Geld & Recht alle pijlers

Waardebepaling woning

23-04-2019 23:03 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we graag de waarde van onze woning willen weten, zijn er 3 makelaars langs geweest om de waarde te bepalen. Alle drie komen ze met uiteenlopende waardes.

Makelaar 1 komt op x bedrag
Makelaar 2 zit 150.000 boven x bedrag
Makelaar 3 komt ver boven x bedrag uit.

Nu hadden we zelf gedacht aan een bedrag tussen makelaar 2 en 3 in, maar wat is realistisch. Makelaar 1 heeft alleen rekening gehouden met het dorp waar we wonen. Huizen hier zijn erg oud en erg gedateerd. Terwijl ons huis helemaal nieuw is. Makelaar 2 heeft eigenlijk precies hetzelfde gedaan. En verklaard haar extra waarde, doordat er bijna geen vergelijk mogelijk is.

Makelaar 3 heeft x km vanaf de woning gekeken naar de huizenprijzen, en dat is voor ons heel gunstig. Vandaar dat de waarde bij hem veel hoger ligt. Volgens hem is de woning niet te vergelijken met woningen in het hele dorp omdat deze gedateerd zijn en niet vergelijkbaar zijn. We wonen 50 m vanaf de randstad en hij heeft de prijzen van de randstad aangehouden. Maar wat kunnen we nu aanhouden? Wie heeft er een waardebepaling gedaan en wat is er toen aangegeven als referentiepunten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je de waarde weten? Wil je je huis verkopen?
Alle reacties Link kopieren
Je woont 50 meter vanaf de randstad?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
We wonen 50 m vanaf de randstad

Da’s niet ver :rofl:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Als je 50 minuten van de Randstad woont, blijkbaar in een mooi huis in een achtergebleven dorp vind ik de visie van makelaar 3 nergens op slaan.

Makelaar 2 lijkt mij het meest realistisch.

En over hoeveel % heb je het 200.000 of 350.000 is weer een heel ander vergelijk dan 750.000 en 900.000

Bij ons waren er ook wel verschillen tussen verschillende makelaars; maar dat verklaarde zich wel doordat de één een realistische prijs voorstelde en een ander meer een ‘je kunt altijd nog zakken ‘ prijs noemde.
girasole3 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 23:15
0.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je met die waardebepaling?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Wat is de bedoeling, willen jullie het huis verkopen?
En wat zegt makelaar 3? Veel meer dan 150.000 euro boven bedrag x?
Ik neem aan dat het om een woning boven de 5 ton gaat? Want ik kan me bijna niet voorstellen dat de bedragen bv 200.000, 350.000 en 450.000 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen deze week 3 makelaars op bezoek voor een waardebepaling (en verkoop-offerte). Ik ben ontzettend benieuwd want wat wij verkopen is ook moeilijk vergelijkbaar... We hebben online een waardebepaling aangevraagd en daar kwam een bedrag uit waar we nog al van schrokken (zo hoog). Het lijkt me niet dat de woning die wij verkopen in anderhalf jaar ruim een ton (37%) in prijs is gestegen. Maar you never know.

Uiteindelijk gaat het toch om het vinden van een koper die het ook wil (en kan) betalen...
Mijn idee: een waardebepaling door een makelaar uit dezelfde regio als waar het huis staat, en die tevens het huis fysiek komt bezoeken, zal het meest accuraat zijn.

Waarom heb je niet drie relevante taxaties laten doen?
Alle reacties Link kopieren
Anderhalve ton verschil is niet niks.....
Wat betekent overigens "50 m tot de randstad"? Ik reis op zondag van A naar B in 20 minuten, binnen de randstad, maar op dinsdag om half 9 in de ochtend duurt hetzelfde hurtje ineens 60 minuten. De afstand in (kilo)meter is beide dagen trouwens gelijk.

Het doet me denken aan een man die op televisie ooit vertelde waarom Assen zo leuk is om te wonen. "Nou, met een beetje geluk zit je in twee uur al in Amsterdam en in 2,5 uur in Rotterdam".
:lol:
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
24-04-2019 00:00
Wat betekent overigens "50 m tot de randstad"? Ik reis op zondag van A naar B in 20 minuten, binnen de randstad, maar op dinsdag om half 9 in de ochtend duurt hetzelfde hurtje ineens 60 minuten. De afstand in (kilo)meter is beide dagen trouwens gelijk.

Het doet me denken aan een man die op televisie ooit vertelde waarom Assen zo leuk is om te wonen. "Nou, met een beetje geluk zit je in twee uur al in Amsterdam en in 2,5 uur in Rotterdam".
:lol:


We hebben een sloot. Woon je voor de sloot dan is het de randstad. Woon je na de sloot dan is het dorp. Dus precies de grens tussen beide gemeenten. Wij wonen 50 meter vanaf de sloot en behoren dus niet tot de randstad. Om het in tijd aan te drukken gaat het om 2 minuten (met de auto)

De waarde willen we weten voor ons risico-opslag. Het gaat om een huis in het duurdere segment. Maar gezien de prijsstijging is verkoop misschien ook interessant. Een taxatie laten uitvoeren is het uiteindelijke doel. Maar zo’n taxatie is best prijzig. Dus door alle drie de makelaars laten taxeren gaat het niet worden.
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
23-04-2019 23:22
Wij krijgen deze week 3 makelaars op bezoek voor een waardebepaling (en verkoop-offerte). Ik ben ontzettend benieuwd want wat wij verkopen is ook moeilijk vergelijkbaar... We hebben online een waardebepaling aangevraagd en daar kwam een bedrag uit waar we nog al van schrokken (zo hoog). Het lijkt me niet dat de woning die wij verkopen in anderhalf jaar ruim een ton (37%) in prijs is gestegen. Maar you never know.

Uiteindelijk gaat het toch om het vinden van een koper die het ook wil (en kan) betalen...
Oh spannend. Wij hebben online ook een waardebepaling gedaan en die kwam redelijk overeen met makelaar 3. Wij hebben in de crisis gekocht tegen een hele gunstige prijs. Net toen we kochten trok de markt aan en zijn de prijzen flink omhoog gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat de randstad zo strak omlijnd was.

Maar wat zijn de eisen van de geldverstrekker tav de waardebepaling ivm de risico-opslag?

Heb je dit ook aan de makelaars verteld of heb je gedaan of je ging verkopen? Ik denk dat makelaars zich er anders niet voor laten misbruiken.
En het kan maar zo zijn dat de taxatiewaarde niet gelijk is aan de beoogde vraagprijs.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
23-04-2019 23:23
Mijn idee: een waardebepaling door een makelaar uit dezelfde regio als waar het huis staat, en die tevens het huis fysiek komt bezoeken, zal het meest accuraat zijn.

Waarom heb je niet drie relevante taxaties laten doen?
Ze zijn alledrie langs geweest en hebben onze woning bekeken. Tijdens de bezichtiging kwamen makelaar 2 &3 het meest deskundig over.

Het prijsverschil tussen deze twee komt omdat makelaar 1 alleen de huizen in het dorp heeft aangehouden.

En makelaar 3 de huizen binnen x- aantal km van onze woning. Dus niet de woningen in het dorp maar juist die van de randstad. En dan begrijp ik, dat hij op dat bedrag uitkomt.
coravanmora schreef:
24-04-2019 00:50
Ik wist niet dat de randstad zo strak omlijnd was.
Is het natuurlijk ook niet. Zie hieronder.

Terugkomend op jouw vraag, TO, de punten die er bij ons in de taxaties toe deden waren, in volgorde van belang: de 3 L'en (locatie, locatie, locatie), bouwjaar van het huis, woonoppervlakte, perceeloppervlakte en een beetje de staat van onderhoud en afwerking. En wat betreft die locatie: die maakt heel veel uit. Een huis in bijvoorbeeld Ouderkerk aan de Amstel kan hemelsbreed 2 kilometer staan van een vergelijkbaar huis in Amsterdam Bijlmer, er zit alleen een weg tussen. En een ton prijsverschil.
:lol:

--- knip en plak --- Waar ligt de Randstad?
De exacte grootte van de Randstad is onduidelijk, omdat de Randstad niet hard gedefinieerd is, en verschillende bronnen geven verschillende definities. Een zeer krappe definitie zou alleen de vier agglomeraties Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht omvatten. Een ruimere definitie gaat uit van twee stedelijke zones Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Leiden en Haarlem-Zaanstad-Amsterdam-Utrecht. Het NIDI evenals de Randstadmonitor hanteert een definitie waarbij de Randstad bestaat uit de vier provicies Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht.
Alle reacties Link kopieren
Pollepeltje82 schreef:
24-04-2019 00:40
We hebben een sloot. Woon je voor de sloot dan is het de randstad. Woon je na de sloot dan is het dorp. Dus precies de grens tussen beide gemeenten. Wij wonen 50 meter vanaf de sloot en behoren dus niet tot de randstad. Om het in tijd aan te drukken gaat het om 2 minuten (met de auto)

De waarde willen we weten voor ons risico-opslag. Het gaat om een huis in het duurdere segment. Maar gezien de prijsstijging is verkoop misschien ook interessant. Een taxatie laten uitvoeren is het uiteindelijke doel. Maar zo’n taxatie is best prijzig. Dus door alle drie de makelaars laten taxeren gaat het niet worden.
De prijzen hangen ook nauw samen met locatie. Hoever naar de "bewoonde" wereld. Winkels, scholen, uitvalswegen.
Misschien kun je op WOZ waardeloket een soortgelijk huis vinden aan de andere kant van "de sloot".
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Laat een taxateur komen met een officieel rapport. Ik vraag me af of tav de risico opslag de prijsbepaling van de makelaar genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
24-04-2019 05:03
in volgorde van belang: de 3 L'en (locatie, locatie, locatie),
En wat betreft die locatie: die maakt heel veel uit. Een huis in bijvoorbeeld Ouderkerk aan de Amstel kan hemelsbreed 2 kilometer staan van een vergelijkbaar huis in Amsterdam Bijlmer, er zit alleen een weg tussen. En een ton prijsverschil.
:lol:
Sterker nog. In ‘t Gooi vond ooit een rechtszaak plaats over het formele
adres van een villa op de dorpsgrens.
Het huis had 2 toegangswegen, de ene kwam uit in het ene dorp en de andere in het andere dorp. Als de formele toegang (en dus het adres) werd gewisseld met de informele toegang (en dus het adres), dan werd het huis tonnen meer waard. De villa zelf werd in die procedure geen centimeter verplaatst.
Pollepeltje82 schreef:
24-04-2019 00:40
Maar zo’n taxatie is best prijzig. Dus door alle drie de makelaars laten taxeren gaat het niet worden.
Heb toevallig ook net info opgevraagd, maar een mondelinge indicatie wil men doorgaans wel gratis geven.
Zelf volg ik momenteel ook funda in het dorp waar het in de toekomst te verkopen huis staat om te kijken wat voor prijskaartjes daar aanhangen en hoelang ze te koop staan (hier staan huizen in het duurdere segment soms jaren te koop en dan kun je beter lager gaan zitten met je prijs wil je niet nog jaren maandlasten en onderhoud voor je kiezen krijgen)
Alle reacties Link kopieren
Wat je huis waard is? Dat is heel lastig te zeggen, uiteindelijk moet je een koper vinden die bereid is om te betalen.

Afgelopen week heeft mijn vader een huis verkocht, er waren meerdere partijen geïnteresseerd. Uiteindelijk 5 biedingen gekregen, waarvan 1 ver onder de vraagprijs, 3 rond net onder de vraagprijs en #5 heel ver boven de vraagprijs.

Kijk goed naar je doelgroep voor de woning. Zijn het mensen uit de randstad die groter, ruimer en landelijker willen wonen. Dan hebben ze vaak meer geld over voor een huis. Of is de doelgroep dorpsgenoten? Die hebben vaak ook minder te besteden. Kijk ook naar wat huizen op dit moment doen in de omgeving.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nig een keer de vraag: weet Ne wat de eisen van ce geldverstrekker zijn tav een taxatie ivm rIsico opslag?

Ik heb er zelf recent een laten doen en kon niet zelf de taxateur kiezen. Ging via een centrale die er een aanwees in de regio.
Ik had een gesprek met die taxateur en hij vertelde dat hij heel goed moest onderbouwen adhv vergelijkende kenmerken waarom hij een waarde afgaf. En zag ook dat het rapport bij de centrale miet gelijk goedgekeurd was.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
24-04-2019 10:08
Nig een keer de vraag: weet Ne wat de eisen van ce geldverstrekker zijn tav een taxatie ivm rIsico opslag?

Ik heb er zelf recent een laten doen en kon niet zelf de taxateur kiezen. Ging via een centrale die er een aanwees in de regio.
Ik had een gesprek met die taxateur en hij vertelde dat hij heel goed moest onderbouwen adhv vergelijkende kenmerken waarom hij een waarde afgaf. En zag ook dat het rapport bij de centrale miet gelijk goedgekeurd was.
Ja, we moeten een gevalideerd taxatierapport inleveren van een taxateur binnen 20 km van onze woning. Zodra het rapport is ingediend moeten we een verzoek doen om verlaging van de risico-opslag. We mogen dus zelf een taxateur kiezen. Ze moeten inderdaad goed onderbouwen aan de hand van de reeds verkochte woningen.
Maar waarom laat je dan (gratis) makelaars komen?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
24-04-2019 08:15
Wat je huis waard is? Dat is heel lastig te zeggen, uiteindelijk moet je een koper vinden die bereid is om te betalen.

Afgelopen week heeft mijn vader een huis verkocht, er waren meerdere partijen geïnteresseerd. Uiteindelijk 5 biedingen gekregen, waarvan 1 ver onder de vraagprijs, 3 rond net onder de vraagprijs en #5 heel ver boven de vraagprijs.

Kijk goed naar je doelgroep voor de woning. Zijn het mensen uit de randstad die groter, ruimer en landelijker willen wonen. Dan hebben ze vaak meer geld over voor een huis. Of is de doelgroep dorpsgenoten? Die hebben vaak ook minder te besteden. Kijk ook naar wat huizen op dit moment doen in de omgeving.

En daar komt denk ik het verschil tussen makelaar 2 en 3. Makelaar 2 komt uit het dorp zelf en wij wonen iets verder van het centrum van het dorp. Makelaar 2 heeft als doelgroep dorpsgenoten (gezinnen) die veel met de fiets doen. Vanuit haar standpunt wonen we ver vanaf het centrum van het dorp en ver van de scholen. Als je uit gaat van de voorzieningen in het dorp zelf.

Makelaar 3 komt uit de andere gemeente. Hij ziet zijn doelgroep steeds meer vanuit de andere gemeente naar ons dorp trekken en geeft aan dat onze locatie het grote pluspunt is. Dicht bij de snelweg (10 min), vlakbij het centrum, en toch landelijk en vrij wonen. Supermarkt is nu nog op 10 min afstand.

Vanwege de enorme bouwontwikkeling moeten de voorzieningen, die makelaar 2, mist nog komen. Er komt een nieuwe school, en andere voorzieningen zoals huisarts, supermarkt etc op letterlijk 5 minuten loopafstand. Alleen dit is dus in de andere gemeente. Wij komen zelf uit deze gemeente en alle buren overigens ook, dus hebben meer binding met deze gemeente dan het dorp waar we wonen. We hebben dan ook bewust voor deze locatie gekozen. Te ver het dorp in, gaf ons het gevoel dat we te ver van de drukke- en bewoonde wereld af leefde. Wij zijn echte stadsmensen, dus wil niemand tegen het hoofd stoten met deze opmerking,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven