Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Andersom schreef:
13-05-2019 19:25
Tja, eerdere topics liggen nog vers in het geheugen. Toen had je ook geen spaargeld, geen pensioen en nauwelijks overwaarde op je huis. Nu enorm veel overwaarde. Vertel me hoe ik dat doe in een paar weken tijd.
Je hebt niet helemaal goed gelezen denk ik. En we hebben ons huis laten taxeren. Dat leverde verrassende informatie op.

En ik kreeg het advies naar een financieel adviseur te gaan. Afgelopen weken niet anders gedaan dan ons in dit vraagstuk vastgebeten en inmiddels veel wijsheid verder. Daarom ook mijn topics. Het houdt me bezig en ik heb er veel gesprekken over gevoerd laatste tijd.
Wat jammer dat dit topic verder niet echt gaat over de titel. Ik had graag gelezen hoe anderen hier mee omgaan en of dat bewuste keuzes waren of niet
Alle reacties Link kopieren
SuperflySister schreef:
13-05-2019 19:00
Sorry, maar nu kan ik je ook niet meer serieus nemen. Om 5000 euro netto per maand binnen te harken in je eentje moet je een salaris van 10.000 euro bruto verdienen. En nee, ik heb een goede baan, maar ik ben geen minister dus ik verdien geen 130.000 euro per jaar.

En ik heb net toevallig weer even een proefberekening gemaakt van wat ik op mijn salaris aan hypotheek kan krijgen, en er zit toch echt een gat van 100.000 euro tussen het bedrag dat ik mag lenen en de laagste vraagprijzen voor eengezinswoningen hier in de omgeving. En dat gat krijg ik in mijn eentje simpelweg niet gedicht. En al helemaal niet als ik ook de kosten koper erbij moet sparen.
Maar waarom moet je in een eengezinswoning wonen? Appartement is toch ook prima?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Je wordt er 'bijkans ziek van'. Dat lijkt me anders niet heel gezond hoor.

Leven en laten leven. Wat maakt mij het uit dat anderen wel of niet sparen of spaargeld hebben? Absoluut niets. Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.
Life is short. Eat dessert first.
Kun je alleen maar klagen over geld?
Je bent gefrustreerd, omdat jij je financiële zaken niet op orde hebt. Door stomme acties in het verleden heb je het niet zo goed voor elkaar. Anderen hebben dat wel. En daar heb jij dus moeite mee. Het misstaat je behoorlijk die enorme jaloezie. Ga wat harder werken als je ook een beter financieel leven wilt. Maar val anderen niet zo lastig met jouw probleem.
Hatchi schreef:
13-05-2019 19:32
Ga wat harder werken als je ook een beter financieel leven wilt.

Of geef gewoon minder uit.
Ik zou geen oog dicht meer doen als ik geen spaargeld had (minimum 5000). Alles is tegenwoordig gewoon heel duur..weleens gehad dat de auto het acuut begaf..kosten 1100 euro voor reparatie (een andere auto aanschaffen had dan nog meer gekost) en dat de wasmachine er mee stopte..een andere kopen kost al gauw 300 euro (eerder nog het dubbele) een sleutel laten uitboren uit de deur kosten 250 euro..nee tegenwoordig is alles gewoon veel te duur dus liever spaargeld zodat ik in nood niet het huis hoef te verkopen (nee hier geen heel duur huis..bewust niet) want heb het helaas in de familie wel meegemaakt dat iemand in de schulden terecht kwam en daardoor van de regen in de drup kwam en binnen 3 jaar 4 keer moest verhuizen..wat een ellende.

En voor de kinderen..een goede spaarrekening ja..want je leven al starten met een studieschuld van 15.000 euro vind ik gewoon heel erg belastend voor ze..
Hatchi schreef:
13-05-2019 19:32
Kun je alleen maar klagen over geld?
Je bent gefrustreerd, omdat jij je financiële zaken niet op orde hebt. Door stomme acties in het verleden heb je het niet zo goed voor elkaar. Anderen hebben dat wel. En daar heb jij dus moeite mee. Het misstaat je behoorlijk die enorme jaloezie. Ga wat harder werken als je ook een beter financieel leven wilt. Maar val anderen niet zo lastig met jouw probleem.
Soms kan dat niet, bv door ziekte. Zo makkelijk is het niet, vrees ik.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 19:28
Je hebt niet helemaal goed gelezen denk ik. En we hebben ons huis laten taxeren. Dat leverde verrassende informatie op.

En ik kreeg het advies naar een financieel adviseur te gaan. Afgelopen weken niet anders gedaan dan ons in dit vraagstuk vastgebeten en inmiddels veel wijsheid verder. Daarom ook mijn topics. Het houdt me bezig en ik heb er veel gesprekken over gevoerd laatste tijd.

Waarom dan zo'n aanvallende openingspost? Er spreekt weinig oprechte interesse uit.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
rosings schreef:
13-05-2019 19:30
Wat jammer dat dit topic verder niet echt gaat over de titel. Ik had graag gelezen hoe anderen hier mee omgaan en of dat bewuste keuzes waren of niet
Helemaal met jou eens!!

Maar ik denk dat mensen teveel vast zitten in hun loepen en hun topicstarter dan in het onderwerp. En bekend is natuurlijk dat als het over geld gaat meestal alleen de mensen die hun schaapjes goed op het droge hebben komen reageren.
Wat ik dus oprecht jammer vind want je krijgt zo echt een eendimensionaal beeld van de werkelijkheid.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 17:20
Hoe dan ook. Ik geef makkelijk 600 euro uit aan boodschappen per maand (meer zelfs) en onze vakanties kosten idd altijd gemiddeld 4000 euro (meestal meer) dus ja, daar gaat idd ons geld naartoe dan. Ja i know, dat zijn keuzes.

Ja en waarom maakt het jou dan uit dat een ander zegt: ik doe het wel met 200 euro per maand en geef hooguit 1000 euro uit aan een vakantie. Al snap ik ook wel dat je om een groot gezin met 3 tot 4 kinderen (puber en jongvolwassenen) meer kwijt zal zijn dan een alleenstaande.

Maar los daarvan, als je twee individuen, neem twee singles, met elkaar vergelijkt. Zelfde inkomen, zelfde uitgangspositie. Wat bóeit jou nou persoonlijk dat die ene maandelijks het complete salaris erdoorheen jast en aan het eind van de maand net niet in de min staat en dat de ander die behoefte niet heeft en een dikke spaarrekening opbouwt.
Mijn verbazing zit hem meer in de jonge generatie die net uit het ei komt en al duizenden en duizenden euro's achter de hand heeft voor (dure) auto's en een eventuele babyuitzet en allemaal nieuwe meubels. Daar kan ik me wel eens aan irriteren. En over verbazen.
Echt, wat maakt het uit dat ze dat hebben. Zolang ze niet de air hebben van: heb jij dan niet standaard 50.000 euro.
Dat 50ers wat achter de hand hebben vind ik logisch. Wij hebben heel lang niet kunnen sparen want kunstenaars en vrijzinnigen die werkten als zzp'er etc. Hoe dan ook, nu fatsoenlijk in loondienst en nu gaat het goed. Maar van echt sparen is het nooit gekomen. Soms word ik er een beetje iebelig van zoals toen het over ons pensioen ging. Maar dat is voor hier erg offtopic maar is wel inmiddels geregeld zeg maar. We leggen nu vrij veel in op banksparen. Dat is pittig maar een keuze. Dat betekent wel dat we weer niet gewoon kunnen sparen. Je kan het maar 1 keer uitgeven he?
Sparen, banksparen, aflossen, beleggen, alles opmaken, alles wegggeven, alles aan de (verwende, studerende) kinderen schenken. Allemaal persoonlijke keuzes.
Ik denk dat we best wat meer positieve aandacht mogen hebben voor de pubers/jongvolwassenen van vandaag - en hun financiën.

Nog maar 10% van de huizen die te koop worden aangeboden zijn onder de 165000 euro. De gemiddelde huisprijs ligt aanzienlijk hoger. Huren die niet onder sociale huur vallen kosten 800 of meer per maand. Voor sociale huur komen de meeste millennials niet in aanmerking de komende 20 jaar.
Als je een studieschuld van 40.000 euro hebt, heb je niets raars gedaan. Jongvolwassenen weten dat ze vanaf een jaar of 35, 40 opdraaien voor de mantelzorg van hun ouders. Die leven een heel stuk langer - maar hebben wel wat meer hulp nodig.
Wat ze inleggen als pensioenpremie krijgen ze grotendeels niet terug. Dat is voor de ouderen van nu, die ooit een huis kochten voor een ton en die lachend voor 4 ton hebben doorverkocht aan de millennials die er de komende 30 jaar nog grof voor betalen.
Als de kinderen van deze millennials gaan studeren, is het collegegeld alleen al een eurootje of 10.000 per jaar. Als ze 75 zijn mogen ze zelf met pensioen.

Dus niet zo denigrerend, graag, over de jongvolwassenen van vandaag. Jij kunt ze verwend vinden, maar dat zijn ze allerminst.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 19:43
Helemaal met jou eens!!

Maar ik denk dat mensen teveel vast zitten in hun loepen en hun topicstarter dan in het onderwerp. En bekend is natuurlijk dat als het over geld gaat meestal alleen de mensen die hun schaapjes goed op het droge hebben komen reageren.
Wat ik dus oprecht jammer vind want je krijgt zo echt een eendimensionaal beeld van de werkelijkheid.
Dat is bij jou iig prima gelukt.

David Dunning
BonnieM- schreef:
Helemaal met jou eens!!

Maar jij hebt 150.000 euro (in grond en stenen). Waarom dan zo benieuwd naar mensen met 0 spaargeld (wat je dus ook nog blijkt te hebben). Geeft het jou een beter gevoel als ik boekhoudkundig onder 0 sta?
BonnieM- schreef:
Helemaal met jou eens!!

je reageert zelf ook selectief
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
-jolijn- schreef:
13-05-2019 19:47
Ik denk dat we best wat meer positieve aandacht mogen hebben voor de pubers/jongvolwassenen van vandaag - en hun financiën.

Nog maar 10% van de huizen die te koop worden aangeboden zijn onder de 165000 euro. De gemiddelde huisprijs ligt aanzienlijk hoger. Huren die niet onder sociale huur vallen kosten 800 of meer per maand. Voor sociale huur komen de meeste millennials niet in aanmerking de komende 20 jaar.
Als je een studieschuld van 40.000 euro hebt, heb je niets raars gedaan. Jongvolwassenen weten dat ze vanaf een jaar of 35, 40 opdraaien voor de mantelzorg van hun ouders. Die leven een heel stuk langer - maar hebben wel wat meer hulp nodig.
Wat ze inleggen als pensioenpremie krijgen ze grotendeels niet terug. Dat is voor de ouderen van nu, die ooit een huis kochten voor een ton en die lachend voor 4 ton hebben doorverkocht aan de millennials die er de komende 30 jaar nog grof voor betalen.
Als de kinderen van deze millennials gaan studeren, is het collegegeld alleen al een eurootje of 10.000 per jaar. Als ze 75 zijn mogen ze zelf met pensioen.

Dus niet zo denigrerend, graag, over de jongvolwassenen van vandaag. Jij kunt ze verwend vinden, maar dat zijn ze allerminst.
eens, de jongeren van nu hebben een heel wat zwaardere financiële toekomst voor zich dan degenen die opgegroeid zijn met bijna onbeperkte stufi en makkelijke aanspraak op uitkeringen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Volgens mij hebben jongeren meestal helemaal niet zo veel spaargeld, integendeel juist.

https://www.volkskrant.nl/economie/jong ... ~bf64ecab/

David Dunning
Ik erger me zo de pestpokken aan de houding van TO dat ik niet eens een goede post kan formuleren.

Wat een fucking arrogantie. Je leven lang de bohemien uithangen, en dan nog anderen de maat durven te nemen die wel gewoon gewerkt en gespaard hebben.

Zit het je soms niet lekker dat je nu ook gewoon een burgerbaantje hebt of zo?
TO, als je er antwoord op wil geven, hoe komt het dat je de laatste tijd zo gefrustreerd lijkt te zijn over geld terwijl je vroeger (jaren terug dan) altijd overkwam/wilde overkomen als iemand die alles perfect voor elkaar had? Is er financiële rampspoed voorgevallen? :confused:
-jolijn- schreef:
13-05-2019 19:47

:applause:
Ben zelf net 22 en heb 12 duizend euro spaargeld. Dat komt doordat ik er gewoon keihard voor werk en alles wat ik kan missen apart zet voor wanneer ik het écht nodig heb (of als er iets voorbijkomt wat ik heel graag wil kopen). Ik studeer nog. Kun je me uitleggen wat mij dan precies een verwende puber maakt? :)
Ik begrijp dat ik me nu moet schamen dat ik mijn financiën goed voor elkaar heb omdat het jou stoort, TO?
Ik post hier zelden over inkomensgerelateerde zaken, maar ik wil er graag een ding over zeggen: ik ben opgegroeid in een gezin waar van alles was, maar geen geld. En dat wilde ik niet voor mijn kinderen. En ik had het geluk dat ik in staat was het anders te doen. En dat vind ik fijn. Ik oordeel niet keihard over anderen, ik hang niet de pedante rijkaard uit, ik heb het er niet eens over. Hou jij dan alsjeblieft je snater over mensen die het anders aangepakt hebben dan jij. Mensen zouden nog kunnen gaan denken dat je gefrustreerd bent.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 18:45
Huh welk topic lees jij dan?
mens je begint dit topic met het statement dat je een punthoofd krijgt van verwende pubers met dikke spaarrekeningen. Volgens jou volkomen onnodig want zelf had je vroeger ook geen nagel om je kont te krabben en een baby heeft toch niets nodig en bovendien zijn er toch uitkeringen enzo dus waar maakt men zich druk om. Daarbij vergeet je dat heel veel jonge mensen met de toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt tegenwoordig weinig baanzekerheid hebben en weinig inkomen. Sparen is dan een manier om je te wapenen tegen die bestaansonzekerheid. Bovendien zul je wel moeten als je ooit een eigen huis wilt bemachtigen, ook iets waar jij geen rekening mee hoefde te houden. Daar dus neerbuigend over doen omdat je zelf bent opgegroeid in een tijd waarin, vergeleken met nu, de bomen tot in de hemel groeiden, vind ik misplaatst.
Betty_Slocombe schreef:
13-05-2019 20:12
Ik begrijp dat ik me nu moet schamen dat ik mijn financiën goed voor elkaar heb omdat het jou stoort, TO?
Ik post hier zelden over inkomensgerelateerde zaken, maar ik wil er graag een ding over zeggen: ik ben opgegroeid in een gezin waar van alles was, maar geen geld. En dat wilde ik niet voor mijn kinderen. En ik had het geluk dat ik in staat was het anders te doen. En dat vind ik fijn. Ik oordeel niet keihard over anderen, ik hang niet de pedante rijkaard uit, ik heb het er niet eens over. Hou jij dan alsjeblieft je snater over mensen die het anders aangepakt hebben dan jij. Mensen zouden nog kunnen gaan denken dat je gefrustreerd bent.
Precies dit. En volledig eens met de rest van jouw post.
Ik heb voor beide kinderen een goed gevulde spaarrekening. Deze is bedoeld voor als ze gaan studeren en wij daarmee hun studie kunnen betalen. Dit is niet omdat wij vinden dat we ze in de watten moeten leggen maar wel de verantwoordelijkheid voelen om ze een goede start mee te geven. In het huidige leenstelsel betekent een studieschuld namelijk tot in je verre leven een probleem opleveren. Willen ze iets kunnen maken van het leven dan willen wij ze een goede start meegeven. Zodat ze niet hoeven te wachten tot hun 45ste voordat ze schuldenvrij zijn (en dus een huis kunnen kopen)

Daarnaast hebben wij zelf ook een spaarrekening. Een goed gevulde... niet omdat ik mezelf wil indekken voor een eventuele crisis of rampspoed maar omdat het kan. We kunnen en sparen en lekker leven... en ik spaar echt geen duizenden euro per maand.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven