Eten weg gooien.

04-03-2019 11:41 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het nieuws lees ik dat veel mensen voedsel verspillen
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is en hoe doen jullie het?

Ik pas mijn hoeveelheden die ik kook aan op wat wij eten met ons gezin.
Brood heb ik in de vriezer en haal er per dag een x aantal plakjes uit want ik weet hoe veel iedereen eet.
Blijft er toch wat over, dan word het de volgende dag op gegeten
Eten we pasta of rijst en ik hou over, dan gaat dat de diepvries in voor als ik een keer geen tijd (of zin) heb om uitgebreid te koken.

Ik vind het zonde om eten weg te gooien en vind bepaalde boodschappen (vlees en fruit onder andere) best duur.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ik koop niet zoveel vreten dus ik heb bijna nooit wat over.
Damned if I don’t
Hier gaat ook niks weg. Klein overschotje groenten nog goed voor in de soep van 's anderendaags. Natuurlijk geen witte of rode kool. Met overschotjes kun je altijd wat.

Omdat ik een flinke eter ben, is er bij ons zelden iets over. :-$
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 04-03-2019 11:47
16.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat wel eens wat weg. Eet regelmatig niet thuis, of ben ineens onverwacht een week niet thuis, of heb ineens gasten, of juist geen gasten waar ik ze wel verwachtte. En dus klopt wat er is ingekocht niet altijd met wat er gekookt of gegeten wordt. Restjes worden, als het genoeg is voor een portie, meestal wel bewaard (ingevroren voor later of als lunch gegeten), maar zeker groente wil nog wel eens verpieteren in de koelkast.

Brood vries ik in per half brood (ik koop geen gesneden brood) en gaat, als ontdooit, redelijk vlot op. Wat niet opgaat bak ik meestal op, brood weggooien is meestal niet nodig.

Uit de vriezer wil ik ook nog wel eens iets weggooien dat er al meer dan een jaar ligt te wachten op een bestemming, en ondertussen totaal uitgedroogd is.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
ViezeHond schreef:
04-03-2019 11:45
Ik koop niet zoveel vreten dus ik heb bijna nooit wat over.
Ik denk dat er weinig zijn die je bak hondenvoer willen delen als die er net zo uit ziet als je nick :proud:
Alle reacties Link kopieren
De houdbaarheidsdatums op producten leveren hier ook een grote bijdrage aan. Ik let daar niet zo op, gebruik mijn zintuigen om te bepalen of iets nog wel of niet goed meer is.

Verder kook ik gewoon niet teveel en koop ik ook weinig wat aan snel bederf onderhevig is.
Wij koken op maat.
Ik gooi best veel eten weg. Brood uit de vriezer vind ik niet lekker. Soms maken we tosties als het brood wat ouder is maar daar hebben we niet elke week zin in. Bij ons zijn het vooral groenten die we weg gooien. Het is vaak te veel wat er in een zak zit en wij houden niet van soep. Van gesneden bloemkool vind ik de roosjes veel te klein en een kleine bloemkool is veel te veel voor 2 personen. Ik ga ook geen 2 a 3 keer in de week bloemkool eten en invriezen is niet lekker.
Ik gooi best veel weg, vooral na het avondeten.
En soms ook over datum spullen uit de voorraadkast.
Brood komt altijd op, afgezien van de kapjes.
Wij koken vaak afgepaste hoeveelheden en wat overblijft wordt meestal bewaard. Soms vergeten we het dan wel op te eten. Dingen die we kunnen invriezen vriezen we in. Droge rijst ook. En het handige aan een baby is dat 1 aardappel over voor hem al weer in een prakje verwerkt kan worden.

Ik gooi wel eens bedorven fruit weg. Dat gaat soms sneller dan je denkt...
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat zelden iets weg. Voedselverspilling vind ik vreselijk. Mijn overgrootouders hebben de oorlog meegemaakt en ik heb van hun geleerd om nooit voedsel weg te gooien. Ik maak kleine porties en als we iets overhebben, dan maak ik de volgende dag iets met de restjes. Met wat creativiteit kom je al een heel eind. Als ik bijvoorbeeld rijst heb gekookt en er blijft heel wat over, maak ik de volgende dag koude rijstsla met groentjes. Gekookte aardappelen bak ik de volgende dag in wat goede boter (heerlijk trouwens!) en oud brood tover ik om tot broodpudding. Nee, bij ons wordt er zo weinig mogelijk eten verspild en dat is heus niet omdat we krenterig zijn. We leven in een maatschappij waar veel te veel wordt weggegooid en daar kan ik mij behoorlijk aan ergeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd bijna niets over, is er toch iets over, dan gaat dat naar de kippen, en krijg ik er eitjes voor terug
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
04-03-2019 11:58
Ik houd bijna niets over, is er toch iets over, dan gaat dat naar de kippen, en krijg ik er eitjes voor terug
Mijn schoonzus heeft ook kippen en ik zou zo gratis eieren kunnen krijgen maar ik vind die uit de winkel veel lekkerder.
https://nos.nl/artikel/2274427-brood-fr ... bleem.html
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt schandalig veel weggesmeten. Mijn man moet geen donker of grof brood hebben, geen brood dat een dag oud is en geen brood uit de diepvriezer. Ik koop voor mij grof of donker en voor hem wit. Omdat ik geen vuilbak ben en wit ongezonder is, ga ik dat niet voor zijn gemak opeten dus wordt dat weggesmeten.

Hij weet ook nooit op voorhad wat hij gaat eten en is daarbovenop heel kieskeurig en een echte viesneus. Dus koop ik voor mij boterhambeleg, gegarandeerd dat ik te weinig heb omdat hij er ook van eet. Koop ik de volgende week meer, gegarandeerd dat hij dan een hele week boterhammen met choco eet.
Als hij erbij is in de supermarkt en ik vraag ga je daarvan meeëten is het standaard antwoord: weet ik nog niet. Ik weet dus nooit niet hoeveel ik van iets moet kopen.
Blondie456 schreef:
04-03-2019 12:00
Mijn schoonzus heeft ook kippen en ik zou zo gratis eieren kunnen krijgen maar ik vind die uit de winkel veel lekkerder.
Er is niets lekkerder dan een ultra vers eitje direct van de kip.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi niets weg, restjes eet ik de volgende dag als lunch. Groente gaan de soep in of als basis voor een saus. Vlees blijft nooit over met een carnivoor in huis. Brood eten we niet.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Hij eet vaak dingen niet graag die ik eet en omgekeerd ook. Heb ik dan iets voor mezelf gekocht, durft hij het openmaken, eens proeven en niks zeggen. Ik let dan op de vervaldatum en weet niet dat het open is. Als ik het dan een week later wil opeten, is het vaak al slecht geworden!
Joh, ik kan er een boek over schrijven!
Alles wat over de datum is gaat ook weg. Ik neem het risico niet dat ik er ziek van word.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook meestal voor één persoon, dus ik weet vrij nauwkeurig hoeveel ik nodig heb. Mocht er een keer iets overblijven, dan eet ik dat de dag erna als lunch, eventueel aangevuld met salade of iets anders. Restjes groente heb ik eigenlijk nooit, de bloemkool waar wat van overblijft kan drie dagen later prima in een soep of curry verwerkt worden. En zo geldt dat eigenlijk voor alles. Beetje creatief koken en je hoeft niets weg te gooien. Van de schillen/resten van wortel, ui, prei en het loof knolselderij maak ik bijvoorbeeld bouillon, voor in de diepvries.
Alle reacties Link kopieren
Hier is er de intentie niks weg te gooien maar in de praktijk vis ik dikwijls na een paar dagen koelkast alsnog een paar erwten/worteltjes etc.. uit de koelkast om weg te gooien...
Het gaat dan om kleine restjes, meestal groenten of vlees, bijvoorbeeld een halve schnitzel omdat de kinderen minder aten dan ik gedacht had.
Alle reacties Link kopieren
garnalen die tot zaterdag houdbaar waren... zouden jullie dat nog durven?
Lorem Ipsum
Dat is de keerzijde van altijd willen koken voor een heel weeshuis omdat je onverwacht bezoek mee wil laten eten.
Ik gooi alleen de kapjes van het brood weg, verder niets. Heb er een hekel aan. Zonde van mijn geld ook, om zaken te kopen die je dan toch weggooit.
turquasi schreef:
04-03-2019 12:14
garnalen die tot zaterdag houdbaar waren... zouden jullie dat nog durven?
absoluut niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven