Verhuizen buiten Amsterdam, kinderen in Amsterdam op school

22-04-2019 10:14 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na de echtscheiding op zoek naar een fijn thuis voor mezelf en mijn 2 kinderen (6-7).

Er is een co ouderschap en de kinderen blijven in Amsterdam op school.

Echter is een woning vinden in Amsterdam op zijn zachtst gezegd een hele uitdaging.

Nu overweeg ik om net buiten de stad (Zaandam, Ilpendam.....15 km - half uur auto, uur fietsen) een fijn huis te kopen.

Maar ik twijfel enorm, is het wel te doen om de kinderen iedere dag naar school te brengen als ze bij mij zijn, en hoe moet dat dan met speelafspraken en sporten?

Ben ik wel realistisch om dit te willen en zijn er misschien andere ouders die voor deze keuze hebben gestaan of deze keuze hebben gemaakt?

Moet ik misschien toch wachten op een (duur) huis in Amsterdam?

Momenteel wonen we nog in het huis van mijn ex (ik reis om de week dus als ik er ben kan ik in het huis en verblijft hij op de boot...,redelijk luxe positie maar toch is het echt tijd om te gaan).

In hoop wat van jullie gedachten te horen en zodoende tot een weloverwogen besluit te kunnen komen.
anoniem_326811 wijzigde dit bericht op 22-04-2019 10:16
Reden: Typefouten
0.86% gewijzigd
Echt wat een onmogelijke opgave is dat!
Alle reacties Link kopieren
Als je jezelf een boot kan veroorloven kan je ook in Amsterdam wonen lijkt mij.
bingo schreef:
22-04-2019 10:17
Als je jezelf een boot kan veroorloven kan je ook in Amsterdam wonen lijkt mij.
Wat een vreemde logica. Die boot is misschien ooit gekocht toen twee inkomens één huis betaalden. Die situatie is nu veranderd. Wonen in Amsterdam met een gezin is erg duur.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 22-04-2019 10:20
30.28% gewijzigd
Wat is er mis mee om op deze voet door te gaan? Ik ben er helemaal voor dat kinderen bij een scheiding niet om de haverklap moeten verkassen, maar gewoon in het vertrouwde huis blijven en dat de ouders verkassen.
Kan je niet voorstellen om allebei buiten Amsterdam te gaan wonen op een betaalbare plaats? De kinderen naar een andere school?
Alle reacties Link kopieren
Dan sta je elke dag in de file om je kinderen naar school te brengen. Als je toch dezelfde kant op moet voor werk is het misschien te doen, maar enkel voor school lijkt het me waanzin. Hoe realistisch is het dat je op termijn een huis kunt vinden in Amsterdam als dat nu niet lukt? Waar hangt dat vanaf?

Anders co-ouderschap heroverwegen en kinderen doordeweeks bij ex laten verblijven een optie? Is voor hen een stuk rustiger.
Lang leve de Noord-Zuidlijn zou ik zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Maar die gaat (nog) niet naar Zaandam..
Maar je blijft je kinderen toch niet jaren brengen? Vind het wel ver fietsen voor ze.
Nitflex schreef:
22-04-2019 10:21
Lang leve de Noord-Zuidlijn zou ik zeggen!
En ook daar zijn de woningen inmiddels onbetaalbaar.
Wat is je budget? De woningcorporaties (Ymere, de Key, Stadgenoot, Eigen Haard), hebben best wat midden-inkomen woningen op hun sites staan (800-925€/mnd).
Het lijkt me logischer om de kinderen dan op een andere school te doen. En als dat betekent dat er verandering moet komen in het co-ouderschap, dan samen kijken hoe daaraan vormgegeven kan worden.

Je ex snapt waarschijnlijk ook wel dat dit niet gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
22-04-2019 10:44
Het lijkt me logischer om de kinderen dan op een andere school te doen. En als dat betekent dat er verandering moet komen in het co-ouderschap, dan samen kijken hoe daaraan vormgegeven kan worden.

Je ex snapt waarschijnlijk ook wel dat dit niet gaat werken.
De kinderen zijn de helft van de tijd daar he.. dan hoeven die toch niet te verkassen... kan ex ze wat meer doordeweek hebben en jij wat vaker weekenden/vakanties ofzo? Zelf woon ik ook niet in het dorp waar kinderen op school zitten (lang verhaal), maar dat zijn beiden dorpen, 6 minuten rijden met de auto. Ik scheir op woensdagen soms wel 3/4x op en neer...
Zaandam-Amsterdam elke dag in de spits? Ben je gek ofzo? :hyper:

Of ga je met bus en dan de metro en misschien de tram? Lijkt me heel veel tijd kosten.

Gewoon een andere school dichtst bij de ouder waar ze doordeweeks zitten.
En anders bespreken.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-04-2019 10:58
8.05% gewijzigd
Nitflex schreef:
22-04-2019 10:21
Lang leve de Noord-Zuidlijn zou ik zeggen!
Nou, wat een verbetering is dat... Zeker vanaf Ilpendam, moet je overstappen. Directe lijnbus was echt veel sneller.
Als je ten noorden van Amsterdam zoekt, is Landsmeer dan nog betaalbaar? Het is in elk geval qua fietsafstand tot Noord heel haalbaar. En dat scheelt je een file.

En anders het huis in Amsterdam verkopen en beiden verhuizen naar dezelfde, betaalbare forenzenstad, zoals eerder geopperd?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar ivm werk mijn kind in Amsterdam op een kdv gehad terwijl we buiten Amsterdam woonden.
Het was absoluut niet relaxed om in de spits met kind te reizen. Echt Niet!
Zonder spits was t een minuut of 20, maar in de spits, en zeker op dinsdag en donderdag, makkelijk 1,5 uur heen en 1,5 uur terug met de auto. Dat is met moeie kinderen echt geen pretjes.
Met ov ook niet, want geen enkele forens zit te wachten op een moeder met kinderen. Bijna niemand gaat staan. Als het kind in de ochtend gezellig kletste werd ik soms toegesnauwd of het wat zachter kon.
En speelafspraakjes liepen we vaak mis, want we woonden niet om de hoek.
Ik was blij toen we de knoop hadden doorgehakt om de kinderen op school en kdv te doen in de stad waar we woonden.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
22-04-2019 11:53
Als je ten noorden van Amsterdam zoekt, is Landsmeer dan nog betaalbaar? Het is in elk geval qua fietsafstand tot Noord heel haalbaar. En dat scheelt je een file.

En anders het huis in Amsterdam verkopen en beiden verhuizen naar dezelfde, betaalbare forenzenstad, zoals eerder geopperd?
Absoluut niet. Alles is onbetaalbaar qua landelijk wonen rondom Amsterdam.
Noord misschien. Maar landsmeer zeker niet.
ikBedoelHetGoed schreef:
22-04-2019 11:53
Als je ten noorden van Amsterdam zoekt, is Landsmeer dan nog betaalbaar? Het is in elk geval qua fietsafstand tot Noord heel haalbaar. En dat scheelt je een file.

En anders het huis in Amsterdam verkopen en beiden verhuizen naar dezelfde, betaalbare forenzenstad, zoals eerder geopperd?
Landsmeer is echt een heel duur dorp.
Lucifer2018 schreef:
22-04-2019 10:55
Nou, wat een verbetering is dat... Zeker vanaf Ilpendam, moet je overstappen. Directe lijnbus was echt veel sneller.
Ja weet ik, het was ook een grapje.
Waar woont ex of gaat hij wonen?
Is het een optie dat jullie allebei de stad uitgaan?

Want ook hij zal met krapte en onbetaalbaarheid op de huizenmarkt te maken krijgen.
En ook hij zal - voor 2 kinderen - iets moeten vinden met minstens 2 slaapkamers.


Of is het een optie om het huis waar jullie nu wonen te houden en er samen een kamer / mini-studio bij te huren? Die jullie week-om-week gebruiken.
Dat is misschien nog wel te vinden.
flowery schreef:
22-04-2019 15:56
Absoluut niet. Alles is onbetaalbaar qua landelijk wonen rondom Amsterdam.
Noord misschien. Maar landsmeer zeker niet.
Even nieuwsgierig: hoe weet jij nou wat voor TO betaalbaar is? Een bescheiden rijtjeshuis met een bescheiden doch fijne tuin in Landsmeer komt qua prijs overeen met wat je met moeite kan vinden in Noord of Zuidoost. Dan zou ik kiezen voor Landsmeer. Maar of dat haalbaar is, hangt af van het budget van TO. Aangezien ze ook Ilpendam noemt, vermoed ik van wel.

Zaandam kan een stuk betaalbaarder zijn. En heeft een goede en snelle treinverbinding met diverse Amsterdamse stations. Als daar een geschikt station tussen zit, zou ik voor Zaandam kiezen als Landsmeer niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
Als je de stad verlaat zou je tijdelijk een co-ouderschap kunnen afspreken van vrijdagmiddag tot maandagochtend voor jou vs maandagmiddag tot vrijdagochtend voor je ex. Dan breng je je kinderen 1 ochtend tijdens de spits weg en haal je ze 1 middag tijdens de spits (vrijdag is vroeger) op, maar mis je tenminste de (drukste) dinsdag en donderdag. Tijdens vakantie kun je het omdraaien. Ook wel fijn als de overdracht natuurlijk verloopt via school ipv aan de deur bij je ex.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
22-04-2019 19:15
Even nieuwsgierig: hoe weet jij nou wat voor TO betaalbaar is? Een bescheiden rijtjeshuis met een bescheiden doch fijne tuin in Landsmeer komt qua prijs overeen met wat je met moeite kan vinden in Noord of Zuidoost. Dan zou ik kiezen voor Landsmeer. Maar of dat haalbaar is, hangt af van het budget van TO. Aangezien ze ook Ilpendam noemt, vermoed ik van wel.

Zaandam kan een stuk betaalbaarder zijn. En heeft een goede en snelle treinverbinding met diverse Amsterdamse stations. Als daar een geschikt station tussen zit, zou ik voor Zaandam kiezen als Landsmeer niet lukt.
Je hebt gelijk.

TO wat is je budget?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven