mythe of waarheid

17-02-2019 17:55 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
zijn diepvriesgroenten gezonder dan verse groenten?
wat ik me laten vertellen heb, diepvriesgroenten komen rechtstreeks van het veld en worden verwerkt en direct ingevroren terwijl verse groenten worden geplukt dan worden vervoerd. Verse groenten komen in aanraking met diverse handen en vooral uitlaatgassen van auto's tijdens vervoer en leggen in de winkel.
Gelijk voor soep te bereiden is diepvriesgroenten zoals bloemkool toch makkelijker maken dan de verse. En in mijn ogen ook verser.
wat denken jullie!
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
17-02-2019 18:10
Denk dat het niet zo heel veel uitmaakt maar als ik kan kiezen neem ik toch liever verse groenten omdat ik dat gewoon lekkerder vind :)

Koop ook weleens diepvriesfruit bij AH en al staat er op het doosje bv: frambozen, geen conserveermiddel of wat dan ook: toch smaken ze iets anders eenmaal ontdooid.
Blijkbaar gebeurd er toch iets mee voor ze in de doosjes of zakjes gaan, dat zal bij groenten niet anders zijn.
Dat komt doordat de structuur verandert bij invriezen. Er wordt niets aan toegevoegd.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
17-02-2019 18:10
Afbeelding
Dit bijvoorbeeld? Is gezonder dan verse groenten ja! Maar met die laatste is in principe ook niks mis mee.
Ik denk het niet. In de rode kool met appel zi appelmoes met toegevoegde suiker, zetmeel en allerlei toevoegingen. Er zit maar 61% rode kool in. . Daarnaast bereid je alles 3x: blancheren/fabrieksproces, vriezen, koken. Je eet kapot gekookte meuk waarvan in sommige vallen 40% geen groente is. Kook verse spinazie en eet het als salade dan is het gezonder.
Eén blik op het etiket en je weet wat je eet en hoe het bereid is.

Je houdt jezelf voor de gek met processed food en verpakking met hippe gezond lijkende termen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik weet niet in hoeverre het waar is, maar het klinkt wel logisch. En dan is het óók nog vaak goedkoper én panklaar. Lang leve diepvriesgroenten!
Alle reacties Link kopieren
Van boontjes koop ik altijd de diepvriesversie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
https://www.optimalegezondheid.com/groe ... diepvries/
viva-amber schreef:
17-02-2019 18:42
Ik denk het niet. In de rode kool met appel zi appelmoes met toegevoegde suiker, zetmeel en allerlei toevoegingen. Er zit maar 61% rode kool in. . Daarnaast bereid je alles 3x: blancheren/fabrieksproces, vriezen, koken. Je eet kapot gekookte meuk waarvan in sommige vallen 40% geen groente is. Kook verse spinazie en eet het als salade dan is het gezonder.
Eén blik op het etiket en je weet wat je eet en hoe het bereid is.

Je houdt jezelf voor de gek met processed food en verpakking met hippe gezond lijkende termen.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
De rest wordt allemaal gekoeld bewaard, zelfs de tomaten, paprika's en courgettes.

Bloemkool lijkt taaier te worden van bevriezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het probleem met rottende groente in de schappen komt ook door het sprayen van nevel. Daardoor ziet het er mooi maar thuis gaat je groente extra hard achteruit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-02-2019 19:16
Het probleem met rottende groente in de schappen komt ook door het sprayen van nevel. Daardoor ziet het er mooi maar thuis gaat je groente extra hard achteruit.
Groentes in de supermarkt zijn idd ook echt enorm bewerkt.

Ik heb een oom die zelf alles verbouwd. Ook niets bespuit oid en elke keer als hij moet oogsten krijg ik een hele lading groentes en dat smaakt ook echt heel erg anders dan supermarkt groenten.
viva-amber schreef:
17-02-2019 19:16
Het probleem met rottende groente in de schappen komt ook door het sprayen van nevel. Daardoor ziet het er mooi maar thuis gaat je groente extra hard achteruit.
is echt ouderwets, ik ken nu geen enkele supermarkt meer waar het gebeurd. Sprayen van nevel geeft kleine druppels op het groente en fruit, het voelt nat aan.
viva-amber schreef:
17-02-2019 18:42
Ik denk het niet. In de rode kool met appel zi appelmoes met toegevoegde suiker, zetmeel en allerlei toevoegingen. Er zit maar 61% rode kool in. . Daarnaast bereid je alles 3x: blancheren/fabrieksproces, vriezen, koken. Je eet kapot gekookte meuk waarvan in sommige vallen 40% geen groente is. Kook verse spinazie en eet het als salade dan is het gezonder.
Eén blik op het etiket en je weet wat je eet en hoe het bereid is.

Je houdt jezelf voor de gek met processed food en verpakking met hippe gezond lijkende termen.

Dat geldt voor de rode kool, dat is een bereid product, niet vers ingevroren. Waarschijnlijk qua voedingswaarde wel vergelijkbaar met zelfbereide gestoofde rode kool met appel. Spinazie met room is ook een bereid product wat alleen opgewarmd dient te worden. Maar ingevroren sperziebonen, spruiten, peulen, erwten, broccoli, etc. zijn geen bereide producten en moet nog gekookt worden. Deze producten zijn vaak iets beter of evengoed als verse groente uit de winkel. Na de oogst verliezen groente vitamines, invriezen stopt dat proces. Door blancheren worden bacteriën gedood en kan het nog langer bewaard worden. Het duurt vaak een paar dagen voordat verse groente in de winkel liggen, dus eet het snel op als je het koopt en laat het geen dagen in de koelkast liggen. Het is nog wel prima te eten vaak, maar de voedingswaarde neemt wel af en had je beter voor diepgevroren groente kunnen kiezen.
Whatsinaname1988 schreef:
17-02-2019 19:21
Groentes in de supermarkt zijn idd ook echt enorm bewerkt.

Ik heb een oom die zelf alles verbouwd.
leg eens uit, of roep je maar wat?
Alle reacties Link kopieren
Ik plak geen plaatje van bewerkte iglo spullen met de tekst er onder dat dat gezonder is dan vers.

Ik weet niet welke ingevroren groente je bedoelt maar je kan niet 1 op 1 stellen dat het even gezond of gezonder is zonder de verpakking te lezen.

Het is afhankelijk van hoe het is bereid en wat er is toegevoegd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kijk even op de site van het Voedingscentrum. Daar staaat het uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-02-2019 18:26
Die zakken zijn helemaal niet bedoeld om in te vriezen. Volgens mij staat het er zelfs op. Niet geschikt om thuis in te vriezen.

Gesneden groente verliest nog sneller vitamines in de winkel. Bij thuis invriezen gaan ook meer vitamines verloren dan bij professioneel invriezen.

Kortpm die groentes zullen nauwelijks tot geen vitamines meer bevatten.
Vitamines verdwijnen niet hoor.
Bij koken gaan er vitamines verloren door het kookproces, maar groentes die langer in de winkel liggen 'verdampen' niet hun vitamines ofzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
IK leerde vroeger op school bij gezondheidskunde voeding (hbo-opleiding) dat diepvriesgroentes net zo gezond is als vers, of inderdaad gezonder, omdat het sneller van het land in de vriezer ligt. Geen verlies van vitamines. Even licht geblancheerd. Niet 3x platgekookt, zoals iemand hier zegt. Als je het zelf normaal verder kookt, zoals je met verse groentes ook zou doen, zou diepvriesgroentes gezonder zijn.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-02-2019 19:01
Van boontjes koop ik altijd de diepvriesversie.

Ik ook. Van spinazie ook. Bonen zijn gemakkelijker en vaak goedkoper. Spinazie is makkelijker.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
17-02-2019 19:28
leg eens uit, of roep je maar wat?
Nee hoor, maar het wordt allemaal bespoten en dat is ook bewerken.
sugarmiss schreef:
17-02-2019 18:26
Die zakken zijn helemaal niet bedoeld om in te vriezen. Volgens mij staat het er zelfs op. Niet geschikt om thuis in te vriezen.

Gesneden groente verliest nog sneller vitamines in de winkel. Bij thuis invriezen gaan ook meer vitamines verloren dan bij professioneel invriezen.

Kortpm die groentes zullen nauwelijks tot geen vitamines meer bevatten.
Klopt gedeeltelijk: ik heb eens gevraagd waarom niet en dat is omdat het verpakt wordt en -ik kan AH klantenservice nu niet bellen, weet het niet meer precies- maar ze halen de zuurstof uit de lucht of zoiets. Je kan het wel invriezen als je het uit de zak haalt en in een diepvriesdoos of zak doet. Als zo'n zak gesneden en gewassen groenten lek is is het ook binnen een paar uur verlept.
Ik denk dat het wel meevalt met die vitamines zeker omdat je er nog andere verse dingen bijdoet zoals een bol knoflook, verse tomaten (ik wel i.i.g.) en altijd nog beter dan een blik soep :)

Ook maak ik weleens een grote pan saus dezelfde dag nog en vries dat in. Ik denk dat mijn zelfgemaakte ingevroren saus gezonder is dan een potje én ik weet precies wat erin zit. Dat vind ik ook wel belangrijk, geen spullen om het mooi op kleur te maken alleen wat ik er zelf in heb gemikt. En toch als ik geen tijd of zin heb om te koken even pasta koken, saus ontdooien en klaar. Vaak nog een zak van die voorgewassen en gesneden sla erbij ook ;)
Ook wel belangrijk: veel lekkerder dan uit een potje!

Toen ik een pas bloed moest laten prikken of ik ergens tekort aan had bleek dat ik met alle vitamines, mineralen en wat dies meer zei ruim voldoende had. Ik vroeg nog hoe het zat met bepaalde vitamines die je snel tekort krijgt als je niet zoveel vlees eet: alles was ruim voldoende. Dan vind ik het prima en ik ben nou eenmaal aangewezen op winkels voor groenten.. geen mensen met moestuinen in de buurt.

Zegt ook niet alles: daar zit vaak zoveel rotzooi in de grond (ik woon in de Randstad) dat er jaren zijn geweest dat mensen de groenten uit hun volkstuintjes hier vlakbij niet op mochten eten. Althans, dat werd ze met klem afgeraden.. denk je dat je gezond bezig bent. Ik vertrouw erop dat ze bij AH echt wel opletten of er geed DDT op mijn babyspinazie of rucolamengseltje zit ;)
SadButTrue999 schreef:
17-02-2019 22:09
Klopt gedeeltelijk: ik heb eens gevraagd waarom niet en dat is omdat het verpakt wordt en -ik kan AH klantenservice nu niet bellen, weet het niet meer precies- maar ze halen de zuurstof uit de lucht of zoiets. Je kan het wel invriezen als je het uit de zak haalt en in een diepvriesdoos of zak doet. Als zo'n zak gesneden en gewassen groenten lek is is het ook binnen een paar uur verlept.
Ik denk dat het wel meevalt met die vitamines zeker omdat je er nog andere verse dingen bijdoet zoals een bol knoflook, verse tomaten (ik wel i.i.g.) en altijd nog beter dan een blik soep :)

Ook maak ik weleens een grote pan saus dezelfde dag nog en vries dat in. Ik denk dat mijn zelfgemaakte ingevroren saus gezonder is dan een potje én ik weet precies wat erin zit. Dat vind ik ook wel belangrijk, geen spullen om het mooi op kleur te maken alleen wat ik er zelf in heb gemikt. En toch als ik geen tijd of zin heb om te koken even pasta koken, saus ontdooien en klaar. Vaak nog een zak van die voorgewassen en gesneden sla erbij ook ;)
Ook wel belangrijk: veel lekkerder dan uit een potje!

Toen ik een pas bloed moest laten prikken of ik ergens tekort aan had bleek dat ik met alle vitamines, mineralen en wat dies meer zei ruim voldoende had. Ik vroeg nog hoe het zat met bepaalde vitamines die je snel tekort krijgt als je niet zoveel vlees eet: alles was ruim voldoende. Dan vind ik het prima en ik ben nou eenmaal aangewezen op winkels voor groenten.. geen mensen met moestuinen in de buurt.

Zegt ook niet alles: daar zit vaak zoveel rotzooi in de grond (ik woon in de Randstad) dat er jaren zijn geweest dat mensen de groenten uit hun volkstuintjes hier vlakbij niet op mochten eten. Althans, dat werd ze met klem afgeraden.. denk je dat je gezond bezig bent. Ik vertrouw erop dat ze bij AH echt wel opletten of er geed DDT op mijn babyspinazie of rucolamengseltje zit ;)


Ik denk dat we daar met alle voedselschandalen van de laatste jaren niet zomaar blind op kunnen vertrouwen, maar het valt ook niet echt te controleren voor consumenten helaas.
Dreamer schreef:
17-02-2019 18:41
Dat komt doordat de structuur verandert bij invriezen. Er wordt niets aan toegevoegd.
Ja dat weet ik, maar tóch smaakt het echt anders dan het fruit dat ik zelf invries. Net of er toch stiekem wat suiker overheen is gegaan. Zelf koop ik ook weleens flink wat in als het heel goedkoop wordt aangeboden omdat het dezelfde dag nog op moet en vries het dan in. Dat zelfingevroren fruit is ook meer stukgevroren als het ontdooid is, echt om een smoothie mee te maken. Ik vries het in door het los op een platte schaal te leggen, is binnen een uur keihard, dan gooi ik het in een diepvrieszak, volgende portie enz.
Nou ja, ik mix het toch kapot dus eind van de rit komt het op hetzelfde neer :)
Boselfje2 schreef:
17-02-2019 22:14
Ik denk dat we daar met alle voedselschandalen van de laatste jaren niet zomaar blind op kunnen vertrouwen, maar het valt ook niet echt te controleren voor consumenten helaas.
Klopt, daarom denk ik: ik heb i.i.g. geen vitaminetekorten, of mineralen en andere stofjes die je uit je eten moet halen, dan is dát i.i.g. geen probleem. Denk dat ik meer gif binnenkrijg via uitlaatgas als ik buiten loop dan via mijn eten. En toch blijf ik stug in het park lopen ipv thuis met de ramen potdicht :)
kopjechino schreef:
17-02-2019 18:10
Afbeelding
Dit bijvoorbeeld? Is gezonder dan verse groenten ja! Maar met die laatste is in principe ook niks mis mee.
dit is niet gezonder dan verse groenten, want allemaal toevoegingen. Spinazie a la creme, Rode kool met appel.
Definieer "gezond" en "gezonder dan".

Gezonder om af te vallen? Gezonder om niet ziek van te worden? Gezonder om wereldkampioen sprinter mee te kunnen worden? Wat een onzin zeg. Wellicht als er een zeeeeeer lange studie gedaan wordt naar iemand die alleen maar verse groente eet en iemand die alleen maar diepvries eet, en alle omstandigheden verder gelijk zijn gaan ze ergens (geen idee in wat, maar oke) misschien een verschil vinden. Maar ja, zolang niet duidelijk is waar dat verschil 'm in zit en of het van waarde is moeten we gewoon eens normaal gaan doen met z'n allen.
Snowpink schreef:
17-02-2019 22:35
Definieer "gezond" en "gezonder dan".

Gezonder om af te vallen? Gezonder om niet ziek van te worden? Gezonder om wereldkampioen sprinter mee te kunnen worden? Wat een onzin zeg. Wellicht als er een zeeeeeer lange studie gedaan wordt naar iemand die alleen maar verse groente eet en iemand die alleen maar diepvries eet, en alle omstandigheden verder gelijk zijn gaan ze ergens (geen idee in wat, maar oke) misschien een verschil vinden. Maar ja, zolang niet duidelijk is waar dat verschil 'm in zit en of het van waarde is moeten we gewoon eens normaal gaan doen met z'n allen.
:worship: Mijn idee, ik heb ook makkelijk praten met 'liever verse spinazie roerbakken' want ik hoef maar voor 1 persoon te koken. Dat is zo gebeurd, ben je met een heel gezin (been there, done that) is het wel handig om diepvries te nemen.
Nu is het pure gemakszucht van mij om een grote soeppan vol saus, soep of wat dan ook te koken en in porties in te vriezen, qua tijd maakt het weinig uit of je een halve liter of 2,5 liter saus maakt en als je dan eens geen zin of tijd om te koken hebt heb je toch iets lekkers/makkelijks in huis. Even pasta of rijst koken is echt zo gebeurd en je hebt nauwelijks afwas.
Ik sta nooit kilo's spinazie te blancheren om in te vriezen; dat schiet gewoon niet op. En daar gaat het me om: lekker makkelijk en ik hou van lekker eten. Al doet Knorr nog zo zijn best, ik vind mijn eigen saus toch echt veel lekkerder!
Spinazie om lasagne mee te maken haal ik ook uit de vriezer en heb niet het idee dat dat opeens heel ongezond is. En het is gebleken: ik heb geen tekorten, eet ook weleens afhaalpizza, patat met een broodje kroket of zoiets. Niks mis mee zolang je dat niet elke dag doet.
Maar dat weet iedereen wel denk ik, de mensen die echt leven op patat en pizza weten echt wel dat dat niet zo gezond is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven