Gezondheid alle pijlers

Afvallen en stoppen met snacken maar hoe?

27-02-2019 21:07 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben een gezonde dame van 23. De laatste tijd ben ik veel aan het werk (50 uur per week) maar heb ik ook veel meer honger. Hierdoor ben ik dus ook aangekomen, ik ben niet dik ofzo maar er vormt zich nu toch een buikje en van die heupen (sorry vind ik niet mooi!). Het lukt me alleen niet zo goed om consequent naar mezelf te zijn en geen ongezonde dingen te snaaien.
Het zwakke moment ligt vooral rond 16:00 en met name na het avondeten voel ik me gewoon niet verzadigd. Het is niet dat ik niet genoeg heb gegeten maar heb gewoon trek in iets; alleen een wortel gaat deze leegte niet opvullen....(en een chippie wel :lol: ).

Hebben jullie hier ervaring mee en tips voor mij om van deze snaai-impulsen af te komen? Niet in huis halen telt wel voor de avond maar niet middag; wanneer er koekjes staan op mijn werk. Ohja, en ik heb een hekel aan sporten (naast dat ik er gewoonweg "geen tijd" voor heb).

Trouwens even over mn leefstijl:
Ik fiets naar mn werk (10 minuten). Ik werk afwisselend staan en zitten, ongeveer 60/40 verhouding. Ik drink geen frisdrank of koffie; alleen water en thee zonder suiker; qua drinken valt er geen winst te behalen. Ik denk dat het vooral ligt aan het snacken tussen de grote maaltijden tussendoor. Ik ben trouwens klein maar wel een grote eter, mijn BMI is 21.
schaapje11 wijzigde dit bericht op 27-02-2019 21:19
17.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
28-02-2019 15:28
Of anders van het voedingscentrum. Van sommige dingen verwacht je niet dat het zo aanzet!


Is inderdaad zo.
In noten en havermout zitten veel calorieën.
Als je het een tijdje bijhoudt schrik je echt van sommige producten hoeveel calorieën daar in zitten.
Alle reacties Link kopieren
misseagle schreef:
28-02-2019 14:55
Wat een gezeur om haar tijd.
Zij is geen sporter. Kan toch? Sommigen vinden dat echt niet leuk.

Ze wil gewoon tips om te stoppen met snacken en wat voor alternatieven ze kan nemen.
Tuurlijk weet ze best dat meer bewegen en minder eten zorgt dat je gewicht verliest.
Snap haar best dat ze na 50 uur per week werken 's avonds moe is en geen zin heeft om te sporten.

Tip van mij: houd in een app bij wat je per dag eet. Fatsecret is een fijne.
Bij mij werkt het shock-effect van hoeveel calorieen je per dag, ongemerkt, naar binnen schuift.
Oh dat is zeker een goede tip dankje!
En fijn dat je inderdaad begrijp wat ik bedoel :)
Alle reacties Link kopieren
Sterke kop zwarte thee of matcha thee werkt hongerstillend m.n. in de avond. Verder wat de rest al zei inderdaad, goed over de dag verdelen en voldoende voedzaam eten zodat je geen trek meer hebt in snacks. Dus niet zozeer focussen op minder eten, maar gewoon gezond eten, gezonde snacks. Zorg dat je geen honger hebt als je boodschappen gaat doen zodat je geen rotzooi in huis haalt. Verder toch bewust proberen wat meer te bewegen, hoeft geen actieve sport te zijn, maar vaker de trap nemen, auto verder parkeren, stukje omlopen e.d. je kan een doel stellen voor het aantal stappen per dag/week en dit in de gaten houden.
Zelf muesli maken is heel makkelijk:

150-200 gram havermout, handje gemalen noten, handje rozijnen. Roer dit door elkaar met een theelepel warme honing en verdeel dit over 6 cakevormpjes. Smelt wat 80% puur chocolade en giet over ieder vormpje een halve eetlepel. Laat dit afkoelen en bewaar het in de koelkast of vriezer. dan heb je voor 6 dagen makkelijk mee te nemen porties muesli, Doe dit in een klein schaaltje volle yoghurt en je hebt een lunch waar je uren op vooruit kan,
Ik vind het zelf heel lekker om op deze manier iedere dag dat beetje chocolade te nuttigen, want hoewel het feitelijk nog minder dan een blokje is merk ik dat ik veel minder zin heb om te snoepen, omdat ik het mezelf niet compleet ontzeg.

Als ik moe ben en zin heb ik chips (want dat is meestal wanneer ik zwicht) neem ik gedroogd fruit. Dit is ook dun en knapperig en schuif je makkelijk naar binnen, maar dan zonder alle vetten.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
28-02-2019 21:25
Zelf muesli maken is heel makkelijk:

150-200 gram havermout, handje gemalen noten, handje rozijnen. Roer dit door elkaar met een theelepel warme honing en verdeel dit over 6 cakevormpjes. Smelt wat 80% puur chocolade en giet over ieder vormpje een halve eetlepel. Laat dit afkoelen en bewaar het in de koelkast of vriezer. dan heb je voor 6 dagen makkelijk mee te nemen porties muesli, Doe dit in een klein schaaltje volle yoghurt en je hebt een lunch waar je uren op vooruit kan,
Ik vind het zelf heel lekker om op deze manier iedere dag dat beetje chocolade te nuttigen, want hoewel het feitelijk nog minder dan een blokje is merk ik dat ik veel minder zin heb om te snoepen, omdat ik het mezelf niet compleet ontzeg.

Als ik moe ben en zin heb ik chips (want dat is meestal wanneer ik zwicht) neem ik gedroogd fruit. Dit is ook dun en knapperig en schuif je makkelijk naar binnen, maar dan zonder alle vetten.
Wat ontzettend veel suiker! Beter maak je een omelet met groente, dat vult en je bloedsuikerspiegel piekt er niet zo ontzettend van.
Annelleke schreef:
01-03-2019 08:50
Wat ontzettend veel suiker! Beter maak je een omelet met groente, dat vult en je bloedsuikerspiegel piekt er niet zo ontzettend van.
Veel suiker?

In pure chocolade zit niet veel suiker, is juist bewezen goed voor je spijsvertering en je gebruikt 1 theelepel honing op 6 porties.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:11
Reden: privacy
98.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
01-03-2019 08:54
Veel suiker?

In pure chocolade zit niet veel suiker, is juist bewezen goed voor je spijsvertering en je gebruikt 1 theelepel honing op 6 porties.
Honing, rozijnen en chocolade. Dat is geen muesli, maar snoep.
En daarna heb je het over gedroogd fruit. Dat is helemaal een suikerbom. Geen goede snack als je wil afvallen.
.
impala schreef:
01-03-2019 08:57
Honing, rozijnen en chocolade. Dat is geen muesli, maar snoep.
En daarna heb je het over gedroogd fruit. Dat is helemaal een suikerbom. Geen goede snack als je wil afvallen.
Heb even gerekend: Minder suiker dan een volkorenboterham.
En fruit is nog steeds beter dan een zak chips
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
28-02-2019 20:49
Sterke kop zwarte thee of matcha thee werkt hongerstillend m.n. in de avond. Verder wat de rest al zei inderdaad, goed over de dag verdelen en voldoende voedzaam eten zodat je geen trek meer hebt in snacks. Dus niet zozeer focussen op minder eten, maar gewoon gezond eten, gezonde snacks. Zorg dat je geen honger hebt als je boodschappen gaat doen zodat je geen rotzooi in huis haalt. Verder toch bewust proberen wat meer te bewegen, hoeft geen actieve sport te zijn, maar vaker de trap nemen, auto verder parkeren, stukje omlopen e.d. je kan een doel stellen voor het aantal stappen per dag/week en dit in de gaten houden.

Matcha bevat veel meer cafeïne (theïne eigenlijk) dan gewone groene thee en lijkt me dus niet zo geschikt als avond drankje, als je daar gevoelig voor bent ;-) Ik ga er altijd echt van stuiteren, het kan je een energieboost geven die wel tot zes uur kan aan houden.
TijdvoorTaart schreef:
01-03-2019 10:09
Heb even gerekend: Minder suiker dan een volkorenboterham.
En fruit is nog steeds beter dan een zak chips
Geef die berekening eens?
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
01-03-2019 10:09
Heb even gerekend: Minder suiker dan een volkorenboterham.
En fruit is nog steeds beter dan een zak chips
Een lepel honing is een lepel suiker, een handje rozijnen is 14 gram suiker.

Wat voor boterhammen eet jij? 2 sneetjes volkoren brood is 4 gram suiker
Annelleke schreef:
01-03-2019 12:12
Een lepel honing is een lepel suiker, een handje rozijnen is 14 gram suiker.

Wat voor boterhammen eet jij? 2 sneetjes volkoren brood is 4 gram suiker
Maar volgens het recept is het toch niet een theelepel honing en een hand rozijnen per portie? Volgens mij staat er dat dat in het totaal recept gaat en vervolgens over meerdere porties verdeeld. Dan heb je dus 14 : 6 = 2,3 gram + 1/6 theelepel honing = 0,8 gram
Als je dan de chocolade weg laat kom je op 3,1. Daar beleg ik geen (dubbele) boterham van.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
01-03-2019 13:07
Maar volgens het recept is het toch niet een theelepel honing en een hand rozijnen per portie? Volgens mij staat er dat dat in het totaal recept gaat en vervolgens over meerdere porties verdeeld. Dan heb je dus 14 : 6 = 2,3 gram + 1/6 theelepel honing = 0,8 gram
Als je dan de chocolade weg laat kom je op 3,1. Daar beleg ik geen (dubbele) boterham van.
Klopt over 6 verdeeld is het nog altijd niet minder dan een boterham zoals zij wel beweerde. En dan het gedroogde fruit er nog bij. Het is veel suiker en niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
01-03-2019 10:09
Heb even gerekend: Minder suiker dan een volkorenboterham.
.

Waar haal jij je brood ??
.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
01-03-2019 13:15
Klopt over 6 verdeeld is het nog altijd niet minder dan een boterham zoals zij wel beweerde.
Precies. En als je dan toch grammen gaat tellen, moet zij ook nog de havermout meerekenen, en de yoghurt waarmee je het eet. Daar zit ook nog een paar gram suiker in.
.
Ik zou dik tevreden zijn met een bmi van 21.

En verder advies: als je om 16 uur honger begint te krijgen, probeer dan eens uit wat er gebeurt als je je lunch aanvult met 1 boterham en je lunch in 3 delen opeet (de laatste boterham tegen een uur of 3).

Verder natuurlijk gewoon geen snacks in huis halen, als je het druk hebt, kun je ook niet even snel naar de supermarkt om het bij te halen als je trek hebt.
Z0MER schreef:
28-02-2019 14:35
Dat ene bordje, een glas en die twee pannen, dat heb je toch binnen een paar minuten wel schoon onder de kraan? Daarvoor hoef je niet te haasten hoor. En het eten van een warme maaltijd kost toch echt niet meer dan 15-20 minuten.

En al doe je er een half uur over, daarna heb je alsnog 2-3 uur over voordat je gaat slapen. Wat doe je dan al die tijd? Of sta je dan echt twee uur lang onder de douche? En in het weekend? Je hebt echt zóóveel tijd om te sporten, heb je dat zelf echt niet door? En als je echt 30 uur per week aan het huishouden besteed, dan wordt het echt tijd om daarvoor iemand in te huren. Een professionele schoonmaker heeft een woning waarin 1 persoon leeft die er nooit is, in een uur of 2 per week brandschoon (incl ramen, kastjes, badkamer/wc).

Je verhaal klopt van geen kant.
Net als al jouw verhalen.
En als ik TO was zou ik jou negeren, forever.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die tic ook, dat ik 's avonds iets te eten wil. Niet omdat ik honger heb, maar gewoon omdat ik het wil. Ik haal heel vaak gewoon niks in huis want als het er is heb ik de discipline van een poffertje en vreet ik het zo op, dus dan blijft het een onvervuld willen of ik haal ongebrande, ongezouten cashewnoten. Ja veel vet, maar tegelijk ook gezond en ik ben het snel zat dus er gaan geen hele zakken doorheen, maar ik vervul dan toch die wil tot snacken. Of popcorn! Daar kan je je ook best klem aan eten zolang je niet de gezoete variant neemt.

Voor op werk vult een banaan al goed voor mij (druiven, kiwi, peer, aardbeien, meloen zijn ook lekker!), of wederom de hierboven beschreven noten.
ugli wijzigde dit bericht op 01-03-2019 18:30
0.43% gewijzigd
-jolijn- schreef:
01-03-2019 14:43
Ik zou dik tevreden zijn met een bmi van 21.

En verder advies: als je om 16 uur honger begint te krijgen, probeer dan eens uit wat er gebeurt als je je lunch aanvult met 1 boterham en je lunch in 3 delen opeet (de laatste boterham tegen een uur of 3).

Verder natuurlijk gewoon geen snacks in huis halen, als je het druk hebt, kun je ook niet even snel naar de supermarkt om het bij te halen als je trek hebt.
Ik niet, ik ben tevreden met een bmi van 19. En nu? :)

Verder wel een goed advies, een boterham extra eten na de lunch. Toch vind ik het raar dat deze TO van alle kanten op haar kop krijgt omdat ze wat minder wil snacken, wat is daar nou weer mis mee? En ieder mens is verschillend: als ik een bmi van 24 zou hebben wat nog reuzegezond is volgens de voedingsdienst van waarde ben ik gewoon veel te dik. Weeg dan nog meer dan toen ik hoogzwanger was en ben niet mager nu. Heb een prima figuur, als ik aan zou komen grijp ik ook in en let even extra op wat ik eet.

Wat andere mensen doorleuteren en ronduit vijandig TO ter verantwoording roepen: 'je hebt heus wel meer tijd om te sporten wahwah' maakt me gewoon aan het lachen. Nog nooit gesport, ik peins er niet over. Wandelen doe ik wel veel en de trap nemen ipv de lift: voor zover mijn sportleven.

Ik vraag me serieus af wat er met je aan de hand is als je kwaad wordt en op gaat sommen hoeveel afwas je zelf hebt. Knap als je zonder bestek of kookgerei, maar met 2 pannen, een bord en een glas(??) de dag doorkomt en dat kennelijk alleen een beetje afspoelt. Ik hou zelf van een schoon bord en eet niet met mijn handen. Roerbakken met mijn handen: ook geen succes :)
Heel vreemd, het eerste wat ik dan denk is: wat zou háár bmi zijn? Waarom die woede? Echt heel vreemd..
Annelleke schreef:
28-02-2019 14:50
Let wel op met noten, ontzettend veel calorieën en het vult niet echt
in een handje noten zitten meer calorieen dan in een koekje
SadButTrue999 schreef:
01-03-2019 17:10
Ik niet, ik ben tevreden met een bmi van 19. En nu? :)

Verder wel een goed advies, een boterham extra eten na de lunch. Toch vind ik het raar dat deze TO van alle kanten op haar kop krijgt omdat ze wat minder wil snacken, wat is daar nou weer mis mee? En ieder mens is verschillend: als ik een bmi van 24 zou hebben wat nog reuzegezond is volgens de voedingsdienst van waarde ben ik gewoon veel te dik. Weeg dan nog meer dan toen ik hoogzwanger was en ben niet mager nu. Heb een prima figuur, als ik aan zou komen grijp ik ook in en let even extra op wat ik eet.

Wat andere mensen doorleuteren en ronduit vijandig TO ter verantwoording roepen: 'je hebt heus wel meer tijd om te sporten wahwah' maakt me gewoon aan het lachen. Nog nooit gesport, ik peins er niet over. Wandelen doe ik wel veel en de trap nemen ipv de lift: voor zover mijn sportleven.

Ik vraag me serieus af wat er met je aan de hand is als je kwaad wordt en op gaat sommen hoeveel afwas je zelf hebt. Knap als je zonder bestek of kookgerei, maar met 2 pannen, een bord en een glas(??) de dag doorkomt en dat kennelijk alleen een beetje afspoelt. Ik hou zelf van een schoon bord en eet niet met mijn handen. Roerbakken met mijn handen: ook geen succes :)
Heel vreemd, het eerste wat ik dan denk is: wat zou háár bmi zijn? Waarom die woede? Echt heel vreemd..
dat je je bmi weet vind ik al raar
Het enige dat bij mij helpt is weten wanneer je wil snacken en dan zorgen dat je iets gezonds te eten hebt. Wortel of komkommer of fruit oid. Nootjes (maar niet te veel). Dan eet ik dat braaf ipv dat ik iets anders ga regelen.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
01-03-2019 19:55
Het enige dat bij mij helpt is weten wanneer je wil snacken en dan zorgen dat je iets gezonds te eten hebt. Wortel of komkommer of fruit oid. Nootjes (maar niet te veel). Dan eet ik dat braaf ipv dat ik iets anders ga regelen.
De vraag is dan natuurlijk waarom mensen nog niet zo gek lang geleden nooit honger hadden als ze gewoon een goed ontbijt aten, een goede lunch en een goede avondmaaltijd. In die tijd liep er echt niemand krom van de honger tussendoor. En ja, bij de koffie een koekje, en bij de middagthee een klein chocolaatje, en zomaar heel soms in de avond (meestal in het weekend) een zak chips die door vier personen gedeeld werd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
01-03-2019 20:03
De vraag is dan natuurlijk waarom mensen nog niet zo gek lang geleden nooit honger hadden als ze gewoon een goed ontbijt aten, een goede lunch en een goede avondmaaltijd. In die tijd liep er echt niemand krom van de honger tussendoor. En ja, bij de koffie een koekje, en bij de middagthee een klein chocolaatje, en zomaar heel soms in de avond (meestal in het weekend) een zak chips die door vier personen gedeeld werd.
Ja geen idee, wat denk jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven