Lijf & Lijn alle pijlers

Bodyshaming

23-04-2019 19:14 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ergens mee, en ik zou graag tips krijgen over hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Het zit namelijk zo. Ik heb ondergewicht, en niet zo'n beetje ook. Ik vind het zelf erg vervelend, en ik probeer ook aan te komen, maar door omstandigheden, stress en medische redenen gaat 't met kleine stapjes.

Naast het feit dat ik mijn lichaam nu niet mooi vind en ik weinig energie heb, heb ik bijna dagelijks te maken met bodyshaming. Mensen die ik niet ken, gewoon op straat of in de winkel, die pijnlijke of kwetsende opmerkingen maken. 'Dat ziet er toch niet uit!', 'Kijk die dunne benen', en 'Gatverdamme' zijn dingen die ik regelmatig opvang wanneer mensen denken dat ik buiten gehoorafstand ben. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat een man in de supermarkt een zak chips in mijn winkelmandje gooide met de opmerking 'Hier, volgens mij kun je dat wel gebruiken'.

Wat moet ik hier nou mee? Ik word er knetteronzeker van, maar elke keer sta ik met mijn mond vol tanden. Soms wil ik zo graag zeggen 'Wat kijk je nou?!', maar ik durf het gewoon niet, zeker niet omdat ik persoonlijk denk dat niemand het echt gemeen bedoelt.

Zijn er anderen die met bodyshaming te maken hebben of hebben gehad? Misschien om dezelfde of om andere redenen? Moet ik het gewoon negeren?
Alle reacties Link kopieren
Hoe reageer je op mensen die zo doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Loop je bij een diëtiste?
Alle reacties Link kopieren
Vooralsnog is het meestal of negeren, of wanneer ik het zat ben, boos omkijken.
Alle reacties Link kopieren
Bizar 8-.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk aan 't aankom-stukje, daar wil ik liever niet op ingaan, maar meer op hoe ik het beste kan reageren.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er niet met m’n hoofd bij dat mensen werkelijk zo ongelooflijk hufterig kunnen zijn..... :facepalm:
Wat lullig joh! Ik begrijp je onzekerheid.
Wat bijzonder dat het je zo veel moeite kost om wat aan te komen. De meeste mensen moeten er juist veel moeite voor doen om af te vallen...
Ben je echt zo mager dat het lijkt als of je ziek bent of anorexia hebt?
Alle reacties Link kopieren
Zeggen wat er in je opkomt! Niemand heeft het recht om iets negatiefs tegen je te zeggen (zomaar). Gewoon een grote bek geven als jij daar op dat moment behoefte aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
@Marigold: Nou, het mager zijn komt ook door ziekte, en daardoor gaat het aankomen ook langzaam. Dus ja, ik zie er gewoon ongezond uit. Ik snap ergens ook wel dat mensen staren, maar het is gewoon niet fijn. Ik ben dan wel mager, maar wel gewoon een mens.
Jeetje wat erg. Sorry ik heb geen tips voor je, maar ik vind het echt bizar om te lezen dat mensen zomaar een vreemde beledigen. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat de oorzaak is maakt niet uit. Een ander heeft jou niet zo te behandelen en het zegt veel over de persoon zelf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
“Ik denk dat je mij verwart met iemand die het wat kan schelen wat jij vindt.”

Ruime ervaring met body shaming om ‘te’ dun zijn.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 23-04-2019 19:34
25.11% gewijzigd
Ik herken het, ik heb het ook meegemaakt, maar dan met morbide obesitas. Ik ben nu minder dik, het gebeurt nu niet meer, maar toen ik nog heel dik was bemoeiden wildvreemden zich met mijn boodschappenkarretje of als ik ergens op een terras zat. Ik zat ook altijd met een mond vol tanden en voelde me doodongelukkig, smerig en gehaat.

Ik heb geen tips voor je, maar herken de walgelijke bemoeizucht en bodyshaming helaas erg goed uit die periode. En het zit niet tussen de oren, want toen ik kilo's kwijt was, was het over.

Sterkte met alles!
AccioAvocado schreef:
23-04-2019 19:27
@Marigold: Nou, het mager zijn komt ook door ziekte, en daardoor gaat het aankomen ook langzaam. Dus ja, ik zie er gewoon ongezond uit. Ik snap ergens ook wel dat mensen staren, maar het is gewoon niet fijn. Ik ben dan wel mager, maar wel gewoon een mens.
Ja natuurlijk!
Het is enorm asociaal als mensen hun negatieve gedachten uitspreken. Ik begrijp dat mensen wel gedachten kunnen hebben, ik zelf ook.
Maar bij mij zijn het eerder gedachtes als 'ach wat naar voor die persoon dat ze ziek is' of iets in die richting. En daarbij zou ik het niet hardop zeggen...
Ik geloof dat ik best kwaad zou worden als ze het op die manier over mij zouden hebben. Wat de reden ook is...
Alle reacties Link kopieren
Jemig, wat een botte mensen.
Het lukt mij ook slecht om aan te komen en bekenden zeggen wel eens iets over mijn lichaam maar nooit op zo'n manier als jij beschrijft.
Zou ook niet weten hoe ik daarop zou reageren..
AccioAvocado schreef:
23-04-2019 19:27
@Marigold: Nou, het mager zijn komt ook door ziekte, en daardoor gaat het aankomen ook langzaam. Dus ja, ik zie er gewoon ongezond uit. Ik snap ergens ook wel dat mensen staren, maar het is gewoon niet fijn. Ik ben dan wel mager, maar wel gewoon een mens.
:hug: wat naar. Je zou kunnen terug reageren met een opmerking, maar soms is negeren het beste. Probeer deze domme mensen maar niet te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
AccioAvocado schreef:
23-04-2019 19:23
Ik werk aan 't aankom-stukje, daar wil ik liever niet op ingaan, maar meer op hoe ik het beste kan reageren.
Een wenkbrauw optrekken en zeggen “ wat een rotopmerking “ . Verder niet in gaan op “ ja, maar ... “ , hooguit nog een keer “ wat een rotopmerking “ herhalen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dit gebeurt om allerlei redenen: dun, dik, klein, groot, bleke huid, kaal door chemo, noem maar op.
Het enige wat je kunt doen is zorgen dat het je niet meer onzeker maakt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Probeer het zo veel mogelijk van je af te laten glijden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
roosje1976 schreef:
23-04-2019 19:23
Ik kan er niet met m’n hoofd bij dat mensen werkelijk zo ongelooflijk hufterig kunnen zijn..... :facepalm:

Zo eens. Echt belachelijk.
Ik ben zelf van broodmager naar 'lekker' naar dik gegaan.
Mager en 'lekker' riep zoveel op bij mensen, en inderdaad ook veel negatiefs.
Van wildvreemde vrouwen commentaar op mijn borsten of kont bijvoorbeeld, en met een venijn dat ik er ook niks leuks of positiefs van kon maken.
Mijn ervaring is dat mensen altijd wat te zeiken hebben.
Niets van aantrekken to.
Hun probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar voor je, zowel je worsteling met je ondergewicht en gezondheid als de opmerkingen die je naar je hoofd krijgt.

Ik herken het wel toen ik zwaar zwaar overgewicht had. Blijkbaar is dat een vrijbrief voor onbekenden om knor geluiden te maken als je langs loopt, steeds weer te roepen dat mijn band lek is als ik op de fiets zat (heel origineel ook), hun hoofd schudden als ik het waagde om iets te eten in het openbaar, lachen als ik niet makkelijk in een stoel paste en gewoon in het algemeen nare opmerkingen maken of gezichten trekken.
Inmiddels heb ik vrijwel een gezond gewicht maar nog ben ik gespannen als ik eet in het openbaar, op de fiets zit, als ik langs een groepje jongeren loop of als ik iets ongezonds in mijn boodschappenkar leg.
Ik ben nog steeds op mijn hoede, ontwijk grote groepen mensen en ervaar stress als ik elders moet eten of bewegen. Ik wilde graag eens kijken of ik inmiddels op een schommel pas (heb maat 40 verstandelijk weet ik dat dat moet kunnen) maar ik durfde niet. Uiteindelijk ben ik in het donker tijdens het wandelen bij een speeltuin terecht gekomen. Goed gekeken of er niemand was en toen gaan schommelen. Het is bizar hoeveel invloed bodyshaming heeft (gehad)

Ikzelf negeerde het maar ik merkte wel dat het mijn toch al gebrekkige zelfvertrouwen geen goed deed. Ik ontweek bepaalde gelegenheden en moest mezelf echt motiveren om ergens heen te gaan en me niet te veel van anderen aan te trekken.
Mensen kunnen erg gemeen zijn, soms onbedoeld soms bewust. Ik leef met je mee het is een heel vervelend iets.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Die mensen bedoelen het misschien niet gemeen, maar gedragen zich wel asociaal, kortzichtig en dom. Ik vind het heel vervelend voor je, TO. Probeer je op jezelf en je eigen gezondheid te richten. En als je iets terug wil zeggen, heb je daar het volste recht toe!
Alle reacties Link kopieren
@kindrebel: ik moest wel even lachen om je berichtje :p Wel vervelend dat je het ook hebt meegemaakt, hoop dat het nu verleden tijd is?

@quattro-stagioni: wat naar dat jij het ook herkent, en echt erg hoe bemoeizuchtig en zelfs onbeschoft mensen dan kunnen zijn!

@Marigold1986: wat een lieve reactie. Ik weet ook dat iedereen negatieve gedachtes heeft, ikzelf ook, maar ongevraagd op een kwetsende manier je mening verkondigen... Het is gewoon niet nodig en niet fijn.

@iedereen: heel erg bedankt voor de reacties en de steun! Het doet me echt goed dat ik hier even mijn ei kwijt kon. En jullie hebben ook gelijk hoor, het zegt meer over anderen dan over mij, en ik ga echt proberen wat meer voor mezelf op te komen en wat meer schijt te hebben aan die opmerkingen, haha :p
Heel herkenbaar wat je schrijft over de gevolgen van bodyshaming voor mensen met obesitas, IBIopviva.
IBIopviva schreef:
23-04-2019 19:47
Wat naar voor je, zowel je worsteling met je ondergewicht en gezondheid als de opmerkingen die je naar je hoofd krijgt.

Ik herken het wel toen ik zwaar zwaar overgewicht had. Blijkbaar is dat een vrijbrief voor onbekenden om knor geluiden te maken als je langs loopt, steeds weer te roepen dat mijn band lek is als ik op de fiets zat (heel origineel ook), hun hoofd schudden als ik het waagde om iets te eten in het openbaar, lachen als ik niet makkelijk in een stoel paste en gewoon in het algemeen nare opmerkingen maken of gezichten trekken.
Inmiddels heb ik vrijwel een gezond gewicht maar nog ben ik gespannen als ik eet in het openbaar, op de fiets zit, als ik langs een groepje jongeren loop of als ik iets ongezonds in mijn boodschappenkar leg.
Ik ben nog steeds op mijn hoede, ontwijk grote groepen mensen en ervaar stress als ik elders moet eten of bewegen. Ik wilde graag eens kijken of ik inmiddels op een schommel pas (heb maat 40 verstandelijk weet ik dat dat moet kunnen) maar ik durfde niet. Uiteindelijk ben ik in het donker tijdens het wandelen bij een speeltuin terecht gekomen. Goed gekeken of er niemand was en toen gaan schommelen. Het is bizar hoeveel invloed bodyshaming heeft (gehad)

Ikzelf negeerde het maar ik merkte wel dat het mijn toch al gebrekkige zelfvertrouwen geen goed deed. Ik ontweek bepaalde gelegenheden en moest mezelf echt motiveren om ergens heen te gaan en me niet te veel van anderen aan te trekken.
Mensen kunnen erg gemeen zijn, soms onbedoeld soms bewust. Ik leef met je mee het is een heel vervelend iets.
Oei, dit raakt me even meer dan ik zou willen. 😖

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven