Gezondheid alle pijlers

Slijtage in heup - sport of dans een optie?

23-04-2019 17:51 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na onder de MRI-scan te zijn geweest, blijkt dat ik slijtage heb bij het kraakbeen in mijn heup. Auw! Bovendien erg vervelend omdat ik van bewegen hou, slijtage brengt de nodige pijn met zich mee waardoor dit niet altijd kan..

Zijn er hier meer mensen die slijtage hebben specifiek bij de heup? Hoever is het proces bij jullie en doen jullie nog wel aan sport of dans? De arts heeft bij mij bijvoorbeeld voetbal enz. afgeraden, over dans (ballet) kan hij helaas niks zinnigs zeggen terwijl ik dat graag doe... bij mij is een heupprothese nog net niet aan de orde, maar als ik tijdens het dansen wel steeds pijn voel ga ik het wel overwegen denk ik... balen ben nog maar 28 :(
De eerste vraag die bij mij rijst is of je kinderen hebt of wilt. Als je nog geen kinderen hebt maar ze wel graag wilt, dan zou ik eerst een met de arts bespreken wat de gevolgen zijn mocht je kiezen voor een heupprothese, want het zou kunnen dat je dan geen mogelijkheid hebt om op natuurlijke wijze te bevallen.
Ik weet niet of dat zo is, vandaar dat ik me de vraag stel.

Is inderdaad balen als je nog zo jong bent.
Alle reacties Link kopieren
Alle sporten waarmee je ‘klappen’ op je heup geeft zijn volgnes mij niet aan te raden. Hardlopen en voetbal geven inderdaad pressie op je gewricht. Zolang je niet springt met dansen kan denk ik wel.
Overleg anders met fysio ook!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je alleen vertellen wat je met een kunstheup beter niet kunt doen: hardlopen en schaatsen, skeeleren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-04-2019 17:59
De eerste vraag die bij mij rijst is of je kinderen hebt of wilt. Als je nog geen kinderen hebt maar ze wel graag wilt, dan zou ik eerst een met de arts bespreken wat de gevolgen zijn mocht je kiezen voor een heupprothese, want het zou kunnen dat je dan geen mogelijkheid hebt om op natuurlijke wijze te bevallen.
Ik weet niet of dat zo is, vandaar dat ik me de vraag stel.

Is inderdaad balen als je nog zo jong bent.
waarom zou dat niet kunnen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Iedere beweging die je maakt levert slijtage op. Passieve beweging dus. Yoga? misschien zwemmen. Maar dat is iets waar een ergotherapeut je beter advies over kan geven of de fysio.

Je bent wel héél erg jong voor slijtage. Is de reden bekend? Want laat ze daar anders eerst eens naar gaan zoeken.
Mijn moeder mocht dat (dansen/springen) in elk geval zeer zeker niet toen ze versleten heupen kreeg. Zij heeft inmiddels 2 titanium heupen.
Mijn moeder is gaan zwemmen en fietsen en doet tai chi. Dat kan geen kwaad.
rosanna08 schreef:
23-04-2019 18:08
waarom zou dat niet kunnen?
Als je kritische vragen wil stellen, wees dan ook eens kritisch op jezelf en dwing jezelf eerst eens goed te lezen eer je op de kast klimt.
Alle reacties Link kopieren
Roeien is een sport die je nog HEEL goed kan doen. Wordt ook aangeraden voor revalidatie na heupoperaties. Ik vind het een heerlijke sport (niet op een apparaat in de sportschool, maar echt in een boot. Anders is er geen kloot aan) met veel diversiteit (alleen, in teamverband, boordroeien of sullen, etc). De techniek is belangrijk om goed aan te leren, dus ik zou (als je interesse hebt) altijd starten bij een club en niet bij een sportschool (die leren verkeerde techniek aan)
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-04-2019 18:14
Als je kritische vragen wil stellen, wees dan ook eens kritisch op jezelf en dwing jezelf eerst eens goed te lezen eer je op de kast klimt.
Volgnes mij bedoelde rosanna dat oprecht en niet vanaf die kast.
Ik vroeg me ook af waarom niet zou kumnen. Bij een heup wordt of kom of kop of allebei vervangen.
Bij een komvervanging wordt een deel Uitgfreesd en nieuw kommetje geplaatst.
Ik zit tr denken waarom
Bevallen niet meer kan maar kan ook niet zo goed bedenken....
Waar komt jouw gedavhte vandaan?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-04-2019 18:11
Iedere beweging die je maakt levert slijtage op. Passieve beweging dus. Yoga? misschien zwemmen. Maar dat is iets waar een ergotherapeut je beter advies over kan geven of de fysio.

Je bent wel héél erg jong voor slijtage. Is de reden bekend? Want laat ze daar anders eerst eens naar gaan zoeken.
Nee over de oorzaak is weinig bekend, vraag me ook echt af hoe het kan. Ik denk omdat ik in mijn puberteit een paar jaar gevoetbald heb, toen begon wel de pijn. Maar dan nog is het raar om op deze leeftijd al slijtage te hebben toch :(

Yoga ben ik nu ook mee begonnen, merk alleen dat de heup na een oefening gevoelig is, dus weet niet of het nou verstandig is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-04-2019 18:13
Mijn moeder mocht dat (dansen/springen) in elk geval zeer zeker niet toen ze versleten heupen kreeg. Zij heeft inmiddels 2 titanium heupen.
Mijn moeder is gaan zwemmen en fietsen en doet tai chi. Dat kan geen kwaad.
Wat naar voor je moeder, al 2 versleten heupen. Deed ze ook aan ballet?
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder2 schreef:
23-04-2019 18:18
Nee over de oorzaak is weinig bekend, vraag me ook echt af hoe het kan. Ik denk omdat ik in mijn puberteit een paar jaar gevoetbald heb, toen begon wel de pijn. Maar dan nog is het raar om op deze leeftijd al slijtage te hebben toch :(

Yoga ben ik nu ook mee begonnen, merk alleen dat de heup na een oefening gevoelig is, dus weet niet of het nou verstandig is.

Is je docent een officiële yoga docent, en weet hij/zij van je slijtage af? Dan kan de docent rekening houden met aangepaste oefeningen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-04-2019 17:59
De eerste vraag die bij mij rijst is of je kinderen hebt of wilt. Als je nog geen kinderen hebt maar ze wel graag wilt, dan zou ik eerst een met de arts bespreken wat de gevolgen zijn mocht je kiezen voor een heupprothese, want het zou kunnen dat je dan geen mogelijkheid hebt om op natuurlijke wijze te bevallen.
Ik weet niet of dat zo is, vandaar dat ik me de vraag stel.

Is inderdaad balen als je nog zo jong bent.
Kinderen wil ik voorlopig nog niet, maar jeetje wat kut, ik zal dat eens navragen bij de dokter.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een oudere man bij Aikido die heeft een nieuwe heup. Bepaalde dingen doet hij niet. Hij zegt: “het is net een ijsje, als je er vaak aan likt, is het sneller op”. Volgens mij heeft hij instructies gekregen over de bewegingen die hij wel en niet mag doen, wat vreemd dat jouw arts dat niet duidelijk heeft weten te maken?
nachtvlinder2 schreef:
23-04-2019 18:21
Kinderen wil ik voorlopig nog niet, maar jeetje wat kut, ik zal dat eens navragen bij de dokter.
Rondje Google en lees overal dat er geen enkele beperking is om zwanger te worden en te bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-04-2019 18:14
Als je kritische vragen wil stellen, wees dan ook eens kritisch op jezelf en dwing jezelf eerst eens goed te lezen eer je op de kast klimt.
je leest er iets in wat er niet staat hoor, maar laat maar weer
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder2 schreef:
23-04-2019 18:18
Nee over de oorzaak is weinig bekend, vraag me ook echt af hoe het kan. Ik denk omdat ik in mijn puberteit een paar jaar gevoetbald heb, toen begon wel de pijn. Maar dan nog is het raar om op deze leeftijd al slijtage te hebben toch :(

Yoga ben ik nu ook mee begonnen, merk alleen dat de heup na een oefening gevoelig is, dus weet niet of het nou verstandig is.
het is vroeg, maar het kan wel helaas. Je had als baby geen heupproblemen of een korter beentje?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Consult bij een sportarts misschien een idee?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-04-2019 17:59
De eerste vraag die bij mij rijst is of je kinderen hebt of wilt. Als je nog geen kinderen hebt maar ze wel graag wilt, dan zou ik eerst een met de arts bespreken wat de gevolgen zijn mocht je kiezen voor een heupprothese, want het zou kunnen dat je dan geen mogelijkheid hebt om op natuurlijke wijze te bevallen.
Ik weet niet of dat zo is, vandaar dat ik me de vraag stel.

Is inderdaad balen als je nog zo jong bent.
Heup prothese zullen ze niet snel doen op deze leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
23-04-2019 18:23
Wij hebben een oudere man bij Aikido die heeft een nieuwe heup. Bepaalde dingen doet hij niet. Hij zegt: “het is net een ijsje, als je er vaak aan likt, is het sneller op”. Volgens mij heeft hij instructies gekregen over de bewegingen die hij wel en niet mag doen, wat vreemd dat jouw arts dat niet duidelijk heeft weten te maken?

Haha , mooie vergelijking!

Ja vond ik ook raar, ik vroeg meteen of het nou verstandig is om door te gaan met dansen en dat wist hij niet, alleen bepaalde sporten waren niet handig... Wil echt niet met ballet toppen :(:( Ik zal een andere arts eens om een second opinion vragen, of misschien weet de fysio er meer van.
Alle reacties Link kopieren
Wauw je bent echt jong. Mijn moeder had een aangeboren heupafwijking en nu moet de derde set kunstheupen erin. Mijn zusje is ook al geopereerd toen zij begin 30 was (vrij uniek). Wat voor dans doe je?

Stilstand en alleen zitten is ook geen oplossing. Met een heupprothese kun je wel uitdraaien maar niet indraaien met de heup (indraaien zoals bij trappen bij vechtsport).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan zwemmen.
nachtvlinder2 schreef:
23-04-2019 18:19
Wat naar voor je moeder, al 2 versleten heupen. Deed ze ook aan ballet?
M'n moeder was al in de tweede helft van de 60 toen hoor!
blauwe_emmer schreef:
23-04-2019 18:29
Heup prothese zullen ze niet snel doen op deze leeftijd.
Juist wel lijkt me. Dan kun je weer volop pijnloos bewegen. Je laat 'n 28-jarige toch nog niet rondsukkelen met 'n rollater ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven