Babyuitzet, wat is onmisbaar

12-04-2019 09:49 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Yes, het eerste trimester is voorbij en de zorgen zijn ver afgenomen. Tijd om aan de babyuitzet(lijst) te beginnen.

Maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer. De lijsten die ik online vind hebben soms vermeldingen die mij ontzettend onnodig lijken. Dus ik dacht, ik ga op zoek naar ervaringen.

Wat vonden/vinden jullie echt onmisbaar?
Suykerspin schreef:
12-04-2019 10:11
Hier 2 kinderen die 8 weken maat 50 hebben gedragen. Bij beide gedurende die periode nog kleertjes bij gehaald
Hier ging maat 50 juist vrijwel ongedragen weer weg bij nummer 2. Hij is nu 5 weken en draagt 62.
Noodzakelijk? Een bedje, eten en kleding/luiers :)
Ik lijk wel de enige maar heb na kraamweek geen hydrofiel meer gebruikt. Tepel indrukken helpt tegen lekken en mijn zoontje van 5 weken spuugt vrijwel nooit.
XXL hydrofiele doeken (zoon is bijna 5 en gebruik ze nog om af te drogen na het douchen)

Boxpakjes zonder capuchon

Elektrische kolf (indien je bv geeft en af en toe eens weg wilt)

Stretchrompers vd Hema (sowieso de baby kleding daar <3)
1-Aapje schreef:
12-04-2019 12:34
Ik lijk wel de enige maar heb na kraamweek geen hydrofiel meer gebruikt. Tepel indrukken helpt tegen lekken en mijn zoontje van 5 weken spuugt vrijwel nooit.
Ik heb ze ook niet zo heel veel gebruikt. Ik heb er wel heel veel, want men zei dat je er nooit te veel van kon hebben :proud: :facepalm:
Oh en Purelan van Medela, goed voor tepelkloven maar ook voor luieruitslag!!
mijn kinderen lagen als mini in de maxicosi in de winter, de voetenzak vond ik ideaal! geen gehannes met dikke winterjassen aantrekken, dat is geen doen bij zo’n kleintje.
Don't cry, buy a bag and move on.
wollentrui schreef:
12-04-2019 13:36
Ik heb ze ook niet zo heel veel gebruikt. Ik heb er wel heel veel, want men zei dat je er nooit te veel van kon hebben :proud: :facepalm:
oh, maar die zijn bij ons behoorlijk opgeraakt hoor
Als lekkere grote slab/knoeidoek
eenvoudige theedoeken
lakens voor poppenbedjes etc
Hier hebben we de hydrofiele luiers ook bijna niet gebruikt.

Fijn:
Badcape
Wipstoeltje
Box
-hydrofiele doeken
-echte wollen deken om de baby warm te houden, echt een tip. Bij de betere babywinkels te koop. Dus geen fleece ed.
-koop overslag rompers van een goed merk. Die kun je wel heet wassen en blijven dan in model.
-voldoende beddengoed en hoesjes voor Aankleedkussen, je blijft wassen anders.
Veel geluk!
Mijn conclusie was destijds: bij babyspullen vindt altijd 1/3 van de mensen het onmisbaar, 1/3 volledig nutteloos en 1/3 wel aardig, maar niet per se nodig.
Het enige wat je écht nodig hebt zijn twee pakjes incl rompers in maat 50/56, en een Maxicosi als je in het ziekenhuis wilt bevallen (anders krijg je de baby namelijk niet mee naar huis). Een pak luiers maat 1 (zit wel in 1 van die dozen meestal), en in geval van flesvoeding een pak melkpoeder en een fles (wederom: die fles zit meestal wel in een van die dozen).

Eigenlijk al het andere is achteraf haalbaar indien noodzakelijk.
Ik ben het eens met bovenstaande. Als je twijfelt, niet kopen. Je kan het altijd nog kopen. Zeker de dingen die niet direct noodzakelijk zijn, zoals een badcape (ik heb er drie gekregen).

Ik heb ook heel veel hydrofiel doeken in huis, maar gebruikt er echt niet zoveel.

Koop twee leuke kledingsetjes in maat 50/56, de rest krijg je of je koopt (bestelt!) wat bij.
Een flesje in huis hebben is handig, ook als je bv geeft.

Probeer verder zoveel mogelijk te lenen/tweedehands te kopen. Kruiken bijvoorbeeld, die gebruik je maar kort.

Maar ... Als je iets heel heel erg leuk vindt, koop het dan gewoon ook! Want dat is toch wel onderdeel van de voorpret.
Krabbeltje123 schreef:
12-04-2019 14:10
Hier hebben we de hydrofiele luiers ook bijna niet gebruikt.
Het hangt zo erg van je kind af of je er veel nodig hebt of niet..
Dus inderdaad: koop er nu een paar, en als je er toch meer nodig hebt dan kun je ze zo online bestellen en heb je ze de volgende dag in huis.

Ik heb er in de kraamweek een heleboel bij gekocht (heb er nu een stuk of 30 en ik gebruik ze nog steeds veel), omdat onze dochter continu kleine beetjes voeding teruggeeft. Ik heb ze overal op en onder liggen, zodat dochter niet alles onder spuugt.

Maar als je daar weinig last van hebt dan heb je er zeker niet zoveel nodig.
navy-blue schreef:
12-04-2019 17:33

Maar ... Als je iets heel heel erg leuk vindt, koop het dan gewoon ook! Want dat is toch wel onderdeel van de voorpret.
Ook helemaal eens! Ik heb een paar dingen gekocht waarvan ik zelf ook wel wist dat je ook zonder kunt (gevoerde wikkeldoek met een te schattig patroontje en dure maar superzachte hydrofielen). Gewoon omdat ik het kon betalen en ik er zelf zo blij van werd. Uiteindelijk heb ik het nog superveel gebruikt ook, maar ook zonder dat was het zijn geld waard, gewoon omdat ik er zo vrolijk van werd.

Ik heb net nog een extra kinderwagen/buggy gekocht omdat dat veel minder gedoe is in mijn auto. Niet nodig, maar handiger en het kan gewoon. Niks mis mee, zolang je jezelf maar bewust bent van dat feit en niet denkt dat het móet.
rosings schreef:
12-04-2019 11:07
sudocreme EN Bepanthen.

Sudocreme gebruikte ik als beschermlaagje als de huid nog heel was maar wel geiiriteerd.

Bepanthen gebruikte ik als de huid al stuk was.
Wat grappig ik dus juist precies omgekeerd. Werkt bij dochter ook het beste.
Hydrofiele doeken gebruik ik voor van alles en nog wat, hydrofiele washandjes gebruik ik vrijwel niet. Badstof spuugdoekjes zijn hier een absolute must-have.

De geur van veel billendoekjes in combinatie met de geur van ontlasting vind ik echt walgelijk. Dus alleen geurloze billendoekjes hier!! (Sowieso is zonder parfum ook beter voor je baby.)

Rompers in maat 50/56 had ik veel teveel. Sokjes ook veel teveel. En mutsjes. Zeker als je er nog bij krijgt van kraambezoek.

Knuffeldoekjes/tuttels werd ik mee overladen door kraamvisite. Blij dat ik die nog niet had gekocht. Ik heb er nu 10.

Luiertas: helemaal niet nodig. Elke willekeurige tas die je in huis hebt kan als luiertas dienen.

Dekentjes/slaapzakjes etc. vonden wij heel moeilijk. Want hoe zal je kindje straks graag slapen? Geen idee.
De eerste 4-6 weken zul je sowieso nog geen slaapzakje gebruiken. Dus een lakentje+deken is wel handig, slaapzak kan later nog wel.

Oh ja, en wat ik van tevoren wel had willen weten:
In het flesje vitamine K van Davitamon zit net niet genoeg om tot 12 weken vol te maken. Ik moest bij 10 weken nog een nieuw flesje kopen. De goedkopere versie van de Kruidvat (huismerk) zou wel voldoende geweest zijn. ;-D

https://www.consumentenbond.nl/binaries ... t_2018.pdf
Maxi cosi en familyfix, echt, wat een uitkomst! Geen moeilijk gedoe met de maxi in en uit de auto halen.

Onze dochter is nu bijna 10 maanden en zit nu in de maxi cosi Pearl die ook op de familyfix past.

Vestjes, want een jasje aantrekken in kleine maatjes is maar onhandig.

Slofjes.

Hydrofiele doeken (gewone en XXL) en washandjes.

Badcape.

Omslagdoek, wij hebben die van baby’s Only. Gebruiken die nu nog steeds maar dan als dekentje.

Twee aankleedkussens, wij hebben beneden en boven een aankleedkussen liggen.
Meerdere aankleedkussenhoezen.

Ik vond pakjes met voetjes eraan juist onhandig, lengte kan heel erg verschillen met die pakjes waardoor onze dochter in sommige pakjes haar beentjes niet lekker kon strekken. Terwijl het toch echt de juiste maat is.

Ik weet niet of jij van plan bent om borstvoeding te geven, maar ik was heeeeeel blij met tepelkloof creme.
1-Aapje schreef:
12-04-2019 12:34
Hier ook geen gelek of gespuug, maar ik gebruik ze wel veel. Als zonnescherm, of tijdens het voeden op een drukke plek, om de baby af te drogen na het badje, als lakentje in de box, etc. Vind het geweldige dingen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Libra86 schreef:
12-04-2019 21:38
Ik weet niet of jij van plan bent om borstvoeding te geven, maar ik was heeeeeel blij met tepelkloof creme.
Oh jaaaaa inderdaad!
En als je last krijgt wil je dat gewoon al klaar hebben liggen en het niet nog moeten halen...
Mocht je het toch niet nodig hebben is het altijd nog uitstekende lippen balsem.
Als je een draagdoek wilt zou ik aanraden om die pas aan te schaffen als de kleine er is. Dan kan je passen met je eigen kind ipv een pop.
Wij hebben nooit een wiegje gehad. Hebben een extra groot babynestje gekocht en hier sliep onze zoon eigenlijk altijd in, was voor ons gewoon een ledikant verkleiner. Maar ook handig in de box, op de bank etc.
Verder zou ik veel borst compressen aanschaffen, of je nu borst Voeding gaat geven of niet. Ik liep letterlijk leeg!
Overslag rompers was hier ook geen succes, ben gek van de rompers van de Hema en die blijven ook lang goed en mooi.
Voedingskussen heeft hier overuren gemaakt. Ik heb er maanden mee geslapen en daarna nog veel gebruikt voor de kleine.
Verder veel spuugdoekjes en hydrofiel doeken. De stokke tripp trapp met newborn set is echt onmisbaar vind ik. Heb heel lang getwijfeld omdat het wel een prijzige stoel is, maar wij gebruiken hem echt super veel. Al vanaf 2 weken (nu hebben wij wel een heel sterk kindje). Makkelijk schoon te houden, en hij gaat een eeuwigheid mee. Er mag tot 90 kilo op die stoel.
Kruik hebben wij hier de eerste 2 weken wel veel moeten gebruiken, maar deze kan je eventueel ook van iemand lenen en later alsnog aanschaffen.
Borstkolf zou ik ook pas aanschaffen als je zeker weet dat je borst Voeding wilt/kan geven en anders huren of vragen of de kraamzorg er 1 heeft.
Ik heb er 1 gekocht en moest na 5 dagen stoppen ivm mijn eigen gezondheid heb dat ding nooit gebruikt.
Zorg dat je in ieder geval dat je een flesje, voeding, bedje etc hebt. Heel veel dingen zijn leuke extra's maar heb je niet persé nodig.
NM1717 schreef:
13-04-2019 14:19
Wij hebben nooit een wiegje gehad. Hebben een extra groot babynestje gekocht en hier sliep onze zoon eigenlijk altijd in, was voor ons gewoon een ledikant verkleiner.
Babynest om in te slapen wordt afgeraden, als een baby kan omrollen en met het gezichtje in de opstaande rand beland kan een baby moeite krijgen met ademen..

De sleepyhead schijnt alleen van veilig materiaal gemaakt te zijn.
rosings schreef:
12-04-2019 10:50
als je borstvoeding gaat geven: een lekschaaltje. Kind aan de ene borst, lekschaaltje op de andere (trekt licht vacuum) Verbazingwekkend hoeveel melk je er zonder te kolven op kan vangen (en ik kan vriezen!)
Ik wilde je even bedanken voor deze toffe tip! Afgelopen dinsdag bevallen van ons eerste kindje en van het weekend deze post gelezen en in overleg met kraamzorg besteld. Zojuist voor het eerst gebruikt: 50 ml opgevangen uit de andere borst opgevangen! Ik ben fan!! :worship:
frigga schreef:
15-04-2019 14:52
Ik wilde je even bedanken voor deze toffe tip! Afgelopen dinsdag bevallen van ons eerste kindje en van het weekend deze post gelezen en in overleg met kraamzorg besteld. Zojuist voor het eerst gebruikt: 50 ml opgevangen uit de andere borst opgevangen! Ik ben fan!! :worship:
Ja, ik had deze ook keihard nodig! Bij het voeden uit rechts, liep er links 50-70 mL melk uit mijn borst. Ik probeerde het eerst met zoogcompressen, maar toen moest ik nog steeds 4x per dag een droog shirt aantrekken. Met gebruik van het lekschaaltje ving ik het op en, gaf ik dat na de borstvoeding naar behoefte in een flesje. De rest vroor ik in. Toen had ik in no time ruimtegebrek in mijn vriezer.

Die van Avent of Medela kun je gewoon in je bh stoppen.
Wat bij ons onmisbaar was:

- flesje en poedermelk in huis hebben. Onze oudste was de eerste nacht thuis na het ziekenhuis al ondervoed aan het raken en krijste de hele nacht van de honger. Verschrikkelijk. Bij de tweede gezorgd dat we alles in huis hadden voor het geval de bv weer niet mocht lukken.

- overslagrompertjes waren hier wel een succes
- luier etui voor onderweg
- gehaakte wollen babydeken, die namen we overal mee naar toe. Warm maar niet te warm en ademend.
- luiertas voor aan de kinderwagen (wij wandelden veel)
-draagzak
- tripp trapp met babyset (tip: marktplaats, scheelt enorm, ik was voor 100,- klaar).

Meest overbodige:

- babybadje. Alleen in de kraamweek gebruikt door de kraamverzorgster. Wij gingen daarna gewoon douchen met de baby.
Bedjeindezon schreef:
15-04-2019 15:57

Meest overbodige:

- babybadje. Alleen in de kraamweek gebruikt door de kraamverzorgster. Wij gingen daarna gewoon douchen met de baby.
Onze dochter is bijna 10 maanden maar gaat nog altijd in het babybadje.
Ik vind douchen met een gladde baby dus echt niks..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven