Uitslag Cito

23-04-2019 13:01 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand wanneer de uitslag van de Eindcito groep 8 komt? Misschien lees ik er over heen, maar zie online niets staan.
Wij hebben doorgekregen dat we de uitslag tussen half mei en eind mei kunnen verwachten.
lolly-pop schreef:
23-04-2019 13:08
Wij hebben doorgekregen dat we de uitslag tussen half mei en eind mei kunnen verwachten.
Zo laat? Kinderen zijn toch allang ingeschreven op de middelbare school?
Alle reacties Link kopieren
Meestal na de meivakantie idd.
Advies en inschrijving vindt tegenwoordig plaats voor de eindtoets.
Lievejetje schreef:
23-04-2019 13:21
Meestal na de meivakantie idd.
Advies en inschrijving vindt tegenwoordig plaats voor de eindtoets.
Kunnen ze het beter afschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Soms wordt het advies achteraf nog aangepast. Ze wilden juist dat de eindtoets niet leidend zou zijn in het advies. Nu is de vraag om de eindtoets toch weer naar voren te halen. Het scheelt je een hoop gedoe met ouders vind ik, van mij mag de toets naar voren.
Sophiever schreef:
23-04-2019 13:23
Kunnen ze het beter afschaffen.

Dat is de nieuwe insteek. De Cito bevestigt het oordeel dat de leerkracht over je kind geeft.

En wijkt de Cito heel erg af, dan kan het advies nog omhoog bijgesteld worden.
Sophiever schreef:
23-04-2019 13:20
Zo laat? Kinderen zijn toch allang ingeschreven op de middelbare school?
Zijn inderdaad al aangemeld met definitief niveauadvies. Dit wordt enkel nog aangepast als de scores (alleen naar boven toe) erg afwijken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een mail ontvangen van de middelbare school waarin ze de inschrijving bevestigen en staat dat ze eind juni de heradvisering van de basisscholen ontvangen en op basis daarvan de klassen in gaan delen.

Zoon is nogal wisselvallig met één onderdeel. Voor hem kan het niveau n.a.v. de cito nog hoger uitvallen.
lolly-pop schreef:
23-04-2019 13:31
Zijn inderdaad al aangemeld met definitief niveauadvies. Dit wordt enkel nog aangepast als de scores (alleen naar boven toe) erg afwijken.
Ik vraag mij eigenlijk af waarom dat alleen zo is als de scores naar boven toe erg afwijken.

Ik snap helemaal dat je het advies eventueel corrigeert bij een afwijkende score, want een leerkracht is ook maar een mens en kan onbewust bevooroordeeld zijn.

Maar dan zou je denken dat je zowel naar boven als naar beneden zou moeten corrigeren. Een docent kan een kind net zo goed te hoog inschatten als te laag. Mogelijk komt het eerste zelfs vaker voor vanwege pushende ouders.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
23-04-2019 13:57
Ik vraag mij eigenlijk af waarom dat alleen zo is als de scores naar boven toe erg afwijken.

Ik snap helemaal dat je het advies eventueel corrigeert bij een afwijkende score, want een leerkracht is ook maar een mens en kan onbewust bevooroordeeld zijn.

Maar dan zou je denken dat je zowel naar boven als naar beneden zou moeten corrigeren. Een docent kan een kind net zo goed te hoog inschatten als te laag. Mogelijk komt het eerste zelfs vaker voor vanwege pushende ouders.
Ja, maar dan is het een moment-opname. ;-D
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
23-04-2019 13:59
Ja, maar dan is het een moment-opname. ;-D
Oké, ik ben dus niet de enige die dit echt heel erg raar vind ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat óók raar. En dat naar boven toe bijstellen kan echt wel wat gezeik opleveren. Dan heb je het plotseling niet goed ingeschat terwijl inderdaad, als het lager is dan is het een momentopname.
Poppy_del_Rio schreef:
23-04-2019 14:00
Oké, ik ben dus niet de enige die dit echt heel erg raar vind ;-D
Nee, dat is ook vreemd, maar dan kan het bijv. zo zijn dat het kind last heeft van faalangst waardoor het de toets heeft verprutst.

Ik vind dat de hele Cito wel afgeschaft kan worden. Ze worden 8 jaar lang getest, getoetst en gevolgd. Daaruit kun je prima een advies geven op welk niveau ze het best tot hun recht komen. Daar heb je echt geen eindtoets voor nodig.
Poppy_del_Rio schreef:
23-04-2019 14:00
Oké, ik ben dus niet de enige die dit echt heel erg raar vind ;-D
Nee.
lolly-pop schreef:
23-04-2019 14:11
Nee, dat is ook vreemd, maar dan kan het bijv. zo zijn dat het kind last heeft van faalangst waardoor het de toets heeft verprutst.

Ik vind dat de hele Cito wel afgeschaft kan worden. Ze worden 8 jaar lang getest, getoetst en gevolgd. Daaruit kun je prima een advies geven op welk niveau ze het best tot hun recht komen. Daar heb je echt geen eindtoets voor nodig.
Op onze school zou ik ook blind durven varen op het advies van de leerkracht, ja. Mijn kinderen scoren zeer hoog op de Cito’s maar dat zegt op zich niet heel veel, behalve dat die manier van toetsen goed op ze aansluit.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
23-04-2019 14:00
Oké, ik ben dus niet de enige die dit echt heel erg raar vind ;-D
Ik vind het niet zo raar, mezelf als voorbeeld genomen. Mijn docenten dachten aan vwo voor mij, maar ik scoorde toch echt vmbo op de cito (534 punten). Ik ben naar de havo gegaan, maar heb uiteindelijk universiteit afgerond.

Ik had vreselijk last van faalangst en afzakken is makkelijker dan hogerop komen, dus gek vind ik het niet.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Maar dat verschil is groot. En ja dan is het fijn als de leerkracht dat inziet. Een advies is op zoveel meer gebaseerd dan
toetsscores of de eindtoets. De leerkracht kijkt ook naar belastbaarheid etc. Maar het is raar dat een advies dan wel naar boven bijgesteld mag worden.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste zit in groep 8 en heeft pas 9 mei de centrale eindtoets. Ik heb begrepen dat er tegenwoordig een paar verschillende zijn dus wanneer ze hem doen afhankelijk is van welke eindtoets gekozen is.

Dus ik denk dat de uitslag pas zal volgen als iedereen centrale eindtoets heeft gehad. Dus tweede helft mei.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de kans groter is dat je op zo'n toets lager presteert dan normaal dan dat je opeens ver boven je kunnen zit terwijl dat niet echt in je zit. Ik snap dus wel dat ze het advies alleen naar boven bijstellen en niet naar beneden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
23-04-2019 17:50
Ik denk dat de kans groter is dat je op zo'n toets lager presteert dan normaal dan dat je opeens ver boven je kunnen zit terwijl dat niet echt in je zit. Ik snap dus wel dat ze het advies alleen naar boven bijstellen en niet naar beneden.
Dat denk ik ook. Maargoed ik ben ervoor om de eindtoets of af te schaffen of voor het advies te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat lijkt mij ook veel handiger.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
23-04-2019 17:50
Ik denk dat de kans groter is dat je op zo'n toets lager presteert dan normaal dan dat je opeens ver boven je kunnen zit terwijl dat niet echt in je zit. Ik snap dus wel dat ze het advies alleen naar boven bijstellen en niet naar beneden.
Dat klinkt wel logisch.
Aangezien mijn beide kinderen op de Cito’s gewoon echt beter scoren dan op de methodegebonden toetsen, is dat mijn referentiekader. Het leerlingvolgsysteem ziet er bij hen dus anders uit dan het rapport. Maar misschien zijn zij de uitzonderingen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
23-04-2019 18:09
Dat klinkt wel logisch.
Aangezien mijn beide kinderen op de Cito’s gewoon echt beter scoren dan op de methodegebonden toetsen, is dat mijn referentiekader. Het leerlingvolgsysteem ziet er bij hen dus anders uit dan het rapport. Maar misschien zijn zij de uitzonderingen.
Ja, dat is uitzonderlijk. Eigenlijk is het of vergelijkbaar of scoren kinderen lager.
Alle reacties Link kopieren
Maar, ik moet zeggen dat het voor het allergrootste deel altijd gewoon bevestigend is. Een enkeling scoort veel
hoger of veel lager bij de eindtoets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven