Geld & Recht alle pijlers

huis kopen met bijstand?

23-03-2019 15:02 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan een hele uitleg gaan geven, maar waar het op neer komt: kun je een huis kopen als je in de bijstand zit? Contant., dus geen hypotheek nodig. Je hebt je eigen huis èn dat van je overleden ouders tegelijkertijd verkocht, komt niet in aanmerking voor een huurwoning en wilt een kleiner huis terugkopen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
23-03-2019 16:27
BriannaF, er zijn nog een paar andere suggesties gedaan, vragen gesteld. Kom je daar nog op terug?
Bedoel je de optie van B&B? Verhuur? De woningen moeten geheel verbouwd worden om aan de moderne eisen te voldoen. Er wordt bijv. nog gekookt op propaangas, middels een tank in de tuin. Dat is zo kostbaar en je snapt dat dat er niet in zit. Omscholen is op korte termijn (ivm grote operatie en de herstelperiode daarna) geen optie. Het ging mij er alleen om of het mogelijk was. Dat is een ja, dus ik ben gerustgesteld.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 19:05
Bedoel je de optie van B&B? Verhuur? De woningen moeten geheel verbouwd worden om aan de moderne eisen te voldoen. Er wordt bijv. nog gekookt op propaangas, middels een tank in de tuin. Dat is zo kostbaar en je snapt dat dat er niet in zit. Omscholen is op korte termijn (ivm grote operatie en de herstelperiode daarna) geen optie. Het ging mij er alleen om of het mogelijk was. Dat is een ja, dus ik ben gerustgesteld.

Nee, de suggestie om alles te verkopen en op een andere, courantere, plek te kopen en dat (deels) te verhuren.

Hoezo heb je gehoord dat het mogelijk was?
Volgens mij zegt iedereen hier dat het niet kan... Of wat bedoel jij met 'mogelijk'?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Pand verkopen en 2 appartementen terugkopen en 1 verhuren is ook als mogelijkheid gegeven.
Niet om het meteen lek te schieten: als verhuurder ben je altijd verantwoordelijk voor het onderhoud.
Ik begrijp dat ze van alles mankeert, dus daar zou ze iemand voor in moeten huren.
Daarnaast: wat als de verhuur niet lukt? Waar haalt ze dan inkomen vandaan?
Bij appartementen moet er vaak wel VVE kosten voldaan worden, of je er nu woont of niet.
En je kan een hele slechte huurder treffen: 1 die geen huur betaald, de boel uitwoont, etc...en dan heb ik nog geen eens over de het meest rampzalige: een hennepkwekerij in je pand. De criminelen zijn naar ook naar het platteland vertrokken...
Verhuur is leuk, maar weet waar je aan begint.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
23-03-2019 19:11
Verhuur is leuk, maar weet waar je aan begint.

Uiteraard. Maar als je uit de bijstand wordt gegooid en je hebt wél een flink vermogen op de bankrekening staan, is dat wellicht de beste optie.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
BriannaF schreef:
23-03-2019 19:05
Het ging mij er alleen om of het mogelijk was. Dat is een ja, dus ik ben gerustgesteld.
Huh? Volgens mij zegt bijna iedereen dat het waarschijnlijk NIET kan met behoud van bijstandsuitkering. En dat je vooral moet uitzoeken of ze nu "gewone" bijstand krijgt of een bijstandslening. Want die laatste moet worden terugbetaald bij woningverkoop.
Alle reacties Link kopieren
je kan altijd een huis kopen maar je gaat dan per direct de bijstand uit (en terecht) . Bijstand is een vangnet en als je vermogen hebt dan maak je dat eerst maar op ipv je hand op te houden bij de gemeenschap
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
23-03-2019 15:25
Zou je ergens anders in aanmerking kunnen komen voor een huurwoning? Dan kun je daar mogelijk wonen en leven van het verhuren van de gekochte woning.
Als je een koopwoning hebt, kom je hier niet eens in aanmerking voor sociale huur. En particuliere huur is maar de vraag of ze vermogen dan accepteren ipv inkomen. Zeker omdat inkomen er ook niet komt als het vermogen op is, omdat er nòg een koopwoning is.
Dahlia74 schreef:
23-03-2019 15:29
Er is cash, maar nog geen huis gekocht? Dan is het fraude als er nog steeds een bijstandsuitkering wordt ontvangen. Cash en dan gelijk bijstand stoppen en huis kopen kan. Met een eigen huis kan je soms, onder strikte voorwaarden ene uitkering krijgen.

De gemeente kijkt ook naar je bestedingspatroon. Als zij vinden dat je teveel hebt uitgegeven heb je geen recht op bijstand.
Dus eigenlijk wil je horen dat zij (of jij) er niks aan kan doen nu geld te ontvangen, maar met rug tegen de muur staat (uhuh), maar toch daarnaast gratis geld wil blijven ontvangen? Want oh oh oh, er is verder niks anders mogelijk en alles is zo oneerlijk, dat?
Alle reacties Link kopieren
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
23-03-2019 19:11
Pand verkopen en 2 appartementen terugkopen en 1 verhuren is ook als mogelijkheid gegeven.
Van de opbrengst van een oud, gedateerd, te renoveren pand in een godvergeten gehucht koop je nooit twee appartementen op een gewilde plek.
Mij komt het over - maar ik kan me dik vergissen - over als puur profitariaat.

Waarom zou je van de bijstand moeten leven als je al twee huizen in je bezit hebt. Waarom moet hier gesuggereerd worden om het eerst op te maken en dan terug in de bijstand te gaan?

Als ik in de betrokkene haar plaats was, zou ik spaarzaam met mijn geld omspringen, want:
- ik heb zoveel lichamelijke kwalen dat ik niet meer kan werken
- ik heb niet de talenten om me om te scholen
- ik heb al veel meer dan de meeste mensen en moet daarmee tevreden zijn, ipv op kap van de maatschappij te proberen voor nul inspanningen toch nog van alles te krijgen.

Schande!
mammezel schreef:
23-03-2019 21:04
Mij komt het over - maar ik kan me dik vergissen - over als puur profitariaat.

Waarom zou je van de bijstand moeten leven als je al twee huizen in je bezit hebt. Waarom moet hier gesuggereerd worden om het eerst op te maken en dan terug in de bijstand te gaan?

Als ik in de betrokkene haar plaats was, zou ik spaarzaam met mijn geld omspringen, want:
- ik heb zoveel lichamelijke kwalen dat ik niet meer kan werken
- ik heb niet de talenten om me om te scholen
- ik heb al veel meer dan de meeste mensen en moet daarmee tevreden zijn, ipv op kap van de maatschappij te proberen voor nul inspanningen toch nog van alles te krijgen.

Schande!
Hoe is dat anders dan wat er gezegd wordt?
Iedereen zegt: ja, je kunt een huis kopen. Je krijgt dan geen bijstand. Je moet het restant eerst opmaken, met een maximaal bedrag per maand want je mag het er niet doorheen jassen. Dan krijg je vervolgens weer geen bijstand, omdat je een afbetaalde woning hebt. Die moet je dan waarschijnlijk dus ook verkopen. En ook dat geld moet je eerst "opeten". Ook weer volgens de regels van de bijstand, dus er niet doorheen jassen. En daarna kun je weer aanspraak maken op de bijstand.
Of, als je daar tegen die tijd aan toe bent, AOW.
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet kan werken vanwege lichamelijke klachten, waarom zit ze dan niet in de WIA? In de WIA is het kopen/hebben van een eigen huis wel mogelijk.
eenhoorn schreef:
23-03-2019 21:20
Als ze niet kan werken vanwege lichamelijke klachten, waarom zit ze dan niet in de WIA? In de WIA is het kopen/hebben van een eigen huis wel mogelijk.
Als ze geen arbeidsverleden heeft of gewoon <35% is afgeschat, heb je geen recht op Wia.
Alle reacties Link kopieren
Een huis kopen met contant geld? Zoals in een film, een koffer vol? Klinkt raar.....
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
23-03-2019 19:09
Nee, de suggestie om alles te verkopen en op een andere, courantere, plek te kopen en dat (deels) te verhuren.

Hoezo heb je gehoord dat het mogelijk was?
Volgens mij zegt iedereen hier dat het niet kan... Of wat bedoel jij met 'mogelijk'?
Huis kopen
"Boring conversation anyway"
BriannaF schreef:
23-03-2019 22:56
Huis kopen
jij vroeg of je een huis kon kopen in de bijstand
antwoord is nee
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je moeder? Oftewel; hoeveel jaar moet ze nog overbruggen tot AOW?

Stel, ze is nu 60 en moet nog 7 jaar tot AOW. Nu heeft ze bijstand en toeslagen (1200,-?) en geen hypotheek kosten?
Dan heeft ze nog iets van een ton nodig om van te leven. Stel ze kan de dubbele woning verkopen voor 250.000 euro, dan kan ze dus een kleine woning van 150.000 terug kopen.
Deze bedragen kan ze verhogen door er een beetje bij te gaan werken. Misschien kan ze tzt een paar uur bij iemand werken met een pgb om haar inkomen aan te vullen?
Er is ook vrijwilligerswerk waar je een onkostenvergoeding voor krijgt (deelname participatieraad bijvoorbeeld). Levert ook weer 100 euro per maand op dan, zonder lichamelijke inspanning.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 22:56
Huis kopen

Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje klaar met jouw manier van communiceren. Kortaf en onvriendelijk.
Veel succes ermee.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
23-03-2019 23:29
Hoe oud is je moeder? Oftewel; hoeveel jaar moet ze nog overbruggen tot AOW?

Stel, ze is nu 60 en moet nog 7 jaar tot AOW. Nu heeft ze bijstand en toeslagen (1200,-?) en geen hypotheek kosten?
Dan heeft ze nog iets van een ton nodig om van te leven. Stel ze kan de dubbele woning verkopen voor 250.000 euro, dan kan ze dus een kleine woning van 150.000 terug kopen.
Deze bedragen kan ze verhogen door er een beetje bij te gaan werken. Misschien kan ze tzt een paar uur bij iemand werken met een pgb om haar inkomen aan te vullen?
Er is ook vrijwilligerswerk waar je een onkostenvergoeding voor krijgt (deelname participatieraad bijvoorbeeld). Levert ook weer 100 euro per maand op dan, zonder lichamelijke inspanning.

Waar haal jij vandaan dat het hier om haar moeder gaat?
Grotere kans dat dit om haarzelf of haar zus gaat en dat moeder juist is overleden... Er is immers sprake van een geërfd huis daar beide ouders overleden zijn.

Ik heb overigens liever gemotiveerde mensen die in het kader van PGB bij iemand komen werken... TO maakt die indruk niet op mij.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
forumfossiel schreef:
23-03-2019 17:08
Niet perse. Voor werknemersverzekering wia geldt dat je werknemer moet zijn op het moment dat je arbeidsongeschikt wordt. Dus ben je zzp-er of huisvrouw, dan krijg je niets. Ook moet je inkomensverlies minimaal 35% zijn. Dus als je met de baan die je had voor je ziek werd, minder dan 130% van het minimumloon verdiende en je kunt nog werken ( en dus minimumloon verdienen) krijg je geen wia, ookal is de baan die je zou kunnen doen niet beschikbaar. Dan is er nog de Wajong, maar ook daar kom je niet zomaar in. Rest de bijstand. En daar zitten echt heel veel mensen in die door een arbeidsbeperking echt nooit meer aan het werk zullen komen. Op den duur krijgen die mensen wel vaak vrijstelling van sollicitatieplicht, omdat de gemeente ook beseft dat niemand ze gaat aannemen.
Dit klopt niet helemaal
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
23-03-2019 23:32
Waar haal jij vandaan dat het hier om haar moeder gaat?
Grotere kans dat dit om haarzelf of haar zus gaat en dat moeder juist is overleden... Er is immers sprake van een geërfd huis daar beide ouders overleden zijn.
Je hebt gelijk. Ik denk dat ik meerdere topics door elkaar haalde. TO heeft het wel steeds over 'ze/ haar' maar dat kan net zo goed een zus of vriendin zijn.
Er staat wel ergens dat diegene jaren gewerkt heeft, dus het zal geen heel jong persoon zijn gok ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ze moet alles opsouperen inclusief het "gekochte" huis om aanspraak te kunnen maken op bijstand.
Hetismogelijk schreef:
23-03-2019 23:29
Hoe oud is je moeder? Oftewel; hoeveel jaar moet ze nog overbruggen tot AOW?

Stel, ze is nu 60 en moet nog 7 jaar tot AOW. Nu heeft ze bijstand en toeslagen (1200,-?) en geen hypotheek kosten?
Dan heeft ze nog iets van een ton nodig om van te leven. Stel ze kan de dubbele woning verkopen voor 250.000 euro, dan kan ze dus een kleine woning van 150.000 terug kopen.
Deze bedragen kan ze verhogen door er een beetje bij te gaan werken. Misschien kan ze tzt een paar uur bij iemand werken met een pgb om haar inkomen aan te vullen?
Er is ook vrijwilligerswerk waar je een onkostenvergoeding voor krijgt (deelname participatieraad bijvoorbeeld). Levert ook weer 100 euro per maand op dan, zonder lichamelijke inspanning.

Bij een vermogen boven 114.000 vervalt het recht op toeslagen. Belangrijk om mee te nemen in je berekening.

(Mag ik zeggen dat ik dat best een heel hoog bedrag vind? )
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
23-03-2019 20:39
Dus eigenlijk wil je horen dat zij (of jij) er niks aan kan doen nu geld te ontvangen, maar met rug tegen de muur staat (uhuh), maar toch daarnaast gratis geld wil blijven ontvangen? Want oh oh oh, er is verder niks anders mogelijk en alles is zo oneerlijk, dat?
Nergens, maar dan ook nergens in mij OP staat dat ze daarna nog een uitkering wil ontvangen het ging mij er puur en alleen om of het mogelijk was een huis te kopen. Dat je daarna je eigen geld opmaakt is logisch hè.
"Boring conversation anyway"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven