Lijf & Lijn alle pijlers

Bodyshaming

23-04-2019 19:14 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ergens mee, en ik zou graag tips krijgen over hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Het zit namelijk zo. Ik heb ondergewicht, en niet zo'n beetje ook. Ik vind het zelf erg vervelend, en ik probeer ook aan te komen, maar door omstandigheden, stress en medische redenen gaat 't met kleine stapjes.

Naast het feit dat ik mijn lichaam nu niet mooi vind en ik weinig energie heb, heb ik bijna dagelijks te maken met bodyshaming. Mensen die ik niet ken, gewoon op straat of in de winkel, die pijnlijke of kwetsende opmerkingen maken. 'Dat ziet er toch niet uit!', 'Kijk die dunne benen', en 'Gatverdamme' zijn dingen die ik regelmatig opvang wanneer mensen denken dat ik buiten gehoorafstand ben. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat een man in de supermarkt een zak chips in mijn winkelmandje gooide met de opmerking 'Hier, volgens mij kun je dat wel gebruiken'.

Wat moet ik hier nou mee? Ik word er knetteronzeker van, maar elke keer sta ik met mijn mond vol tanden. Soms wil ik zo graag zeggen 'Wat kijk je nou?!', maar ik durf het gewoon niet, zeker niet omdat ik persoonlijk denk dat niemand het echt gemeen bedoelt.

Zijn er anderen die met bodyshaming te maken hebben of hebben gehad? Misschien om dezelfde of om andere redenen? Moet ik het gewoon negeren?
Alle reacties Link kopieren
Sterkte met alles! Hoop voor jou dat je snel (voor jezelf) een acceptabel lichaam krijgt! En laat iedereen lekker de tering krijgen en wees zuinig op de mensen die je lief zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies: meer zelfvertrouwen en assertiviteit uitstralen, dan zeggen vreemden zulke pijnlijke dingen niet zo snel (meer)
Veritas vos liberabit
Charlotte717 schreef:
23-04-2019 20:42
Mijn advies: meer zelfvertrouwen en assertiviteit uitstralen, dan zeggen vreemden zulke pijnlijke dingen niet zo snel (meer)
Onzin. Ze zeggen het toch wel.
Alle reacties Link kopieren
vlamtosti wijzigde dit bericht op 23-04-2019 20:55
Reden: Dubbel
98.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het werkelijk waar te schofterig voor woorden als mensen zich zo gedragen. Zowel in het echt als op internet. Ik kwam vanmorgen nog een post tegen op Instagram (kunstzinnig) van een meisje die een bepaalde pose aannam, ze was erg slank dus je zag haar ribben. In plaats van inhoudelijk op de foto in te gaan, werden er gelijk comments geplaatst ‘eat a sandwich’ tot ‘stop anorexia’ echt walgelijk.
Charlotte717 schreef:
23-04-2019 20:42
Mijn advies: meer zelfvertrouwen en assertiviteit uitstralen, dan zeggen vreemden zulke pijnlijke dingen niet zo snel (meer)
Onzin. Soms roepen ze het zelfs nog harder.
Alle reacties Link kopieren
Charlotte717 schreef:
23-04-2019 20:42
Mijn advies: meer zelfvertrouwen en assertiviteit uitstralen, dan zeggen vreemden zulke pijnlijke dingen niet zo snel (meer)
Ja hoor leg de schuld maar weer naar bij "het slachtoffer". Mensen horen dit soort pijnlijke dingen sowieso niet te zeggen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
23-04-2019 21:13
Ja hoor leg de schuld maar weer naar bij "het slachtoffer". Mensen horen dit soort pijnlijke dingen sowieso niet te zeggen.
Dit. Ik vind de gevatte terugopmerkingen een betere tip.
Ik heb eens (heel dom) tegen een heel slank welgevormd meisje dat dezelfde broek als ik aanhad (alleen ben ik middelbaar en maat 46) voor de grap gezegd dat ze even niet naast me moest staan.
Ze keek me zo gekwetst aan, en ging inderdaad heeeeel ver weg staan, dat ik dat nu nog in mijn buik voel.
Dat is het enige dat misschien helpt, niet zwijgen maar gewoon wat terugzeggen en zo laten merken dat ze te ver gaan.
Al is het maar voor jezelf.
IBIopviva schreef:
23-04-2019 21:13
Ja hoor leg de schuld maar weer naar bij "het slachtoffer". Mensen horen dit soort pijnlijke dingen sowieso niet te zeggen.
Vaak wordt dat ook gezegd omdat mensen niet willen geloven dat er echt zulke rotopmerkingen worden gemaakt naar mensen die dik of dun zijn. Die menen dat het tussen de oren zit of dat het aan de uitstraling ligt... :facepalm:
To,wat naar dat er mensen zijn die zich zo hufterig gedragen en zo bot zijn! Hoe
iemand ook eruit mag zien mensen moeten een ieder in zijn waarde laten. We
zijn allemaal mensen. Ik zal voor je duimen dat je snel een gezond gewicht zult
bereiken. :redrose:
IBIopviva schreef:
23-04-2019 19:47
Wat naar voor je, zowel je worsteling met je ondergewicht en gezondheid als de opmerkingen die je naar je hoofd krijgt.

Ik herken het wel toen ik zwaar zwaar overgewicht had. Blijkbaar is dat een vrijbrief voor onbekenden om knor geluiden te maken als je langs loopt, steeds weer te roepen dat mijn band lek is als ik op de fiets zat (heel origineel ook), hun hoofd schudden als ik het waagde om iets te eten in het openbaar, lachen als ik niet makkelijk in een stoel paste en gewoon in het algemeen nare opmerkingen maken of gezichten trekken.
Inmiddels heb ik vrijwel een gezond gewicht maar nog ben ik gespannen als ik eet in het openbaar, op de fiets zit, als ik langs een groepje jongeren loop of als ik iets ongezonds in mijn boodschappenkar leg.
Ik ben nog steeds op mijn hoede, ontwijk grote groepen mensen en ervaar stress als ik elders moet eten of bewegen. Ik wilde graag eens kijken of ik inmiddels op een schommel pas (heb maat 40 verstandelijk weet ik dat dat moet kunnen) maar ik durfde niet. Uiteindelijk ben ik in het donker tijdens het wandelen bij een speeltuin terecht gekomen. Goed gekeken of er niemand was en toen gaan schommelen. Het is bizar hoeveel invloed bodyshaming heeft (gehad)

Ikzelf negeerde het maar ik merkte wel dat het mijn toch al gebrekkige zelfvertrouwen geen goed deed. Ik ontweek bepaalde gelegenheden en moest mezelf echt motiveren om ergens heen te gaan en me niet te veel van anderen aan te trekken.
Mensen kunnen erg gemeen zijn, soms onbedoeld soms bewust. Ik leef met je mee het is een heel vervelend iets.
Heftig dat bodyshaming zo een impact op je heeft gehad! Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er mensen zijn die zich zo met een ander bemoeien en zich als hufters gedragen door gemene opmerkingen te maken. Hoe ga je er nu mee om? :hug:
IBIopviva schreef:
23-04-2019 19:47
Wat naar voor je, zowel je worsteling met je ondergewicht en gezondheid als de opmerkingen die je naar je hoofd krijgt.

Ik herken het wel toen ik zwaar zwaar overgewicht had. Blijkbaar is dat een vrijbrief voor onbekenden om knor geluiden te maken als je langs loopt, steeds weer te roepen dat mijn band lek is als ik op de fiets zat (heel origineel ook), hun hoofd schudden als ik het waagde om iets te eten in het openbaar, lachen als ik niet makkelijk in een stoel paste en gewoon in het algemeen nare opmerkingen maken of gezichten trekken.
Inmiddels heb ik vrijwel een gezond gewicht maar nog ben ik gespannen als ik eet in het openbaar, op de fiets zit, als ik langs een groepje jongeren loop of als ik iets ongezonds in mijn boodschappenkar leg.
Ik ben nog steeds op mijn hoede, ontwijk grote groepen mensen en ervaar stress als ik elders moet eten of bewegen. Ik wilde graag eens kijken of ik inmiddels op een schommel pas (heb maat 40 verstandelijk weet ik dat dat moet kunnen) maar ik durfde niet. Uiteindelijk ben ik in het donker tijdens het wandelen bij een speeltuin terecht gekomen. Goed gekeken of er niemand was en toen gaan schommelen. Het is bizar hoeveel invloed bodyshaming heeft (gehad)

Ikzelf negeerde het maar ik merkte wel dat het mijn toch al gebrekkige zelfvertrouwen geen goed deed. Ik ontweek bepaalde gelegenheden en moest mezelf echt motiveren om ergens heen te gaan en me niet te veel van anderen aan te trekken.
Mensen kunnen erg gemeen zijn, soms onbedoeld soms bewust. Ik leef met je mee het is een heel vervelend iets.
Wat heftig en vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd heb ik nooit zo'n moeite met dingen die waar zijn. Ik heb bv hele rare lelijke plekken op mijn been. Niets aan te doen is door ziekte gekomen en gaat maar moeizaam weg (als het al weggaat. TJa als men daar wat van vindt dan vindt men dat. Net zoals ik wel eens een opmerking tegen vriend maak over dat je met zo'n figuur geen legging moet dragen. Of met zo'n model gezicht die bril niet.
Waarom trek je het je zo aan? Je bént mager schrijf je zelf. Knik vriendelijk en zeg ik weet het, ruilen?
Alle reacties Link kopieren
Joh, TO vraagt toch wat ze concreet kan doen? In mijn omgeving zie ik deze praktijken ook en sommige erg magere mensen krijgen nooit zulke opmerkingen en andere wel. Een van mijn beste vriendinnen is ook erg mager, waar ze ook niets aan kan doen hoeveel ze ook eet en krijgt letterlijk nooit zulke opmerkingen. Daarnaast is ze toevallig een van mijn meest assertieve vriendinnen. Ik opper maar wat, sorry hoor, TO hoeft mijn advies helemaal niet op te volgen. In mijn ogen is het gewoon wel het proberen waard. Ik ben de laatste die aan victimblaming zou doen en ik vind deze praktijken ook erg naar, het raakt me. Maar soms moet je zaken gewoon rationeel bekijken. Of ja dat is toch mijn visie
Veritas vos liberabit
nina1966 schreef:
23-04-2019 21:50
Eerlijk gezegd heb ik nooit zo'n moeite met dingen die waar zijn. Ik heb bv hele rare lelijke plekken op mijn been. Niets aan te doen is door ziekte gekomen en gaat maar moeizaam weg (als het al weggaat. TJa als men daar wat van vindt dan vindt men dat. Net zoals ik wel eens een opmerking tegen vriend maak over dat je met zo'n figuur geen legging moet dragen. Of met zo'n model gezicht die bril niet.
Waarom trek je het je zo aan? Je bént mager schrijf je zelf. Knik vriendelijk en zeg ik weet het, ruilen?
Mensen die te dik of te dun zijn, dat zal wel hun eigen schuld zijn, denken velen. Moeten ze maar meer/minder eten. En daarom heeft iedereen er een mening over die vaak luid verkondigd moet worden.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-04-2019 21:50
Eerlijk gezegd heb ik nooit zo'n moeite met dingen die waar zijn. Ik heb bv hele rare lelijke plekken op mijn been. Niets aan te doen is door ziekte gekomen en gaat maar moeizaam weg (als het al weggaat. TJa als men daar wat van vindt dan vindt men dat. Net zoals ik wel eens een opmerking tegen vriend maak over dat je met zo'n figuur geen legging moet dragen. Of met zo'n model gezicht die bril niet.
Waarom trek je het je zo aan? Je bént mager schrijf je zelf. Knik vriendelijk en zeg ik weet het, ruilen?
Dit. Of naar een diëtiste gaan of meer verhullende kledij dragen? Die vriendin waar ik het hierboven over had draagt vaak baggy truien bv.

Ik heb trouwens zelf een opvallende kledingstijl waarvan ik weet dat sommigen die walgelijk kunnen vinden. En ja dat merk ik ook als ik op straat loop. Sommige (meestal oudere) mensen denken ook dat ze mij een afkeurende blik kunnen toewerpen. Wat ik dan doe is hen recht in de ogen kijken, soms zelfs glimlachen als ik in de mood ben, en met opgeheven hoofd verder lopen. Tja.. ik weet dat ik van de norm afwijk en dat sommige (meestal close-minded mensen) daar niet mee om kunnen. Als ze het niet mooi vinden kijken ze maar lekker weg
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
23-04-2019 21:50
Eerlijk gezegd heb ik nooit zo'n moeite met dingen die waar zijn. Ik heb bv hele rare lelijke plekken op mijn been. Niets aan te doen is door ziekte gekomen en gaat maar moeizaam weg (als het al weggaat. TJa als men daar wat van vindt dan vindt men dat. Net zoals ik wel eens een opmerking tegen vriend maak over dat je met zo'n figuur geen legging moet dragen. Of met zo'n model gezicht die bril niet.
Waarom trek je het je zo aan? Je bént mager schrijf je zelf. Knik vriendelijk en zeg ik weet het, ruilen?
maar het gaat verder dan concluderen dat TO mager is, er wordt een waardeoordeel aan gekoppeld. Of vind jij het normaal dat iemand een zak chips in haar winkelmandje gooit?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
nina1966 schreef:
23-04-2019 21:50
Eerlijk gezegd heb ik nooit zo'n moeite met dingen die waar zijn. Ik heb bv hele rare lelijke plekken op mijn been. Niets aan te doen is door ziekte gekomen en gaat maar moeizaam weg (als het al weggaat. TJa als men daar wat van vindt dan vindt men dat. Net zoals ik wel eens een opmerking tegen vriend maak over dat je met zo'n figuur geen legging moet dragen. Of met zo'n model gezicht die bril niet.
Waarom trek je het je zo aan? Je bént mager schrijf je zelf. Knik vriendelijk en zeg ik weet het, ruilen?
Ik heb dit ook een beetje. Chips in mandje gooien gaat te ver ja, ik kreeg ook eens biefstuk aangeboden toen ik tofu pakte en die dag net voor het eerst buiten kwam na een flinke griep “want dat kon ik beter gebruiken”. Sjah. Beter niet van wakker liggen. Ik wist ook wel dat ik erg bleek eruitzag.
Als het dagelijks gebeurd en je hebt er veel issues mee zal dat moeilijker zijn.

Naar voor je! Toch maar de wenkbrauw op trekken of zeggen: wat een rot opmerking en ze strak aankijken.

Je bent niet je gewicht he to. Je bent dun. Maar jij bent jij. Jij bent gewoon prima zoals je bent. Jij te dun, zij een kutkarakter. Ruilen zou ik je dus afraden ;-)
AccioAvocado schreef:
23-04-2019 19:56
@kindrebel: ik moest wel even lachen om je berichtje :p Wel vervelend dat je het ook hebt meegemaakt, hoop dat het nu verleden tijd is?
Het is niet verleden tijd, maar heeft een andere vorm gekregen. Ik ben inmiddels 40+ en dan gaan mensen je niet meer de les lezen.
Het zijn nu vaak opmerkingen die suggereren dat ik 24/7 bezig ben met slank blijven. Dat vind ik best storend. Kennelijk zijn er veel mensen die denken dat als je slank bent, je dús obsessief met je uiterlijk bezig bent. Dat is voor mij als NIET uiterlijke-schoon-gericht-mens best een belediging. :wtf:

Ik heb mezelf aangeleerd dat elke vrouw die wat te drammen heeft over mijn lijf gewoon zelf 10 kilo kwijt wil. En dat de mannen een vrouw willen van 20 kilo lichter. Dat helpt. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
24-04-2019 09:59
maar het gaat verder dan concluderen dat TO mager is, er wordt een waardeoordeel aan gekoppeld. Of vind jij het normaal dat iemand een zak chips in haar winkelmandje gooit?
Inderdaad. De dingen die TO beschrijft gaan verder dan een verwonderde constatering van wat ze waarnemen.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik nooit last van hoor. Of moet ik beledigd zijn als ze zeggen dat ik dun ben en best twee kommen erwtensoep mag eten?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Die mensen gaan er in hun simpelheid vanuit dat zij de allereersten zijn die zien dat je mager bent en voor hun gevoel doen ze hun burgerplicht door je voedsel aan te bieden.

Omdat ze zelf vermoedelijk te dik zijn doet het hen ook goed om eindelijk iets van een ander te kunnen zeggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Eens met retrostar
Veritas vos liberabit
kindrebel schreef:
24-04-2019 13:45
Het is niet verleden tijd, maar heeft een andere vorm gekregen. Ik ben inmiddels 40+ en dan gaan mensen je niet meer de les lezen.
Het zijn nu vaak opmerkingen die suggereren dat ik 24/7 bezig ben met slank blijven. Dat vind ik best storend. Kennelijk zijn er veel mensen die denken dat als je slank bent, je dús obsessief met je uiterlijk bezig bent. Dat is voor mij als NIET uiterlijke-schoon-gericht-mens best een belediging. :wtf:

Ik heb mezelf aangeleerd dat elke vrouw die wat te drammen heeft over mijn lijf gewoon zelf 10 kilo kwijt wil. En dat de mannen een vrouw willen van 20 kilo lichter. Dat helpt. :biggrin:
Zo herkenbaar, maar dan met overgewicht: heel veel mensen gaan ervan uit dat je de hele dag aan het eten bent.
-jolijn- schreef:
26-04-2019 16:18
Zo herkenbaar, maar dan met overgewicht: heel veel mensen gaan ervan uit dat je de hele dag aan het eten bent.
Ja, precies. En als je dan eens eet, al is het nog zo gezond, zeggen ze "zie je wel". Alsof een mens zonder eten kan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven