Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:40
Hahahaha zo kun je het ook zien.

Ik denk dat mijn kinderen echt helemaal niks tekort komen. Als die straks de arbeidsmarkt opgaan zal hun startsalaris al hoger liggen dan ons eind. Dus ik maak me daar geen nanoseconde druk om.

Die werken straks op de zuidas man. Met hun contacten en studies zitten die geramd. Dus nee, ik spaar echt niet voor hun gespreide bedje en nee ik ben ook niet jaloers op mensen die dat wel doen. Maar ja, ik weet dat het gebeurd en als het kan: doen!
Wij hebben het heel lang gewoon niet gekund. Ben ik dan jaloers? Nee dat kan ik oprecht verklaren dat ik dat niet ben.

Maar goed, ik ben dus vooral heel erg benieuwd naar mensen die dus heel jong hypotheekvrij willen zijn en tonnen op hun rekening denken te moeten hebben. Dat zijn vaak niet de hele heftige miljonairs maar gewone jantjes modalen die dat nastreven. Dat is vooral waar ik zo weinig van snap.
Waarom zou je het moeten snappen? Ik snap dan weer niet waar jij je zo druk om maakt dat je hierover een topic moet openen.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:35
Hier net zo
Maar jij klaagt wel... je hebt nu al diverse topics geopend over geld. In eentje vind je het niet eerlijk dat buren/vrienden veel meer lijken te hebben dan jullie. Je hebt een topic over een ander huis aan de overkant van de straat want die huizen zijn zoveel mooier en groter en jullie zitten op jullie leeftijd nog aan de “verkeerde” kant. In dit topic geef je enorm af op mensen die wel sparen en een dikke spaarrekening hebben.

Jullie hebben zelf gekozen voor jullie manier van leven. Prima, moet je zelf weten, maar ben dan niet jaloers op anderen die meer hebben.

En serieus, pas op met je illusie van die 1,5 ton overwaarde waar je het steeds over hebt. Nu zal dat best zo kunnen zijn, maar als de huizenmarkt instort (wat zomaar binnen een paar jaar zou kunnen), dan hebben jullie echt geen overwaarde meer en nog steeds vrij weinig afgelost.
Dat topic over 'hoeveel spaargeld heb je' is ook gewoon hilarisch. Mensen van twintig reageren met: paar ton achter de hand is altijd handig.
Ja doei :rofl:
loisnvt schreef:
13-05-2019 17:44
Waarom zou je het moeten snappen? Ik snap dan weer niet waar jij je zo druk om maakt dat je hierover een topic moet openen.
Ik snap dat bij negen tiende deel van dit forum ook niet, maar daar reageer ik dan vervolgens niet op. Dus ja.
Wij, maar dat heeft met de hooge van ons inkomen te maken. Sinds ik ben gaan omscholen gaat het financieel beter dan toen ik in het zwembad werkte.
Tiswa schreef:
13-05-2019 17:44
Maar jij klaagt wel... je hebt nu al diverse topics geopend over geld. In eentje vind je het niet eerlijk dat buren/vrienden veel meer lijken te hebben dan jullie. Je hebt een topic over een ander huis aan de overkant van de straat want die huizen zijn zoveel mooier en groter en jullie zitten op jullie leeftijd nog aan de “verkeerde” kant. In dit topic geef je enorm af op mensen die wel sparen en een dikke spaarrekening hebben.

Jullie hebben zelf gekozen voor jullie manier van leven. Prima, moet je zelf weten, maar ben dan niet jaloers op anderen die meer hebben.

En serieus, pas op met je illusie van die 1,5 ton overwaarde waar je het steeds over hebt. Nu zal dat best zo kunnen zijn, maar als de huizenmarkt instort (wat zomaar binnen een paar jaar zou kunnen), dan hebben jullie echt geen overwaarde meer en nog steeds vrij weinig afgelost.
Ik had ook topics kunnen openen over seks, over psyche, ziektes, kinderen, vreemdgaande mannen, tegeltuinen en burenruzies. Maar dat doe ik niet. Dit forum is anoniem en daar is het leuke van dat je er vragen kunt stellen die je irl niet stelt in je gewone kennissenkring. Dus dat.
Rosalind schreef:
13-05-2019 16:52
Lees ik nu goed dat er bij jullie elke maand 5000 euro binnenkomt en jullie anderhalve ton overwaarde op jullie huis hebben?
En dan kom jij hier verkondigen dat je geen weinig spaargeld hebt? Dan moet je of niet klagen of je uitgavenpatroon eens onder de loep nemen.
:worship:
Ik vind het echt een behoorlijk bizar topic dit...
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:46
Dat topic over 'hoeveel spaargeld heb je' is ook gewoon hilarisch. Mensen van twintig reageren met: paar ton achter de hand is altijd handig.
Ja doei :rofl:
Ik vind dat ook bizar hoor.
Daarentegen vind ik het wel normaal om met een inkomen van 5000 euro en een gezin wat geld achter de hand te hebben.
nina1966 schreef:
13-05-2019 17:33
In Amsterdam idd ook. Niet netjes als dat niet bij alle gemeentes zou zijn.

Hier niet !
Ik klaag trouwens niet. Ik verwonder mij slechts. Ik heb het namelijk heel erg goed (vind ik)
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:49
Ik snap dat bij negen tiende deel van dit forum ook niet, maar daar reageer ik dan vervolgens niet op. Dus ja.
Ik wel dus!
Bells_ schreef:
13-05-2019 17:28
Of men woont wel in de Randstad maar huurt scheef, heeft het geluk gehad het huis in een hele goede tijd (lees: lang geleden) te kopen of had wat hulp bij de aankoop van dat huis. Vierhonderd euro lukt trouwens ook niet in mijn provinciestadje, zelfs vrienden die sociaal huren betalen meer. Daar krijg je hier net een studentenkamer voor.
Ik betaalde in de provinciestad bijna €1000,- aan huur, de helft van mijn besteedbare inkomen want ik verdiende als docent veel te veel voor sociale huur.
Mijn zoon zoekt momenteel een kamer in dezelfde stad. Daar mag je rustig €350,- voor 6m2 neertellen en dat is dan goedkoop.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Rosalind schreef:
13-05-2019 17:51
Ik vind dat ook bizar hoor.
Daarentegen vind ik het wel normaal om met een inkomen van 5000 euro en een gezin wat geld achter de hand te hebben.
Helemaal met jou eens!
Hebben we dus ook. Maar niet de bedragen die sommige (hele jonge) mensen hier hebben. Deels omdat ik het dus niet snap dat dit nodig zou zijn (ik leef minder in angst en ben denk ik wat impulsiever ook door ons verleden) en deels omdat het nooit kon. Maar goed iets achter de hand lijkt me logisch. Verder zegt een inkomen verder niks over je bestedingsruimte. Ivm privacy kan ik helaas niet alles hier melden. Maar goed, nogmaals, ben het met je eens.
:facepalm:

1. Je generaliseert als de neten. Omdat hier weleens mensen schrijven dat ze veel spaargeld hebben, hebben opeens alle millennials een dijk van een spaarrekening?
2. Weleens bedacht dat sommige mensen gewoon een stuk minder materialistisch zijn en zonder enig probleem geld overhouden als er elke maand 5000 netto binnenkomt?
3. Je doet een beetje stoer (dom wat mij betreft) over geen spaargeld, maar je hebt een overwaarde van anderhalve ton...
4. Waar máák je je in godesnaam druk over? Op het agressieve af...
Vergeet niet dat je tegenwoordig wel flink spaargeld moet hebben als jongere. Anders kom je nooit het huis uit. Huizenmarkt is hel, vooral als je moet huren.
PattyJupiter schreef:
Wij, maar dat heeft met de hooge van ons inkomen te maken. Sinds ik ben gaan omscholen gaat het financieel beter dan toen ik in het zwembad werkte.
je kunt wel antwoord geven op de vraag van TO, maar daar is ze helemaal niet in geïnteresseerd.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
13-05-2019 17:58
je kunt wel antwoord geven op de vraag van TO, maar daar is ze helemaal niet in geïnteresseerd.

Ja, opmerkelijk wel.
Jest schreef:
13-05-2019 17:57
:facepalm:

1. Je generaliseert als de neten. Omdat hier weleens mensen schrijven dat ze veel spaargeld hebben, hebben opeens alle millennials een dijk van een spaarrekening?
2. Weleens bedacht dat sommige mensen gewoon een stuk minder materialistisch zijn en zonder enig probleem geld overhouden als er elke maand 5000 netto binnenkomt?
3. Je doet een beetje stoer (dom wat mij betreft) over geen spaargeld, maar je hebt een overwaarde van anderhalve ton...
4. Waar máák je je in godesnaam druk over? Op het agressieve af...

Ach kom, jij draait ook al langer mee toch? Iedereen verdient hier tig keer modaal en heeft een dikke spaarrekening. Geen weleens aan, eerder wekelijkse kost.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:38

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Ik weet niet of wij van dezelfde generatie zijn, maar de wereld van de muzikanten, theatermakers en vrije geesten is ook waar ik in gestudeerd heb en werk. En ik heb lang genegeerd dat ik het eigenlijk best eng vond, om als freelancer van de hand in de tand te leven met een goedkoop huurhuisje en een geliefde die minder verdient dan ik en echt helemaal niet over later nadenkt. 10 jaar geleden was ik paniekerig geworden van een topic als 'hoeveel spaargeld heb jij'.

Ondertussen zit ik in een broodfonds, hebben we een goedkoop huis gekocht wat we van boven tot onder aan het opknappen zijn en wat net voor mijn pensioengerechtigde leeftijd afbetaald gaat zijn (zonder extra af te lossen, want ik kan niet de verbouwing financieren én extra aflossen), heb ik een spaarrekening waar maandelijks een redelijk bedrag heen gaat voor de oude dag of ernstige tegenslag, en heb ik vorig jaar voor het eerst een bedrag in een pensioenfonds gestopt. En ik voel me nu een stuk jofeler wanneer ik aan de verre toekomst denk dan 10 jaar geleden. Nee, ik hoef niet alles financieel dichtgetimmerd te hebben, dat kan ook niet. Maar ik werd wel best onrustig van het gevoel dat ik straks oud en gebrekkig ben en dat ik dan toch nog her en der maar klusjes moet doen om wat centen bij elkaar te scharrelen, omdat ik het anders niet red.

Nu is dat wat anders dan mensen met keurige banen en pensioenen en ziektewet en dan nog gigantische bedragen op spaarrekeningen zetten, dat begrijp ik ook niet zo goed. En ik open zo'n topic ook helemaal niet omdat ik weet dat ik ondanks dat ik nu vind dat ik het financieel goed zat voor elkaar heb, me toch onzeker ga voelen, en misschien ook wel een beetje jaloers. Want hé, ik heb ook een master, en ik ga nooit dat soort geld verdienen. Maar ik weet ook wel dat ik helemaal de banen niet wil die dat soort geld opleveren.
Mellala schreef:
13-05-2019 17:58
Vergeet niet dat je tegenwoordig wel flink spaargeld moet hebben als jongere. Anders kom je nooit het huis uit. Huizenmarkt is hel, vooral als je moet huren.
Het is vooral debiel dat je je als je jongere pas mag inschrijven bij woningnet als je 17,5 bent.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
13-05-2019 16:23
Wat is er mis met een kamer? Dat valt me hier wel vaker op.
We zijn toch zelf ook op kamers begonnen? (Nou ja, ik niet want ik had een kind op mijn 18e maar had het graag gewild en al mijn vrienden zijn zo begonnen).
We zeggen nu al tegen de jongere kinderen (want die - 8 tot 12 jaar) hebben het beeld dat als ze 18 zijn en het huis gaan meteen een prachtig huis hebben) dat als je uit huis gaat eerst op een kamer gaat wonen en dat je van daaruit misschien een flatje kan huren en zo verder. Echt onzin dat je vanuit huis meteen een heel huis zou moeten hebben.
Niks, behalve de huurprijs dan. 750 voor een klein kamertje is echt niet ongewoon. Vandaar dat studerenden vaak proberen om samen een gewoon een huis te huren of dat ouders die het kunnen bekostigen iets kopen waar zoon/dochter met 2 of 3 anderen gaan wonen en huur betalen. Dezelfde huur als zo'n kamertje maar dan wel veel prettiger wonen.

Waar ik woonde waren al 3 panden door ouders gekocht. En best slim, de huur 5x 450 opstrijken terwijl het pand toch echt naar je toe komt en straks weer verkoopbaar is.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:54
Helemaal met jou eens!
Hebben we dus ook. Maar niet de bedragen die sommige (hele jonge) mensen hier hebben. Deels omdat ik het dus niet snap dat dit nodig zou zijn (ik leef minder in angst en ben denk ik wat impulsiever ook door ons verleden) en deels omdat het nooit kon. Maar goed iets achter de hand lijkt me logisch. Verder zegt een inkomen verder niks over je bestedingsruimte. Ivm privacy kan ik helaas niet alles hier melden. Maar goed, nogmaals, ben het met je eens.
Huh? Nu heb je ineens wel wat achter de hand.
En dan open je een topic over wie er OOK GEEN spaargeld heeft.

Ik kan je niet meer volgen.
Star² schreef:
13-05-2019 18:01
Ach kom, jij draait ook al langer mee toch? Iedereen verdient hier tig keer modaal en heeft een dikke spaarrekening. Geen weleens aan, eerder wekelijkse kost.
Maar TO heeft zelf óók een uitstekend salaris. En ze geeft ook helemaal niet af op mensen die veel verdienen, maar op mensen die veel sparen. Zij vindt dat je het gewoon allemaal maar moet uitgeven, omdat je anders niet leeft (of zo).

Twintigers met een ton op de bank zijn simpelweg een grote uitzondering. Vandaag nog een onderzoek van het CBS. Ze wonen langer thuis of op kamers, kunnen geen hoge huur betalen een geen hypotheek krijgen, want geen vast contract.
anoniem_336277 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 18:11
0.43% gewijzigd
Rosalind schreef:
13-05-2019 18:09
Huh? Nu heb je ineens wel wat achter de hand.
En dan open je een topic over wie er OOK GEEN spaargeld heeft.

Ik kan je niet meer volgen.
Kortom, much ado about nothing...
PattyJupiter schreef:
Hoe voelt dat voor jullie? Lig je er wakker van? Wil je het veranderen in de toekomst? Heb je je leven erop aangepast? Hoe denk jij er over?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven