Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Jest schreef:
13-05-2019 17:57
:facepalm:

1. Je generaliseert als de neten. Omdat hier weleens mensen schrijven dat ze veel spaargeld hebben, hebben opeens alle millennials een dijk van een spaarrekening?
2. Weleens bedacht dat sommige mensen gewoon een stuk minder materialistisch zijn en zonder enig probleem geld overhouden als er elke maand 5000 netto binnenkomt?
3. Je doet een beetje stoer (dom wat mij betreft) over geen spaargeld, maar je hebt een overwaarde van anderhalve ton...
4. Waar máák je je in godesnaam druk over? Op het agressieve af...

Nou ik denk dat je er best een tikkie naast zit. Het viva forum is het oord der bovenmodale tweeverdieners met een minimaal hbo of wo achtergrond. I am not kidding you.

Ik snap heus wel dat dat de groep is die op dergelijke topics reageert maar het wekte bij mij dan weer een tegenreactie op. Zoals dit topic.
Ik maak me er trouwens helemaal niet druk om. Het zal je verbazen waar ik me druk om maak in mijn dagelijkse leven.
Ik heb idd een overwaarde maar ik noem dat geen spaargeld. En als ik het forum mag geloven zegt een overwaarde ook niks aangezien je huis any minute now onderwater kan komen te staan. Je elk moment dood neer kan vallen, je man met de secretaresse ervandoor kan gaan etc etc. Dus better be safe than sorry.
anoniem_385230 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 18:15
3.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vooral een hoop afgunst en jaloezie, omdat mensen die minder verdienen dan TO wél kunnen sparen.
nausicaa schreef:
13-05-2019 17:40
Nou ja, ik heb wel op 1 salaris gekocht, maar ik heb ook maar 1 salaris (alleenstaand). Dus dat kan wel, maar dan moet je wel de mazzel hebben van een goed inkomen, of buiten de grote steden.
Overigens heb ik ook geen spaarrekening van tien duizenden euro’s. Wel wat, want het kan en dan vind ik het zelf wel fijn om niet bij de eerste de beste kapotte wasmachine (en droger én magnetron zoals me laatst gebeurde) een probleem te hebben. En als mijn dochter fysiotherapie nodig heeft, hoef ik niet eens te denken ‘oh jee, is dat wel verzekerd?’. Maar daar heb je geen 50.000 euro voor nodig.
Ik heb écht een goed salaris. Tenminste, als ik hier weleens het topic vergelijk met je medeforummer lees, zit ik qua salaris eigenlijk vrijwel altijd hoger. Ik weet dat ik ook binnen het bedrijf waar ik werk bij de hoogste salarissen hoor. Maar ik kan echt geen hypotheek krijgen op mijn ene salaris die toereikend is om hier in de wijde omgeving een eengezinswoning mee te betalen. En die 10% van het koopbedrag als eigen inleg krijg ik ook niet bij elkaar gespaard. Dus ja, ik vraag me regelmatig af wat ik dan precies verkeerd doe. Wat voor topbaan moet je wel niet hebben om in je eentje een hypotheek van meer dan 4 ton te kunnen krijgen?
Om even een beeld te geven: onze hypotheek is 20 procent van het maandinkomen. Gewoon een klein hoekhuis, zonder poespas. Ben ik heel tevreden mee. Ook dat is een keuze, ik kan een duurder huis kopen en minder sparen of ik blijf hier wonen en kan doen wat ik wil als ik dat wil...
Moosey schreef:
13-05-2019 18:02
Ik weet niet of wij van dezelfde generatie zijn, maar de wereld van de muzikanten, theatermakers en vrije geesten is ook waar ik in gestudeerd heb en werk. En ik heb lang genegeerd dat ik het eigenlijk best eng vond, om als freelancer van de hand in de tand te leven met een goedkoop huurhuisje en een geliefde die minder verdient dan ik en echt helemaal niet over later nadenkt. 10 jaar geleden was ik paniekerig geworden van een topic als 'hoeveel spaargeld heb jij'.

Ondertussen zit ik in een broodfonds, hebben we een goedkoop huis gekocht wat we van boven tot onder aan het opknappen zijn en wat net voor mijn pensioengerechtigde leeftijd afbetaald gaat zijn (zonder extra af te lossen, want ik kan niet de verbouwing financieren én extra aflossen), heb ik een spaarrekening waar maandelijks een redelijk bedrag heen gaat voor de oude dag of ernstige tegenslag, en heb ik vorig jaar voor het eerst een bedrag in een pensioenfonds gestopt. En ik voel me nu een stuk jofeler wanneer ik aan de verre toekomst denk dan 10 jaar geleden. Nee, ik hoef niet alles financieel dichtgetimmerd te hebben, dat kan ook niet. Maar ik werd wel best onrustig van het gevoel dat ik straks oud en gebrekkig ben en dat ik dan toch nog her en der maar klusjes moet doen om wat centen bij elkaar te scharrelen, omdat ik het anders niet red.

Nu is dat wat anders dan mensen met keurige banen en pensioenen en ziektewet en dan nog gigantische bedragen op spaarrekeningen zetten, dat begrijp ik ook niet zo goed. En ik open zo'n topic ook helemaal niet omdat ik weet dat ik ondanks dat ik nu vind dat ik het financieel goed zat voor elkaar heb, me toch onzeker ga voelen, en misschien ook wel een beetje jaloers. Want hé, ik heb ook een master, en ik ga nooit dat soort geld verdienen. Maar ik weet ook wel dat ik helemaal de banen niet wil die dat soort geld opleveren.
Inmiddels werken man en ik beiden gewoon in normale banen. We hebben heerlijk geleefd maar het bracht toch op den duur te weinig zekerheid en brood op de plank. Master tijd gehad, heel veel gezien, een heel onconventioneel leven gehad. Maar nu zijn we heel normaal 9 tot 5 mensen in een rijtjeshuis in een grote stad en een station voor de deur. Ik kan er nog wel eens om grinikken als ik terugkijk en zie hoe ons leven zich nu heeft ontwikkeld. Maar het geeft wel heel veel rust. Misschien nog niet die spaarrekening maar wel een bult aan mooie herinneringen.
Trotter schreef:
13-05-2019 18:14
Ik lees vooral een hoop afgunst en jaloezie, omdat mensen die minder verdienen dan TO wél kunnen sparen.
Dit. Misschien kijken naar wat je uitgeeft. Als je 5000 binnen krijgt elke maand dan kun je kijken wat eruit gaat. Wat overblijft kun je een deel van sparen
SuperflySister schreef:
13-05-2019 18:17
Ik heb écht een goed salaris. Tenminste, als ik hier weleens het topic vergelijk met je medeforummer lees, zit ik qua salaris eigenlijk vrijwel altijd hoger. Ik weet dat ik ook binnen het bedrijf waar ik werk bij de hoogste salarissen hoor. Maar ik kan echt geen hypotheek krijgen op mijn ene salaris die toereikend is om hier in de wijde omgeving een eengezinswoning mee te betalen. En die 10% van het koopbedrag als eigen inleg krijg ik ook niet bij elkaar gespaard. Dus ja, ik vraag me regelmatig af wat ik dan precies verkeerd doe. Wat voor topbaan moet je wel niet hebben om in je eentje een hypotheek van meer dan 4 ton te kunnen krijgen?
Nou daar is helemaal geen topbaan voor nodig. Gewoon 70 tot 100 duizend per jaar samen is genoeg.
Als je alleen bent is het iets lastiger maar als je zegt dat je echt een goede baan hebt dan denk ik al gauw aan 4 a 5 duizend per maand netto. Daar kan je echt wel een huis van kopen. Ook in de randstad.
Ik verbaas me ook wel eens over die gigantische spaarsaldo’s. Hebben wij ook niet, wij zijn niet van die spaarders. Kan soms best jaloers zijn op mensen met een ton op de bank, maar ja, dan moeten we echt anders gaan leven.

Mijn ouders hebben wel voor me gespaard, ik kreeg toen ik 21 was het beheer van die rekening. Heb een reis gemaakt en een auto gekocht en toen was het op. Maar kom bij mij niet aan met gezeur over dat ik een verwende millennial ben omdat ik een potje centen meekreeg. Dan ken je me niet.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 18:11
Hoe voelt dat voor jullie? Lig je er wakker van? Wil je het veranderen in de toekomst? Heb je je leven erop aangepast? Hoe denk jij er over?

Ik lig er weleens wakker van, maar we leven gewoon zuinig. Ik ben wel ander werk gaan doen sinds kort. Ik was zwemleraar, maar dan verdien je het zout in de pap niet. Je zit dan net boven het minimum en ben alle avonden en weekenden bezig. Mijn werktijden lagen tussen de 6 en 24.00 en vaak telkens voor een paar uur en dan weer een paar uur eruit, Nu volg ik een bbl-opleiding tot tegelzetter. Ik verdien nu al meer dan als zwemlerares. Ik heb geen gebroken diensten en kon mijn bijbaan in de schoonmaak opzeggen.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:52
Ik klaag trouwens niet. Ik verwonder mij slechts. Ik heb het namelijk heel erg goed (vind ik)
Ach ja, verwondering en verbazing. Ideaal om je oordeeltjes en meninkjes in te verpakken.
SallySpectra* schreef:
13-05-2019 18:39
Ach ja, verwondering en verbazing. Ideaal om je oordeeltjes en meninkjes in te verpakken.
Ja toch?
:yes:
Ook wij zitten allebei in de kunst / cultuursector. Vooruit, ik nog een klein baantje in het onderwijs. We hebben een klein appartement waarvoor we veel te veel geld betaald hebben. Veel vrienden (30+) nog steeds in sociale huur of communes. Heerlijk vrijzinnige omgeving. Ik ben ook vaak verbijsterd als ik lees over hoeveel geld mensen hier verdienen of achter de hand hebben.

Toch ben ik het niet met je eens.

Ten eerste is het onzin om het over verwende millennials te hebben. Al die uitkeringen en toeslagen waar jij denkt zo makkelijk op te kunnen terugvallen zijn uitgekleed en worden nog meer uitgekleed. Zonder vaste baan of hoog inkomen kom je bijna de ziektewet niet meer in, bijvoorbeeld. De zorgkosten die je zelf moet betalen lopen sowieso steeds hoger op. Stufi bestaat niet meer. Sociale huur zit vol, en particuliere huur - daarvoor moet je dan weer een topinkomen hebben (4,5x de huurprijs). Je hebt gewoon bijna geen optie meer behalve verantwoording nemen voor je eigen financiele zekerheid. Pensioenen? Niemand van onder de 35 gelooft er nog in.

Ten tweede motiveert niets me zo hard te werken als sparen voor mijn kinderen. Jij weet al dat je kinderen het goed gaan doen - heel fijn - maar ik wil ook dat als mijn kinderen meer obstakels in het leven tegenkomen, ziek worden of gewoon pech hebben, dat er dan nog mogelijkheden voor ze zijn. Geld opent deuren. Ik geef het ze met alle liefde mee, zoveel als ik kan missen. (Dit is trouwens helemaal geen populaire mening op het viva forum!)
PattyJupiter schreef:
13-05-2019 18:24
Ik lig er weleens wakker van, maar we leven gewoon zuinig. Ik ben wel ander werk gaan doen sinds kort. Ik was zwemleraar, maar dan verdien je het zout in de pap niet. Je zit dan net boven het minimum en ben alle avonden en weekenden bezig. Mijn werktijden lagen tussen de 6 en 24.00 en vaak telkens voor een paar uur en dan weer een paar uur eruit, Nu volg ik een bbl-opleiding tot tegelzetter. Ik verdien nu al meer dan als zwemlerares. Ik heb geen gebroken diensten en kon mijn bijbaan in de schoonmaak opzeggen.
Ja, herkenbaar.
Niet dat ik zwemleraar was maar verdiende ook gewoon weinig en heb er ook schoonmaakwerk bij gedaan. Dat is niet leuk.
Goed van je dat je je aan het omscholen bent. Heb ik ook gedaan en loont echt. Maar mis mijn oude leventje ook wel weer.
Grappig dat je de mond vol hebt over verwende millennials terwijl je zelf van de generatie bent die volop geprofiteerd heeft van een gratis eindeloze studie met geld toe en gemakkelijk te verkrijgen hypotheken. Geen wonder dat je zo nonchalant in het leven staat. Maar doe niet alsof het allemaal jouw verdienste is dat je het tij meehad. Dat is fijn voor je, maar geen reden om minachtend te doen over een generatie die het een stuk minder heeft getroffen dan jij.
lilguinea schreef:
13-05-2019 18:22
Ik verbaas me ook wel eens over die gigantische spaarsaldo’s. Hebben wij ook niet, wij zijn niet van die spaarders. Kan soms best jaloers zijn op mensen met een ton op de bank, maar ja, dan moeten we echt anders gaan leven.

Mijn ouders hebben wel voor me gespaard, ik kreeg toen ik 21 was het beheer van die rekening. Heb een reis gemaakt en een auto gekocht en toen was het op. Maar kom bij mij niet aan met gezeur over dat ik een verwende millennial ben omdat ik een potje centen meekreeg. Dan ken je me niet.
Ik ben dus ook geen spaarder. Door omstandigheden en om redenen. Maar ik ben ook bepaald geen big spender. Ik koop alleen maar tweedehands kleding en geef niet echt om luxe om mijzelf. Wel om bepaalde dingen voor mijn kinderen.
forsyth schreef:
13-05-2019 18:44
Grappig dat je de mond vol hebt over verwende millennials terwijl je zelf van de generatie bent die volop geprofiteerd heeft van een gratis eindeloze studie met geld toe en gemakkelijk te verkrijgen hypotheken. Geen wonder dat je zo nonchalant in het leven staat. Maar doe niet alsof het allemaal jouw verdienste is dat je het tij meehad. Dat is fijn voor je, maar geen reden om minachtend te doen over een generatie die het een stuk minder heeft getroffen dan jij.
Huh welk topic lees jij dan?
Het is gewoon een raar topic. ‘Wie heeft er OOK geen spaargeld?’, en dan kom je erachter dat TO wel 1,5 ton overwaarde heeft en een bovenmodaal inkomen.
Ben je dan aan het zoeken naar mensen die het slechter hebben dan jij, zodat je gerust kunt zijn dat je het in elk geval niet het allerslechtst hebt gedaan?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:58
Maar noem eens wat dan? Voor ziekte krijg je ziektegeld, voor werkeloosheid ww, voor overlijden partner kan je je verzekeren, voor je huis kan je je verzekeren. Waar is die angst voor nodig?

Als ik ga scheiden is de helft van de overwaarde van ons huis van mij (en die is fors) en ga ik kleiner wonen en leven van mijn inkomen.Dikke prima. Ik zal het wel overleven.En hij ook.

Dus wat is er zo onoverkomelijk dat je een dikke vette spaarpot nodig denkt te hebben? Ik spaar altijd met een doel (vakantie, uitbouw, dakramen) en als ik dat dan heb dan koop ik het en begin ik opnieuw.

Ziektegeld is minder dan je reguliere inkomen. WW is70%. Niet iedereen kan een overlijdensrisicoverzekering krijgen. Die overwaarde is relatief en heb je vaak meteen weer uitgegeven.

Zalig zijn de simpelen van geest.
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 18:58
2.21% gewijzigd
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:48
Irl kom ik ze gewoon nooit tegen. En ik woon behoorlijk in een witte middenklasse wijk met alleen maar 2 verdieners en huizen vanaf 3 en een halve ton. En toch niemand die van die enorme spaarrekeningen en investeringen en hypotheekaflossingen doet als op deze site (voor zover ik weet dan he)
Ik denk dat je aside wel redelijk cruciaal is.

Ik had trouwens ook amper spaargeld, tot ik een kind en een gezamenlijk koophuis had. Toen hield ik opeens over.

Ik ben wel van plan te sparen voor de studie van dochter, of in ieder geval zeer wei of hypotheek te hebben dan. Iedereen van onze generatie kreeg nl gewoon gratis geld als student (dus eigen geld hebben was ook helemaal niet nodig) dat is nu wel een beetje over.
O wacht, ik lees nu je andere topic. En daar schrijf je dat je nooit aan sparen bent toegekomen en geen pensioen hebt opgebouwd. En dat je daar best weleens van wakker ligt.
MinkeDeWit schreef:
13-05-2019 18:46
Het is gewoon een raar topic. ‘Wie heeft er OOK geen spaargeld?’, en dan kom je erachter dat TO wel 1,5 ton overwaarde heeft en een bovenmodaal inkomen.
Ben je dan aan het zoeken naar mensen die het slechter hebben dan jij, zodat je gerust kunt zijn dat je het in elk geval niet het allerslechtst hebt gedaan?
Beter dan dit kan ik het niet samenvatten.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Wat een chagrijnig topic dit. Het lijkt wel alsof je er last van hebt dat anderen spaargeld hebben?
BonnieM- schreef:
13-05-2019 18:21
Nou daar is helemaal geen topbaan voor nodig. Gewoon 70 tot 100 duizend per jaar samen is genoeg.
Als je alleen bent is het iets lastiger maar als je zegt dat je echt een goede baan hebt dan denk ik al gauw aan 4 a 5 duizend per maand netto. Daar kan je echt wel een huis van kopen. Ook in de randstad.
Sorry, maar nu kan ik je ook niet meer serieus nemen. Om 5000 euro netto per maand binnen te harken in je eentje moet je een salaris van 10.000 euro bruto verdienen. En nee, ik heb een goede baan, maar ik ben geen minister dus ik verdien geen 130.000 euro per jaar.

En ik heb net toevallig weer even een proefberekening gemaakt van wat ik op mijn salaris aan hypotheek kan krijgen, en er zit toch echt een gat van 100.000 euro tussen het bedrag dat ik mag lenen en de laagste vraagprijzen voor eengezinswoningen hier in de omgeving. En dat gat krijg ik in mijn eentje simpelweg niet gedicht. En al helemaal niet als ik ook de kosten koper erbij moet sparen.
Carpediem80 schreef:
13-05-2019 18:18
Om even een beeld te geven: onze hypotheek is 20 procent van het maandinkomen. Gewoon een klein hoekhuis, zonder poespas. Ben ik heel tevreden mee. Ook dat is een keuze, ik kan een duurder huis kopen en minder sparen of ik blijf hier wonen en kan doen wat ik wil als ik dat wil...

Bij ons 15%

Wel jammer dat er na 10 jaar geen overwaarde in zit. In dure tijd gekocht :roll:

Ook maar een beetje afgelost.

Maar.. We leven ruim en sparen gemiddeld. Zo'n 500 in de maand.

Vind ik al heel veel.
I wanna live my life with the volume full!
Oh, ik lees nu inderdaad ook in je andere topic dat je totaal geen verstand van geldzaken hebt. Maar kennelijk net wel genoeg om anderen de maat te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven