Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Apatura schreef:
24-03-2019 14:23
Daar is dat grind dan wel weer handig. Ik denk dat ze bij mij een grindkorf naast de schuur hebben ingegraven. Daar gaat t water van t dak van de schuur de grond in.
Oke, het water gaat bij mij vanaf de schuur de regenton in. Maar waar het grind tegen de schuur ligt is hij aan het rotten.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
24-03-2019 14:15
Mijn eigen kat snapt hints beter dan de buurtkatten. :cry:

Ik had latjes over mijn ingezaaide wortelbed gelegd. Dat is teveel gedoe voor mijn kat om daar dan nog tussendoor te graven en poepen of plassen. Maar niet voor een paar andere schavuiten. Oftewel, mijn werk is ongedaan gemaakt.

Sateprikkers zei iemand toch?
En anders voorlopig netten spannen tot de plantjes groter zijn. Ik span dat soort netten over mijn aardbeienplanten tegen de vogels. Met wat bamboestokjes, een net en knijpers maak ik mooi tentje voor zo lang als het nodig is. De onderkant van het net leg ik vast met een paar stenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vandaag al een kolibrivlinder in de tuin. Ik wist niet wat ik zag. o_o
Alle reacties Link kopieren
O wauw!

Ik heb al een dagpauwoog gezien en citroenvlinders.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog geen vlinders gespot, wel hommels, er gaat nu steeds meer bloeien in mijn tuin, dus zullen de vlinders ook snel volgen hoop ik...
Ik wil ook in de tuin klussen! :furious:

Maar kan niet, want druk met de keuken. Net de tegels in de schouw gevoegd, die zijn er gisteren in gekomen. Na een glaasje melk ga ik verder met sausen en schilderen. Het wordt wel heel mooi!
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
24-03-2019 14:15
Mijn eigen kat snapt hints beter dan de buurtkatten. :cry:

Ik had latjes over mijn ingezaaide wortelbed gelegd. Dat is teveel gedoe voor mijn kat om daar dan nog tussendoor te graven en poepen of plassen. Maar niet voor een paar andere schavuiten. Oftewel, mijn werk is ongedaan gemaakt.

Sateprikkers zei iemand toch?
Ik heb iets grotere prikkers gebruikt, maar satehprikkers zou ook moeten werken, maar wel echt veel. In 1 borderline hebben we een dubbele rij, de eerste rij schuin naar voren en dan nog een rij erachter. Bij de andere borderline weten die krengen alsnog iedere keer een plekje te vinden :'( Ik heb er nu stukken citroen bijgelegd, schijnen ze vies te vinden. En ik denk dat ik ook nog peper ga strooien en dan is het nog even volhouden. Ik denk dat ik weet welke katten het zijn en die mensen gaan verhuizen.

Maar goed, gisteren bij de Intratuin tegels ingeleverd. Schandalig eigenlijk, m'n man en ik hebben allebei apart een tegel ingeleverd en daarna hebben we bij een andere vestiging hetzelfde gedaan. We hebben wel bij beide vestigingen ook nog het een ander aan planten gekocht trouwens.

Net nog een klaprozenzaadmix door de tuin gestrooid, sierererwten gezaaid, allerlei bollen in de tuin gezet. Die kwamen uit een pakketje speciaal voor bijen. Ik heb allen sierui en dahlia onthouden, maar er was nog meer.
Over bijen gesproken, vorig jaar heb geleerd dat doorgeschoten rucola paars gaat bloeien en dat bijen en hommels er gek op zijn. Dus ik heb een pot ingezaaid speciaal om te laten doorschieten.
Alle reacties Link kopieren
Oplader schreef:
24-03-2019 16:45
Ik heb iets grotere prikkers gebruikt, maar satehprikkers zou ook moeten werken, maar wel echt veel. In 1 borderline hebben we een dubbele rij, de eerste rij schuin naar voren en dan nog een rij erachter. Bij de andere borderline weten die krengen alsnog iedere keer een plekje te vinden :'( Ik heb er nu stukken citroen bijgelegd, schijnen ze vies te vinden. En ik denk dat ik ook nog peper ga strooien en dan is het nog even volhouden. Ik denk dat ik weet welke katten het zijn en die mensen gaan verhuizen.

Maar goed, gisteren bij de Intratuin tegels ingeleverd. Schandalig eigenlijk, m'n man en ik hebben allebei apart een tegel ingeleverd en daarna hebben we bij een andere vestiging hetzelfde gedaan. We hebben wel bij beide vestigingen ook nog het een ander aan planten gekocht trouwens.

Net nog een klaprozenzaadmix door de tuin gestrooid, sierererwten gezaaid, allerlei bollen in de tuin gezet. Die kwamen uit een pakketje speciaal voor bijen. Ik heb allen sierui en dahlia onthouden, maar er was nog meer.
Over bijen gesproken, vorig jaar heb geleerd dat doorgeschoten rucola paars gaat bloeien en dat bijen en hommels er gek op zijn. Dus ik heb een pot ingezaaid speciaal om te laten doorschieten.
Mijn partner kon helaas niet mee, anders had ik hem ook een tegel laten ruilen voor 2 plantjes :biggrin: . En naar een ander filiaal loont voor mij niet, kost mij meer benzine dan die plantjes gratis opleveren ;-D

Uiteraard zullen veel mensen extra plantjes erbij kopen, zal ook wel een marketingtruc zijn, die ruilactie :idee: :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag nog een heide-wandeling gemaakt. Ik zag langs het pad allemaal zandbergjes met een gat bovenin. Daar bleken grondbijen in te zitten. Zo leuk!
Afbeelding
Hai, het seizoen is weer begonnen! Tot vandaag nog niet zoveel gedaan behalve de schijnacacia een paar weken geleden bijsnoeien. Vandaag begonnen met het betere zwarte-rouwrandjes-nagels-werk. Voor onkruid getrokken, struik & klimop gesnoeid en wat uitgebloeide bollen die binnen hebben gestaan ingegraven voor volgend jaar.

Verder gekregen akelei zaadjes in de tuin gezaaid, een framboos+ mini-alliiums (drumstick?) geplant in een pot. En (beetje laat misschien, maar we zullen zien) het eea voorgezaaid en binnen op zolder klaar gezet: tomaten en wortels voor zoon zijn moestuin-balkon, stokroos, sierpompoen, vingerhoedskruid, kivietsbloem en nog wat gekregen zaadjes voor mij. We gaan zien wat het doet.

En aangezien Ik tegenover een stukje braakliggende slootkant woon (met daarachter een lelijk gebouw) hebben zoon en ik bedacht dat als we teveel hebben we gewoon de overkant omspitten en volplanten, leuk voor het uitzicht. :-D
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
24-03-2019 13:23
Ik quote je hier even om te zeggen dat de foto’s mooi zijn! Heerlijk ook die katten in de tuin. De zwart met witte lijkt echt heel erg op een straatbuddy van de mijne. :proud:
Ah wat leuk dat die van jou een straatbuddy heeft :) Het is fantastisch om de katten zo te zien genieten van het voorjaar :heart:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Gaaf Duet, die grondbijen!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
duet schreef:
24-03-2019 15:23
En anders voorlopig netten spannen tot de plantjes groter zijn. Ik span dat soort netten over mijn aardbeienplanten tegen de vogels. Met wat bamboestokjes, een net en knijpers maak ik mooi tentje voor zo lang als het nodig is. De onderkant van het net leg ik vast met een paar stenen.
Dit had ik gister toevallig bedacht met mijn vriend! Ik heb een soort balken tussen mijn moestuinbed en mn zelfgelegde paadjes liggen in een mooi vierkant er om heen dus daar kan ik het zo omheen spannen!

Ik ben vannochtend in mijn pyjama (wel met een jas eroverheen) naar buiten gelopen want ik zag opeens dat de tulpen langs mijn hekje bloeide. :yes:
Oplader schreef:
24-03-2019 16:45
Ik heb iets grotere prikkers gebruikt, maar satehprikkers zou ook moeten werken, maar wel echt veel. In 1 borderline hebben we een dubbele rij, de eerste rij schuin naar voren en dan nog een rij erachter. Bij de andere borderline weten die krengen alsnog iedere keer een plekje te vinden :'( Ik heb er nu stukken citroen bijgelegd, schijnen ze vies te vinden. En ik denk dat ik ook nog peper ga strooien en dan is het nog even volhouden. Ik denk dat ik weet welke katten het zijn en die mensen gaan verhuizen.

Maar goed, gisteren bij de Intratuin tegels ingeleverd. Schandalig eigenlijk, m'n man en ik hebben allebei apart een tegel ingeleverd en daarna hebben we bij een andere vestiging hetzelfde gedaan. We hebben wel bij beide vestigingen ook nog het een ander aan planten gekocht trouwens.

Net nog een klaprozenzaadmix door de tuin gestrooid, sierererwten gezaaid, allerlei bollen in de tuin gezet. Die kwamen uit een pakketje speciaal voor bijen. Ik heb allen sierui en dahlia onthouden, maar er was nog meer.
Over bijen gesproken, vorig jaar heb geleerd dat doorgeschoten rucola paars gaat bloeien en dat bijen en hommels er gek op zijn. Dus ik heb een pot ingezaaid speciaal om te laten doorschieten.
Hier zitten zoveel katten, en ik heb er zelf ook dus ik mag niet echt klagen eigenlijk. Ik weet dat een buurvrouw er zelfs een stuk of 6 heeft. :rofl: En iemand in mijn straat sowieso 2, en dan verderop nog 2.

Ik heb dit weekend ook siererwten gezaaid. Maar ik heb heel veel slakken in mijn tuin. Dus ik zaai alles voor en als het een degelijk plantje is zet ik het buiten. En knal ik slakken vallen neer.

alle doorgeschoten rucola die ik heb zien bloeien, bloeide wit trouwens. Maar je hebt heel veel soorten. En het heet rocket in het Engels en doet zijn naam eer aan. Ik had het vorig jaar door laten schieten en heb vorige week ofzo eerst een heel rucola veld uit mijn tuin kunnen halen dus ik zou de bloemen wel op tijd weg halen. :A: Je kan rucola plantjes trouwens toppen zoals je bij een tomaat zou doen om de groei te stoppen, dan heb je langer lekkere rucola van je plantjes.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
24-03-2019 12:58
Gisteren bij de intratuin kreeg ik ook gratis een Groei en Bloei tijdschrift mee. Alleen jammer dat ze ALTIJD grote tuinen behandelen en fotograferen. Nooit eens een kleine stadstuin. Niet iedereen heeft een grote tuin, maar in dat soort tuinbladen blijkbaar wel.. O_o
Op Netflix staat Big dreams, small spaces van Monty Don. Altijd goed voor wat inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
25-03-2019 12:04
Hier zitten zoveel katten, en ik heb er zelf ook dus ik mag niet echt klagen eigenlijk. Ik weet dat een buurvrouw er zelfs een stuk of 6 heeft. :rofl: En iemand in mijn straat sowieso 2, en dan verderop nog 2.

Ik heb dit weekend ook siererwten gezaaid. Maar ik heb heel veel slakken in mijn tuin. Dus ik zaai alles voor en als het een degelijk plantje is zet ik het buiten. En knal ik slakken vallen neer.

alle doorgeschoten rucola die ik heb zien bloeien, bloeide wit trouwens. Maar je hebt heel veel soorten. En het heet rocket in het Engels en doet zijn naam eer aan. Ik had het vorig jaar door laten schieten en heb vorige week ofzo eerst een heel rucola veld uit mijn tuin kunnen halen dus ik zou de bloemen wel op tijd weg halen. :A: Je kan rucola plantjes trouwens toppen zoals je bij een tomaat zou doen om de groei te stoppen, dan heb je langer lekkere rucola van je plantjes.
Er wonen hier nog veel meer katten, maar ik verdenk deze er echt van. In de achtertuin wordt niet meer gescheten, terwijl er een prachtige verse borderline voor ze ligt. Deze katten komen niet meer in de achtertuin, ik zie ze er nooit tenminste. De andere katten wel, onze tuin is de kattenpoort naar achtergelegen tuinen.

Ik begin nu te twijfelen of het wel de rucola was, maar ik weet het bijna zeker. Om te oogsten en eten heb ik m'n moestuinbak, deze pot is echt voor het laten doorschieten voor de bijen. Heb nog geen rucolaveld van vorig jaar kunnen ontdekken, dus ik gok/hoop dat het goed gaat 😀
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zie nu pas dat de autocorrectie consequent borderline van border maakt 😐. Maar jullie begrepen me wel toch?
Oplader schreef:
26-03-2019 18:57
Er wonen hier nog veel meer katten, maar ik verdenk deze er echt van. In de achtertuin wordt niet meer gescheten, terwijl er een prachtige verse borderline voor ze ligt. Deze katten komen niet meer in de achtertuin, ik zie ze er nooit tenminste. De andere katten wel, onze tuin is de kattenpoort naar achtergelegen tuinen.

Ik begin nu te twijfelen of het wel de rucola was, maar ik weet het bijna zeker. Om te oogsten en eten heb ik m'n moestuinbak, deze pot is echt voor het laten doorschieten voor de bijen. Heb nog geen rucolaveld van vorig jaar kunnen ontdekken, dus ik gok/hoop dat het goed gaat 😀
Was het geen bieslook? Ik ging zoeken naar moestuin planten die paars bloeien, en bieslook krijgt van die hele leuke paarse bloemen. (nu staat bieslook spontaan op mijn lijstje, als kruid opzich vind ik het maar saai). :biggrin:

Bloeiende bieslook van Google:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een houtsnipperperk leeggehaald en er een (sier) ribes ingezet.
Morgen naar de kweker hier voor een bodembedekker
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
[quote=YellowLemon post_id=29746180 time=1553624348 user_id=291865]
Was het geen bieslook? Ik ging zoeken naar moestuin planten die paars bloeien, en bieslook krijgt van die hele leuke paarse bloemen. (nu staat bieslook spontaan op mijn lijstje, als kruid opzich vind ik het maar saai). :biggrin:

Bloeiende bieslook van Google:

Edit: m'n tekst is niet meegekomen 😣

Maar wat ik wilde zeggen, het was in ieder geval een bladgroente, bloeiende bieslook ken ik wel. Het zou ook nog spinazie of raapstelen geweest kunnen zijn. Of ik vergis me, het was wel de rucola, maar geen paarse bloemen.
oplader wijzigde dit bericht op 26-03-2019 20:11
28.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Happy New topic allemaal!
Mijn bijdragen zullen voorlopig wat beperkt zijn, want ik heb een hernia :'( kan dus fysiek helemaal niks voorlopig. Heb de tuinvrouw die me heeft geholpen met het ontwerp van de tuin gevraagd om de grond voor te komen bereiden en gras en weidemengsels in komen zaaien, en er komen wat vrienden helpen begin april met wat onderhoud. En ik heb al wel wat groenten voorgezaaid. Zo heel rustigjes aan lukt t vast wel om weer een klein stapje verder te komen.
Alle reacties Link kopieren
He gatver Moosey.

Beterschap.
Ik hoop dat je met alle hulp wel van je tuin kan genieten :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ojee Moosey, wat ontzettend balen. Er zit niks anders op dan rustig aan doen. Heel veel beterschap gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Beterschap Moosey :hug:

Leuk, al die voorjaarskriebels van iedereen :)
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Beterschap Moosey!

Hier waren de vaste planten bij de Intratuin al op dus kreeg ik voor mijn tegel een tray viooltjes. De 'border' heeft gelijk wat meer kleur.

Achter hebben we een hoop onkruid gewied (voornamelijk brandnetel en gras in de border ipv op het veld). Daarnaast zijn de tegels van het konijnenhok vervangen voor de eerste moestuinbak. Ik ben benieuwd wat er op gaat komen :)

Voor staat de perzik in bloei en komt de citroenmelisse mooi terug. De buren hebben een bak met viooltjes staan en die piepen nu ook tussen alle tegels door, die laat ik gewoon zitten :-D

Die begroeide poort van de oppervlakte is echt prachtig. Zoiets hoop ik uiteindelijk ook te creëeren naar ons terras achterin de tuin.

@tuingravin hoe staat het met de keuken? Hier is onze keuken gesloopt dus we zijn van start met de vernieuwing.

En nog wat plaatjes:
Perzik in de zon
Afbeelding

Park in de buurt staat nu ook vol in bloei
Afbeelding
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Beterschap Moosey.

ik heb lekker al weekend, een extra vrije dag. En het wordt mooi weer, dus nu hopen dat mijn lijf wat mee wil werken, zodat ik nog wat in mijn tuin kan doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven