Zwangerschapscursus?
dinsdag 2 april 2019 om 14:41
Hallo dames,
Ik vroeg me af of jullie een zwangerschapscursus hebben gedaan en zo ja, welke en waarom? Of waarom niet?
Heeft het jullie geholpen tijdens de bevalling? Denk je dat de bevalling zonder cursus minder prettig was geweest? Of heb je het gevoel dat je liever een cursus had gedaan, indien je dit niet had gedaan? Of juist tevreden zo? Kortom, veel vragen.
Ik vraag het me af omdat ik 30 weken zwanger ben en ik weet niet zeker of ik er behoefte aan heb. Ik hoor graag eerlijke ervaringen ter oriëntatie .
Ik vroeg me af of jullie een zwangerschapscursus hebben gedaan en zo ja, welke en waarom? Of waarom niet?
Heeft het jullie geholpen tijdens de bevalling? Denk je dat de bevalling zonder cursus minder prettig was geweest? Of heb je het gevoel dat je liever een cursus had gedaan, indien je dit niet had gedaan? Of juist tevreden zo? Kortom, veel vragen.
Ik vraag het me af omdat ik 30 weken zwanger ben en ik weet niet zeker of ik er behoefte aan heb. Ik hoor graag eerlijke ervaringen ter oriëntatie .
Hakuna Matata
woensdag 3 april 2019 om 10:57
Bij de eerste alleen naar informatie avond van de vk geweest vond die vrij nutteloos. Na 30 uur weeen en ballonnetje die er 3 uur ingezeten had braken spontaan de vliezen. Had 4cm ontsluiting en de weeen werden ineens een stuk erger en raakte even in paniek. 4 uur later ruggenprik gekregen en 3 uur daarna keizersnede omdat baby de weeen niet leuk vond.
Bij de 2e wilde ik voorkomen dat ik in paniek raakte. Ik ben toen zwangerschapsyoga gaan doen. Vond het heerlijk ontspannend. Voor de bevalling niks aan gehad omdat ik na 48 uur ballonnetje alleen harde buiken had en 2cm ontsluiting met baarmoedermond die niet verweekte. Hierop besloten tot keizersnede. Maar ik had zulke naweeen dat ik toen wel er profijt van had.
Bij de 2e wilde ik voorkomen dat ik in paniek raakte. Ik ben toen zwangerschapsyoga gaan doen. Vond het heerlijk ontspannend. Voor de bevalling niks aan gehad omdat ik na 48 uur ballonnetje alleen harde buiken had en 2cm ontsluiting met baarmoedermond die niet verweekte. Hierop besloten tot keizersnede. Maar ik had zulke naweeen dat ik toen wel er profijt van had.
woensdag 3 april 2019 om 10:59
Toch is het zo dat als het lukt om je beter te ontspannen, dat je lichaam zelf pijnstillende hormonen aanmaakt tijdens de bevalling. Natuurlijk is ieder lichaam anders en is zeker niet gezegd dat iedereen die zwangerschapsyoga doet een goede bevalling heeft en iedereen die dat niet doet, niet, maar gemiddeld gezien heeft het dus blijkbaar wel effect als het je lukt om te ontspannen. Wat voor jou ontspannend werkt is heel persoonlijk. De een zal zich beter kunnen ontspannen in een ziekenhuis, met de wetenschap dat er direct iemand naast je bed kan staan, de ander ontspant beter in zijn eigen omgeving. Bij een derde helpt het om compleet geïnformeerd te zijn bij zo'n cursus en de volgende wil dit graag door middel van ademhalingsoefeningen doen.snorriemorrie schreef: ↑03-04-2019 10:46[qoute]Ik vind dit tóch moeilijk te geloven. Weeën doen bij 99% van de vrouwen gewoon verekkte pijn. Dan kun je puffen wat je wil maar pijn is pijn en pijn is heftig. Ontspannen is dan heel moeilijk, dat wijten aan het wel of niet volgen van cursus zou ik ervaren als een trap na... bevallen is grotendeels puur mazzel hebben, nogmaals vandaar dat ik niet zo in het effect van een curus geloof.
Goed, tot zover mijn cynisme. Maar krijg écht kriebels van zulke verloskundigen!
Sowieso als je de hele bevalling ligt te puffen ben je al niet goed geïnformeerd, puffen is namelijk een ademhalingstechniek die bedoelt is om te gebruiken op het moment dat je persdrang ervaart maar nog niet mag persen, dus zeker niet voor de hele bevalling.
[/quote]
Nou ja en dit is dus hoe ik het ook ervaren heb. Ik heb yoga gedaan de nuchtere versie, en kijk echt heel positief terug op mijn bevallingen.
En meerdere vriendinnen deden geen cursus en hadden echt rot bevallingen.
Er zal een factor pech/geluk in zitten maar ik denk toch dat door de oefeningen en de info die ik vantevoren gekregen had over het bevalproces an sich ik me een stuk makkelijker kon concentreren en daarmee de ontsluiting vlot vorderde.
woensdag 3 april 2019 om 11:01
Ik heb centering via de vk gedaan en heb daar heel veel aan gehad. Niet tijdens de bevalling, de vk heeft me daar doorheen geloodst, maar wel in de aanloop naar de bevalling toe en erna.
Ik was heel bang voor de bevalling en de bijeenkomsten hebben er zeker aan bijgedragen dat ik vertrouwen kreeg in mijn lijf en rustiger werd. Dit zal trouwens ook vast invloed hebben gehad op de bevalling.
De eerste weken na de bevalling was de app groep me heel veel waard. Tijdens slapeloze nachten, onzekere momenten, of gewoon even wat leuke foto's van onze kinderen. Heel fijn om dat te kunnen delen met vrouwen die in dezelfde periode bevallen waren.
Ik was heel bang voor de bevalling en de bijeenkomsten hebben er zeker aan bijgedragen dat ik vertrouwen kreeg in mijn lijf en rustiger werd. Dit zal trouwens ook vast invloed hebben gehad op de bevalling.
De eerste weken na de bevalling was de app groep me heel veel waard. Tijdens slapeloze nachten, onzekere momenten, of gewoon even wat leuke foto's van onze kinderen. Heel fijn om dat te kunnen delen met vrouwen die in dezelfde periode bevallen waren.
woensdag 3 april 2019 om 11:03
Het gaat toch niet alleen daarom? wij deden een ouderschapscursus met de mannen er ook bij, dat was lachen, en ook veel informatie over borstvoeding wat ik erg nuttig vond. Er was toen geen internet waar ik alles op kon zoeken!!! Dat scheelt misschien. Ik was 25 en had anders nergens die info gevonden denk ik.
En er een hele fijne vriendschap aan overgehouden!
Dus "het is onzin" geldt gewoon niet voor iedereen hoor.
woensdag 3 april 2019 om 11:04
Ik denk dat er echt heel veel factoren zijn die meespelen in hoe je een bevalling ervaart. Heel veel daarvan heb je geen invloed op, maar die paar dingen waar je dan wél invloed op hebt vind ik het zelf fijn om daar dan ook gewoon mijn best voor te doen. Ik vond het zelf erg spannend om te gaan bevallen en die cursussen hebben mij (en mijn man!) toch wat meer het gevoel gegeven dat we er wat controle over hadden, en uiteindelijk heb ik in elk geval een fijne bevalling gehad, dankzij of ondanks de cursussen, dat weet je nooit natuurlijk.Nou ja en dit is dus hoe ik het ook ervaren heb. Ik heb yoga gedaan de nuchtere versie, en kijk echt heel positief terug op mijn bevallingen.
Er zal een factor pech/geluk in zitten maar ik denk toch dat door de oefeningen en de info die ik vantevoren gekregen had over het bevalproces an sich ik me een stuk makkelijker kon concentreren en daarmee de ontsluiting vlot vorderde.
woensdag 3 april 2019 om 14:01
Bij de eerste een cursus gedaan. Was erg gericht op natuurlijk bevallen en hoe de lichamelijke processen normaliter (!) verlopen. En een stukje hypnobirthing (want pijnstilling is blijkbaar iets dat ten alle tijden voorkomen moest worden).
Dat er ook sprake kon zijn van rugweeën, inleiden, katheters, infusen, niet vorderende ontsluiting, spoedkeizersnee enzovoorts, en hoe héérlijk een ruggrik is, daarkwam ik pas achter bij de bevalling zelf. Ik voelde me redelijk belazerd.
Bij de tweede alleen mom in balance gedaan. Dat was prima, zelf lekker fit gebleven daardoor en geen gezemel over lotushoudingen en baarkrukken.
Nu zwanger van de derde en ik moet er niet aan denken om nog een cursus te doen. Contact met andere zwangeren heb ik ook helemaal geen behoefte aan. Een bevalplan heb ik ook niet en in tegenstelling tot bij de eerste ben ik inmiddels banger voor verloskundigen en doulatypes en omarm ik het medisch personeel. Straks lekker een ruggeprik, keizersnee, en ik vind het gezegend.
Dat er ook sprake kon zijn van rugweeën, inleiden, katheters, infusen, niet vorderende ontsluiting, spoedkeizersnee enzovoorts, en hoe héérlijk een ruggrik is, daarkwam ik pas achter bij de bevalling zelf. Ik voelde me redelijk belazerd.
Bij de tweede alleen mom in balance gedaan. Dat was prima, zelf lekker fit gebleven daardoor en geen gezemel over lotushoudingen en baarkrukken.
Nu zwanger van de derde en ik moet er niet aan denken om nog een cursus te doen. Contact met andere zwangeren heb ik ook helemaal geen behoefte aan. Een bevalplan heb ik ook niet en in tegenstelling tot bij de eerste ben ik inmiddels banger voor verloskundigen en doulatypes en omarm ik het medisch personeel. Straks lekker een ruggeprik, keizersnee, en ik vind het gezegend.
woensdag 3 april 2019 om 14:10
damas schreef: ↑03-04-2019 10:59
Welnee. Dat heeft er echt geen mallemoer mee te maken. Je hebt gewoon geluk gehad en je vriendinnen pech.
Ik was zo zen als een boeddhistische monnik bij de eerste en ik had een klotebevalling door allerlei fysieke oorzaken en samenlopen van omstandigheden. Ik heb veel vriendinnen die met bevalplannen, sfeerverlichting, een playlist en hypnobirthinged de bevalling ingingen en na 12 uur eindigen in de operatiekamer van het ziekenhuis of gillend om een ruggenprik. En evenzogoed ken ik vrouwen die heel bleu, zonder voorbereiding een prima bevalling hadden.
Echt, spreek je gedachten maar niet uit naar die vriendinnen met rotbevallingen, het kan erg kwetsend overkomen.
woensdag 3 april 2019 om 14:15
Sorry maar wat een onzin. Zowel mijn schoonzus, mijn nicht als ik hebben dezelfde cursus gedaan. De Bevalling van mijn schoonzus was zo traumatisch dat ze waarschijnlijk geen tweede kind wil, bij mijn nicht liep alles volgens boekje en was baby er in 7 uur en ik had na 22 uur 4 cm ontsluiting en een spoedkeizersnede.damas schreef: ↑03-04-2019 10:59
Nou ja en dit is dus hoe ik het ook ervaren heb. Ik heb yoga gedaan de nuchtere versie, en kijk echt heel positief terug op mijn bevallingen.
Ik kan me flink storen aan mensen die een goede bevalling als een eigen verdienste zien. Het is gewoon kwestie van pech of geluk.
woensdag 3 april 2019 om 14:49
Dat heeft er echt niets mee te maken, je hebt gewoon geluk gehad. Ik heb geen cursus gedaan, maar de verloskundige heeft me wel goed ingelicht. Ontsluiting vorderde wel vlot, maar dat had helemaal niets met die info te maken, je lichaam doet dat gewoon zelf, dat kun je niet sturen.damas schreef: ↑03-04-2019 10:59Nou ja en dit is dus hoe ik het ook ervaren heb. Ik heb yoga gedaan de nuchtere versie, en kijk echt heel positief terug op mijn bevallingen.
Sterker nog, toen ik zwanger was van de tweede had ik het idee dat alles wel goed zou komen en was ik ontzettend rustig. Ik wist immers al wat ik kon verwachten, en het zal toch zeker niet zo erg zijn als bij de eerste dacht ik. Was dat even pech, het was gewoon nog erger dan de eerste.
anoniem_63edfdf1c077e wijzigde dit bericht op 03-04-2019 14:52
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
15.17% gewijzigd
woensdag 3 april 2019 om 20:40
Heb alle reacties niet gelezen maar:
Ik heb een basic cursus gedaan van 6 lessen (zwanger en fit?) en dat was veel theorie en een aantal oefeningen elke les. Één avond met mannen erbij. Geen puf les gehad, alleen even kort doorgenomen wanneer je puffen zou kunnen gebruiken. Tijdens de lessen dacht ik er niet veel aan te zullen hebben, ik had 90% al op internet gevonden. Maarrrrr.... tijdens mijn bevalling dacht ik een aantal keer 'Oh ja! Dit hebben we besproken!'. Achteraf gezien dus fijn. Ook om met andere aanstaande moeders ervaringen en onzekerheden uit te wisselen (allemaal zwanger van de eerste).
Ik heb een basic cursus gedaan van 6 lessen (zwanger en fit?) en dat was veel theorie en een aantal oefeningen elke les. Één avond met mannen erbij. Geen puf les gehad, alleen even kort doorgenomen wanneer je puffen zou kunnen gebruiken. Tijdens de lessen dacht ik er niet veel aan te zullen hebben, ik had 90% al op internet gevonden. Maarrrrr.... tijdens mijn bevalling dacht ik een aantal keer 'Oh ja! Dit hebben we besproken!'. Achteraf gezien dus fijn. Ook om met andere aanstaande moeders ervaringen en onzekerheden uit te wisselen (allemaal zwanger van de eerste).
donderdag 4 april 2019 om 23:19
Ik gun het iedereen. Op het moment dat ik dacht 'oke, nu wordt het wel venijnig' zat ik al op 10. Toen gingen ook wel alle remmen los.
En ik ondertussen maar duimen dat ik igg 1 cm was opgeschoten.. wist ik veel
Ik zat toen nog vol in discussie met mezelf, over het wel of niet willen van pijnbestrijding voor 'later' en of ik nou thuis of in het zkh wilde bevallen. Verloskundige heeft me uitgelachen en toen pas drong het door
vrijdag 5 april 2019 om 15:05
Discover schreef: ↑04-04-2019 23:19Ik gun het iedereen. Op het moment dat ik dacht 'oke, nu wordt het wel venijnig' zat ik al op 10. Toen gingen ook wel alle remmen los.
En ik ondertussen maar duimen dat ik igg 1 cm was opgeschoten.. wist ik veel
Ik zat toen nog vol in discussie met mezelf, over het wel of niet willen van pijnbestrijding voor 'later' en of ik nou thuis of in het zkh wilde bevallen. Verloskundige heeft me uitgelachen en toen pas drong het door![]()
Ik was de hele bevalling superchill, ben zelfs met 9 cm ontsluiting nog naar beneden gegaan, poosje beneden met de kraamzorg zitten kletsen. Die geloofde dus echt niet dat ik op 9 cm zat omdat ik zo relaxed was, dat was ze niet gewend van andere bevallingen, zeker niet bij de eerste. Helaas bleef het daar steken, mijn blaas zat vol en hield de laatste cm tegen. Nadat ze me hadden gekatheteriseeerd zat ik direct op 10 cm en wilde toen ook een ruggenprik omdat ik dacht nou als ik nog eens een paar uur met deze weeén moet dan hou ik het niet vol, maar gelukkig mocht ik toen gelijk persen en was het ook zo weer over
vrijdag 5 april 2019 om 23:11
Zo ver ik weet krijg je na 6 a 7 cm ontsluiting ook sowieso geen ruggenprik meer. Ik stond bij de eerste met 10cm ontsluiting echt te smeken om een ruggenprik maar dat mag helaas niet.snorriemorrie schreef: ↑05-04-2019 15:05Ik was de hele bevalling superchill, ben zelfs met 9 cm ontsluiting nog naar beneden gegaan, poosje beneden met de kraamzorg zitten kletsen. Die geloofde dus echt niet dat ik op 9 cm zat omdat ik zo relaxed was, dat was ze niet gewend van andere bevallingen, zeker niet bij de eerste. Helaas bleef het daar steken, mijn blaas zat vol en hield de laatste cm tegen. Nadat ze me hadden gekatheteriseeerd zat ik direct op 10 cm en wilde toen ook een ruggenprik omdat ik dacht nou als ik nog eens een paar uur met deze weeén moet dan hou ik het niet vol, maar gelukkig mocht ik toen gelijk persen en was het ook zo weer over![]()
zaterdag 6 april 2019 om 11:58
Ik ging in korte tijd ook van nauwelijks ontsluiting naar 6+ cm (allemaal in het ritje naar het ziekenhuis erbij 'gekregen') en kreeg toen ook geen ruggenprik omdat ik al te ver was. Gelukkig mocht ik een uur daarna al persen dus viel het achteraf mee. Infuus met pijnstilling wilde ik niet.Suzan_1991 schreef: ↑05-04-2019 23:11Zo ver ik weet krijg je na 6 a 7 cm ontsluiting ook sowieso geen ruggenprik meer. Ik stond bij de eerste met 10cm ontsluiting echt te smeken om een ruggenprik maar dat mag helaas niet.
zaterdag 6 april 2019 om 13:09
Dat is echt mijn horror scenario. Pijnstilling willen, dus naar het ziekenhuis, daar aankomen en niks meer mogen krijgen.Bessss schreef: ↑06-04-2019 11:58Ik ging in korte tijd ook van nauwelijks ontsluiting naar 6+ cm (allemaal in het ritje naar het ziekenhuis erbij 'gekregen') en kreeg toen ook geen ruggenprik omdat ik al te ver was. Gelukkig mocht ik een uur daarna al persen dus viel het achteraf mee. Infuus met pijnstilling wilde ik niet.
Daarom heeeeel blij met geplande inleiding na het breken van mijn vliezen en na 61 uur nog geen weeën.
Ruggenprik zat in 45 min van aanvraag tot prik.
zaterdag 6 april 2019 om 13:32
Dat had achteraf bij mij dus te lang geduurd. Dus het horror viel alles mee, was meer een tegenvaller omdat ik dus achteraf ook thuis had kunnen bevallen. Hoewel ik bij een eventuele volgende wel voor een ziekenhuis bevalling ga denk ik.
zaterdag 6 april 2019 om 15:15
Maar als dat je overkomt betekent dat meestal dan weer wel dat je een vrij vlotte bevalling hebt.ClaireSophie schreef: ↑06-04-2019 13:09Dat is echt mijn horror scenario. Pijnstilling willen, dus naar het ziekenhuis, daar aankomen en niks meer mogen krijgen.
Daarom heeeeel blij met geplande inleiding na het breken van mijn vliezen en na 61 uur nog geen weeën.
Ik zat (ondanks pijnstilling) met uren en uren pijnlijke weeën voordat ik eindelijk eens die 7 cm voorbij was. (Om aan het eind van het liedje, na 14 uur puffen, alsnog een keizersnede te krijgen..
zaterdag 6 april 2019 om 16:39
Was het van mij ook, maar achteraf valt het mee. Al is een ruggenprik wel fijner natuurlijkClaireSophie schreef: ↑06-04-2019 13:09Dat is echt mijn horror scenario. Pijnstilling willen, dus naar het ziekenhuis, daar aankomen en niks meer mogen krijgen.
zaterdag 6 april 2019 om 17:19
Een vlotte bevalling is ook niet alles hoor. Twee vlotte bevallingen gehad, maar ik wil er echt niet meer aan terugdenken. Ik kan behoorlijk goed tegen pijn, maar ik dacht op een gegeven moment echt dat ik dood zou gaan. Als er ooit een derde komt hoop ik toch echt dat ik dan wel pijnstilling kan krijgen. Na de 2e bevalling heb ik nog 5!! dagen flinke naweeën gehad die door het geven van borstvoeding nog erger waren. Liever een wat langzamere bevalling met hopelijk minder naweeën.Vaucluse schreef: ↑06-04-2019 15:15Maar als dat je overkomt betekent dat meestal dan weer wel dat je een vrij vlotte bevalling hebt.
Ik zat (ondanks pijnstilling) met uren en uren pijnlijke weeën voordat ik eindelijk eens die 7 cm voorbij was. (Om aan het eind van het liedje, na 14 uur puffen, alsnog een keizersnede te krijgen..)
zaterdag 6 april 2019 om 22:05
Het beviel (pun intendedClaireSophie schreef: ↑02-04-2019 20:23Misschien gekke vraag en geheel off topic, maar waarom wil je pijnstilling vermijden? Beviel het niet? Last van bijwerkingen? Ikzelf vond pijnstilling namelijk goed spul.
TO, ben je er trouwens al uit?
zaterdag 6 april 2019 om 22:07
Suzan_1991 schreef: ↑05-04-2019 23:11Zo ver ik weet krijg je na 6 a 7 cm ontsluiting ook sowieso geen ruggenprik meer. Ik stond bij de eerste met 10cm ontsluiting echt te smeken om een ruggenprik maar dat mag helaas niet.
Haha, ja dat wist ik, want ik had de cursus samen bevallen gedaan, maar op dat moment kon ik echt ff niet meer nadenken, ik heb ook gevraagd of ze me niet in de ambulance al een ruggenprik konden geven
zaterdag 6 april 2019 om 22:51
Ik zou het wel doen. Voor zoiets heftigs moet je toch gewoon goed voorbereid zijn? Ik heb door de cursus besloten dat ik de weeën staand op wou vangen en vooraf goed geoefend om bodembekkenspier tijdens wee te ontspannen. Ik was heek blij dat ik een soort strategie had. Vriend moest van me afblijven, die had dus helemaal niks aan alles wat hij had geleerd