkel liggen.

Zou je zelf een moestuin hebben en het direct van het land eten dan is verse wel beter.
Precies
Alle reacties Link kopieren
ach wat maakt het uit, groente is groente (behalve die uit blik dan, dat is wel degelijk ongezonder)
Alle reacties Link kopieren
ter verduidelijking, ik heb het echt over groenten die per soort verpakt worden niet diepvriesmaaltijden want die zijn niet gezond.
Afbeelding
Dit bijvoorbeeld? Is gezonder dan verse groenten ja! Maar met die laatste is in principe ook niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
17-02-2019 18:00
ik kan mij ook niet voorstellen dat groenten die open en bloot in de winkel liggen echt gezonder zijn.

Ja hallo, waar denk je dat die ingevroren groenten groeien? Ook gewoon langs de snelweg hoor.
Such fun!1
Denk dat het niet zo heel veel uitmaakt maar als ik kan kiezen neem ik toch liever verse groenten omdat ik dat gewoon lekkerder vind :)

Koop ook weleens diepvriesfruit bij AH en al staat er op het doosje bv: frambozen, geen conserveermiddel of wat dan ook: toch smaken ze iets anders eenmaal ontdooid.
Blijkbaar gebeurd er toch iets mee voor ze in de doosjes of zakjes gaan, dat zal bij groenten niet anders zijn.
Hoewel ik sperziebonen ook uit de vriezer eet en dan echt geen verschil proef met vers. Meestal door oosterse gerechten met taugé oid, dan heb ik in mijn eentje maar een handje nodig en dan vind ik diepvries toch wel heel handig.
Ligt er denk ik ook aan welke groente je wil gebruiken, broccoli heb ik ooit geprobeerd maar vond het echt geen succes uit de diepvries.

Wel vries ik zelf soms van die zakken gemengde groenten voor pastasaus in en gebruik die ook voor soep: dan proef je echt geen verschil. Tenminste: ik proef geen verschil. Gooi het dan zo uit de vriezer in de kokende bouillon en na een paar minuten is het klaar. Ik hou er wel van als het niet helemaal zachtgekookt is maar een restje de volgende dag smaakt ook prima en dan is de bite er wel af uiteraard.

Spinazie bv is vers toch echt heel anders van smaak dan diepvries, maar ook dat roerbak ik meestal met een uitje en wat knoflook in olijfolie: dat gaat natuurlijk niet met diepvriesspinazie.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
17-02-2019 17:55
zijn diepvriesgroenten gezonder dan verse groenten?
wat ik me laten vertellen heb, diepvriesgroenten komen rechtstreeks van het veld en worden verwerkt en direct ingevroren terwijl verse groenten worden geplukt dan worden vervoerd. Verse groenten komen in aanraking met diverse handen en vooral uitlaatgassen van auto's tijdens vervoer en leggen in de winkel.
Gelijk voor soep te bereiden is diepvriesgroenten zoals bloemkool toch makkelijker maken dan de verse. En in mijn ogen ook verser.
wat denken jullie!
Voor soep kun je het beste verse groenten gebruiken. Diepvriesgroenten zijn meestal geblancheerd, en geven daardoor minder smaak aan de soep
don't watch the movie, read the book
Ja diepvriesgroenten zijn gezond. Alleen bij de rode kool met appeltjes gooien ze wel eens extra suiker erbij in.
Moet er wel bij zeggen dat ik altijd kijk bij bv broccoli of het net afgesneden is of al bruinig begint te worden bij de stronk: dan is het inderdaad al oud en koop ik het niet.
Zelfde geldt voor spinazie je ziet aan de steeltjes of het vers is of al even in de winkel ligt. Spruitjes, witlof idem dito.
Alle reacties Link kopieren
Van bepaalde vitaminen en mineralen heb je een gemiddelde bepaalde hoeveelheid per dag nodig, en méér is niet zinvol. Zodra er genoeg van zijn wordt de rest uitgepoept/geplast.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Die rode kool met appeltjes gezonder dan vers? Mijn hemel.

Rode kool 61%, appelmoes 12%, water, appelstukjes 9% (gedroogde appel, water), suiker, aardappelzetmeel, raapzaadolie, zout, citroensap, kruidnagel.
Such fun!1
WildeMimosa schreef:
17-02-2019 18:11
Voor soep kun je het beste verse groenten gebruiken. Diepvriesgroenten zijn meestal geblancheerd, en geven daardoor minder smaak aan de soep
Aha, dankjewel! Dat verklaart waarom ik altijd dacht: en toch is het minder knapperig.. :)
Alle reacties Link kopieren
Gelijkwaardig. Waarom zou een groente meteen zijn vitamines verliezen nadat je die plukt?

Ik geloof ook niet dat het bij de boer wordt ingevroren dus dat van het vervoer enzo is ook onzin.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
17-02-2019 18:10


Wel vries ik zelf soms van die zakken gemengde groenten voor pastasaus in en gebruik die ook voor soep: dan proef je echt geen verschil. Tenminste: ik proef geen verschil.
Die zakken zijn helemaal niet bedoeld om in te vriezen. Volgens mij staat het er zelfs op. Niet geschikt om thuis in te vriezen.

Gesneden groente verliest nog sneller vitamines in de winkel. Bij thuis invriezen gaan ook meer vitamines verloren dan bij professioneel invriezen.

Kortpm die groentes zullen nauwelijks tot geen vitamines meer bevatten.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
17-02-2019 18:15
Aha, dankjewel! Dat verklaart waarom ik altijd dacht: en toch is het minder knapperig.. :)
Nee hoor, lang niet alle groenten worden geblancheerd voor het invriezen. Maar het bevriezen zelf verandert de textuur van de groenten (en zeker fruit!) wel, het tast de celwanden aan. Hence de slappigheid.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
17-02-2019 18:10
Ja hallo, waar denk je dat die ingevroren groenten groeien? Ook gewoon langs de snelweg hoor.
In IJsland komt het bevroren en wel uit de grond. Field Fresh is gewoon weer een niets zeggende niet beschermde term. Fris van het veld. De spinazie van Iglo is geblancheerd voor het invriezen in een fabriek. Voor een korte bewaartijd van een week 4 is blancheren voor het invriezen niet nodig. Het is een extra proces voor de houdbaarheid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven